Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2013, 19:48
Champs-Élysées
Champs-Élysées is offline
Citaat:
Natuurlijk horen leenwoorden erbij. Dat is juist één van de aspecten van taalveranderingen. Trottoir, toilet e.d. zijn ook gewoon Nederlandse woorden geworden, en die zitten al een tijdje in ons taalgebruik, hoor. Ik zie niet in waarom dat met Engelse woorden anders zou liggen.
Ik weet dat Nederlands veel van het Frans geleend heeft, maar dat is geen reden om nog meer te lenen, van mij had trottoir ook afgezworen mogen worden, gewoon stoep. Maar het Nederlands is veel te mooi om te mengen, te veel te mengen met Engels. Bijvoorbeeld, fuck up, wat is dat voor uitdrukking? Rot op, of scheer je weg is toch veel beter? En de invloed van het Engels is groter dan die van het Frans.
Oud 19-02-2013, 19:56
Verwijderd
Ach, iets nieuws gevonden om je verveling mee weg te trollen? Puh-lease.
Oud 19-02-2013, 20:09
Champs-Élysées
Citaat:
Ach, iets nieuws gevonden om je verveling mee weg te trollen? Puh-lease.
Wat een professionele reactie, taal is een serieus onderwerp, en taalverloedering is kwalijk, over honderd jaar spreekt iedereen alleen nog maar ENGELS.
Angstaanjagend, niet?
Als iemand hierover een topic start neem ik het ervan, taal boeit mij zo erg, daar ben ik altijd mee bezig, bij alle leestekens die ik neerzet sta ik stil. De enige die hier trollt ben jij, jij lokt mijn woede uit omdat je dondersgoed weet dat ik dit serieus neem, je móet inhoudelijk naar mijn onderbouwing kijken en voordat je dat verwerpt mag je mij niet voor "troll" wegzetten, ik weet niet of je dat doorhad, maar bij deze.

Laatst gewijzigd op 19-02-2013 om 20:34.
Oud 19-02-2013, 20:12
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Wat een professionele reactie, taal is een serieus onderwerp, en taalverloedering is kwalijk, over honderd jaar spreekt iedereen alleen nog maar ENGELS.
Angstaanjagend, niet?
Het woord 'professioneel' komt van het latijnse 'Ex professo' en is dus een leenwoord. Ik zeg het maar even.
Oud 19-02-2013, 20:28
Champs-Élysées
Citaat:
Het woord 'professioneel' komt van het latijnse 'Ex professo' en is dus een leenwoord. Ik zeg het maar even.
Uiteindelijk stammen we daarvan af, dus dat is niet zo raar.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Besta...ropeanTree.svg
Oud 19-02-2013, 20:37
Verwijderd
Ik zou je eigen plaatje nog maar eens goed bekijken, het Nederlands stamt namelijk niet af van het Latijn.

Wat is nu eigenlijk precies het probleem met leenwoorden? Als het zo zou zijn dat door leenwoorden de Nederlandse taal verloren zou gaan, dan zou dat al lang zo geweest moeten zijn, want er zijn al vele leenwoorden in het Nederlands. Een taal ontwikkelt zichzelf, als je daar restricties in aan gaat brengen, dan haal je juist het natuurlijke karakter van taal weg.
Oud 19-02-2013, 20:39
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Maar bij die veranderingen horen bijna geen directe leenwoorden, of barbarismes, en als mensen in half-engelse zinnen gaan praten, heeft dat niets met Nederlands te maken. Verandering is niet altijd gelijk aan verloedering.
Er zijn in het Nederlands erg weinig woorden die van oorsprong Nederlands zijn. In de zin die ik zojuist opschreef bijvoorbeeld niet één.
Oud 19-02-2013, 20:46
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Als iemand hierover een topic start neem ik het ervan, taal boeit mij zo erg, daar ben ik altijd mee bezig, bij alle leestekens die ik neerzet sta ik stil.
Zoals de komma's in deze zin zeker.
Oud 19-02-2013, 20:48
Champs-Élysées
Citaat:
Er zijn in het Nederlands erg weinig woorden die van oorsprong Nederlands zijn. In de zin die ik zojuist opschreef bijvoorbeeld niet één.
Nederlands is een dochtertaal van het Duits, dus dat is vrij evident.
Oud 19-02-2013, 20:49
Champs-Élysées
Citaat:
Zoals de komma's in deze zin zeker.
Daar maak ik fouten in, daarom.
Oud 19-02-2013, 20:52
Champs-Élysées
Citaat:
Ik zou je eigen plaatje nog maar eens goed bekijken, het Nederlands stamt namelijk niet af van het Latijn.

Wat is nu eigenlijk precies het probleem met leenwoorden? Als het zo zou zijn dat door leenwoorden de Nederlandse taal verloren zou gaan, dan zou dat al lang zo geweest moeten zijn, want er zijn al vele leenwoorden in het Nederlands. Een taal ontwikkelt zichzelf, als je daar restricties in aan gaat brengen, dan haal je juist het natuurlijke karakter van taal weg.
Ik weet dat we niet daarvan afstammen, maar ik kon het plaatje niet laDen en kijken wat het wel is. En het natuurlijke karakter boeit niet, je wilt niet dat Nederlands een soort Afrikaans wordt of erger, niet?
Oud 19-02-2013, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Nederlands is een dochtertaal van het Duits, dus dat is vrij evident.
Nogmaals, bekijk je eigen afbeelding eens. Het Nederlands is geen dochtertaal van het Duits.
Oud 19-02-2013, 20:54
Verwijderd
Citaat:
Ik weet dat we niet daarvan afstammen, maar ik kon het plaatje niet laDen en kijken wat het wel is. En het natuurlijke karakter boeit niet, je wilt niet dat Nederlands een soort Afrikaans wordt of erger, niet?
Als je dat soort dingen niet zeker weet, moet je ook niet zo'n beweringen doen. En verder, wat is er mis met het Afrikaans?
Oud 19-02-2013, 20:56
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Nederlandse woorden die niet uit een andere taal komen zijn zeldzaam heb ik mij laten vertellen.
Oud 19-02-2013, 20:59
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
En ik vergat de laatste pagina te bekijken.. Punt is al gemaakt.
Oud 19-02-2013, 21:11
Champs-Élysées
Citaat:
Als je dat soort dingen niet zeker weet, moet je ook niet zo'n beweringen doen. En verder, wat is er mis met het Afrikaans?
Afrikaans is één groot gebrek aan grammatica, het is zòòò verloederd vanuit het Nederlands.
Oud 19-02-2013, 21:14
Champs-Élysées
Citaat:
Nogmaals, bekijk je eigen afbeelding eens. Het Nederlands is geen dochtertaal van het Duits.
Welles!
Oud 19-02-2013, 21:19
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Citaat:
Welles!
Je snapt hopelijk dat Germanic niet hetzelfde is als Duits hè?
Oud 19-02-2013, 21:27
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Dit. Champie, ik denk dat je je erbij neer moet leggen dat je een andere mening/geen gelijk hebt, anders blijft deze discussie aan de gang. Afrikaans is ook geen verloedering van de Nederlandse taal, dat is gewoon een andere taal. Punt.
Oud 19-02-2013, 22:01
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Afrikaans is één groot gebrek aan grammatica, het is zòòò verloederd vanuit het Nederlands.
Ik neem aan dat je Zuid-Afrikaans bedoelt.

Edit: sorry lieve Trimm en ik zal ook stoppen!
Oud 19-02-2013, 22:05
Champs-Élysées
Even algemeen, Zuid-Afrikaans bestaat niet, alleen Afrikaans, en Nederland stichtte een handelskolonie in Zuid-Afrika, daar gingen ze weg, en toen er geen contact meer was met het moederland is de taal verloederd.
Oud 19-02-2013, 22:07
Champs-Élysées
Citaat:
Dat snap ik, alleen Engelsen zijn zo dom om Duitsers Germans te noemen.
Oud 19-02-2013, 22:16
Carn
Carn is offline
Je kan je beter zorgen maken over de staat van de Friese taal, dat is volgens mij geografisch gezien een van de weinige talen die hier 'thuis horen'.
Oud 19-02-2013, 22:46
Verwijderd
Citaat:
Angstaanjagend, niet?
Wat is daar in vredesnaam angstaanjagend aan? Dat is hoe taal werkt.
Oud 19-02-2013, 22:48
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
en de Fransen zijn zo stom om Duitsland L'Allemagne te noemen.

Kutdiscussie, klaar ermee.
Oud 20-02-2013, 03:04
Verwijderd
Citaat:
Wat een professionele reactie,
Probeer je nou een appeal te maken op mijn status als 'forumbaas'? Schei uit, zeg. In mijn ogen ben ik niet meer dan moderator op 'mijn' subfora.

Citaat:
taal is een serieus onderwerp,
De eerste mening.

Citaat:
en taalverloedering is kwalijk
De tweede mening en een (subjectief) waardeoordeel.

Citaat:
over honderd jaar spreekt iedereen alleen nog maar ENGELS.
Newsflash: Taal is dynamisch.

Citaat:
Angstaanjagend, niet?
Nee.

Citaat:
Als iemand hierover een topic start neem ik het ervan, taal boeit mij zo erg, daar ben ik altijd mee bezig, bij alle leestekens die ik neerzet sta ik stil.
Dan sta je verdomd lang stil getuige al je leestekens

Citaat:
De enige die hier trollt ben jij, jij lokt mijn woede uit omdat je dondersgoed weet dat ik dit serieus neem,
Ik ken je helemaal niet. Behalve dan van je geslaagde troll-uitlatingen op W&L.

Citaat:
je móet inhoudelijk naar mijn onderbouwing kijken
Dat heb ik gedaan op W&L. Goed gelachen voor een X-aantal posts, daarna werd het een beetje boring. Voor de rest moet ik niet zo veel, tyvm.

Citaat:
en voordat je dat verwerpt mag je mij niet voor "troll" wegzetten, ik weet niet of je dat doorhad, maar bij deze.
Ik mag doen en laten wat ik wil. Net zoals nu; de troll feeden tegen beter weten in
Oud 20-02-2013, 07:40
Verwijderd
Ik wil deze discussie best met je voeren, maar alleen als je openstaat voor argumenten en bereid bent om je mening te veranderen. Ik sta ook open, en met goede argumenten ben ik ook zeker bereid om mijn mening te veranderen.

Citaat:
Hoe kom je er dan bij dat het Nederlands een dochtertaal van het Duits is? Want dat is écht niet zo.

Citaat:
Het Afrikaans is een aparte taal geworden. Het heeft zich inderdaad ontwikkeld vanuit het Nederlands, maar het ís geen Nederlands meer. Als ik deze post lees, dan lijkt het net alsof je zegt 'Hoe meer grammaticaregeltjes, hoe beter een taal is.', waarom vind je dat? Is het Chinees dan ook een verloederde taal, omdat dat geen meervoud van zelfstandig naamwoorden kent? Is het Engels een verloederde taal, omdat alleen het werkwoord van de derde persoon enkelvoud zich aanpast aan het onderwerp?
Oud 20-02-2013, 10:26
Verwijderd
Citaat:
Ik heb ook een hekel aan de toenemende taalverloedering, het Engels heeft een invloed van ongekende grootheid op onze taal, tientallen leenwoorden en barbarismes staan in Van Dale. Vooral de jongerentaal wordt beïnvloed, op alle internationale media wordt Engels gesproken, en de jeugd heeft de toekomst dus deze verloedering komt terug in het abn, ofwel "standaardnederlands". En de immigratie van niet-westerse allochtonen in Nederland heeft ook een negatief effect op onze taal, want ondermeer doordat al die mensen zich van Nederland afsluiten -schotels op het dak en moslimwijken- kunnen ze moeilijk integreren in onze samenleving, dit zal minder effect hebben op het standaardnederlands, maar het is buitengewoon irritant als mensen naast mijn school Arabisch spreken.
Oud 20-02-2013, 10:46
Verwijderd
Ik wilde hier eigenlijk heel serieus op reageren... Maar toch maar niet
Oud 20-02-2013, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Oud 20-02-2013, 11:03
Verwijderd
Dit wás een leuk topic.
Oud 20-02-2013, 11:30
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Oud 20-02-2013, 12:13
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Even algemeen, Zuid-Afrikaans bestaat niet, alleen Afrikaans, en Nederland stichtte een handelskolonie in Zuid-Afrika, daar gingen ze weg, en toen er geen contact meer was met het moederland is de taal verloederd.
De taal is niet verloederd, maar veranderd. Afrikaans is een geheel eigen taal, welliswaar voortkomend uit het Nederlands, maar geheel op zichzelf staand.

edit: Zoals Uomi al zei, dus.
Oud 20-02-2013, 12:48
Dinalfos
Dinalfos is offline
Nou ja, nieuwe talen kunnen natuurlijk wel onstaan door taalverloedering. Het is maar net wat men wenst te erkennen als op zichzelf staande taal.

Ik bedoel, Oudfrans was in feite ook gewoon een soort ghetto-Latijn, met dank aan de Kelten en ander gespuis. En Vulgair Latijn was zelf ook al een verdebiliseerde volkstaal.

Laatst gewijzigd op 20-02-2013 om 12:54.
Oud 20-02-2013, 12:49
DAH
DAH is offline
Ik afrikaans een hele leuke taal om te leren en te spreken!

Taal is dynamisch, invloeden van buitenaf veranderen de taal op zowel kleine als op grote schaal. Dat iets verandert betekent niet meteen dat het verloedert. Een groot aantal woorden die al jaren gebruikt worden als goede nederlandse woorden, zijn rechtstreeks leenwoorden. Als je tegen leenwoorden bent, mag je wat mij betreft de woorden 'toilet', 'wc', 'uberhaupt' niet meer gebruiken. Boycot ze eventueel. Weiger naar de wc of het toilet te gaan.
Oud 20-02-2013, 13:32
Champs-Élysées
Citaat:
Ik wil deze discussie best met je voeren, maar alleen als je openstaat voor argumenten en bereid bent om je mening te veranderen. Ik sta ook open, en met goede argumenten ben ik ook zeker bereid om mijn mening te veranderen.

Hoe kom je er dan bij dat het Nederlands een dochtertaal van het Duits is? Want dat is écht niet zo.

Het Afrikaans is een aparte taal geworden. Het heeft zich inderdaad ontwikkeld vanuit het Nederlands, maar het ís geen Nederlands meer. Als ik deze post lees, dan lijkt het net alsof je zegt 'Hoe meer grammaticaregeltjes, hoe beter een taal is.', waarom vind je dat? Is het Chinees dan ook een verloederde taal, omdat dat geen meervoud van zelfstandig naamwoorden kent? Is het Engels een verloederde taal, omdat alleen het werkwoord van de derde persoon enkelvoud zich aanpast aan het onderwerp?
Ik vind dat je taal móet behouden en als je grammaticaregeltjes vervallen is dat verloedering, en het Engels vind ik inderdaad geen leuke taal omdat het zo simpel is, Duits spreekt mij meer aan. Het is gewoon mijn persoonlijke mening dat het verloedering is, ik vind het heel irritant dat het Engels onze taal beïnvloedt. Voor de verstaanbaarheid zal geen groot probleem ontstaan maar de taal gaat verloren.
Oud 20-02-2013, 13:35
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dat je taal móet behouden en als je grammaticaregeltjes vervallen is dat verloedering, en het Engels vind ik inderdaad geen leuke taal omdat het zo simpel is, Duits spreekt mij meer aan. Het is gewoon mijn persoonlijke mening dat het verloedering is, ik vind het heel irritant dat het Engels onze taal beïnvloedt. Voor de verstaanbaarheid zal geen groot probleem ontstaan maar de taal gaat verloren.
Talen móeten behouden is onzinnig. Geen enkele taal is ooit volledig behouden van begin tot einde. Als we alle talen ter wereld hadden moeten behouden dan waren er nu veel te veel geweest.
Oud 20-02-2013, 13:52
Martiño
Martiño is offline
Taal is niet statisch, maar altijd in ontwikkeling. Ook zonder buitenlandse invloeden verandert taal en ontstaan er regionale verschillen. Ook als je de buitenlandse invloed buiten beschouwing laat is de Nederlandse taal ontzettend veranderd. Aan den beginne den 20e eeuw wasch men naamelijck van meening dat men Nederlandsch zoo of iets wat hierop leek te schrijven, en dat doen we nu duidelijk niet meer, en daar heeft geen Duitser, Fransman of Engelsman iets mee te maken.
Oud 20-02-2013, 14:03
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat iemand een lelijke taal als het Nederlands zou willen behouden.

Nice trollin' wel verder.
Oud 20-02-2013, 17:21
Turk February
Turk February is offline
Ik moet zeggen dat ik het wel irritant vind als ik Nederlanders hoor zeggen dat ze naar een 'meeting' gaan of een 'file' gaan openen, omdat het suggereert dat ze gewoon het taalgebruik van hun computer overnemen. Of als mensen zeggen iets 'awkward' te vinden, omdat het suggereert dat ze het woord 'gênant' niet kennen.

Maar goed, het is vooral een kwestie van smaak.
Oud 24-02-2013, 16:53
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Ik ben bezig met een artikel en ik heb een paar vragen!

Hoe schrijf je 'New York reizigers'? (en waarom?!)
Ik gebruik twee afkortingen: 'WRAP' (Wellness Recovery Action Plan) en CPAP (Crisis Preventie Actie Plan). Nou ben ik geneigd om 'de WRAP' te zeggen en 'het CPAP', maar dat lijkt me niet logisch. Hoe hoort het?
Oud 24-02-2013, 17:02
Verwijderd
New-York-reizigers of 'New York'-reizigers.

Je bent daartoe geneigd vanwege the plan bij de Engelse afkorting en het plan bij de Nederlandse. Gebruik bij beide het.
Oud 24-02-2013, 17:06
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Dank u!
Oud 24-02-2013, 17:09
Verwijderd
Denk ik
Oud 24-02-2013, 17:12
Verwijderd
Ik denk dat 'newyorkreizigers' ook mag.
Oud 24-02-2013, 17:53
Schrödinger
Schrödinger is offline
Correct is: "New Yorkreizigers" of "New York-reizigers".

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/ad...weede-kamerlid
Oud 24-02-2013, 18:06
Takkeling
Takkeling is offline
Bij de Plus verkopen ze tassen waar met koeienletters 'meer duurzaam' op staat. Zo lelijk. DUURZAMER, niks 'meer duurzaam'.
Oud 24-02-2013, 18:15
Verwijderd
Ik denk dat ze niet de vergrotende trap van duurzaam bedoelen, maar meer iets als 'meer duurzaam voedsel in de supermarkt'.
Oud 24-02-2013, 22:40
DAH
DAH is offline
Want Plus geeft meer, veel meer.
Oud 24-02-2013, 22:44
bloodyb
bloodyb is offline
Citaat:
Ik ben bezig met een artikel en ik heb een paar vragen!

Hoe schrijf je 'New York reizigers'? (en waarom?!)
Ik gebruik twee afkortingen: 'WRAP' (Wellness Recovery Action Plan) en CPAP (Crisis Preventie Actie Plan). Nou ben ik geneigd om 'de WRAP' te zeggen en 'het CPAP', maar dat lijkt me niet logisch. Hoe hoort het?
Of omdat wrap ook nog een andere betekenis heeft.

Regels voor berichten