Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2012, 13:17
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Nee, 15 hoofdrekenopdrachten zonder kladpapier. De rest van de toets is meetkunde en andere dingen met kladpapier.
Wut, dat zou ik zo ook niet weten dan Maar er is vast een heel simpele manier om dat uit te rekenen
Oud 16-08-2012, 13:17
Hazel
Hazel is offline
Paranoide, 22 augustus tot en met 1 september, wanneer? Turk ook naamzoek.
Oud 16-08-2012, 13:18
Verwijderd
Citaat:
Wut, dat zou ik zo ook niet weten dan Maar er is vast een heel simpele manier om dat uit te rekenen
Ja, ik zat ook al een beetje te panikeren om 1,6 : 2,5.

Tot ik ineens dacht OH WACHT TUURLIJK. En toen wist ik hem gewoon
Oud 16-08-2012, 13:19
Verwijderd
Citaat:
In de brugklas kon ik het ook niet, dat is een beetje het probleem

Nee, gisteren kreeg ik een brochure met wat voorbeeldsommen die je zou kunnen krijgen. Eigenlijk vond ik de meerderheid daarvan erg moeilijk.

Bijvoorbeeld dit, moet je uit je hoofd doen: (7,4x15,8) + (15,8 x 12,6)

Nou, nu kan het natuurlijk zijn dat ik een methode over het hoofd zie, maar ik heb nu in ieder geval geen flauw idee hoe ik dit moet doen.

Tuurlijk kan ik wel rekenen op groep 5 niveau, maar er wordt 8+ niveau van je verwacht omdat je, begrijpelijkerwijs, boven de stof moet staan.

Ik zal het best kunnen leren allemaal, maar het dan ook nog overbrengen op kinderen, dat is weer een verhaal apart.
Zou je dan niet gewoon (12.6+7.4) x 15.8 kunnen doen?
Oud 16-08-2012, 13:20
Verwijderd
Ja, dat kan dan is het gewoon 20 x 15.8, dat is niet moeilijik. Dat soort trucjes ga je dus nog leren in de eerste maanden tot de toets.
Oud 16-08-2012, 13:20
Verwijderd
Citaat:
Ja, maar hoe doe ik dat 'gewoon'? Ik zal best een debieltje zijn hoor, maar decimalen vermenigvuldigen, shoot me.
Oud 16-08-2012, 13:21
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Ja, dat kan dan is het gewoon 20 x 15.8, dat is niet moeilijik. Dat soort trucjes ga je dus nog leren in de eerste maanden tot de toets.
Ooooooooh
Oud 16-08-2012, 13:21
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Ja, ik zat ook al een beetje te panikeren om 1,6 : 2,5.

Tot ik ineens dacht OH WACHT TUURLIJK. En toen wist ik hem gewoon
Euh
Oud 16-08-2012, 13:22
Verwijderd
Citaat:
Euh
van 2,5 gewoon 10 maken, en dan de 1,6 ook keer 4 doen
Oud 16-08-2012, 13:23
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Kijk, je kan het al beter dan ik en ik was goed in wiskunde, dus dat zegt helemaal niks
Oud 16-08-2012, 13:23
Verwijderd
Citaat:
Ja, maar hoe doe ik dat 'gewoon'? Ik zal best een debieltje zijn hoor, maar decimalen vermenigvuldigen, shoot me.
20 x 15 = 300
20 x 0.8 = 2 x 8 = 16
300+16 =316
Oud 16-08-2012, 13:25
Verwijderd
Citaat:
20 x 15 = 300
20 x 0.8 = 2 x 8 = 16
300+16 =316
En hoe je trouwens net op die versimpeling kwam snap ik ook niet hoor.
Oud 16-08-2012, 13:28
Verwijderd
Nu we toch bezig zijn:

Ik heb twee getallen in gedachten. Als ik ze met elkaar vermenigvuldig krijg ik 108. Als ik ze bij elkaar optel 21. Welke getallen zijn dat?

Nogmaals, ik zal wel een methode over het hoofd zien, maar ik ga in eerste instantie gewoon raden en net zo lang dingen proberen tot het goed is :')
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Work dinner party, about 25 us coming, potluck. Co-worker says "I'll bring the wine!" She brings four open bottles, each between 1/3 and 2/3 full.
Dit heb ik dus ook eens gehad. Ik had een fles wijn meegenomen naar een afspraakje (hij kookte), week later kwam hij bij mij eten, en zou hij de wijn meenemen. Nam hij dus dezelfde fles wijn mee (waar nog wat in zat) die ik een week eerder had meegenomen...
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik snap het ook niet hoor dat kregen wij echt niet op de basisschool, haakjes en what not kregen we pas in de eerste.
Oud 16-08-2012, 13:30
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
I have a friend who is full-on gluten intolerant. However, he's SO CHEAP, that he'll go to ANY LENGTHS to avoid paying for food (or anything else!)...
When he found out he could dumpster unlimited bread in San Francisco, that became the staple- nay, the entirety- of his diet. He spends his days moaning in agony as his insides churn and roil, suffering from constant fiery diarrhea... yet he continues to eat his glutinous meals merely because they're free!
Hopelijk spaart hij voor een goede verzekering dan, want dit is instant darmkanker.
Oud 16-08-2012, 13:31
Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Dit heb ik dus ook eens gehad. Ik had een fles wijn meegenomen naar een afspraakje (hij kookte), week later kwam hij bij mij eten, en zou hij de wijn meenemen. Nam hij dus dezelfde fles wijn mee (waar nog wat in zat) die ik een week eerder had meegenomen...
Oud 16-08-2012, 13:32
Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Nu we toch bezig zijn:

Ik heb twee getallen in gedachten. Als ik ze met elkaar vermenigvuldig krijg ik 108. Als ik ze bij elkaar optel 21. Welke getallen zijn dat?
Ugh. Ik krijg de kriebels van dit soort vragen.
Oud 16-08-2012, 13:32
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
En hoe je trouwens net op die versimpeling kwam snap ik ook niet hoor.
Het gemene is dat ze de getallen omdraaien bij de breuk (a*b + b*c). Maar aangezien b hetzelfde blijft, kun je dus gewoon a en c bij elkaar optellen. Vergelijk het met 2 keer 1 appel, en 1 appel keer 3. Dan heb je dus 2+3 keer 1 appel.
Oud 16-08-2012, 13:33
Verwijderd
Ik weet 'm nu wel, maar dat was door een aantal opties te controleren met rekenmachine. Hoe ik dit uit m'n hoofd ga doen is BEYOND ME.
Oud 16-08-2012, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Het gemene is dat ze de getallen omdraaien bij de breuk (a*b + b*c). Maar aangezien b hetzelfde blijft, kun je dus gewoon a en c bij elkaar optellen. Vergelijk het met 2 keer 1 appel, en 1 appel keer 3. Dan heb je dus 2+3 keer 1 appel.
Nee helaas. Ga wel kappersopleiding doen.
Oud 16-08-2012, 13:35
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
..Huh?
Oud 16-08-2012, 13:36
Verwijderd
Wat ik er niet aan begrijp.. je kan toch niet zomaar één 15,8 weglaten?
Martiño
Martiño is offline
An sich had ik het niet zo heel erg gevonden als hij had gezegd "goh, ik had nog een fles open, en ik drink niet zo veel wijn, dus die heb ik ook meegenomen", maar dat je een fles meeneemt die al een week oud is vind ik dan wel een beetje vreemd, want hij wordt er meestal niet lekkerder op. En het regiften vind ik sowieso een beetje apart... Volgensmij was het niet zo zeer zuinigheid, maar het was toch een best intelligente jongen dus ik blijf het vreemd vinden.
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Wat ik er niet aan begrijp.. je kan toch niet zomaar één 15,8 weglaten?
Hoe bedoel je?
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Nu we toch bezig zijn:

Nogmaals, ik zal wel een methode over het hoofd zien, maar ik ga in eerste instantie gewoon raden en net zo lang dingen proberen tot het goed is :')
Het is 7x14. Het duurde wel even voor ik 'm had, maar ik heb het rijtje afgewerkt. 1x20? 2x19? 3x18? etc. En toen kwam ik er zo achter dat het 7x14 is.
Oud 16-08-2012, 13:38
Verwijderd
Citaat:
Hoe bedoel je?
Citaat:
Zegt Sarah.

Maar waar blijft die andere 15,8 dan?
Verwijderd
Bewijzen dat kleuters evil zijn:

Citaat:
My 5-year old to my 7-year old: "I'll break your brain!"
7-year-old: "You can't break a brain."
5-year old: "With a chainsaw you can."
Citaat:
I had this job babysitting and tutoring two brothers, 7 and 9 years old. One day, the little one turns to me after finishing a math worksheet that I had a hard time motivating him to do. He said, "You know, if I threw myself down the stairs and said you did it, you would probably go to jail for a long time."
Citaat:
My son and his friend were eating at their little kiddie table while we were at the grown up table right next to them. His friend starts trying to grab at his food, putting her hands all over his plate. Both her parents and I look over at them to get them to settle down.
Right as we're about to say something, my son who hadn't even tried to stop her or even protest, calmly puts his fork in his other hand, holds it over his head and SLAMS it down, prongs-first into the back of her hand. He then puts the fork back into his other hand and goes right back to eating.
Citaat:
My 5 year old cousin was told she couldn't do something and she calmly accepted it. I asked her how she stayed so calm and she told me she just thinks of the person who is making her mad and thinks about crushing her when she's bigger.
Citaat:
My 3 year old daughter saw an episode of Spongebob where Mrs. Puff enters Spongebob in a demolition derby so he'll get badly injured. My daughter walks up to me and says in the cutest little squeaky voice ever "Mrs. Puff is being SO mean to Spongebob! I kinda want to go in there and KILL her!"
Citaat:
One of the girls' mothers was pregnant, and she had just gotten a little talk about how mummy has a baby in her belly. So she had balled up her sweater and put it under her shirt to simulate a giant belly, and was telling all the girls she was pregnant. I thought it was sort of weird, but stayed back and watched.
One other girl approached her and asked "Are you pregnant?"
"Yep!" was the gleeful response.
"So there's a baby in there?" she continued, pointing at the other girl's "belly."
"Yep!"
At that, the interloper punched Preggo right in the sweater as hard as she could muster. "THERE GOES YOUR BABY!" she yelled merrily, thrilled by her budding career as an abortionist.
Citaat:
One of my campers told some little girl "I want your body and I want your soul," I turned to find that little girl hyperventilating on a bench nearby. I had to spend the next three hours explaining to my camper that saying shit like that isn't alright at church camp. Especially not to women.
Citaat:
When I was 12 and my sister was 6, she tried to shoot me with a bow and arrow.
Citaat:
When I was 7 and my brother was 5, my mom caught him chasing me around the house with my dad's buck knife.
Citaat:
I was visiting a kindergarten class as a high school senior spanish student. We were supposed to teach the kids some basic Spanish vocab. We started by teaching introductions. I asked a creepy looking kid what his name was. He looked me dead in the eye and said "I go by many names."
Verwijderd
Citaat:
Nu we toch bezig zijn:

12 en 9. Dat kan je gewoon beredeneren.
Oud 16-08-2012, 13:39
Verwijderd
Citaat:
Het is 7x14. Het duurde wel even voor ik 'm had, maar ik heb het rijtje afgewerkt. 1x20? 2x19? 3x18? etc. En toen kwam ik er zo achter dat het 7x14 is.
Citaat:
12 en 9. Dat kan je gewoon beredeneren.
Ja, en wie heeft er nu gelijk?

En hoe beredeneer je dat 'gewoon'?
Oud 16-08-2012, 13:39
Verwijderd
Citaat:
Hopelijk spaart hij voor een goede verzekering dan, want dit is instant darmkanker.
yup.
Oud 16-08-2012, 13:40
Verwijderd
Citaat:
7*14=98.
Oud 16-08-2012, 13:40
Verwijderd
Citaat:
Zegt Sarah.

je hebt geen twee 15.8en, je hebt twee getallen die je elk met 15.8 vermenigvuldigt. Dat doe je nog steeds als je ze eerst bij elkaar optelt, beide getallen worden met 15.8 vermenigvuldigd, alleen dan tegelijk in plaats van elk apart.
Oud 16-08-2012, 13:41
Verwijderd
Een bos is op de kaart getekend 2 cm lang. In werkelijkheid is het bos 8 km lang. Op welke schaal is de kaart getekend?

Haha
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Jonge, ik zat al te denken, whut? En maar klagen dat je niet kunt rekenen Ik was dit soort TRUCAGE al helemaal vergeten.
Verwijderd
Citaat:
Ja, en wie heeft er nu gelijk?

En hoe beredeneer je dat 'gewoon'?
Ik dacht gewoon 'je hebt sowieso een hoog getal nodig, bijvoorbeeld elf. Even denken, er zit geen 108 in de tafel van 11. Dan ehhhh bijvoorbeeld 12. O dat klopt, want 120-12=108. 10-1=9 dus 12 en 9.

Althans, dat denk ik. Ik had er ongeveer tien seconden voor nodig.
Verwijderd
Citaat:
je hebt geen twee 15.8en, je hebt twee getallen die je elk met 15.8 vermenigvuldigt. Dat doe je nog steeds als je ze eerst bij elkaar optelt, beide getallen worden met 15.8 vermenigvuldigd, alleen dan tegelijk in plaats van elk apart.
Ah oke. Nou ja, dat soort dingen zie ik dus niet. Haakjes schmaakjes.
Oud 16-08-2012, 13:42
Verwijderd
Citaat:
Jonge, ik zat al te denken, whut? En maar klagen dat je niet kunt rekenen Ik was dit soort TRUCAGE al helemaal vergeten.
Dit was de enige som die ik wist hoor, de rest allemaal niet.
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
..Huh?
(7,4x15,8) + (15,8 x 12,6) (de haakjes zijn trouwens overbodig in deze som, aangezien vermenigvuldigen voor optellen gaat, maar dat terzijde)

A=7,4
B=15,8
C=12,6

De som is dus:
A x B + B x C

Een vermenigvuldiging kun je altijd omkeren, het antwoord blijft hetzelfde (2x3 en 3x2 is beiden zes). Dus kun je zeggen:

A x B + C x B

Om dat je A en C beiden vermenigvuldigt met hetzelfde getal mag je ze bij elkaar optellen! Als we het even met makkelijkere getallen opschrijven:

A x B + B x C = 2 x 3 + 3 x 4
is hetzelfde als
A x B + C x B = 2 x 3 + 4 x 3
en als je A en C dan optelt
(A + C) x B = (2+4) x 3 = 6 x 3 = 18
dat klopt want: 2x3=6 en 4x3=12 en 12+6=18
Verwijderd
Citaat:
Een bos is op de kaart getekend 2 cm lang. In werkelijkheid is het bos 8 km lang. Op welke schaal is de kaart getekend?

Haha
Nou, dat kun je toch wel. De schaal is 2 cm:8 km. Dat moet allebei in cm. Hoeveel centimeter is 8 km? En dan kun je het versimpelen door beide getallen door de grootste gemene deler (2 dus) te delen.
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Zegt Sarah.

Ik de wiskunde kan je gelijke getallen tegen elkaar wegstrepen (bij vermenigvuldigen). Net zoals 4X + 3X = 7X. Of, in dit geval, (7,4x15,8) + (15,8 x 12,6) kan je vergelijken met (7,4X)+(X12,6). Dat kan je versimpelen door de aantal X'en (of appels of peren of taarten of 15,8'en) bij elkaar op te tellen. Dus (7,4+12,6)X= 20X.
Oud 16-08-2012, 13:43
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Zegt Sarah.

je moet 2 verschillende getallen keer hetzelfde getal (15,8), als je de 2 verschillende getallen bij elkaar optelt en dan keer die 15,8 doet, dan heb je ze beide keer 15,8 gedaan... toch?

geloof alleen niet dat het nu duidelijker is

oh ik zie dat ik te laat ben met mijn ralle uitleg
Oud 16-08-2012, 13:44
Verwijderd
Citaat:
Ah oke. Nou ja, dat soort dingen zie ik dus niet. Haakjes schmaakjes.
Die hoef je niet per se te zien, dat soort dingen kun je ook uit je hoofd leren
Maar rekenen met breuken en wegstrepen van getallen tegen elkaar vond ik ook lastig. Daarom weet ik nog steeds die regeltjes uit m'n hoofd
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:

Haha
Daar ben ik ook zo slecht in ja

In groep 8 kregen we cm² en cm³ en weet ik veel. En dan kon je uitrekenen hoeveel liter je in hoeveel cm³ kon krijgen, of zoiets. Ik snapte er toen geen moer van en dat heb ik daarna ook nooit gedaan, ondanks vele pogingen van meerdere leraren
Verwijderd
Citaat:
Nou, dat kun je toch wel. De schaal is 2 cm:8 km. Dat moet allebei in cm. Hoeveel centimeter is 8 km? En dan kun je het versimpelen door beide getallen door de grootste gemene deler (2 dus) te delen.
Nee, dit kan ik dus niet.

Ik kan nog wel centimeters maken van 8 km, maar als er dan nog een stap bijkomt dan raak ik het spoor BIJSTER.
Verwijderd
Citaat:
Daar ben ik ook zo slecht in ja

In groep 8 kregen we cm² en cm³ en weet ik veel. En dan kon je uitrekenen hoeveel liter je in hoeveel cm³ kon krijgen, of zoiets. Ik snapte er toen geen moer van en dat heb ik daarna ook nooit gedaan, ondanks vele pogingen van meerdere leraren
Ik moet dat ook zeker gaan bijspijkeren, wnat ik snap daar ook geen moer van.
Oud 16-08-2012, 13:45
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
7*14=98.
Oh fuck
Verwijderd
kubieke dingen vind ik ook lastig, die kan ik moeilijker visualiseren.
Verwijderd
1:400.000?
Verwijderd
Citaat:
1:400.000?
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten