Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Edit: Vond nog een leuke link over de levenslange gevangenisstraf in Nederland Laatst gewijzigd op 16-10-2012 om 10:39. Reden: Toevoeging link |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Ik heb donderdag mijn tentamen over de doodstraf: voor en tegen argumenten moet ik zo kunnen opnoemen.
Ik moet zeggen, beide zijn sterk: voor zegt: je hebt alle zekerheid, immers bij gevangenisstraf bestaat de kans van ontsnapping. tegen zegt, zoals ik hier meerdere keren heb gelezen: straks maak je de onschuldige af, je kunt het niet terugdraaien. het is echter wel zo, dat je bij levenslang ook niet alles kan terugdraaien: stel je zit al 15 jaar in de gevangenis je straf uit te zitten en er blijkt dat je onschuldig bent, kun jij die 15 jaar gevangenisstraf niet meer ongedaan maken! moeilijk moeilijk. en als staat verlaag je jezelf door de dader te moorden, maarja, met de doodstraf als wet ben je weer bevoegd om te doden. dat is toch eigenlijk ook wel raar? 'Ik ben rechter en ik mag lekker moorden, muwhahahaha. sterker nog, ik MOET het als de betreffende misdaad staat voor deze straf...' een ridicuul iets, de doodstraf eigenlijk. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Het gevangenisleven is fundamenteel anders dan het gewone leven in de samenleving, om die open deur alvast maar eens in te trappen. De ervaringen die je opdoet in die periode zijn daarom steeds lastiger vergelijkbaar vanwege een ander ritme en een ander soort mensen waar je mee opgescheept zit. Ik weet niet precies hoe het wetenschappelijk gezien zit met ex-gevangenen die wel of niet kunnen aarden in deze maatschappij. De verwijzingen van The Shawshank Redemption naar deze problematiek lijken me echter niet volledig uit de lucht gegrepen. Je kunt iemand dus wel uit de gevangenis halen, maar hoe haal je het gevangenisleven uit zo'n persoon?
Persoonlijk zou ik vanuit het oogpunt van medemenselijkheid niet zitten te wachten op levenslang. Ik denk dat het lijden dat je iemand daarmee aandoet (naast de waarschijnlijk op termijn geringe corrigerende factor) zeker opweegt tegen de onomkeerbare doodstraf. De doodstraf is alleen met name voor de nabestaanden jammer, omdat als er toch sprake is van onschuldigheid, het slechts een statistiek wordt (en wellicht een magere financiële compensatie). Als ik toch levenslang de bak in zou moeten, schuldig of onschuldig, dan wacht ik liever niet veertig jaar op een correctie op mijn straf en schuldigheid. De maatschappelijke instelling van mensen zo lang mogelijk in leven houden in plaats van kijken naar de kwaliteit van dat leven, vind ik bijzonder cynisch. Geisje, veel argumenten van je vind ik niet zo sterk, in een betoog zou ik me zorgen maken om de tegenargumenten. Wat betreft de ontsnappingskans: ja, een dode gaat nergens heen. Procentueel zijn de ontsnappingen in Westerse gevangenissen niet zo groot, het gaat vooral mis bij verlof heb ik het idee. Het tegenargument dat het niet terug te draaien is, is in principe geldig, maar daartegen zou ik het bovenstaande in stelling brengen: het is sowieso niet terug te draaien. Als je het werkelijk over een onschuldige hebt, zou de hele rechtsgang hem al bijna bespaard moeten blijven. De angst en onbegrip die je daarmee veroorzaakt zijn al teveel, nog even los van de jaren gevangenisstraf die eraan verbonden zijn. Ook het 'verlagen tot moord' vind ik geen sterk argument. Het gaat er in mijn ogen sterk om wat het doel is van de moord. De moordenaar heeft in de meeste gevallen gemoord in een (familie-)ruzie. De staat zou kunnen besluiten om te moorden om haar eigen samenleving te beschermen. Dat soort moord plegen wij elders in de wereld en dan heet het oorlog ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Als je dan toch op deze toer gaat, kun je misschien beter veroordeelden de keuze geven tussen de doodstraf of levenslang ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Een betere zou zijn: Een levenslange gevangenisstraf is misschien nog wel een ergere straf dan de doodstraf. Ikzelf zou i.i.g. altijd kiezen voor de doodstraf mocht ik ooit in die situatie terecht komen. |
![]() |
|
Ik vind dat levenslang (waarbij levenslang ook echt levenslang is) afgeschaft moet worden en de doodstraf doorvoor in de plaats moet komen. Dit om de volgende redenen en onder de volgende voorwaarden:
1. alleen als 100% vaststaat dat de dader schuldig is bevonden. Er zijn genoeg praktijkgevallen waarbij dat het geval is (en de dader zelfs bekend heeft). In het geval dat dat misschien niet zo is, zou je ervoor kunnen kiezen om dan toch levenslang te geven totdat nieuwe bewijzen alsnog uitsluitsel geven. 2. iemand die levenslang heeft gekregen keert niet meer terug in de maatschappij. Waarom zou je die persoon dan nog in leven willen houden met niet te vergeten kostbare belastinggeld? Die persoon heeft met zijn gruweldaden de maatschappij al genoeg schade toegebracht maar moet kennelijk nog eens beloond worden door daar nog eens enorme hoeveelheden belastinggeld tegen aan te gooien?! 3. de mensen die stellen dat de doodstraf inhumaan, barbaars, middeleeuws etc. is, zou ik willen zeggen ... precies wat de dader verdient ... en bovendien ... hoe zou je levenslang dan willen kwalificeren ... paradijs? Ik kan me voorstellen dat voor veel daders levenslang met nul uitzicht op een iets beters nog veel wreder is. Mijn punt is dat er principieel helemaal niets mis is met de doodstraf. Ik onderken dat er vanuit strafrechtelijk oogpunt er misschien wat bezwaren aankleven met betrekking tot de schuld, maar zolang je dat toepast op de gevallen waarvan het met 100% zekerheid vaststaat, zie ik het probleem niet.
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Ik weet niet of de doodstraf goedkoper is dan levenslang maar dat is dan de prijs die je betaalt voor beschaving.
Iemand levenlang opsluiten is zeer zeker een zware straf maar is nog gedeeltelijk terug te draaien als mocht blijken dat hij onschuldig is. Als je voor de doodstraf bent kan je 3 onschuldigen op 100 veroordelingen wel acceptabel vinden maar als je op een valluik staat met een touw om je nek of op vastgebonden op een tafel ligt met een infuus in je arm zou je daar mss anders over denken.
|
Verwijderd
|
De doodstraf is doorgaans niet goedkoper, vanwege de extra proceskosten die aan de doodstraf verbonden zijn. Natuurlijk kun je iemand beter ritueel slachten dan de rest van zijn leven eten en onderdak geven, maar zo werkt het haast nergens. Iedere zichzelf respecterende semi-beschaving gaat extra zorgvuldig om met doodstrafzaken en advocaten doen meer moeite in beroep.
Edit: overigens moet ik zeggen dat ik graag sterf voor mijn principes dus leg dat infuus maar aan ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Eindelijk cijfers die het nare rechtse gevoel uit mijn onderbuik ondersteunen!
http://www.nrc.nl/rechtenbestuur/201...-kennelijk-af/
||
Citaat:
|
![]() |
|||
http://www.nu.nl/binnenland/2985828/...efdochter.html
wtf Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Onderwijzer moet procederen voor verklaring van goed gedrag Kitten | 40 | 06-03-2009 12:36 | |
[STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen. Verwijderd | 110 | 21-09-2006 00:04 | |
Armen in Amerika net zo slecht af als in Zweden Verwijderd | 39 | 13-09-2006 19:14 | |
Verhalen & Gedichten |
De laatste keer.. PooW | 83 | 02-12-2005 14:36 | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 | |
Hoger straffen werkt wel. Verwijderd | 81 | 27-06-2004 20:12 |