Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Bekijk resultaten poll: Antwoorden:
Ik zou opdracht geven het passagiersvliegtuig wel neer te schieten 6 54.55%
Ik zou opdracht geven het passagiersvliegtuig niet neer te schieten 5 45.45%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2016, 18:10
Verwijderd
Topic van onze fijne vriend df

Mede mogelijk gemaakt door Not for Sale:

Citaat:
Duitse televisiekijkers bogen zich over de vraag of een gekaapt passagiersvliegtuig mag worden neergeschoten, om te voorkomen dat het toestel neerstort op een voetbalstadion met 70.000 mensen.

Televisiekijkers in Duitsland vinden dat een gevechtspiloot een gekaapt passagiersvliegtuig met meer dan honderd mensen aan boord mag neerschieten, om daarmee te voorkomen dat het toestel zich op een voetbalstadion met 70.000 mensen te pletter vliegt.
Je bent minister van Defensie en moet besluiten of het passagiersvliegtuig wordt neergeschoten. Wat zou jij doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2016, 18:53
aumgn
aumgn is offline
Ik begrijp niet zo goed waarom niet.
Oud 18-10-2016, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Omdat je de uitkomst niet weet, als er 300 passagiers aan boord van een airliner zijn kan die, ook al is die gekaapt, nog steeds veilig aan de grond gezet worden en dat is meestal ook wat er gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2016, 18:57
bloodyb
bloodyb is offline
Dus de kapers zijn zo vriendelijk om van te voren aan te kondigen waar ze het vliegtuig gaan parkeren?
Oud 18-10-2016, 18:57
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Omdat de staat al haar burgers hoort te beschermen. De meeste landen hebben volgens mij wel zoiets in hun grondwet.
Oud 18-10-2016, 18:59
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Dus de kapers zijn zo vriendelijk om van te voren aan te kondigen waar ze het vliegtuig gaan parkeren?
Nee, een vliegtuig van de luchtmacht onderschept het gekaapte vliegtuig, dat overduidelijk een ramkoers heeft ingezet. Piloot vraagt je of hij moet schieten. Het vliegt nu nog heel eventjes over een weiland ofzo, maar dit is de laatste kans dat het vliegtuig kan worden neergeschoten zonder grote aantallen extra slachtoffers op de grond, je moet nu beslissen!
Oud 18-10-2016, 19:01
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Misschien is het wel gekaapt doorr Al-QantiArenA
Oud 18-10-2016, 19:09
Verwijderd
Citaat:
Nee, een vliegtuig van de luchtmacht onderschept het gekaapte vliegtuig, dat overduidelijk een ramkoers heeft ingezet. Piloot vraagt je of hij moet schieten. Het vliegt nu nog heel eventjes over een weiland ofzo, maar dit is de laatste kans dat het vliegtuig kan worden neergeschoten zonder grote aantallen extra slachtoffers op de grond, je moet nu beslissen!
In dit geval vind ik de keus "makkelijk"; neerhalen. Als je niets dood is het levensverlies groter en bescherm je als overheid je burgers dus minder goed dan als je wel schiet.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2016, 19:14
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
In dit geval vind ik de keus "makkelijk"; neerhalen. Als je niets dood is het levensverlies groter en bescherm je als overheid je burgers dus minder goed dan als je wel schiet.
Ja dat is wel de logische conclusie dus als je het als een rekensom benadert. Ik vind het Duitse voorbeeld zoals ik in het andere topic ook al zei best wel uit balans omdat het zo'n vol stadium is. Maar sommige mensen zullen het er nog steeds mee oneens zijn uit principe. Dat kun je dan weer bekritiseren door te stellen dat je ook verantwoordelijkheid draagt voor inactie.
Oud 18-10-2016, 19:15
bloodyb
bloodyb is offline
Stel dat je dus een vliegtuig onderschept dat net van Schiphol is opgestegen. Als je daar een raket op af schiet heb je een redelijke kans dat het in de polder neerploft. Of op de vertrekhal van Schiphol. Of het centrum van 020. Of in de Arena. Dat het vliegtuig vaporiseert in een grote bal vuur gebeurt alleen in Hollywood films.
Oud 18-10-2016, 19:18
bloodyb
bloodyb is offline
De verantwoordelijke minister van Defensie kan zich er in ieder geval mee troosten dat hij, wat voor beslissing hij ook neemt, een behoorlijke hoeveelheid stront kan verwachten.
Oud 18-10-2016, 19:20
Not for Sale
Not for Sale is offline
Echt wat snappen jullie niet aan een hypothetische situatie. De tering.

Het vliegtuig komt met 200 knopen op een noordoostelijke koers en een hoogte van 200 meter over de Ronde Hoep gevlogen. Als je nu schiet vallen de brokstukken in de Oudekerkerplas.
Oud 18-10-2016, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Ja dat is wel de logische conclusie dus als je het als een rekensom benadert. Ik vind het Duitse voorbeeld zoals ik in het andere topic ook al zei best wel uit balans omdat het zo'n vol stadium is. Maar sommige mensen zullen het er nog steeds mee oneens zijn uit principe. Dat kun je dan weer bekritiseren door te stellen dat je ook verantwoordelijkheid draagt voor inactie.
Ik wil ze niet bekritiseren want ik denk dat als puntje bij paaltje komt niemand die beslissing wil nemen.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2016, 19:50
Verwijderd
Citaat:
Stel dat je dus een vliegtuig onderschept dat net van Schiphol is opgestegen. Als je daar een raket op af schiet heb je een redelijke kans dat het in de polder neerploft. Of op de vertrekhal van Schiphol. Of het centrum van 020. Of in de Arena. Dat het vliegtuig vaporiseert in een grote bal vuur gebeurt alleen in Hollywood films.
Er blijft niet bijzonder veel over van een vliegtuig als je er een paar raketten op afvuurt. Dat bleek bij MH17 wel en dat was er maar één.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2016, 19:54
Verwijderd
Kijken jullie alleen naar de concrete dreiging of denken jullie ook na over de gevolgen op lange termijn?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2016, 20:02
Verwijderd
Citaat:
Kijken jullie alleen naar de concrete dreiging of denken jullie ook na over de gevolgen op lange termijn?
Welke gevolgen op lange termijn?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2016, 20:17
a/s/l
a/s/l is offline
Nou ja het schept misschien ongewenste precedenten blabla
Oud 18-10-2016, 20:29
Jerthy
Jerthy is offline
Citaat:
Er blijft niet bijzonder veel over van een vliegtuig als je er een paar raketten op afvuurt. Dat bleek bij MH17 wel en dat was er maar één.
Dat was een bukraket, een grond-tot-lucht raket die veel krachtiger is dan de AIM-9 van f-16 wat een lucht-tot-lucht raket is volgens mij. Maar het kan makkelijk dat ik het fout heb hoor ;-p
Met citaat reageren
Oud 18-10-2016, 20:31
a/s/l
a/s/l is offline
Ik geloof je hoor
Oud 18-10-2016, 20:45
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Neerhalen
Oud 18-10-2016, 20:58
Verwijderd
Citaat:
Dat was een bukraket, een grond-tot-lucht raket die veel krachtiger is dan de AIM-9 van f-16 wat een lucht-tot-lucht raket is volgens mij. Maar het kan makkelijk dat ik het fout heb hoor ;-p
Er zitten ongeveer vier keer zoveel explosieven in een BUK als in een Sidewinder, ik weet niet wát voor explosieven er in beide dingen zitten.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2016, 21:10
Carn
Carn is offline

Vervang Cylons door IS-strijders en weer SUPERRELEVANT

nou ja, er moet nog wel meer vervangen worden.
Oud 18-10-2016, 21:11
Not for Sale
Not for Sale is offline
Oei nu moet ik Bear McCreary's versie van All Along the Watchtower luisteren
Oud 18-10-2016, 21:18
Carn
Carn is offline
hoog tijd om de hele serie weer eens te kijken (inclusief Pegasus en de mini en die webserie over jonge Adama maar exclusief Caprica)

-edit- sowieso ijzersterke soundtrack over de gehele serie gezien, elk seizoen had wel een paar goede themes
Oud 18-10-2016, 21:25
Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik vond de Resistance en Blood & Chrome webseries best wel kut en zinloos tbh. De andere en Caprica niet gezien. Maar de miniserie is aan de andere kant het allerbeste <3

Laatst gewijzigd op 18-10-2016 om 21:41.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2016, 21:31
Carn
Carn is offline
oh Resistance heb ik niet eens gezien zie ik nu pas B&C vond ik nog wel 'aardig' voor wat het was, maar het had weinig toe te voegen inderdaad. Caprica is trouwens best 'redelijk' maar het schreeuwt aan alle kanten dat het een ietwat andersoortig concept had en met wat typex en rewrites opeens een in het BSG-universum is gepropt als een soort Origin-of-the-Cylons story. Het heeft wel wat aardige thematiek als het gaat om AI enzo, maar ik vond het iets te soapy. En sich wel de moeite
Oud 18-10-2016, 22:01
Megatron
Megatron is offline
Resistance is eveneens een zeer aardig spelletje. Weerwolven maar dan wat meer lagen. Maar dat geheel terzijde.
Oud 18-10-2016, 22:07
EleventhHour
EleventhHour is offline
70.000 Duitse voetbalsupporters?
Oud 18-10-2016, 22:08
aumgn
aumgn is offline
Citaat:
Omdat je de uitkomst niet weet, als er 300 passagiers aan boord van een airliner zijn kan die, ook al is die gekaapt, nog steeds veilig aan de grond gezet worden en dat is meestal ook wat er gebeurt.
Okay, dus je wacht zo lang mogelijk natuurlijk. Maar dan weet je als bevelhebber dat de deur van de cockpit potdicht zit (thanks 9/11) en de passagiers in sowieso niets uit kunnen richten. Dan is het enige waar je nog informatie uit kan halen de communicatie met de piloot. Als die er niet is vind ik het wel een goed idee dat ding dan maar uit de lucht te halen.
Citaat:
Omdat de staat al haar burgers hoort te beschermen. De meeste landen hebben volgens mij wel zoiets in hun grondwet.
Onderliggende vraag bij dit dilemma is ook wel een beetje of het de taak van de overheid is geen onschuldige burgers te doden of om te voorkomen dat onschuldige burgers sterven.
Oud 18-10-2016, 22:15
Verwijderd
Citaat:
Okay, dus je wacht zo lang mogelijk natuurlijk. Maar dan weet je als bevelhebber dat de deur van de cockpit potdicht zit (thanks 9/11) en de passagiers in sowieso niets uit kunnen richten. Dan is het enige waar je nog informatie uit kan halen de communicatie met de piloot. Als die er niet is vind ik het wel een goed idee dat ding dan maar uit de lucht te halen.
Straaljagers kunnen eenvoudig een visual confirmation krijgen natuurlijk. En in de cockpit zit geen toilet, Europa heeft niet op alle vluchten gewapende air marshalls en als een piloot of copiloot moet pissen dan zal die deur open moeten en sinds vorig jaar moet er dan ook een ander persoon van de cabin crew plaatsnemen in de stoel. Ik denk dat het, áls je het wapen aan boord krijgt en áls je niet overmeesterd wordt, het nog steeds plausibel is om de piloot onder schot te krijgen.

En dat is nog afgezien van iets anders, volgens mij kan je de piloot en copiloot onder druk zetten door hun onbeveiligde families onder schot te nemen. In veel vliegtuigen is telefoon en die inhoud kan niet door ATC gehoord worden, dus je kan communiceren met de flight crew zonder directe afluisteraars en ze laten horen dat je hun familie gaat doodschieten.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2016, 22:22
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
En dat is nog afgezien van iets anders, volgens mij kan je de piloot en copiloot onder druk zetten door hun onbeveiligde families onder schot te nemen. In veel vliegtuigen is telefoon en die inhoud kan niet door ATC gehoord worden, dus je kan communiceren met de flight crew zonder directe afluisteraars en ze laten horen dat je hun familie gaat doodschieten.
Ennnn we staan allemaal op een lijst
Oud 18-10-2016, 22:23
Verwijderd
Citaat:
Stond ik volgens mij toch al. TSA Pre
Met citaat reageren
Oud 18-10-2016, 22:25
aumgn
aumgn is offline
Ik bedoel niet te zeggen dat het onmogelijk is het vliegtuig te kapen, maar dat het redelijk onmogelijk is een kaper te overmeesteren als 'ie alleen in de cockpit is.
Oud 18-10-2016, 22:27
Verwijderd
Oh zo, ja nogal ja. Sorry, blame it on the meds?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2016, 22:28
aumgn
aumgn is offline
Citaat:
Oh zo, ja nogal ja. Sorry, blame it on the meds?
Geen probleem, ik waardeer de scenario's om een vliegtuig te kapen zeker.
Oud 18-10-2016, 22:29
aumgn
aumgn is offline
Citaat:
Is het de bangalijst van Ardje van der Steur?
Oud 18-10-2016, 22:31
Verwijderd
Of die van Fred Teeven
Met citaat reageren
Oud 18-10-2016, 22:34
Carn
Carn is offline
Volgend mij kunnen de deuren nu wel weer open via een bepaalde code en een aanverwant protocol, dankzij onze Duitse vriend Andreas L.
Oud 18-10-2016, 22:35
aumgn
aumgn is offline
Laten we het herenlijstje van Joris Demmink niet vergeten!
Oud 19-10-2016, 01:33
Mark52
Mark52 is offline
Mijn besluit: Vliegtuig niet neerhalen, stadion ontruimen, luchtalarm laten afgaan.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2016, 01:39
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Mijn besluit: Vliegtuig niet neerhalen, stadion ontruimen, luchtalarm laten afgaan.
Citaat:
Echt wat snappen jullie niet aan een hypothetische situatie. De tering.
Voor een ontruiming is natuurlijk totaal geen tijd, weet je hoe lang dat duurt.
Oud 19-10-2016, 07:39
Verwijderd
Citaat:
70.000 Duitse voetbalsupporters?
zéér terechte vraag

EleventhHour, het gaat om fans van Borussia Dortmund. Of nee wacht, Red Bull Leipzig.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2016, 08:32
Verwijderd
Moet een minister dat echt beslissen, zijn daar geen protocollen voor? Lijkt me echt een helse beslissing om mee te leven, wat je ook kiest.
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
Moet een minister dat echt beslissen, zijn daar geen protocollen voor? Lijkt me echt een helse beslissing om mee te leven, wat je ook kiest.
Lieve schat, denk je serieus dat als er een vastgelegde procedure voor dit soort situaties bestaat, er niet alsnog een afweging gemaakt moet worden? Waarom zouden we anders nog mensen kiezen die dit soort beslissingen moeten maken denk je?
Met citaat reageren
Verwijderd
Jawel
Met citaat reageren
Oud 19-10-2016, 08:38
Verwijderd
Citaat:
Lieve schat, denk je serieus dat als er een vastgelegde procedure voor dit soort situaties bestaat, er niet alsnog een afweging gemaakt moet worden? Waarom zouden we anders nog mensen kiezen die dit soort beslissingen moeten maken denk je?
Nouja iemand moet de politieke verantwoordelijkheid dragen en dat is uiteraard de minister. Maar het lijkt me dat dit soort dingen zoveel mogelijk van tevoren uitgedacht worden en als er over beslist moet worden, dat het een team van belangrijke bewindspersonen en leidinggevenden is die dat doet, en niet 1 persoon, al moet die uiteindelijk waarschijnlijk wel tekenen.

Ik weet ook niet wat ik zou beslissen in deze situatie, als jullie zeggen dat schieten minder slachtoffers oplevert is dat waarschijnlijk het beste, maar ik kan me persoonlijk ook wel indenken dat je liever het risico neemt op meer slachtoffers met de kleine kans dat het toch goedkomt dan een zeker doodvonnis tekenen voor 300. Maar ik zou ook geen goede minister van Defensie zijn
Met citaat reageren
Oud 19-10-2016, 08:44
Verwijderd
In andere topic staat ook een interessant argument; je gaat een hellend vlak creëren. Iemand die hoofdkantoor (of raffinaderij of zo) van Shell opblaast met als argument dat Shell door vervuiling tienduizenden mensen doodt.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2016, 08:48
Verwijderd
Ja en de hele discussie van hoe je terroristen moet bestrijden zonder juist het door hen gewenste effect te versterken speelt natuurlijk ook mee.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2016, 12:31
aumgn
aumgn is offline
De speld http://speld.nl/2016/10/20/morele-pu...len-moet-dood/
Oud 20-10-2016, 12:42
Verwijderd
Haha
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten