Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2013, 11:16
Verwijderd
Citaat:
Beide! Mijn ouders betalen mijn kamer en opleiding. Daar vallen boeken ook onder, alhoewel ik boeken van een studie zelf betaal, want de deal is dat ze 1 studie betalen. Zij betalen ook mijn verzekering, krijgen dus ook mijn zorgtoeslag. Ik zorg wel dat ik zelf zo zuinig mogelijk leef ook, want dan kan ik soms sparen, maar op het moment lukt dat niet omdat ik niet kan werken. Dus is het meer een beetje een kwestie van zo weinig mogelijk uitgeven .
Ze betalen dus behoorlijk veel
Advertentie
Oud 06-06-2013, 11:16
Verwijderd
Citaat:
Beide! Mijn ouders betalen mijn kamer en opleiding. Daar vallen boeken ook onder, alhoewel ik boeken van een studie zelf betaal, want de deal is dat ze 1 studie betalen. Zij betalen ook mijn verzekering, krijgen dus ook mijn zorgtoeslag. Ik zorg wel dat ik zelf zo zuinig mogelijk leef ook, want dan kan ik soms sparen, maar op het moment lukt dat niet omdat ik niet kan werken. Dus is het meer een beetje een kwestie van zo weinig mogelijk uitgeven .
wow dan snap ik het wel ja wat chill joh!
Citaat:
Oh, laatste jaar maximaal lenen was ook niet heel verstandig hoor. Het was ook een tip van al lang en breed afgestudeerde vrienden. "Ja, de kans om zo goedkoop te lenen krijg je nooit meer en die buffer kun je wel gebruiken in je eerste werkjaar". Nou ja, een buffer kon ik inderdaad gebruiken, maar die buffer had ook best iets minder groot mogen zijn.
hmm hier zit zeker iets in ja. Goedkoop lenen én goedkoop afbetalen
Oud 06-06-2013, 11:18
Verwijderd
Ik kon tijdens mijn studie echt niet meer werken. Het werd überhaupt afgeraden, maar ik heb de vijf uurtjes in de week toch maar gewoon steeds gedraaid.
Verwijderd
Citaat:
wow dan snap ik het wel ja wat chill joh!

hmm hier zit zeker iets in ja. Goedkoop lenen én goedkoop afbetalen
Ja, tot je dus met een gigaschuld zit, die wél meetelt bij een hypotheek afsluiten, waar je een evt. partner mee opzadelt etc. etc.

De regels zijn wel wat minder relaxed dan DUO doet voorkomen
Verwijderd
Dat je moet bijlenen is natuurlijk geen ramp, maar ik zou er niet te enthousiast mee omspringen.
Oud 06-06-2013, 11:19
Verwijderd
Citaat:
De zuinige Zeeuw? Wie is er hier nog meer Zeeuws?
Ik had het over mijn lieftallige ex kazet nagorra/schrodinger
Citaat:
Ik was vooral lui, als ik het over kon doen zou ik gewoon meer gaan werken. Ik werk nu 32-36 uur per week en haal m'n master er (hopelijk) cum laude ernaast. De eerste jaren van m'n studie werkte ik niet of max. 12 uur per week ofzo. De eerste jaren leende ik trouwens ook niet heel veel, maar ik kreeg wel wat hulp van m'n ouders.
Hoeveel uren stop je in je studie naast die volle werkweek? en cum laude omg sannnn
Oud 06-06-2013, 11:19
Verwijderd
Leuk hoor als je bijv. 25.000 hebt geleend tegen lage rente, maar je zit wel met een schuld van een KWART TON. Zeg maar.
Oud 06-06-2013, 11:20
Verwijderd
Citaat:
Ik had het over mijn lieftallige ex kazet nagorra/schrodinger

Hoeveel uren stop je in je studie naast die volle werkweek? en cum laude omg sannnn
Tussen de 25 en 40 uur. En ja gaaf he?
Verwijderd
Stel dat je een berichtje krijgt van een goeie vriendin waarvan haar zusje jaar in jaar uit in het ziekenhuis ligt. Het zusje krijgt voor de zoveelste keer nieuwe longen en moet naar een ziekenhuis aan de andere kant van het land. Hoe reageer je op zo´n berichtje, want alleen beterschap is toch wel een beetje meh.
Verwijderd
In tentamenweken 60 a 80 maar dan pak ik tijd voor tijd terug
Verwijderd
Citaat:
Leuk hoor als je bijv. 25.000 hebt geleend tegen lage rente, maar je zit wel met een schuld van een KWART TON. Zeg maar.
Zoveel heb ik echt niet geleend hoor
Oud 06-06-2013, 11:21
Verwijderd
Citaat:
Zoveel heb ik echt niet geleend hoor
Nee snap ik, ik noem het ook even als voorbeeld. Ik ken er genoeg die dat wel bij elkaar hebben geleend en ook nog wel meer.
Oud 06-06-2013, 11:21
Verwijderd
Citaat:
Ja, tot je dus met een gigaschuld zit, die wél meetelt bij een hypotheek afsluiten, waar je een evt. partner mee opzadelt etc. etc.

De regels zijn wel wat minder relaxed dan DUO doet voorkomen
Citaat:
Dat je moet bijlenen is natuurlijk geen ramp, maar ik zou er niet te enthousiast mee omspringen.
ja ik bedoelde ook niet jaar in jaar uit de volle mep, maar het laatste jaar wel!

En ik dacht misschien ga ik bijlenen in de maanden dat het collegegeld wordt afgeschreven, want ik vind het uitermate jammer dat dat niet maandelijks is maar verspreid over 6 maanden.
Oud 06-06-2013, 11:22
Verwijderd
Citaat:
Ze betalen dus behoorlijk veel
Oh, het is hier behoorlijk normaal. Ik ken eigenlijk maar heel erg weinig mensen die geen hulp krijgen van hun ouders, en de meeste mensen krijgen meer dan ik. Als in, die krijgen kleding als ze thuis komen en gaan winkelen met hun ouders enzo.
Oud 06-06-2013, 11:22
Verwijderd
Je kunt 850 per maand lenen ofzo? 250 is dan stufi (in mijn tijd tenminste toen ik dat nog kreeg ) dus 600 per maand bijlenen (ervan uitgaande dat je 't ook in 4 jaar haalt) dan zit je op 28500 aan geleend geld.
Oud 06-06-2013, 11:23
Verwijderd
Citaat:
Tussen de 25 en 40 uur. En ja gaaf he?
Wow tering wat een druk leven joh!
Oud 06-06-2013, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Nee snap ik, ik noem het ook even als voorbeeld. Ik ken er genoeg die dat wel bij elkaar hebben geleend en ook nog wel meer.
Ja, precies, uit enthousiasme van whiiee geld. Mijn probleem was wel dar ik die buffer dus vooral gebruikte om goed vakantie te vieren en voor een dure afstudeerjurk enzo. I.p.v. echt verstandig sparen.
Oud 06-06-2013, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Wow tering wat een druk leven joh!
Ja, zoveel werken zou ik ook niet aanraden hoor, maar wel zoveel mogelijk.
Oud 06-06-2013, 11:25
Verwijderd
Citaat:
Je kunt 850 per maand lenen ofzo? 250 is dan stufi (in mijn tijd tenminste toen ik dat nog kreeg ) dus 600 per maand bijlenen (ervan uitgaande dat je 't ook in 4 jaar haalt) dan zit je op 28500 aan geleend geld.
Als je alle jaren leent ja. In mijn geval was het vijf jaar studeren, waarvan alleen het laatste jaar (waarin ik sowieso moest lenen) geleend, en dan meteen maximaal.
Oud 06-06-2013, 11:25
Verwijderd
Ik heb trouwens wel altijd gewerkt naast studeren, alleen nu niet . Nu moet ik ook wel bijlenen, maar niet zo heel erg veel gelukkig.
Oud 06-06-2013, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Oh, het is hier behoorlijk normaal. Ik ken eigenlijk maar heel erg weinig mensen die geen hulp krijgen van hun ouders, en de meeste mensen krijgen meer dan ik. Als in, die krijgen kleding als ze thuis komen en gaan winkelen met hun ouders enzo.
Als ik zo vrij mag zijn (en anders ook), ik vind dat een domme zet van al die ouders.
Oud 06-06-2013, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Als je alle jaren leent ja. In mijn geval was het vijf jaar studeren, waarvan alleen het laatste jaar (waarin ik sowieso moest lenen) geleend, en dan meteen maximaal.
Snap ik, ik reken het even voor voor Pip, die nog moet gaan beslissen of en hoeveel ze wil lenen.
Oud 06-06-2013, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Als ik zo vrij mag zijn (en anders ook), ik vind dat een domme zet van al die ouders.
Ik vind dit geneuzel.
Oud 06-06-2013, 11:30
Qimm
Qimm is offline
Citaat:

ik niet, ik zou mijn kind ook, binnen de grenzen van het redelijke en haalbare, financieel bij staan zodat ze niet krom hoeven te liggen om een of andere dure lening.
Oud 06-06-2013, 11:30
Verwijderd
Citaat:
Snap ik, ik reken het even voor voor Pip, die nog moet gaan beslissen of en hoeveel ze wil lenen.
Sorry

Citaat:
Ik vind dit geneuzel.
Nee, ik niet. Ik vind echt dat je je kinderen niet helpt als je zo lang hun handje blijft vasthouden. Zelfstandigheid ftw.
Oud 06-06-2013, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Mja. Kun je over discussiëren natuurlijk. Ik weet nu van mijn ouders dat ze het gewoonweg niet kunnen betalen omdat mijn vader werkeloos is en mijn moeder deels werkeloos, dus dat ze nu wel echt gewoon mijn studie blijven betalen omdat dat de deal is (anders zou ik maximaal bijlenen en zouden zij mij dat terugbetalen) maar voordat dat gebeurde deden ze dat ook nog wel eens. De ouders van mijn vriendje doen het ook (in best extreme mate) maar dat is omdat mijn vriendje minder geld dan ik heeft uit te geven en anders gewoon in schoenen met gaten loopt. Tsja. Ik vind het belachelijk om je kind in kleding en schoenen met gaten te laten lopen als je zelf dan nog ietsjes meer kan bijdragen.
Oud 06-06-2013, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Ja en eigenlijk dacht ik dat maximaal lenen 'maar' 290 euro was. /slecht ingelicht
Oud 06-06-2013, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Mja. Kun je over discussiëren natuurlijk. Ik weet nu van mijn ouders dat ze het gewoonweg niet kunnen betalen omdat mijn vader werkeloos is en mijn moeder deels werkeloos, dus dat ze nu wel echt gewoon mijn studie blijven betalen omdat dat de deal is (anders zou ik maximaal bijlenen en zouden zij mij dat terugbetalen) maar voordat dat gebeurde deden ze dat ook nog wel eens. De ouders van mijn vriendje doen het ook (in best extreme mate) maar dat is omdat mijn vriendje minder geld dan ik heeft uit te geven en anders gewoon in schoenen met gaten loopt. Tsja. Ik vind het belachelijk om je kind in kleding en schoenen met gaten te laten lopen als je zelf dan nog ietsjes meer kan bijdragen.
Dat snap ik dan toch niet zo goed, van zowel jouw situatie (dan breek die deal als het voor je ouders moeilijk wordt) als van die van je vriendje (als hij zoveel hulp krijgt, hoe kan het dan zo zijn dat ie amper iets te besteden heeft?)
Oud 06-06-2013, 11:35
Verwijderd
Citaat:
Ja en eigenlijk dacht ik dat maximaal lenen 'maar' 290 euro was. /slecht ingelicht
Nee, maximaal lenen is een aardig leuk bedragje. Maar het is niet meer zo leuk als je het moet afbetalen
Oud 06-06-2013, 11:35
Verwijderd
Citaat:
Sorry

Nee, ik niet. Ik vind echt dat je je kinderen niet helpt als je zo lang hun handje blijft vasthouden. Zelfstandigheid ftw.
Ik ben voor getrapte zelfstandigheid. Beter je kind op kamers en een beetje bijdragen dan tot in den treurnis thuis blijven wonen.

Mijn ouders hielpen me (collegegeld en een deel van de huur) en daarbuiten hoefde ik ook echt niet bij ze aan te kloppen, op voorwaarde dat ik m'n studiepunten haalde en op een gegeven moment dat ik ernaast ging werken. Na 4 jaar werkte ik en kon ik zelfstandig redelijk met geld om gaan en toen moest ik het zelf gaan doen. Toen was ik 22.

Anders had ik of veel meer bijgeleend terwijl m'n ouders het makkelijk kunnen missen, of was ik nooit op kamers gegaan, en dat laatste moedigden mijn ouders juist heel erg aan.
Oud 06-06-2013, 11:36
Verwijderd
Citaat:
Dan is het alleen maar goed dat je een rondje forumrondvraag doet
Oud 06-06-2013, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Dat snap ik dan toch niet zo goed, van zowel jouw situatie (dan breek die deal als het voor je ouders moeilijk wordt) als van die van je vriendje (als hij zoveel hulp krijgt, hoe kan het dan zo zijn dat ie amper iets te besteden heeft?)
Het is niet dat mijn ouders het op dit moment niet kunnen betalen, het is dat ze niet nog meer kunnen gaan betalen. Bovendien vinden zij het oneerlijk dat mijn zus wel een complete studie betaald krijgt en ik niet . Mijn vader is uitgekocht door zijn bedrijf, dat geld is in principe gereserveerd voor mijn studie. En mijn vriendje heeft geen stufi meer, en kan op het moment geen werk krijgen, daarom springen zijn ouders zoveel bij.
Oud 06-06-2013, 11:38
Verwijderd
Oei,hang ik al weer veel te lang op het forum, tijd om even wat dingen te gaan doen.
Oud 06-06-2013, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Ik ben voor getrapte zelfstandigheid. Beter je kind op kamers en een beetje bijdragen dan tot in den treurnis thuis blijven wonen.

Mijn ouders hielpen me (collegegeld en een deel van de huur) en daarbuiten hoefde ik ook echt niet bij ze aan te kloppen, op voorwaarde dat ik m'n studiepunten haalde en op een gegeven moment dat ik ernaast ging werken. Na 4 jaar werkte ik en kon ik zelfstandig redelijk met geld om gaan en toen moest ik het zelf gaan doen. Toen was ik 22.

Anders had ik of veel meer bijgeleend terwijl m'n ouders het makkelijk kunnen missen, of was ik nooit op kamers gegaan, en dat laatste moedigden mijn ouders juist heel erg aan.
Volgens mij vinden we dan redelijk hetzelfde, want zelfstandigheid staat ook hier voorop. Ik vind ook dat op kamers wonen erbij hoort. En de situatie die jij beschrijft, veroorzaakt dat juist. Het is wel íets anders dan wat Frayne vertelt, ouders die én huur, én collegegeld én kleding én verzekering betalen. Dat vind ik vrij veel.
Oud 06-06-2013, 11:40
Verwijderd
Citaat:
Het is niet dat mijn ouders het op dit moment niet kunnen betalen, het is dat ze niet nog meer kunnen gaan betalen. Bovendien vinden zij het oneerlijk dat mijn zus wel een complete studie betaald krijgt en ik niet . Mijn vader is uitgekocht door zijn bedrijf, dat geld is in principe gereserveerd voor mijn studie. En mijn vriendje heeft geen stufi meer, en kan op het moment geen werk krijgen, daarom springen zijn ouders zoveel bij.
Zit wat in, maar dan nog ligt de standaard vrij hoog, vind ik. Van wat er allemaal voor jou en je zus betaald wordt.
Oud 06-06-2013, 11:41
Verwijderd
Dat doen zijn ouders niet , hij betaalt wel zijn eigen verzekering en zijn kleding in principe. Alleen als hij dan dus echt iets nodig heeft omdat er gaten in vallen en op dat moment geen geld heeft springen zijn ouders bij.
Oud 06-06-2013, 11:42
Verwijderd
Citaat:
Dat doen zijn ouders niet , hij betaald wel zijn eigen verzekering en zijn kleding in principe. Alleen als hij dan dus echt iets nodig heeft omdat er gaten in vallen en op dat moment geen geld heeft springen zijn ouders bij.
Oh, dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat hij gewoon nóg meer kreeg dan jij.
Verwijderd
Citaat:
Zit wat in, maar dan nog ligt de standaard vrij hoog, vind ik. Van wat er allemaal voor jou en je zus betaald wordt.
Tsja, mijn ouders hebben het zo geregeld omdat zij het prima kunnen betalen en ons niet onnodig met een torenhoge studieschuld op willen zadelen . Dat is overigens prima gelukt, mijn zus en ik hebben door werken naast onze studie en onze ouders beiden maar een hele kleine studieschuld. Mijn zus is bijna klaar, ik verwacht wel weer te kunnen gaan werken als ik beter ben.
Verwijderd
Zo, en nu ga ik dingen doen.
Oud 06-06-2013, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Dan is het alleen maar goed dat je een rondje forumrondvraag doet
ja of niet, nu is mijn standaard verschoven
Citaat:
Oei,hang ik al weer veel te lang op het forum, tijd om even wat dingen te gaan doen.
dat je uberhaupt nog forumtijd hebt
Oud 06-06-2013, 11:52
Verwijderd
en bedankt voor jullie info
Oud 06-06-2013, 11:59
Verwijderd
Citaat:
ja of niet, nu is mijn standaard verschoven

dat je uberhaupt nog forumtijd hebt
Ik heb zes dagen vakansie
Oud 06-06-2013, 12:04
Macrador
Macrador is offline
In België krijgt bijna iedereen kind alles betaald door zijn ouders van kot en studie.

/achterover leunt
Oud 06-06-2013, 12:11
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Hoeveel studieschuld hebben jullie?
Errr, aan het begin iets van 10.000. Na 5 jaar iets van ....8.000. Had de kutste rente ooit, 4,17 %, maar nu is dat voor 5 jaar 0,6 % Kan eindelijk het aflossen beginnen!

Oja, en ik heb 1 jaar maximaal geleend, á 850 p/m ofzo.
Oud 06-06-2013, 12:33
Verwijderd
Ik PM je even Pip!
Citaat:
Ik voorzie ook wat problemen met m'n lievelingsbroekje van vorig jaar (gelieve niet te quoten, haal 'm zo weg)

Spoiler

Nou ik wil het ook zien!
Oud 06-06-2013, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Ik PM je even Pip! Nou ik wil het ook zien!
Te laat!

Ik pm je wel even
Oud 06-06-2013, 12:36
Verwijderd
Citaat:
Errr, aan het begin iets van 10.000. Na 5 jaar iets van ....8.000. Had de kutste rente ooit, 4,17 %, maar nu is dat voor 5 jaar 0,6 % Kan eindelijk het aflossen beginnen!

Oja, en ik heb 1 jaar maximaal geleend, á 850 p/m ofzo.
dat valt mee! En wat een jezusgroot verschil in rente
Citaat:
Ik PM je even Pip! Nou ik wil het ook zien!
leuk!
ik zie het straks! moet even weg!
Oud 06-06-2013, 12:37
Verwijderd
Het was best een goede motivatiefoto. Om als sticker af te drukken en dat op de zakken chips en de koelkast te plakken hier.
Oud 06-06-2013, 12:38
Verwijderd
Citaat:
Het was best een goede motivatiefoto. Om als sticker af te drukken en dat op de zakken chips en de koelkast te plakken hier.
Oud 06-06-2013, 12:38
Verwijderd
Zo. Nu mag ik lekker de hele middag niks meer doen. In de tuin zitten met een boek en weer verbranden, zal het wel worden! En omgomg, ik krijg helemaal de kriebels van alleen het idee al dat we MISSCHIEN de logeerfik overnemen Ik ben benieuwd wat mijn vriend er van zegt
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten