Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2015, 10:37
Verwijderd
Citaat:
Ik eet geen producten met koemelk, ei en soja. Het blijkt in de praktijk toch lastig daar rekening mee te houden, niet omdat mensen het niet willen, maar omdat ze snel iets over het hoofd zien. Dus ik zorg voor mijn eigen eten meestal.
Vooral met kant-en-klare dingen wordt dat lastig verwacht ik, want dan zit er emulgator in en dat komt toch meestal uit melk of soja.
Heb je allergieën of is het voor iets anders als ibs? Dat is een onbeleefde vraag dus je hoeft geen antwoord te geven
Advertentie
Oud 04-10-2015, 10:40
Miekje*
Miekje* is offline
Oh en als er iemand een keer bij mij eet, ga ik geen vlees maken Niet heel bewust ofzo, maar het zit gewoon niet in mijn systeem. Gelukkig kan ik best goed koken en wordt het vlees meestal niet gemist Verder kook ik weleens voor mijn huisgenoten en dat is ook altijd vegetarisch.
Oud 04-10-2015, 10:45
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Ik ben helemaal geen irritante vegetariër. Ik heb mijn eigen pannetjes omdat ik dat idee fijner vind en als ik moet koken niet eerst de vleesrestjes en jus uit andermans pannetje wil wassen. Niet uit verhevenheid of zendingsdrang. Maar het is wel zo dat als je duizend jaar geen vlees eet je er een beetje vies van raakt. Ik weet niet, je identificeert het niet meer als eten of zo. Ik ben er een beetje afkerig van geworden maar ik bemoei me niet met wat andere mensen eten

Overigens vind ik de agressie die gelijk hier opborrelt bizar. Wat voor jehova vegetariërs heb je dan in je omgeving zeg? Slaan die het vlees uit je mond of zo?
Agressie? Waar dan?

Edit: ooh, deadlock. Maar ja, dat is deadlock. Ik vind het wel gek als je je onbedoeld meteen aangesproken voelt door wat ik zei.

Laatst gewijzigd op 04-10-2015 om 10:50.
Oud 04-10-2015, 10:48
Schrödinger
Schrödinger is offline
Flexitariërs zijn over het algemeen een stuk beter te pruimen dan vegetariërs of veganisten. Qua impact op dierenleed/milieu zijn ze i.h.a. beter dan vegetariërs (want minder weggooien, minder "speciale" wensen met extra logistieke kosten etc.) en dan ook nog niet de hele tijd dat moeilijke gedoe als er een keer een milligram vlees of boter op hun bord ligt. Als ik niet zo'n lul was, zou ik een flexitariër zijn.
Oud 04-10-2015, 10:49
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Flexitariërs zijn over het algemeen een stuk beter te pruimen dan vegetariërs of veganisten. Qua impact op dierenleed/milieu zijn ze i.h.a. beter dan vegetariërs (want minder weggooien, minder "speciale" wensen met extra logistieke kosten etc.) en dan ook nog niet de hele tijd dat moeilijke gedoe als er een keer een milligram vlees of boter op hun bord ligt. Als ik niet zo'n lul was, zou ik een flexitariër zijn.
Zeker

Ik ben het wel eens een jaartje geweest, flexitariër, maar ik hield het niet vol
Oud 04-10-2015, 10:57
Fitematrulle
Fitematrulle is offline
Sinds ik van de vega slager en dar soort merken eet, eet ik aanzienlijk minder vlees. Ik denk nog maar 1x per week gemiddeld.
Zodra er vega biefstuk en tartaar is dat hetzelfde wegkauwt dan hoef ik nooit meer vlees.
Oud 04-10-2015, 10:58
Fitematrulle
Fitematrulle is offline
Nou oke en spareribs.
Oud 04-10-2015, 10:59
Maaike.sann
Maaike.sann is offline
Wat is dan je definitie van flexitarier? Ik identificeer me niet als flexitarier, maar ik eet gemiddeld 3 dagen per week vegetarisch en 'ben' denk ik dus wel een flexitarier. Wikipedia zegt 1 dag of meer geen vlees. Dat lijkt me niet zo moeilijk vol te houden
Oud 04-10-2015, 11:01
Maaike.sann
Maaike.sann is offline
Verder word ik een beetje moe van het gejank over het al dan niet vlees eten, van beide kanten. Mensen die zeggen dat ze extra veel vlees eten om vegetariërs te pesten vind ik minstens zo irritant als mensen die mij even vertellen dat ik een beter mens zou zijn als ik dieren zou laten staan.

Iedereen lekker eten wat ie wil, hoera.
Oud 04-10-2015, 11:05
Maaike.sann
Maaike.sann is offline
Ah, de Engelstalig definitie is in de hoofdzaak vegetarisch eten en incidenteel eens een keer vlees of vis. Dan snap ik het niet volhouden beter
Oud 04-10-2015, 11:11
Maaike.sann
Maaike.sann is offline
Hm, ik was om om 10 uur wakker en dacht ik ga even aan het werk tot 't vriendje wakker is, maar ik dacht dat ik dan een half uurtje zou 'moeten' werken en dan weer een excuus zou hebben om in bed te kruipen omdat ie dan wel wakker zou zijn, maar hij slaapt nog steeds en ik heb helemaal geen zin om te werken

Hoe lang slapen jullie gemiddeld als jullie geen wekker hebben?
Oud 04-10-2015, 11:26
Dekaloog
Dekaloog is offline
Waarom zou je je druk maken om wat iemand anders met z'n pannen doet? Word je soms gedwongen om de pannetjes van Azèche en ecnelis te betalen, dedplock?
Oud 04-10-2015, 11:32
Dekaloog
Dekaloog is offline
Hier is een vegetarisch vredeslied.

Oud 04-10-2015, 11:33
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Ik heb trouwens nog nooit een vegetariër ontmoet die zich verheven gedroeg. Wel heel veel vleeseters die er een enorm punt van maken en allerlei kritische vragen stellen om de persoon in kwestie op hypocrisie te betrappen.

Wat een gedoe. /care wat andere mensen eten.
Eens.

Ik zeg altijd dat ik vegetariër ben, omdat ik vlees gewoon niet lekker vind. Het meeste dan. En als je zegt dat je iets niet lust, dan moet je shit proeven want "zoals ik het maak lust je het wel". Nee, ik lust het niet, ga weg. Ik lust alleen tartaar van mijn moeder en fastfood hamburgers. Zelfgemaakte hamburgers vind ik nooit lekker.
Ik eet wel vis en kip. Ik moet ook altijd verantwoorden waarom ik wel kip eet, want "kip is toch ook vlees". Laat me met rust met je vlees, ik wil het gewoon niet. Ik dwing jou toch ook niet om shit te proeven omdat "ik het wel lekker maak"

Frustraties

Ik ben trouwens wel een hele tijd overtuigd vegetariër geweest, voor de zielige diertjes enzo, maar daar doe ik het nu niet meer voor. Als ik een ham-kaas-tosti wil, dan eet ik die gewoon, potdorie. Maar als de optie 'beter leven' er is, ben ik wel geneigd om dat te kopen. Ben niet vies van plofkip, maar als er een betaalbaar alternatief naast ligt, pak ik die wel.

Ik heb ook een tijdje gezegd dat ik flexitarier was, maar bijna niemand weet wat dat is.
Oud 04-10-2015, 11:33
Maaike.sann
Maaike.sann is offline
Ik ontbijt met M&M's en druiven. Ik voel me een slecht mens.
Oud 04-10-2015, 11:39
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Waarom zou je je druk maken om wat iemand anders met z'n pannen doet? Word je soms gedwongen om de pannetjes van Azèche en ecnelis te betalen, dedplock?
De facto betaalt iedereen mee aan wat alle anderen doen. Het is niet alsof een salaris evenredig is met je productiviteit; het is een min of meer arbitrair gevolg van sociale conventies en processen die niemand goed begrijpt.
Oud 04-10-2015, 11:39
Turk February
Turk February is offline
Verder ís het natuurlijk gewoon beter vegetariër te zijn. Niet dat je slecht bent als je vlees eet, maar het voorkomen van lijden en dood lijkt me een goede zaak. Ik snap niet dat dat voor sommigen controversieel is.
Oud 04-10-2015, 11:41
Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Ik ontbijt met M&M's en druiven. Ik voel me een slecht mens.
Dat is een prima ontbijt.
Oud 04-10-2015, 11:41
Elin3
Elin3 is offline
Bij mijn vereniging koken we vaak voor ongeveer 30 man en dan nog voor ongeveer 5 personen vegetarisch - er zijn nooit vijf vegetariërs, maar dan is er in elk geval de optie. Onze praeses heeft op het moment een heel ingewikkeld dieet (ze mag het groen van de prei wel en het wit niet, of omgekeerd, mag alleen speld, mag wel gevogelte maar geen ander vlees en zo nog een lijst van twee A4'tjes vol) waarvan ze verwacht dat elke kookploeg daar rekening mee houdt. Dat vindt ik persoonlijk wel erg veel gevraagd van je studentenvereniging die ook nog geacht wordt low budget te koken
Oud 04-10-2015, 11:44
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik kreeg een lichte galblaasontsteking toen ik het woord "praeses" las.
Oud 04-10-2015, 11:44
Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
De facto betaalt iedereen mee aan wat alle anderen doen. Het is niet alsof een salaris evenredig is met je productiviteit; het is een min of meer arbitrair gevolg van sociale conventies en processen die niemand goed begrijpt.
Maar als je 't zo gaat bekijken betalen vegetariërs juist oneerlijk veel bij voor 't eten van vleeseters, want voor één kilo vlees moet je er veel meer grondstoffen doorheen jagen dan voor één kilo Quorn of paprika ofzo.
Oud 04-10-2015, 11:46
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Maar als je 't zo gaat bekijken betalen vegetariërs juist oneerlijk veel bij voor 't eten van vleeseters, want voor één kilo vlees moet je er veel meer grondstoffen doorheen jagen dan voor één kilo Quorn of paprika ofzo.
Klopt helemaal, er wordt gewoon (algemeen gesproken) veel meer winst gemaakt op vegetarisch eten, vooral als het specifiek op vegetariërs is gericht (dus niet bijv. kale pasta). Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het verspillen van productiematerialen voor pannen nadelig is voor anderen in de samenleving.
Oud 04-10-2015, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Vooral met kant-en-klare dingen wordt dat lastig verwacht ik, want dan zit er emulgator in en dat komt toch meestal uit melk of soja.
Heb je allergieën of is het voor iets anders als ibs? Dat is een onbeleefde vraag dus je hoeft geen antwoord te geven
Jongste heeft koemelkallergie en ei en soja lijken daar qua allergeen kennelijk erg op, dus zolang ze borstvoeding krijgt blijf ik op dieet.
Oud 04-10-2015, 11:55
Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
Klopt helemaal, er wordt gewoon (algemeen gesproken) veel meer winst gemaakt op vegetarisch eten, vooral als het specifiek op vegetariërs is gericht (dus niet bijv. kale pasta). Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het verspillen van productiematerialen voor pannen nadelig is voor anderen in de samenleving.
Dat is waar! Maar ik neem aan dat een vegetariër die in 'n studentenhuis eigen pannen heeft, die pannen gewoon meeneemt als ze zelfstandig gaan wonen.
Oud 04-10-2015, 11:58
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dat is waar! Maar ik neem aan dat een vegetariër die in 'n studentenhuis eigen pannen heeft, die pannen gewoon meeneemt als ze zelfstandig gaan wonen.
Dat zou zomaar kunnen! Maar ik denk dat, gemiddeld gesproken, iemand die op deze manier moeilijk doet over pannen over zijn/haar hele leven meer pannen zal gebruiken.
Oud 04-10-2015, 12:01
Verwijderd
Citaat:
Jongste heeft koemelkallergie en ei en soja lijken daar qua allergeen kennelijk erg op, dus zolang ze borstvoeding krijgt blijf ik op dieet.
Ja dat werkt dan inderdaad het beste!
Oud 04-10-2015, 12:09
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Ah, de Engelstalig definitie is in de hoofdzaak vegetarisch eten en incidenteel eens een keer vlees of vis. Dan snap ik het niet volhouden beter
Ja, die dus. In mijn geval was het "geen vlees eten, tenzij ik met iemand mee-eet en die maakt iets met vlees, dan doe ik niet moeilijk".
Maar ik hou te veel van vlees om er helemaal mee te stoppen. Wel eet ik vaker vis en ook echt wel vaak nog vegetarisch.
Oud 04-10-2015, 12:40
Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
Dat zou zomaar kunnen! Maar ik denk dat, gemiddeld gesproken, iemand die op deze manier moeilijk doet over pannen over zijn/haar hele leven meer pannen zal gebruiken.
Ik doe niet moeilijk over pannen en heb daarom best veel pannen weggegooid omdat ik geen zin had om ze af te wassen.
Oud 04-10-2015, 12:40
Abby.
Abby. is offline
Ik eet in restaurants trouwens ook best vaak vegetarisch. Als ze een beetje hun best doen (en verder denken dan zo'n smerige gevulde paprika - ik hou niet van paprika - of portobello met geitenkaas) staan er vaak echt goddelijke vegetarische gerechten op de kaart die zoveel specialer zijn dan de vleesgerechten <3
Oud 04-10-2015, 12:49
Dekaloog
Dekaloog is offline
Oke, twee. Twee pannen.
Oud 04-10-2015, 12:49
Dekaloog
Dekaloog is offline
Misschien drie.
Oud 04-10-2015, 13:23
Maaike.sann
Maaike.sann is offline
Oud 04-10-2015, 13:24
Maaike.sann
Maaike.sann is offline
Ik heb volgens mij nog nooit een pan weggegooid omdat ik geen zin had om af te wassen. Wel eens omdat ik te fanatiek had afgewassen en er geen antiaanbaklaag meer over was.
Oud 04-10-2015, 13:33
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Ik ben vegetariër en een van mijn beste vriendinnetjes met wie ik vaak samen eet heeft een glutenallergie. Meestal koken we glutenvrij en vegetarisch maar soms heeft zij vlees erbij en ik een vegetarische burger. Dat er dan in mijn pan vlees wordt gebakken vind ik echt niet erg. Bij mijn ouders heb ik ook nooit aparte pannen gehad. Verder ben ik ook niet zo streng. Ik eet regelmatig iets met gelatine of kaas met dierlijk stremsel of een sausje waarin een minibeetje schaaldier zit. In groepen wordt er eigenlijk altijd rekening gehouden met mijn vegetarische dieet. Ik bied meestal wel aan om zelf iets te maken en ik hoef verder ook niet speciaal vervanging voor het vlees. Lang geleden was ik eens met een vriendin bij haar ouders gaan eten. Die vriendin is ook vegetariër maar eet wel vis. Daar had ik niet aan gedacht, dus haar ouders hadden speciaal voor ons vis gemaakt. Dat heb ik toen wel gegeten. Anders verdwijnt t in de prullenbak en daar wordt geen dierenleed of milieu mee gespaard. Meestal zijn er in de groepen waarin ik eet wel meer vegetariërs of moslims die dan ook vegetarisch eten. Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat t een probleem was.
Oud 04-10-2015, 13:44
ecnelis
ecnelis is offline
Citaat:
Wat bedoel je met minder weggooien en speciale wensen?
Oud 04-10-2015, 14:05
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Wat bedoel je met minder weggooien en speciale wensen?
Ik bedoel dat wanneer je bijv. in een situatie bent dat je ofwel een kilo vlees kunt eten of hem weg kunt gooien, je meer dieren redt door de kilo vlees op te eten. Evenzo, wanneer je allerlei speciale, specifieke dingen eet zijn er extra kosten omdat er meer fabrieken zijn, meer vrachtwagens rijden etc., en bij al die activiteiten is er ook dierenleed. Wanneer je doel is om zo veel mogelijk dierenleed te vermijden moet je ook kijken naar je algemene consumptie, en díe minimaliseren i.c.m. met je vleesconsumptie.
Oud 04-10-2015, 18:14
Verwijderd
Citaat:
Verder ís het natuurlijk gewoon beter vegetariër te zijn. Niet dat je slecht bent als je vlees eet, maar het voorkomen van lijden en dood lijkt me een goede zaak. Ik snap niet dat dat voor sommigen controversieel is.
Sinds niet al te lange tijd zijn er sterke aanwijzingen dat planten gevoel hebben. Het is allemaal nutteloos om je erover druk te maken.
Oud 04-10-2015, 18:15
Verwijderd
Citaat:
Misschien drie.
Of 20
Oud 04-10-2015, 18:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik bied meestal aan om zelf te helpen koken zoals bij de roeivereniging en maak dan meestal iets vegetarisch zodat dat gelijk geregeld is. Ik probeer er altijd wel rekening mee te houden maar een iemand uit onze vriendengroep is bij een of ander kruidenvrouwtje geweest en mag nu allerlei e-nummers niet maar dat kan ik niet echt serieus nemen. Haar vriend kan zogenaamd niet tegen gluten maar spelt kan wel terwijl dat niet glutenvrij is er is iemand bij de roeivereniging die super goed onthoud wat ik wel en niet mag eten en die zegt dan rustig 'dat moet je niet nemen Daan' als ik op sta te scheppen bij het buffet maar ik heb geen hele lastige allergieën.
Oud 04-10-2015, 18:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik houd trouwens gewoon niet zo van vlees dus ik eet heel vaak vegetarisch. Een goede vriendin die een tijd lang een keer per week bij ons at en waar we regelmatig mee op vakantie gingen is allergisch voor een dierlijk eiwit in vlees en lactose intolerant en daar kon ik prima voor koken.
Oud 04-10-2015, 19:09
Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Sinds niet al te lange tijd zijn er sterke aanwijzingen dat planten gevoel hebben. Het is allemaal nutteloos om je erover druk te maken.
Het hebben van gevoel is niet het enige waar het om gaat. De mate van bewustzijn is ook belangrijk voor de meeste vegetariërs, lijkt me.
Oud 04-10-2015, 19:11
Verwijderd
Het trekken van arbitraire grenzen enzo. Mja. Prima.
Oud 04-10-2015, 19:19
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik weet niet in welke mate planten "gevoel" hebben, maar het lijkt me vrij sterk dat ze een dergelijke mate van bewustzijn hebben dat ze het erg kunnen vinden dood te gaan.
Oud 04-10-2015, 19:47
Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Het trekken van arbitraire grenzen enzo. Mja. Prima.
De grens tussen het doden van een plant en een koe is net zo arbitrair als de grens tussen het doden van een koe en een mens.
Oud 04-10-2015, 20:02
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet in welke mate planten "gevoel" hebben, maar het lijkt me vrij sterk dat ze een dergelijke mate van bewustzijn hebben dat ze het erg kunnen vinden dood te gaan.
Definieer in dat geval eerst bewustzijn maar eens goed.
Oud 04-10-2015, 20:04
Verwijderd
Citaat:
De grens tussen het doden van een plant en een koe is net zo arbitrair als de grens tussen het doden van een koe en een mens.
Ik zeg ook nergens dat dat niet zo is.
Oud 04-10-2015, 20:22
Verwijderd
Citaat:
Wat denk je dat koeien enzo eten?
Oud 04-10-2015, 20:24
Verwijderd
Citaat:
Wat denk je dat koeien enzo eten?
Euh, ik trek de scheidingslijn niet dus voor mij is dat niet zo relevant denk ik? Waarom denk jij van wel?
Oud 04-10-2015, 20:35
Verwijderd
Citaat:
Euh, ik trek de scheidingslijn niet dus voor mij is dat niet zo relevant denk ik? Waarom denk jij van wel?
Omdat ik ervan uitga dat je zoveel mogelijk leed wil voorkomen? Je kan planten eten en daarmee allerlei planten onnoemelijk leed berokkenen. Je kan ook een koe eten en daarbij alle planten die die koe tijdens zijn leven heeft gevroten plus die koe zelf leed/dood aandoen.
Oud 04-10-2015, 20:36
Verwijderd
Maar goed, het is niet alsof een koe meer of minder me echt boeit
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten