Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2012 / Vwo

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2012, 13:23
JustSax.
JustSax. is offline
Ik snap het!

Waar ik nu achter kom is dat in elk examen waar naar kansberekening wordt gevraagd ik gewoon geen idee heb hoe ik de vraag moet oplossen.
Hoe kan ik dit het beste gaan oefenen? Want in mijn boek moderne wiskunde vwo 6 staan die dingen niet. De examenbundel zegt dat ze staan in:
moderne wiskunde deel 1 en 2 (dus van vwo 4 en 5) Niet eccht handig
Advertentie
Oud 17-05-2012, 15:08
tanyavvv
Heeee, ik heb dus ook wiskunde A, maar ik snap he le maal niks van de tekentoets met die Hypotheses enzo.. En aangezien mijn leraar overspannen is -.- kan ik het dus niet vragen.. Zou iemand me dit uit kunnen leggen hoe dat zit?
Oud 17-05-2012, 15:11
xVeerle
xVeerle is offline
Je begint met H0 en H1 opschrijven, zoals altijd.

Je moet de tekentoets gebruiken als je een tabelletje krijgt met 2 rijtjes gegevens. Dan moet je voor ieder setje getallen of gegevens een + of een - neerzetten, afhankelijk van de vraag. Als er 2 gelijke dingen staan, kies je voor 0.

Dan ga je verder als een gewone hypothesetoets.
N wordt het aantal + en - (dus NIET de 0'en)
P wordt de kans
X wordt het aantal + of - (afhankelijk van wat de vraag is)

Dan gewoon met binom oplossen
En dan bepalen of je H0 verwerpt of niet

Volgens mij moest het zo, dacht ik.
Oud 17-05-2012, 15:13
tanyavvv
Citaat:
Heeee, ik heb dus ook wiskunde A, maar ik snap he le maal niks van de tekentoets met die Hypotheses enzo.. En aangezien mijn leraar overspannen is -.- kan ik het dus niet vragen.. Zou iemand me dit uit kunnen leggen hoe dat zit?
Ik heb wel het boekje Samengevat, daar staat een voorbeeld in over een koffiehandelaar, en daar staat ook het antwoord bij, maar dan snap ik het nog steeds niet:

Een koffiehandelaar beweert dat het gemiddeld gewicht van door hem verkochte pakken koffie minstens gelijk is aan 250g. Uit metingen is bekend dat de standaardafwijking van de gewichten gelijk is aan 8 g. Er mag van uitgegaan worden dat de gewichten normaal zijn verdeeld. De wareninspectie trekt de bewering in twijfel en besluit tot een aselecte steekproef van20 pakken. Na weging blijkt het gemiddeld gewicht van de pakken in de steekproef 248,1 g. te zijn.
Vraag: Toets met een significantieniveau van 0,05 of de handelaar gelijk kan hebben.

Ik zou zelf dus niet weten waar ik moet beginnen en hoe enzo
Oud 17-05-2012, 15:15
tanyavvv
Citaat:

Je moet de tekentoets gebruiken als je een tabelletje krijgt met 2 rijtjes gegevens. Dan moet je voor ieder setje getallen of gegevens een + of een - neerzetten, afhankelijk van de vraag. Als er 2 gelijke dingen staan, kies je voor 0.

Dan ga je verder als een gewone hypothesetoets.
N wordt het aantal + en - (dus NIET de 0'en)
P wordt de kans
X wordt het aantal + of - (afhankelijk van wat de vraag is)

Dan gewoon met binom oplossen
En dan bepalen of je H0 verwerpt of niet

Volgens mij moest het zo, dacht ik.
wat zijn de + en - dan? :$ en twee gelijke dingen? :$
Oud 17-05-2012, 15:19
xVeerle
xVeerle is offline
Voorbeeld
voor toedienen 83 72 95 88 81 110 99 77 85 80 101 91
na toedienen 79 75 88 81 76 99 87 80 81 72 91 83

De vraag is dan: Bij wie werkt het middeltje dat moet zorgen voor een hogere concentratie x?
Dan ga je per persoon kijken, de eerste heeft voor het toedienen 83, en erna 79, geen hogere concentratie dus het werkt niet: -
Bij de tweede persoon is het wel gestegen dus een +

En als de getallen nu bij 1 persoon precies gelijk zijn gebleven dus 88 en 88, zet je een 0 neer.
Die persoon moet je dan NIET meerekenen met je tekentoets, dus krijg je een lagere N
Oud 17-05-2012, 15:21
tanyavvv
@xVeerle

Aaah heel erg bedankt! die snap ik nu!
Oud 17-05-2012, 15:22
xVeerle
xVeerle is offline
Graag gedaan
Oud 17-05-2012, 16:29
tanyavvv
Nog een vraagje ;p

waarom wordt 2x - (6/x) = 0 --> (2x^2) - 6 = 0
Staat in de examenbundel, maar ik snap het niet, kan iemand me dat uitleggen?
Oud 17-05-2012, 16:31
Tochjo
Tochjo is offline
Beide kanten met x vermenigvuldigen.
Oud 17-05-2012, 16:36
tanyavvv
Ohja! dat vergeet ik altijd dat dat kan Dankje!
Oud 17-05-2012, 23:38
LOLexamen
Aaaaaaaaaarghhh,

Had iemand die 6punter van 2011-I helemaal goed? Wat een kutvraag! Die nam wel een heel a4tje in beslag. Ik kreeg er maar 1 punt voor. Tot nu toe 2 examens geoefend waarvan eentje een 5.4 en eentje een 5.5! Nou, lekker dan.

Bijna alle kansrekeningsvragen had ik goed. Die zevenpunter wordt sowieso, of:

- Een gruwelijk lange kansvraag met een combinatie van normale verdeling en binomiale kansen
- Een hypothesetoets

Ik hoop van ganser harte dat er geen algebraische rekenvragen komen (9 van de 10 keer fout) en niet al te veel differentieervragen. Quotientregel is een draaama
Oud 17-05-2012, 23:38
LOLexamen
P.S.: Die met dat aardbeienijs en die jokers van de supermarkt
Oud 18-05-2012, 07:27
JustSax.
JustSax. is offline
Kan iemand mij het volgende misschien uitleggen?:

Bij kansberekening kan je alles op verschillende manieren berekenen, maar ik weet niet bij wat voor soort vragen je de volgende dingen moet gebruiken, en gok dan ook altijd maar wat: nCr, nPr (weet het verschil wel.. maar weet niet bij wat voor soort vragen je ze toepast), 10x9x8x7, 5!, 10 ^6 en met breuken berekenen.

weet niet of er nog meer manieren zijn?

En een vraag over hypothese toetsen:

Ik weet nooit of H0: p = ... p < ... of P >....
en bij H1 weet ik ook nooit welke het is: P = ... p < .... P > ....

Super bedankt als iemand mij dit allemaal kan vertellen
Oud 18-05-2012, 12:32
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
Aaaaaaaaaarghhh,

Had iemand die 6punter van 2011-I helemaal goed? Wat een kutvraag! Die nam wel een heel a4tje in beslag. Ik kreeg er maar 1 punt voor. Tot nu toe 2 examens geoefend waarvan eentje een 5.4 en eentje een 5.5! Nou, lekker dan.

Bijna alle kansrekeningsvragen had ik goed. Die zevenpunter wordt sowieso, of:

- Een gruwelijk lange kansvraag met een combinatie van normale verdeling en binomiale kansen
- Een hypothesetoets

Ik hoop van ganser harte dat er geen algebraische rekenvragen komen (9 van de 10 keer fout) en niet al te veel differentieervragen. Quotientregel is een draaama
Dit dus. :a
Simpele afgeleide-sommen (zoals 2011 - tijdvak I) en kansberekening gaan altijd prima bij mij, daar haal ik altijd al m'n punten op, maar die quotiëntregels zijn idd echt om te huilen bij mij. Ik kan ook niet zo goed algebra...

Ik denk dat die zevenpunter misschien ook iets tekenen is? Geen idee hoor, we'll see. ^^ Ik denk niks met kansberekening, daar krijg je max. 5 punten voor volgens mij.
Oud 18-05-2012, 17:45
JustSax.
JustSax. is offline
Citaat:

Bij kansberekening kan je alles op verschillende manieren berekenen, maar ik weet niet bij wat voor soort vragen je de volgende dingen moet gebruiken, en gok dan ook altijd maar wat: nCr, nPr (weet het verschil wel.. maar weet niet bij wat voor soort vragen je ze toepast), 10x9x8x7, 5!, 10 ^6 en met breuken berekenen.

Niemand? ;(
Oud 18-05-2012, 18:27
Imn
Imn is offline
Citaat:

Ehh, je hebt nog normale verdeling en bionomiale verdeling? Maar om nou te zeggen wat je wanneer moet gebruiken, hangt van de opgave af. En met goed lezen kom je er meestal wel uit. Ik heb er ook moeite mee..

Bekijk dit even http://www.math4all.nl/MathAdoreOpga...g14-print.html en wellicht heb je hier iets aan > http://forum.fok.nl/topic/1649722 en voor theorie dit: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&...79TQMdoBBZNllw

En dit, al sla je me dood. Het toetsen van hypothesen moet ik nog aan beginnen.
Oud 18-05-2012, 18:28
Imn
Imn is offline
Citaat:
Dit dus. :a
Simpele afgeleide-sommen (zoals 2011 - tijdvak I) en kansberekening gaan altijd prima bij mij, daar haal ik altijd al m'n punten op, maar die quotiëntregels zijn idd echt om te huilen bij mij. Ik kan ook niet zo goed algebra...

Ik denk dat die zevenpunter misschien ook iets tekenen is? Geen idee hoor, we'll see. ^^ Ik denk niks met kansberekening, daar krijg je max. 5 punten voor volgens mij.
Ik vrees voor die hypothesen, ohhhhhhh wat een shit xD
Oud 18-05-2012, 20:22
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
Ik vrees voor die hypothesen, ohhhhhhh wat een shit xD
Mmmh, als ik dat een paar keer heb gezien, weet ik wel hoe het werkt denk ik.
Ik ben bang voor 't feit dat je straks logaritmen algebraďsch/te moeilijke dingen op moet gaan lossen, help. :a
Oud 18-05-2012, 20:23
xVeerle
xVeerle is offline
Ik ga morgen even over elk onderwerp een sommetje met mijn vriend oefenen haha. Hij doet wisB en wisD dus hij kan me mooi helpen
Oud 19-05-2012, 13:14
LOLexamen
OMGGG, snapt iemand pagina 74 t/m 77 van getal en ruimte vwo A deel 4? Wat een shitstof zeg! Dat stukje, met quotientregel minima en maxima berekenen en breuken in een breuk wegwerken zal ik never begrijpen
Oud 19-05-2012, 15:18
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
OMGGG, snapt iemand pagina 74 t/m 77 van getal en ruimte vwo A deel 4? Wat een shitstof zeg! Dat stukje, met quotientregel minima en maxima berekenen en breuken in een breuk wegwerken zal ik never begrijpen
Dit dus, dit gezeik vind ik idd verschrikkelijk.
't Begint daarvoor ook al hoor, heel hfst. 16 is vreselijk.
Oud 19-05-2012, 15:51
Miloutchi
Miloutchi is offline
Je kunt een programma downloaden op je GR zodat die de afgeleide ergens van berekent.

Ook kun je een programma downloaden die vergelijkingen kan oplossen. (vergelijking xxxxx = 0 kun je al oplossen met je rekenmachien zonder programma's). Zelf heb ik de programma's nog niet, maar misschien dat ik ze wel ga installeren. Het kan handig zijn.

(Ik begrijp het zelf ook niet zo heel goed, maar zo moeilijk wordt het bijna nooit gevraagd in het examen, tenminste niet voor zover ik tot nu toe gezien heb. En de quotientregel met een beetje normale formules is echt niet moeilijk)
Oud 19-05-2012, 16:27
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
Je kunt een programma downloaden op je GR zodat die de afgeleide ergens van berekent.

Ook kun je een programma downloaden die vergelijkingen kan oplossen. (vergelijking xxxxx = 0 kun je al oplossen met je rekenmachien zonder programma's). Zelf heb ik de programma's nog niet, maar misschien dat ik ze wel ga installeren. Het kan handig zijn.

(Ik begrijp het zelf ook niet zo heel goed, maar zo moeilijk wordt het bijna nooit gevraagd in het examen, tenminste niet voor zover ik tot nu toe gezien heb. En de quotientregel met een beetje normale formules is echt niet moeilijk)
Ik durf dat programma er niet op te zetten; straks flipt 'm GR hem helemaal en dan kan ik niks.
Oud 19-05-2012, 21:57
JustSax.
JustSax. is offline

Ik weet nooit of H0: p = ... of p < ... of P >....
en bij H1 weet ik ook nooit welke het is: P = ... of p < .... of P > ....
en wanneer is het 2zijdig toetsen?

iemand daar uitleg over, handige tip ofzo om wel te weten welke te gebruiken?
Oud 19-05-2012, 23:29
Miloutchi
Miloutchi is offline
Citaat:
Moet je dat per se opschrijven? Ik vind deze opdrachten echt een van de makkelijkste, maar ik begrijp dat H0 en H1 niet, dus dat schrijf ik nooit op.
Oud 19-05-2012, 23:39
Imn
Imn is offline
Citaat:
Moet je dat per se opschrijven? Ik vind deze opdrachten echt een van de makkelijkste, maar ik begrijp dat H0 en H1 niet, dus dat schrijf ik nooit op.
Same here xD
Oud 20-05-2012, 08:55
JustSax.
JustSax. is offline
@miloutchi en @Imn

je moet het sowieso opschrijven aangezien je er heel vaak een punt voor krijgt!

alleen ik snap het ook niet...

Iemand die het weet hier?
Oud 20-05-2012, 09:52
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
Daar krijg je al 1 punt voor.
Oud 20-05-2012, 12:36
Miloutchi
Miloutchi is offline
OMG. Wat stom is dit zeg! Ik begrijp dat opschrijven niet. Wat is H0 en H1? Pffff. Dit zijn de makkelijkste sommen en dan mis ik daar punten op, omdat ik die symbolen allemaal niet ken. *irriteert zich*
Oud 20-05-2012, 12:50
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
OMG. Wat stom is dit zeg! Ik begrijp dat opschrijven niet. Wat is H0 en H1? Pffff. Dit zijn de makkelijkste sommen en dan mis ik daar punten op, omdat ik die symbolen allemaal niet ken. *irriteert zich*
H0 is volgens mij altijd de kans op iets. Dus als er in een opgave bijv. staat 'er is 70% kans dat leerlingen een voldoende halen', betekent dat dat H0: p = 0,7 is. Die H1 is dan bijv. groter of kleiner dan H0, maar dat kun je altijd uit de opgave halen volgens mij. :-)

En bij de binominale verdeling is 't altijd zo: H0: p = 0,5 en H1: p is niet gelijk aan 0,5 (dan moet je een is-teken met een streep erdoorheen doen)
Oud 20-05-2012, 13:27
JustSax.
JustSax. is offline
Citaat:
H0 is volgens mij altijd de kans op iets. Dus als er in een opgave bijv. staat 'er is 70% kans dat leerlingen een voldoende halen', betekent dat dat H0: p = 0,7 is. Die H1 is dan bijv. groter of kleiner dan H0, maar dat kun je altijd uit de opgave halen volgens mij. :-)

En bij de binominale verdeling is 't altijd zo: H0: p = 0,5 en H1: p is niet gelijk aan 0,5 (dan moet je een is-teken met een streep erdoorheen doen)
Ja maar H0 kan ook: p < ... of P > ... zijn
Hoeft niet altijd alleen: p= ... te zijn
Oud 20-05-2012, 14:37
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
Ja maar H0 kan ook: p < ... of P > ... zijn
Hoeft niet altijd alleen: p= ... te zijn
Weet ik, dat leg ik ook uit in m'n bovenste stukje. :-)
Maar die kleiner of groter kun je volgens mij uit de opgave halen...
Oud 20-05-2012, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Ja klopt. Ligt eraan of je het gedeelte links of rechts moet berekenen.
Oud 20-05-2012, 19:11
JustSax.
JustSax. is offline
Citaat:

Weet ik, maar ik kan dat dus niet uit de opgaven halen op de een of andere manier.. is altijd fout.
Dus daaroor vroeg ik of iemand nog een handigheidje weet
Oud 20-05-2012, 19:30
Miloutchi
Miloutchi is offline
Ik heb even een vraag. Bij vraag 2 van wiskunde A 2011 tijdvak 2, gebruik ik table om het antwoord te vinden, maar dit staat niet bij de mogelijkheden als berekening. Zou ik hier dan toch de punten voor kunnen krijgen of niet? Want mijn berekening klopt gewoon. Ik heb het alleen anders opgelost.

Laatst gewijzigd op 20-05-2012 om 19:35.
Oud 20-05-2012, 19:37
xVeerle
xVeerle is offline
Volgens mij staat het in het correctiemodel, dat als er andere berekeningen zijn gebruikt die vakinhoudelijk kloppen, er punten voor mogen worden gegeven
Oud 20-05-2012, 19:42
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
Weet ik, maar ik kan dat dus niet uit de opgaven halen op de een of andere manier.. is altijd fout.
Dus daaroor vroeg ik of iemand nog een handigheidje weet
Oh nee sorry, daar heb ik geen handigheidje voor! Dat kan ik altijd wel uit de vraagstelling halen. Maar volgens mij is dat dan gewoon 'de leraar beweert dat meer dan 70% een voldoende kan halen', dus dan heb je H0: p = 0,7 en H1: p > 0,7

Volgens mij zit 't zo?
Ik kan het verder ook niet echt uitleggen, ik zie 't altijd meteen.
Oud 20-05-2012, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Oh nee sorry, daar heb ik geen handigheidje voor! Dat kan ik altijd wel uit de vraagstelling halen. Maar volgens mij is dat dan gewoon 'de leraar beweert dat meer dan 70% een voldoende kan halen', dus dan heb je H0: p = 0,7 en H1: p > 0,7

Volgens mij zit 't zo?
Ik kan het verder ook niet echt uitleggen, ik zie 't altijd meteen.
Moet dat niet zijn: H0: p>0,7 en H1: p =0,7 of p<0,7
Oud 20-05-2012, 20:13
Cucumber.
Cucumber. is offline
Oh ja sorry, ik zat in de war met mijn andere voorbeeld dat ik vandaag al eerder heb laten zien.

't Is idd wat elmar zegt.
Oud 21-05-2012, 12:38
Miloutchi
Miloutchi is offline
Iemand nog een idee wat je kunt doen voor wiskunde? XD

Ik ken het volgens mij echt nog niet namelijk.
Oud 21-05-2012, 12:41
Cucumber.
Cucumber. is offline
Mmmh, ik neem boek 4 nog een keer door (dan heb je alles wel gehad zo'n beetje) en ik ga nog een oefenexamen maken. Ik ben niet zo bang voor wiskunde eigenlijk, dat lukt voor 't grootste deel wel...
Oud 21-05-2012, 12:42
Miloutchi
Miloutchi is offline
Dus je doet gewoon wat jhoofdstukken doornemen en dan dan nog wat examens? Ik weet wel dat ik wiskunde kan, maar ik heb het idee dat ik er nog niets voor gedaan heb. Misschien maar een examen oefenen om te kijken wat de uitkomst zou zijn geweest. XD
Oud 21-05-2012, 12:44
Cucumber.
Cucumber. is offline
Mmh, ik had voor 2008-I iets van een 7,6 ofzo, dus dat viel me echt reuze mee.
En vaak weet ik 't wel als ik 't een paar keer goed lees. Die van vorig jaar was ook niet zo heel moeilijk, had ik ook iets van een 7,3 voor ofzo.
Oud 21-05-2012, 14:16
JustSax.
JustSax. is offline
Je kan het beste 2010 en 2011 doornemen, die van daarvoor bevat niet alle stof!

En dan je fouten bekijken en die nog een keer doornemen.

Ik hooop op een 5,5!
Oud 21-05-2012, 14:39
Miloutchi
Miloutchi is offline
Ik hoop op een 6.5. Maar ik zie het zwaar in. Ik heb het idee dat ik er geen hol van ken, maar ik begrijp het wel echt wel, maar ik weet niet hoe ik alles op moet schrijven. Ik kan het echt gewoon berekenen, maar dat opschrijven is zo'n probleem bij mij. Ik mis altijd de helft van de punten ofzo.
Oud 21-05-2012, 14:39
JustSax.
JustSax. is offline
Snapt iemand vraag 6 van 2011 -1? Ik snap het antwoord niet eens...

• Omdat V toenemend stijgend is, groeit het volume in het begin van een
klasse minder snel dan aan het eind van een klasse
• De invloed van ‘grotere’ diameters in een klasse is groter dan de
invloed van ‘kleinere’ diameters in diezelfde klasse
• De werkelijke houtopbrengst is groter dan 506,2 m3
Oud 21-05-2012, 14:49
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:

Dit was een van de weinige vragen die ik niet snapte ja.
Oud 21-05-2012, 14:50
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
Ik hoop op een 6.5. Maar ik zie het zwaar in. Ik heb het idee dat ik er geen hol van ken, maar ik begrijp het wel echt wel, maar ik weet niet hoe ik alles op moet schrijven. Ik kan het echt gewoon berekenen, maar dat opschrijven is zo'n probleem bij mij. Ik mis altijd de helft van de punten ofzo.
Je moet gewoon alles opschrijven wat je op je GR intypt eigenlijk.
Je moet jezelf gewoon aanwennen van: oké, ik moet een kans berekenen dat ik minstens 7 keer een zes gooi. Dan schrijf je gewoon altijd op: P(X groter of gelijk aan 7) = 1-P(X is kleiner of gelijk aan 6). :-)

Daar krijg je vaak al punten voor namelijk!

Beter teveel opschrijven dan te weinig. :-)
Oud 21-05-2012, 15:05
Verwijderd
Citaat:

Toenemend stijgend > De stijging neemt dus toe, naar mate V groter wordt. De grafiek loopt dus eigenlijk steeds steiler. In het begin van een klasse is V bv. 5 wat een stijging van bv. 0.3 t.o.v. V=4 oplevert. Maar aangezien V toenemend stijgend is, zal bij V=7 de stijging t.o.v V=6 groter zijn dan 0.3

De andere twee punten zou ik niet weten, heb dat examen nog niet gemaakt.
Advertentie

Regels voor berichten