Advertentie | |
|
![]() |
|
wikitaim!
Kannibalisme in Zuid-Amerika is goed gedocumenteerd door de Duitse schrijver Hans Staden en de Franse schrijver-geograaf André Thevet, die in 1555 meereisde met Nicolas Durand de Villegagnon. Deze wilde een Franse kolonie stichten in het huidige Brazilië. De Portugezen hadden toen nog nauwelijks controle over het enorme land. Kannibalisme was er een voortvloeisel van stammentwisten. Krijgsgevangenen werden door de overwinnaars meegenomen en werden weken- of zelfs maandenlang vetgemest en zeer goed behandeld. Ze kregen zelfs een lokale vrouw toegewezen. Uiteindelijk werden ze tijdens grote feestelijkheden geslacht en opgegeten. Thevet beschrijft dat als volgt (vrij vertaald uit zijn boek Les singularités de la France Antarctique uit 1557): "Hoe meer de gevangene de voorbereidingen voor zijn sterven gadeslaat, hoe meer tekenen van blijdschap hij vertoont. Hij wordt dus, goed vastgebonden en gekneveld met touwen van katoen, naar het centrale plein gebracht, vergezeld door 10.000 of 12.000 wilden uit het land, zijn vijanden, alwaar hij na verscheidene ceremonies wordt afgeslacht (doodgeslagen) als een varken. Is de gevangene eenmaal dood dan betoont de vrouw die hem was toegewezen enige rouw. Zodra het lichaam in stukken is nemen ze het bloed ervan en wassen daarmee hun zoontjes om, zoals zij zeggen, hen te harden en om hen erop te wijzen dat zij, als zij zijn opgegroeid, hetzelfde zullen doen met hun vijanden. Waarbij men moet bedenken dat met hen - op hun beurt - hetzelfde zal worden gedaan als zijzelf krijgsgevangen worden gemaakt. Het lichaam, aldus in stukken gesneden en klaargemaakt op hun manier, wordt onder allen verdeeld, ongeacht het aantal, ieder zijn stuk. Wat betreft de ingewanden, gewoonlijk eten de vrouwen die, en het hoofd wordt bewaard om op te hangen aan het eind van een lange stok op hun hutjes, als teken van triomf en overwinning. Zij ontlenen er speciaal plezier aan om dit met de hoofden van Portugezen te doen.
||
Citaat:
He relied mostly on the accounts of the French sailors to write his most important work, the Singularities of France Antarctique (first published in 1557). It had many coarse errors and extravagant accounts.
||
Citaat:
![]()
|
-in mijn tijd- kregen we vaak wat bij elkaar gekopieerde + aan elkaar geniete A4tjes; "Ja dat is is ongeveer waar het over gaat; dus dat boek hoef je niet meer te kopen". Alhoewel dat nogal verschilde; ook een paar modules gehad met boeken van 500+ pagina's waar je nog geen 20 pagina's van nodig had. Staat wel lekker interessant in de kast allemaal, dat wel.
|
|