Citaat:
jij wat  ?
|
Nou de persoonlijkheidsstoornissen zijn onder te verdelen in drie clusters.
Cluster A bevat de excentrieke persoonlijkheden: paranoïde (gekenmerkt door achterdocht), schizoïde (gekenmerkt door afstandelijkheid en ongevoeligheid) en schizotypisch (gekenmerkt door merkwaardige manier om dingen te ervaren).
Cluster B bevat de 'lastig voor anderen' persoonlijkheden: antisociaal (gekenmerkt door egoïsme), borderline (gekenmerkt door instabiliteit), theatraal (gekenmerkt door emotionaliteit en actief aandacht zoeken) en narcistisch (gekenmerkt door egocentrisme).
Cluster C bevat de 'lastig voor zichzelf' persoonlijkheden: vermijdend (gekenmerkt door onzekerheid), afhankelijk (gekenmerkt door onzelfstandigheid) en obsessief-compulsief (gekenmerkt door perfectionisme)
Ook zonder persoonlijkheidsstoornis heb je natuurlijk een persoonlijkheid, en de meeste mensen kun je wat hun persoonlijkheid betreft wel aan één van de clusters koppelen.
Ik ben niet zozeer onzeker, maar ik ben nu wel duidelijk bezig met het vermijden van het maken van een keuze

en daarbij wil ik twee dingen goed doen die niet allebei kunnen, wat je perfectionistisch zou kunnen noemen, en ben ik, om daar geen verantwoordelijkheid over te hoeven dragen, hier een lange post aan het typen, waarmee ik me wel wat afhankelijk opstel. Dus dit is duidelijk cluster C gedrag