Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2012, 08:23
Verwijderd
Nou ja, met alle respect, maar dat zegt meer over het niveau Duits op jouw school dan over jou. En dat jij toevallig meer moeite hebt met natuurkunde dan met Duits, zegt niet dat iedereen dat heeft . Je bent wel van het generaliseren he?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2012, 09:00
Verwijderd
Citaat:
Ongefundeerde bias
Dit is net zo slecht leesbaar als bčtavakken die zich het primaat van de wetenschap aan willen meten.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2012, 10:46
Em.
Em. is offline
Ik vind je relaas weinig overtuigend, TythorZeth. Dat jíj iets moeilijker vindt, maakt niet dat het moeilijker is en de rest van je verhaal komt neer op het 'het is nu eenmaal moeilijker en dat hoef ik niet te bewijzen want dat is gewoon zo en dat weet iedereen'. Verder generaliseer je inderdaad nogal met 'mensen kiezen CM omdat ze NT niet aankunnen'. Ik denk niet dat dat voor iedereen geldt die een M-profiel kiest en ik denk ook niet dat het niet andersom voorkomt, zo waren er ook mensen in mijn klas die een NT-profiel hadden en geen CM hadden aangekund.
Oud 10-08-2012, 16:15
Verwijderd
Citaat:
Nou ja, met alle respect, maar dat zegt meer over het niveau Duits op jouw school dan over jou. En dat jij toevallig meer moeite hebt met natuurkunde dan met Duits, zegt niet dat iedereen dat heeft . Je bent wel van het generaliseren he?
Staat er ergens dat mijn bericht gebaseerd is op mezelf? Nee, het is gebaseerd op twee volle VWO groepen (250 leerlingen).

Citaat:
Dit is net zo slecht leesbaar als bčtavakken die zich het primaat van de wetenschap aan willen meten.
Ik vind het er nog best goed uitzien, als ik me bedenk wat ik ophad toen ik dat bericht typte. Maar daar gaat het helemaal niet om.

Citaat:
Ik vind je relaas weinig overtuigend, TythorZeth. Dat jíj iets moeilijker vindt, maakt niet dat het moeilijker is en de rest van je verhaal komt neer op het 'het is nu eenmaal moeilijker en dat hoef ik niet te bewijzen want dat is gewoon zo en dat weet iedereen'. Verder generaliseer je inderdaad nogal met 'mensen kiezen CM omdat ze NT niet aankunnen'. Ik denk niet dat dat voor iedereen geldt die een M-profiel kiest en ik denk ook niet dat het niet andersom voorkomt, zo waren er ook mensen in mijn klas die een NT-profiel hadden en geen CM hadden aangekund.
Dat beweer ik ook niet. Ik praat natuurlijk in het algemeen. Ik zeg dan ook niet dat die situatie die jij schetst niet voorkomt.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2012, 21:43
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Uit eigen ervaring: de M profielen had ik niet zonder erg veel inspanningen kunnen halen. N profielen zijn zonder huiswerk of leren allemaal aardig te doen, dat gaat om begrijpen in plaats van leren. Bij de N-profielen zitten daarom ook luie mensen naar mijn idee Mijn eindexamen scheikunde heb ik met vier dagen werken gehaald. Ik weet niet of talenkennis er in dezelfde vier dagen in te stampen is, evenmin dat geschiedenis of aardrijkskunde zo makkelijk zijn.
Ja hoor, dit is een grap toch mag ik hopen? Op mijn school was het juist zo dat de bčta's veel meer moesten doen dan alfa's. Bij een vak als economie werd dat duidelijk. Van de 31 leerlingen zaten de zeven NT'ers voorin (die het allemaal als derde keuzevak er nog even bij deden), en zaten de 24 anderen achterin herrie te maken. Het is dan ook een paar keer gebeurd dat alle zeven NT'ers een voldoende hadden, en álle anderen een onvoldoende. En raad eens? Voor vakken als geschiedenis en maatschappijwetenschappen kregen die lui even hoge cijfers als ik voor natuurkunde en scheikunde. Echt hoor, een groot deel van die lui moet vijf minuten voor de toets zelfs nog met het spiekbriefje beginnen.

Natuurlijk zijn er ook serieuze alfa's. Die slagen dan ook direct cum laude.

PS je hoeft geen woordjes te kennen voor eindexamens, want die toetsen alleen leesvaardigheid (met woordenboek).
Oud 11-08-2012, 00:46
Vice
Vice is offline
Ik heb wel dan wel geen examen gedaan met een profiel maar bij mij in de klas waren er bij scheikunde zowel evenveel jongens als meisjes en bij natuurkunde waren de meisjes zelfs in de meerderheid. En het was echt niet zo dat bij mij in de klas bijna alleen maar meiden zaten.

Maar goed, mijn klas was natuurlijk ook niet representatief voor de gemiddelde klas en ik heb me ook nooit verdiept hoe de verdeling bij de andere klassen waren.
Oud 11-08-2012, 02:00
Verwijderd
Citaat:
Ja hoor, dit is een grap toch mag ik hopen? Op mijn school was het juist zo dat de bčta's veel meer moesten doen dan alfa's. Bij een vak als economie werd dat duidelijk. Van de 31 leerlingen zaten de zeven NT'ers voorin (die het allemaal als derde keuzevak er nog even bij deden), en zaten de 24 anderen achterin herrie te maken. Het is dan ook een paar keer gebeurd dat alle zeven NT'ers een voldoende hadden, en álle anderen een onvoldoende. En raad eens? Voor vakken als geschiedenis en maatschappijwetenschappen kregen die lui even hoge cijfers als ik voor natuurkunde en scheikunde. Echt hoor, een groot deel van die lui moet vijf minuten voor de toets zelfs nog met het spiekbriefje beginnen.

Natuurlijk zijn er ook serieuze alfa's. Die slagen dan ook direct cum laude.

PS je hoeft geen woordjes te kennen voor eindexamens, want die toetsen alleen leesvaardigheid (met woordenboek).
Het slaat ook nergens op wat ze zeggen. Bčtavakken worden over het algemeen een stuk moeilijker gevonden, period.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2012, 09:54
Endorsed
Endorsed is offline
Citaat:
Het slaat ook nergens op wat ze zeggen. Bčtavakken worden over het algemeen een stuk moeilijker gevonden, period.
Mijn eigen ervaringen ondersteunen dit. Ik heb N&T met geschiedenis en geschiedenis is verreweg 1 van de makkelijkste vakken. Het enige wat je hoeft te doen is feitjes uit je hoofd leren en dan neerkalken op je toets. Komt geen enkele creativiteit bij kijken. Veel vrienden van mij hebben N&T met economie en vinden dat ook erg gemakkelijk.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2012, 10:11
Tink*
Tink* is offline
Ik ken meerdere mensen die naar de havo zijn gegaan omdat ze de talen niet aankonden (het verplichte deel). Dat waren vrijwel alleen maar jongens, dat is wel typisch. Ook als ik kijk naar het percentage jongens-meisjes bij talenstudies en exacte studies dan kan je denk ik wel stellen dat meisjes vaak niet geinteresseerd zijn in bčta, maar meer in talen. Interesse heeft in eerste instantie niet veel met moeilijkheid te maken. Er zullen heus wel mensen zijn die bčta moeilijker vinden en daarom alfa kiezen, maar het zal toch het meest interesse zijn. Als je iets moeilijk vindt, dan kun je je er namelijk wel voor inzetten en eventueel zelfs bijles nemen.

Ik ben zelf halverwege de vijfde nog geswitcht van NG naar CM omdat ik het saai vond en talen veel interessanter, die richting wilde ik ook op.
Oud 13-08-2012, 15:38
Vice
Vice is offline
Citaat:
Ik ken meerdere mensen die naar de havo zijn gegaan omdat ze de talen niet aankonden (het verplichte deel). Dat waren vrijwel alleen maar jongens, dat is wel typisch. Ook als ik kijk naar het percentage jongens-meisjes bij talenstudies en exacte studies dan kan je denk ik wel stellen dat meisjes vaak niet geinteresseerd zijn in bčta, maar meer in talen. Interesse heeft in eerste instantie niet veel met moeilijkheid te maken. Er zullen heus wel mensen zijn die bčta moeilijker vinden en daarom alfa kiezen, maar het zal toch het meest interesse zijn. Als je iets moeilijk vindt, dan kun je je er namelijk wel voor inzetten en eventueel zelfs bijles nemen.

Ik ben zelf halverwege de vijfde nog geswitcht van NG naar CM omdat ik het saai vond en talen veel interessanter, die richting wilde ik ook op.
Talen ben ik pas interessant gaan vinden toen ik van de middelbare school was. Daarvoor vond ik het maar rotvakken die verplicht waren en ben ik dus vooral de exacte vakken gaan volgen uit gemakzucht.
Oud 20-08-2012, 08:29
marleentje_star
marleentje_star is offline
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederlan...ameisjes.dhtml
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten