Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2012, 14:03
angel1995
angel1995 is offline
Hallo

Ik moet voor wiskunde 18 oefeningen maken, maar er zijn er 2 die niet lukken. Bij de eerste oefening moet ik deze integraal oplossen, maar dan wel met 1 als ondergrens en 4 als bovengrens en er staat sqrt x maar dit betekent eigenlijk de vierkantswortel van x, foutje

Mijn oplossing is 7, maar volgens mijn boek moet - 5 +8ln2 de oplossing zijn

en dit is de 2de oefening: Bereken de oppervlakte van het deel van het vlak, begrensd door de lus van de kromme met vergelijking y^2 = x^4 - x^5

ik kom hier 16/105 uit maar volgens mijn boek is de oplossing 32/105

Zou er mij iemand kunnen helpen?

Alvast bedankt

Laatst gewijzigd op 28-10-2012 om 14:36.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2012, 17:21
mathfreak
mathfreak is offline
Merk op dat . Wat wordt dus de waarde van de integraal?
Bepaal bij de tweede opgave waar de kromme de x-as snijdt. Op die manier zou je er uit moeten kunnen komen.
Oud 28-10-2012, 17:24
Padzorz
Padzorz is offline

Als we nu gebruik maken van de rekenregel dan krijgen we

2. Je hebt vermoedelijk de integraal berekent, want die geeft inderdaad als oplossing .

Bekijk eens even de grafiek van de kromme
http://www.wolframalpha.com/input/?i=graph+y^2+%3D+x^4-x^5

De integraal die jij berekent hebt stemt overeen met het gebied van 0 tot 1 boven de x-as, maar onder de x-as heb je exact dezelfde oppervlakte (symmetrie) dus die moet je ook in rekening meebrengen waardoor je inderdaad krijgt .

Als de opgave enkel het gebied boven de x-as had gewild dan had er nog bijgestaan dat de oppervlakte begrensd was door de x-as zelf.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 18:36
angel1995
angel1995 is offline
Citaat:

Als we nu gebruik maken van de rekenregel dan krijgen we

2. Je hebt vermoedelijk de integraal berekent, want die geeft inderdaad als oplossing .

Bekijk eens even de grafiek van de kromme
http://www.wolframalpha.com/input/?i=graph+y^2+%3D+x^4-x^5

De integraal die jij berekent hebt stemt overeen met het gebied van 0 tot 1 boven de x-as, maar onder de x-as heb je exact dezelfde oppervlakte (symmetrie) dus die moet je ook in rekening meebrengen waardoor je inderdaad krijgt .

Als de opgave enkel het gebied boven de x-as had gewild dan had er nog bijgestaan dat de oppervlakte begrensd was door de x-as zelf.
Enorm bedankt, ik zie mijn fouten nu wel in bij de eerste oefeningen was ik mijn x onder de breukstreep vergeten bij het derde lid van de som. Bij de tweede oefening had ik in mijn rekenmachine de vergelijking y = onder de vierkantswortel (x^4 - x^5) ingegeven waardoor ik maar 1 deel van de grafiek kreeg want deze vergelijking kun je inderdaad opsplitsen in 2 vergelijking namelijk 1 met een positief teken en 1 met een negatief teken, echt enorm bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten