Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2012, 20:53
traagvanbegrip
traagvanbegrip is offline
Misschien maak ik mij nu schuldig aan een drogredenering, maar in de middeleeuwen was er volgens mij geen sterke afname van de criminaliteit zichtbaar, ook al werd er nog zo hard en gruwelijk gestraft
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2012, 09:30
Verwijderd
In de middeleeuwen was de samenleving sowieso behoorlijk anders waardoor een eerlijke vergelijking niet makkelijk te maken is. Het idee van criminaliteit, pakkans en levensomstandigheden zijn lastig te vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 10:24
Verwijderd
Het valt bovendien best te argumenteren dat grosso modo de criminaliteit in de middeleeuwen wel degelijk lager was ten opzichte van de duistere periode er voor, toen hordes nomaden op rooftocht waren
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 10:35
traagvanbegrip
traagvanbegrip is offline
Citaat:
Het valt bovendien best te argumenteren dat grosso modo de criminaliteit in de middeleeuwen wel degelijk lager was ten opzichte van de duistere periode er voor, toen hordes nomaden op rooftocht waren
De vraag is of je dat als criminaliteit kunt bestempelen. Maar zoals Uitzicht al zegt, gaat mijn vergelijking met de middeleeuwen misschien een beetje krom.

Edit: Vond nog een leuke link over de levenslange gevangenisstraf in Nederland

Laatst gewijzigd op 16-10-2012 om 10:39. Reden: Toevoeging link
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Rooftocht, rooftocht

Opgejaagd door de Hunnen, was eigenlijk keizielig!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Misschien maak ik mij nu schuldig aan een drogredenering, maar in de middeleeuwen was er volgens mij geen sterke afname van de criminaliteit zichtbaar, ook al werd er nog zo hard en gruwelijk gestraft
:')
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 13:32
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Heeft het CBS daar ook al getallen over?
Oud 16-10-2012, 13:42
Verwijderd
Citaat:
De vraag is of je dat als criminaliteit kunt bestempelen.
Dus alleen omdat het allochtonen betreft, moet het weer rechtgepraat worden?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 19:13
geisje
geisje is offline
Ik heb donderdag mijn tentamen over de doodstraf: voor en tegen argumenten moet ik zo kunnen opnoemen.
Ik moet zeggen, beide zijn sterk:
voor zegt: je hebt alle zekerheid, immers bij gevangenisstraf bestaat de kans van ontsnapping.
tegen zegt, zoals ik hier meerdere keren heb gelezen: straks maak je de onschuldige af, je kunt het niet terugdraaien.
het is echter wel zo, dat je bij levenslang ook niet alles kan terugdraaien: stel je zit al 15 jaar in de gevangenis je straf uit te zitten en er blijkt dat je onschuldig bent, kun jij die 15 jaar gevangenisstraf niet meer ongedaan maken!
moeilijk moeilijk.
en als staat verlaag je jezelf door de dader te moorden, maarja, met de doodstraf als wet ben je weer bevoegd om te doden. dat is toch eigenlijk ook wel raar?
'Ik ben rechter en ik mag lekker moorden, muwhahahaha. sterker nog, ik MOET het als de betreffende misdaad staat voor deze straf...' een ridicuul iets, de doodstraf eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2012, 06:43
Verwijderd
Citaat:
Ik moet zeggen, beide zijn sterk:
Nee.

Citaat:
voor zegt: je hebt alle zekerheid, immers bij gevangenisstraf bestaat de kans van ontsnapping.
Dat is alleen het geval in derdewereldlanden. In de beschaafde wereld is er maar één land wat de doodstraf in vredestijd heeft, de Verenigde Staten, en daar zitten de meeste mensen die de doodstraf hebben jaren en jaren vast voordat hun executie plaatsvindt.

Citaat:
het is echter wel zo, dat je bij levenslang ook niet alles kan terugdraaien: stel je zit al 15 jaar in de gevangenis je straf uit te zitten en er blijkt dat je onschuldig bent, kun jij die 15 jaar gevangenisstraf niet meer ongedaan maken!
Nee maar je kan iemand wel zijn vrijheid teruggeven en van blaam zuiveren. Je kan iemand niet uit de dood terughalen.

Citaat:
'Ik ben rechter en ik mag lekker moorden, muwhahahaha. sterker nog, ik MOET het als de betreffende misdaad staat voor deze straf...' een ridicuul iets, de doodstraf eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2012, 06:54
Verwijderd
Japan niet de beschaafde wereld? Daar zijn ze sinds kort toch ook weer mensen aan het executeren?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2012, 06:54
Verwijderd
Citaat:
Japan niet de beschaafde wereld? Daar zijn ze sinds kort toch ook weer mensen aan het executeren?
Dat wist ik niet Daar moet ik me even op inlezen. Maar dan zijn er dus twee.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2012, 07:18
Verwijderd
Naja, gezien de zelfmoordcultuur daar hechten ze daar sowieso minder waarde aan t leven, ies koeltoer
Met citaat reageren
Oud 17-10-2012, 07:20
De Veroorzaker
Korea, Singapore, allemaal aziatische barbaren. Ware beschaving vind je slechts in het westen
Oud 17-10-2012, 07:22
De Veroorzaker
Citaat:
Nee maar je kan iemand wel zijn vrijheid teruggeven en van blaam zuiveren. Je kan iemand niet uit de dood terughalen.
Nee je kunt iemand vrijlaten, die 15 jaar vrijheid die je onterecht afgenomen hebt kun je net zo goed niet meer teruggeven als een leven.
Oud 17-10-2012, 07:36
Verwijderd
Citaat:
Nee je kunt iemand vrijlaten, die 15 jaar vrijheid die je onterecht afgenomen hebt kun je net zo goed niet meer teruggeven als een leven.
Heb je met Wilco Viets aan de bar gezeten en was dit de conclusie?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2012, 08:57
Verwijderd
Het gevangenisleven is fundamenteel anders dan het gewone leven in de samenleving, om die open deur alvast maar eens in te trappen. De ervaringen die je opdoet in die periode zijn daarom steeds lastiger vergelijkbaar vanwege een ander ritme en een ander soort mensen waar je mee opgescheept zit. Ik weet niet precies hoe het wetenschappelijk gezien zit met ex-gevangenen die wel of niet kunnen aarden in deze maatschappij. De verwijzingen van The Shawshank Redemption naar deze problematiek lijken me echter niet volledig uit de lucht gegrepen. Je kunt iemand dus wel uit de gevangenis halen, maar hoe haal je het gevangenisleven uit zo'n persoon?

Persoonlijk zou ik vanuit het oogpunt van medemenselijkheid niet zitten te wachten op levenslang. Ik denk dat het lijden dat je iemand daarmee aandoet (naast de waarschijnlijk op termijn geringe corrigerende factor) zeker opweegt tegen de onomkeerbare doodstraf. De doodstraf is alleen met name voor de nabestaanden jammer, omdat als er toch sprake is van onschuldigheid, het slechts een statistiek wordt (en wellicht een magere financiële compensatie). Als ik toch levenslang de bak in zou moeten, schuldig of onschuldig, dan wacht ik liever niet veertig jaar op een correctie op mijn straf en schuldigheid.

De maatschappelijke instelling van mensen zo lang mogelijk in leven houden in plaats van kijken naar de kwaliteit van dat leven, vind ik bijzonder cynisch. Geisje, veel argumenten van je vind ik niet zo sterk, in een betoog zou ik me zorgen maken om de tegenargumenten. Wat betreft de ontsnappingskans: ja, een dode gaat nergens heen. Procentueel zijn de ontsnappingen in Westerse gevangenissen niet zo groot, het gaat vooral mis bij verlof heb ik het idee. Het tegenargument dat het niet terug te draaien is, is in principe geldig, maar daartegen zou ik het bovenstaande in stelling brengen: het is sowieso niet terug te draaien. Als je het werkelijk over een onschuldige hebt, zou de hele rechtsgang hem al bijna bespaard moeten blijven. De angst en onbegrip die je daarmee veroorzaakt zijn al teveel, nog even los van de jaren gevangenisstraf die eraan verbonden zijn. Ook het 'verlagen tot moord' vind ik geen sterk argument. Het gaat er in mijn ogen sterk om wat het doel is van de moord. De moordenaar heeft in de meeste gevallen gemoord in een (familie-)ruzie. De staat zou kunnen besluiten om te moorden om haar eigen samenleving te beschermen. Dat soort moord plegen wij elders in de wereld en dan heet het oorlog Je laatste paar regels staan los van de werkelijkheid, dus daar zal ik niet op in gaan.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2012, 09:47
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Persoonlijk zou ik vanuit het oogpunt van medemenselijkheid niet zitten te wachten op levenslang. Ik denk dat het lijden dat je iemand daarmee aandoet (naast de waarschijnlijk op termijn geringe corrigerende factor) zeker opweegt tegen de onomkeerbare doodstraf. De doodstraf is alleen met name voor de nabestaanden jammer, omdat als er toch sprake is van onschuldigheid, het slechts een statistiek wordt (en wellicht een magere financiële compensatie). Als ik toch levenslang de bak in zou moeten, schuldig of onschuldig, dan wacht ik liever niet veertig jaar op een correctie op mijn straf en schuldigheid.

De maatschappelijke instelling van mensen zo lang mogelijk in leven houden in plaats van kijken naar de kwaliteit van dat leven, vind ik bijzonder cynisch. Geisje, veel argumenten van je vind ik niet zo sterk, in een betoog zou ik me zorgen maken om de tegenargumenten. Wat betreft de ontsnappingskans: ja, een dode gaat nergens heen. Procentueel zijn de ontsnappingen in Westerse gevangenissen niet zo groot, het gaat vooral mis bij verlof heb ik het idee. Het tegenargument dat het niet terug te draaien is, is in principe geldig, maar daartegen zou ik het bovenstaande in stelling brengen: het is sowieso niet terug te draaien. Als je het werkelijk over een onschuldige hebt, zou de hele rechtsgang hem al bijna bespaard moeten blijven. De angst en onbegrip die je daarmee veroorzaakt zijn al teveel, nog even los van de jaren gevangenisstraf die eraan verbonden zijn. Ook het 'verlagen tot moord' vind ik geen sterk argument. Het gaat er in mijn ogen sterk om wat het doel is van de moord. De moordenaar heeft in de meeste gevallen gemoord in een (familie-)ruzie. De staat zou kunnen besluiten om te moorden om haar eigen samenleving te beschermen. Dat soort moord plegen wij elders in de wereld en dan heet het oorlog Je laatste paar regels staan los van de werkelijkheid, dus daar zal ik niet op in gaan.
Er is toch een verschil tussen dood en 40 jaar onschuldig vastzitten, maar dan worden vrijgelaten met een som geld en de mogelijkheid om nog wat jaren te leven. Een gevangenis zoals uit "The Shawshank Redemption" is natuurlijk ook niet te vergelijken met een Nederlandse gevangenis.

Als je dan toch op deze toer gaat, kun je misschien beter veroordeelden de keuze geven tussen de doodstraf of levenslang
Met citaat reageren
Oud 17-10-2012, 10:30
Verwijderd
Citaat:
Als je dan toch op deze toer gaat, kun je misschien beter veroordeelden de keuze geven tussen de doodstraf of levenslang
Daar ben ik voorstander van ja. Ik ben geen principeel voorstander van 'gewoon maar mensen doodmaken als straf is >20 jaar' ofzo De gevangenissen zijn vaak niet zo ellendig als 'in de film', maar toch hè Het is vaak ook geen pretje, want daar zijn ze niet voor bedoeld
Met citaat reageren
Oud 18-10-2012, 09:35
De Veroorzaker
Citaat:
Heb je met Wilco Viets aan de bar gezeten en was dit de conclusie?
Ja Wilco zei dat opvallend veel onterecht veroordeelden zelfmoord plegen als ze na een jaartje of 20 onterecht vastzitten hun vrijheid terugrkijgen.
Oud 16-11-2012, 15:24
omnomnom
omnomnom is offline
Doodstraf is hypocriet
Met citaat reageren
Oud 16-11-2012, 16:15
Verwijderd
Wat is er hypocriet aan de doodstraf?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2012, 17:53
bloodyb
bloodyb is offline
Vanwege de redenering: wij maken je dood omdat we vinden dat je niemand dood mag maken.
Oud 16-11-2012, 22:22
Verwijderd
Citaat:
Vanwege de redenering: wij maken je dood omdat we vinden dat je niemand dood mag maken.
Mooie redenatie dit, jammer dat 'ie helemaal nergens op slaat.

Een betere zou zijn: Een levenslange gevangenisstraf is misschien nog wel een ergere straf dan de doodstraf. Ikzelf zou i.i.g. altijd kiezen voor de doodstraf mocht ik ooit in die situatie terecht komen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2012, 18:57
CheeseHead
CheeseHead is offline
Ik vind dat levenslang (waarbij levenslang ook echt levenslang is) afgeschaft moet worden en de doodstraf doorvoor in de plaats moet komen. Dit om de volgende redenen en onder de volgende voorwaarden:

1. alleen als 100% vaststaat dat de dader schuldig is bevonden. Er zijn genoeg praktijkgevallen waarbij dat het geval is (en de dader zelfs bekend heeft). In het geval dat dat misschien niet zo is, zou je ervoor kunnen kiezen om dan toch levenslang te geven totdat nieuwe bewijzen alsnog uitsluitsel geven.

2. iemand die levenslang heeft gekregen keert niet meer terug in de maatschappij. Waarom zou je die persoon dan nog in leven willen houden met niet te vergeten kostbare belastinggeld? Die persoon heeft met zijn gruweldaden de maatschappij al genoeg schade toegebracht maar moet kennelijk nog eens beloond worden door daar nog eens enorme hoeveelheden belastinggeld tegen aan te gooien?!

3. de mensen die stellen dat de doodstraf inhumaan, barbaars, middeleeuws etc. is, zou ik willen zeggen ... precies wat de dader verdient ... en bovendien ... hoe zou je levenslang dan willen kwalificeren ... paradijs? Ik kan me voorstellen dat voor veel daders levenslang met nul uitzicht op een iets beters nog veel wreder is.

Mijn punt is dat er principieel helemaal niets mis is met de doodstraf. Ik onderken dat er vanuit strafrechtelijk oogpunt er misschien wat bezwaren aankleven met betrekking tot de schuld, maar zolang je dat toepast op de gevallen waarvan het met 100% zekerheid vaststaat, zie ik het probleem niet.
Oud 17-11-2012, 20:24
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Jep, ons nieuwe rechtssysteem krijgt drie uitspraken:
1. vrijspraak
2. geen idee maar we sluiten je wel alvast op
3. nu weten we het 'echt' zeker

Hoe kan dat nu misgaan?
Oud 17-11-2012, 22:13
Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Ik vind dat levenslang (waarbij levenslang ook echt levenslang is) afgeschaft moet worden en de doodstraf doorvoor in de plaats moet komen.
Levenslang is nu ook al echt levenslang.

Citaat:
Dit om de volgende redenen en onder de volgende voorwaarden:

1. alleen als 100% vaststaat dat de dader schuldig is bevonden.
Een rechter gaat er altijd vanuit dat een dader 100% schuldig is, voordat hij een straf oplegt.

Citaat:
Er zijn genoeg praktijkgevallen waarbij dat het geval is (en de dader zelfs bekend heeft). In het geval dat dat misschien niet zo is, zou je ervoor kunnen kiezen om dan toch levenslang te geven totdat nieuwe bewijzen alsnog uitsluitsel geven.
Wil je levenslang nu afschaffen of niet? En je wilt mensen veroordelen zonder dat er bewijs bestaat van hun schuld?

Citaat:
2. iemand die levenslang heeft gekregen keert niet meer terug in de maatschappij. Waarom zou je die persoon dan nog in leven willen houden met niet te vergeten kostbare belastinggeld? Die persoon heeft met zijn gruweldaden de maatschappij al genoeg schade toegebracht maar moet kennelijk nog eens beloond worden door daar nog eens enorme hoeveelheden belastinggeld tegen aan te gooien?!
Je kunt een levenslange gevangenisstraf echt geen beloning noemen. Het kost inderdaad veel geld om mensen op te sluiten, maar dat is de prijs die wij betalen voor veiligheid. De doodstraf is hier afgeschaft omdat wij met elkaar besloten hebben dat we de doodstraf wreed en onbeschaafd vinden.

Citaat:
3. de mensen die stellen dat de doodstraf inhumaan, barbaars, middeleeuws etc. is, zou ik willen zeggen ... precies wat de dader verdient ... en bovendien ... hoe zou je levenslang dan willen kwalificeren ... paradijs? Ik kan me voorstellen dat voor veel daders levenslang met nul uitzicht op een iets beters nog veel wreder is.
Waarom dan niet de levenslange gevangenisstraf laten bestaan? Het is volgens jou eigen woorden veel wreder en daar gaat het jou toch om? De dader laten boeten?

Citaat:
Mijn punt is dat er principieel helemaal niets mis is met de doodstraf. Ik onderken dat er vanuit strafrechtelijk oogpunt er misschien wat bezwaren aankleven met betrekking tot de schuld, maar zolang je dat toepast op de gevallen waarvan het met 100% zekerheid vaststaat, zie ik het probleem niet.
Zoals ik al eerder zei.. een rechter gaat er altijd vanuit dat een dader 100% schuldig is, voordat hij een straf oplegt.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2012, 14:22
bloodyb
bloodyb is offline
Ik weet niet of de doodstraf goedkoper is dan levenslang maar dat is dan de prijs die je betaalt voor beschaving.
Iemand levenlang opsluiten is zeer zeker een zware straf maar is nog gedeeltelijk terug te draaien als mocht blijken dat hij onschuldig is. Als je voor de doodstraf bent kan je 3 onschuldigen op 100 veroordelingen wel acceptabel vinden maar als je op een valluik staat met een touw om je nek of op vastgebonden op een tafel ligt met een infuus in je arm zou je daar mss anders over denken.
Oud 19-11-2012, 15:12
Verwijderd
De doodstraf is doorgaans niet goedkoper, vanwege de extra proceskosten die aan de doodstraf verbonden zijn. Natuurlijk kun je iemand beter ritueel slachten dan de rest van zijn leven eten en onderdak geven, maar zo werkt het haast nergens. Iedere zichzelf respecterende semi-beschaving gaat extra zorgvuldig om met doodstrafzaken en advocaten doen meer moeite in beroep.

Edit: overigens moet ik zeggen dat ik graag sterf voor mijn principes dus leg dat infuus maar aan
Met citaat reageren
Oud 19-11-2012, 21:58
Verwijderd
Citaat:
Mijn punt is dat er principieel helemaal niets mis is met de doodstraf.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2012, 09:09
CheeseHead
CheeseHead is offline
Wtf? xd
Oud 21-11-2012, 10:10
Verwijderd
Hij is het niet met je eens.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2012, 10:26
Verwijderd
En is fan van het plaatje.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2012, 13:06
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Lage straffen? Je moet minder vergelijkingen maken met Amerika. In Nederland zijn de straffen zwaarder dan in andere Europese landen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2012, 16:14
Martiño
Martiño is offline
Probeer het eens met een leuk argument
Oud 21-11-2012, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Ik onderken dat er vanuit strafrechtelijk oogpunt er misschien wat bezwaren aankleven met betrekking tot de schuld, maar zolang je dat toepast op de gevallen waarvan het met 100% zekerheid vaststaat, zie ik het probleem niet.
Waar wil je de 100% zekerheid vinden? Van hoeveel zaken zou je zeggen dat ze 100% zeker zijn?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2012, 19:24
De Veroorzaker
Ik ben er vrij zeker van dat ik net gepoept heb.

Citaat:
Probeer het eens met een leuk argument
Quod gratis asseritur, gratis negErtur

Laatst gewijzigd op 21-11-2012 om 19:30.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2012, 19:33
Verwijderd
Citaat:
Ik ben er vrij zeker van dat ik net gepoept heb.
Ja, maar daar heeft de rechter dan weer niets aan!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2012, 22:49
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Quod gratis asseritur, gratis negErtur
Oud 22-11-2012, 07:14
Verwijderd
Kun je die lach misschien een leuk argument meegeven? Want ik snap inderdaad niet waarom ik wél argumenten moet geven en hij niet.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2012, 17:22
De Veroorzaker
Eindelijk cijfers die het nare rechtse gevoel uit mijn onderbuik ondersteunen!

http://www.nrc.nl/rechtenbestuur/201...-kennelijk-af/
Oud 12-12-2012, 17:57
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Eindelijk cijfers die het nare rechtse gevoel uit mijn onderbuik ondersteunen!

http://www.nrc.nl/rechtenbestuur/201...-kennelijk-af/
Ja, het punt dat criminaliteit vooral afhangt van zaken die niets te maken hebben met pakkans of de hoogte van de straffen wordt veel te weinig benadrukt. Zaken als sociale cohesie en de grootte van de inkomensverschillen hebben veel meer invloed.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2012, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Zaken als sociale cohesie en de grootte van de inkomensverschillen hebben veel meer invloed.
Citaat:
Bron?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2012, 09:16
De Veroorzaker
Het aantal vleeseters schijnt ook van invloed te zijn. Stond in science.
Oud 18-12-2012, 17:23
De Veroorzaker
http://www.nu.nl/binnenland/2985828/...efdochter.html

wtf

Citaat:
AMSTERDAM - Een 42-jarige man uit Zevenaar die filmde hoe hij seks had met zijn 15-jarige stiefdochter hoeft niet de cel in.

Een celstraf zou hem zijn baan kosten en daarmee leiden tot ontwrichting van het gezin waar het meisje nog altijd woont, oordeelt de rechtbank van Arnhem dinsdag.

Citaat:
De behandeling is nog niet afgerond en daarom is volgens de rechtbank niet in te schatten hoe groot het gevaar is dat hij opnieuw in de fout gaat.
Oud 18-12-2012, 17:59
Verwijderd
Er is een nog jongere dochter tevens in het geding!
Met citaat reageren
Oud 18-12-2012, 18:00
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Een werkstraf van 240 uur is inderdaad niet zo heel lang. Hoeft hij maar vier weken vrij voor te nemen. Of zou de therapie nu ook als straf worden gezien, omdat hij verplicht geworden is?
Oud 18-12-2012, 18:07
Schrödinger
Schrödinger is offline
Nou ja, een strafblad komt ook wel neer op een geldboete van tienduizenden euro's of meer, tenzij hij werkloos was.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2012, 23:40
Verwijderd
link naar filmpje?
Met citaat reageren
Oud 19-12-2012, 09:23
De Veroorzaker
Citaat:
link naar filmpje?
helaas is de dader ook herkenbaar in beeld dus het mag niet uitgezonden worden
Reageren