![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Ik kan niet beoordelen in hoeverre de "onbewuste" discriminatie (denken dat vrouwen minder intelligent zijn) een rol speelt, maar ik denk dat die rol verwaarloosbaar is t.o.v. de postdoc treadmill. |
Advertentie | |
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Traditioneel betekent 'er samen uitkomen' echter dat zij thuisblijft en hij niet, wat natuurlijk invloed heeft op de keuzes die mensen maken. Net zoals bijvoorbeeld 't feit dat mannen amper babyverlof krijgen en scheef worden aangekeken als ze thuisblijven ook invloed heeft. Het is niet toevallig zo dat vrouwen vaker voor thuisblijven kiezen, daar zitten maatschappelijke processen achter. Citaat:
|
![]() |
|
Ik zou het 'later' geen probleem vinden om 1 of 2 dagen/middagen minder/thuis te gaan werken als er kinderen zijn en het zowel financieel als op het werk toelaatbaar en realiseerbaar is
![]()
||
Citaat:
![]()
||||
Citaat:
Citaat:
Externe invloeden zijn er bij elke keuze in het leven. De bal mag ook wel iets meer bij deze vrouwen zelf worden gelegd ![]() Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben thuis met de kinderen omdat dat mijn keuze is en ik die keuze kon maken. Mijn man zou gek worden van fulltime voor de kinderen zorgen. Ik word er altijd zo moe van als mensen beweren dat ik éigenlijk niet thuis wil zijn... Als ik dat niet wilde, dan deed ik het niet.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Maar zeker met meerdere kindjes ben je wel heel veel minder flexibel of heb je een hele lieve oppasoma nodig ![]()
|
Ik heb eens een mevrouw meegemaakt die tijdens een bruiloft (waar ze daggast was) voor het diner weg moest omdat haar kinderen (1,5 en 3 jaar oud) niet zonder haar konden en alleen maar om mama aan het huilen waren
![]()
|
Mijn oma woonde op vijf minuten lopen afstand en had verder niets te doen dus kwam ook minimaal drie dagen in de week oppassen. Was ook enorm praktisch
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Maar het is ook belachelijk wanneer je een kind van 3 hebt en nog nooit ook maar een middagje zonder weg bent geweest ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
![]() Volgens mij gaat het qua kinderwens ook best gelijk op. Ik zie genoeg mannelijke eind-twintigers/begin-dertigers die helemaal week worden bij 't zien van een baby, dolgraag een eigen willen, etc. Terwijl er in mijn omgeving ook veel vrouwen zijn die er vrij nuchter onder staan of juist helemaal geen kinderen willen. Op anonieme boards (4chan, Reddit) zie je ook regelmatig threads van mannen die zeggen dat ze 't zo oneerlijk vinden dat ze als alleenstaande man niet kunnen adopteren of anderszins makkelijk aan nageslacht kunnen komen, terwijl vrouwen natuurlijk gewoon zwanger kunnen raken. |
![]() |
||
Citaat:
Mijn (gay) best friend roept trouwens wel altijd dat hij later op mijn kindjes wil passen en bij hem zou ik ze ook met een gerust hart achterlaten. Maar misschien moet ik eerst maar zeker weten dat ik kinderen wil ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Ik heb alleen gezegd dat de maatschappij ingericht is op dat vrouwen makkelijker kunnen thuisblijven en/of minder gaan werken. Dat mannen hierin dus benadeeld worden, en dat het voor stelletjes gunstiger is als de vrouw thuisblijft. Ik heb daarnaast geïmpliceerd dat het voor mannen makkelijker is om carrière te maken, want vrouwen worden onbewust als minder capabel gezien. Ik ben tegen die ongelijkheid. Heeft verder niks met mensen zoals Andijvie te maken, ik vind oude-garde-feministen die erop staan dat elke vrouw per se carrière maakt ook hartstikke stom. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar je stelt dat vrouwen een grotere kinderwens hebben, liever dicht bij hun kinderen zijn dan mannen, en makkelijker dingen voor ze opgeven. Je lijkt ook de impliceren dat mannen 'nou eenmaal' minder met kinderen hebben. Dat gaat toch over liefde? Of hoe verklaar je dat verschil? |
![]() |
||
Citaat:
Volgens mij uiten mensen op een verschillende manier hun liefde. Vind je bijv. dat iemand die niet zo van knuffelen houdt, minder liefheeft? Vind je dat iemand die elke week bij zijn/haar ouders op bezoek gaat zijn/haar ouders minder liefheeft dan iemand die dat 1x per maand doet? |
![]() |
|
Misschien zijn vrouwen hormonaal en geestelijk meer aan hun kinderen gehecht? Een baby kan prima opgroeien zonder vader, maar is kort na de geboorte heel afhankelijk van de moeder voor melk. De moeder heeft al negen maanden het monstertje in haar buik gehad terwijl een vader in staat is om na bevruchting nooit meer naar het kind om te kijken. Misschien is het natuurlijk dat moeders, zeker in het begin, een sterkere band hebben met hun kind? Geen kwestie zozeer van liefde, maar van hechten aan?
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En daarnaast zijn er ook veel mannen die meer willen doen, maar dat niet zomaar kunnen, want sociale backlash/carrière/vrouw vindt dat zij het beter kan/etc. Ik zou gewoon 't liefst zien dat sociale factoren zo min mogelijk meespelen, zodat ieder koppel 't voor zichzelf kan uitvogelen. Het liefst zijn carrièrekansen, verlofmogelijkheden en stereotypes-over-ouderschap voor beide geslachten dus hetzelfde. Lijkt me geen hele rare wens. Dat ouders (ongeacht geslacht) graag tijd spenderen met hun kind lijkt me verder nogal wiedes, dus ik zou niet weten waarom ik zou twijfelen aan blije thuisblijfmoeders en -vaders. |
![]() |
|
Toen mijn ouders gescheiden waren en mijn moeder mijn vader dus een incapabele oppas vond ging ik altijd mee als ze een tijd bij Greenpeace moest varen.
![]() |
![]() |
|
Ik denk toch wel dat in de meeste gevallen de vrouw een (veel) sterkere kinderwens heeft dan de man. En ook dat vrouwen (again, meestal) "meer hebben" met kleine kinderen dan mannen. Als vrouw draag je je kind al maandenlang in je lichaam, voel je het de hele dag door, baar je het en voed je het met melk die je lichaam produceert uit je bloed. Baby is bekend met de geluiden van het lichaam van de moeder, met haar geur.
Lijkt me op zich ook allemaal best logisch en natuurlijk en normaal enzo.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik geloof alleen niet dat het universele dingen zijn. Dat rollenpatroon (vrouw blijft thuis/man verdient geld) is sinds de jaren '50 steeds verder afgebroken en nog steeds zijn er aan beide kanten veel mensen die ontevreden zijn met de mate van gelijkheid. Ze vinden dat zijzelf niet kunnen/mogen doen wat ze willen. Dat doet niets af aan de mensen die wél tevreden zijn, maar 't doet mij wel vermoeden dat het proces nog een eindje door moet gaan voordat het een goede afspiegeling is van de mensen in de maatschappij. |
![]() |
|
Ja, vol met artikelen zoals 'Man ontspant het meest wanneer vrouw het huishouden doet'.
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|