Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2001, 09:57
apeldoorn
apeldoorn is offline
Ik wist niet precies waar ik dit neer moest zetten, maar omdat het MAC adres aan je NIC verbonden is, dacht ik dat het wel onder hardware viel.
Wat is nu precies het nut van een MAC adres in verlijking met een IP adres? Ik weet wel de verschillen enzo. MAC adres is altijd vast per NIC, een IP adres is gebonden aan een bepaalde interface. Maar waarom kun je bv. in een LAN niet gewoon werken met IP adressen i.p.v. MAC adressen? Het principe is toch hetzelfde? Je gebruikt het nummer om een host te identificeren.
Kan iemand mij het uitleggen wat het NUT ervan is? (niet wat het verschil is...)

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2001, 14:50
Chimera
Chimera is offline
Ethernet werkt gewoon met MAC-adressen, IP-met IP adressen. IP kan ook over netwerken anders dan Ethernet gebruikt worden (PPP, Tokenring, FDDI, DSL, etc.). Het is een andere netwerklaag.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2001, 15:11
apeldoorn
apeldoorn is offline
Ik snap wel wat het is...en wat het verschil is (andere netwerk laag). Alleen wat is het NUT van het werken met MAC adressen bij bv. ethernet? (wordt dacht ik ook bij andere toepassingen gebruikt zoals X.25 ofzo). Waarom hebben ze ethernet niet zo geimplementeerd dat die ook werkt met IP adressen?? Dat zou toch een stuk makkelijker zijn IMHO....
Met citaat reageren
Oud 28-11-2001, 15:53
Chimera
Chimera is offline
Omdat Ethernet Ethernet is, en men dit een handige manier leek het zo te implementeren. Bovendien heeft elke kaart zo een uniek ID, iets wat met IP-adressen dus niet zo is.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2001, 18:00
apeldoorn
apeldoorn is offline
mmm, ik snap het nog steeds niet helemaal waarom ze daarvor gekozen hebben. Het moet toch een reden hebben? Ik bedoel, het kost extra tijd om het ARP protocol te gebruiken om IP en MAC adressen te vertalen. Waarom hebben ze er dan toch voor gekozen?
Misschien omdat je de implementatie van bepaalde netwerkonderdelen (flow control, error correction e.d.), dan lager in de protocol stack kunt uitvoeren? Dus dat je minder tijd verspeelt met het "omhoog" brengen van het packet naar de transport laag waar TCP dezelfde services kan verlenen?

Bedankt in ieder geval voor je hulp Chimera...maar ik snap nog steeds niet het nut
Met citaat reageren
Oud 28-11-2001, 18:20
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
apeldoorn schreef:
mmm, ik snap het nog steeds niet helemaal waarom ze daarvor gekozen hebben. Het moet toch een reden hebben? Ik bedoel, het kost extra tijd om het ARP protocol te gebruiken om IP en MAC adressen te vertalen. Waarom hebben ze er dan toch voor gekozen?
Ethernet is niet ontwikkeld met IP in het achterhoofd. TCP/IP is voor een lokaal netwerk ontzettend ineffecient. Al die toeters en bellen die voor de routering e.d. zorgen zijn op een lokaal netwerk niet nodig. IPX/SPX is ook veel effecienter dan TCP/UDP.

Later zijn die twee 'samen' gekomen. En zorgt ARP dus voor die connectie.

Ik bedoel, dan kun je ook wel vragen waarom ATM niet met IP-adressen werkt.

Met citaat reageren
Oud 28-11-2001, 18:35
apeldoorn
apeldoorn is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Later zijn die twee 'samen' gekomen. En zorgt ARP dus voor die connectie.
Nu snap ik hem...
Dank u!
Met citaat reageren
Oud 29-11-2001, 09:01
Moonspell
Moonspell is offline
in een netwerk (zoals dhcp server) kun je pc's connecten en herkennen aan Mac adres zodat je ook vaste ip's kunt toekennen...

Oud 29-11-2001, 09:30
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Moonspell schreef:
in een netwerk (zoals dhcp server) kun je pc's connecten en herkennen aan Mac adres zodat je ook vaste ip's kunt toekennen...
Ik denk dat "apeldoorn" daarvan al op de hoogte was. De vraag was waarom je nog een MAC adres zou gebruiken, als je toch al een uniek nummer (IP-nummer) hebt.

Met citaat reageren
Oud 29-11-2001, 09:37
JWO
JWO is offline
stel je wilt een pc blokkeren van het netwerk, doe je dat op ip basis dan veranderd ie z'n ip nummer gwoon, maar als je blokt met MAC adres dan kan die persoon nix meer...
Oud 29-11-2001, 10:15
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
JWO schreef:
stel je wilt een pc blokkeren van het netwerk, doe je dat op ip basis dan veranderd ie z'n ip nummer gwoon, maar als je blokt met MAC adres dan kan die persoon nix meer...
Wat een onzin. Bij de meeste kaarten (3Com, RealTek) kun je gewoon 't MAC-adres veranderen.

Verder ken ik geen enkele switch die machines op basis van een MAC-adres kan blokkeren.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2001, 10:27
Jack_Ass
Jack_Ass is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Wat een onzin. Bij de meeste kaarten (3Com, RealTek) kun je gewoon 't MAC-adres veranderen.

Verder ken ik geen enkele switch die machines op basis van een MAC-adres kan blokkeren.

Het is wel mogelijk om een macadres vast te zetten op 1 specifieke poort, zodat het macadres geen andere kant opkan, en zodoende kun je evt de poort blokken. Redelijk omslachtig, maar als het moet, kan het erg handig zijn.
Oud 30-11-2001, 11:47
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Jack_Ass schreef:
Het is wel mogelijk om een macadres vast te zetten op 1 specifieke poort
MAC adressen en poorten? Ethernet kent geen poorten. Snap niet waar je het over hebt.

Met citaat reageren
Oud 30-11-2001, 11:59
Questor
Questor is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Komt omdat jij prutzooi koopt Op de doorsnee manageable switch (en ook hub) kun je gewoon op MAC adres blokkeren, bepaalde MAC adressen op een bepaalde poort toelaten etc..
Oud 30-11-2001, 13:10
Jack_Ass
Jack_Ass is offline
Citaat:
Chimera schreef:
MAC adressen en poorten? Ethernet kent geen poorten. Snap niet waar je het over hebt.

Dan moet je je eigen teksten eens lezen: Je begint zelf over een switch te ouwehoeren, en DAAR haak ik op in...Lezen dus.
Oud 30-11-2001, 13:11
Jack_Ass
Jack_Ass is offline
Citaat:
Questor schreef:
Komt omdat jij prutzooi koopt Op de doorsnee manageable switch (en ook hub) kun je gewoon op MAC adres blokkeren, bepaalde MAC adressen op een bepaalde poort toelaten etc..
En dat bedoel IK dus ook...
Oud 01-12-2001, 14:01
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Questor schreef:
Op die fiets. Ik zat aan IP-poorten te denken, vandaar

Ennuh, onze switch is niet bepaald manageble nee. Maar ik vind 't ook een beetje lullig om m'n pa van 't netwerk af te sluiten
Met citaat reageren
Oud 01-12-2001, 14:02
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Jack_Ass schreef:
Dan moet je je eigen teksten eens lezen: Je begint zelf over een switch te ouwehoeren, en DAAR haak ik op in...Lezen dus.
"Ouwehoeren"? Zeik niet, ik zat aan IP-poorten te denken.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2001, 14:23
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
JWO schreef:
maar als je blokt met MAC adres dan kan die persoon nix meer...
Lol.. droom verder..

Je kunt ook het CPU ID gewoon hiden in je kernel. Zo kun je ook je MAC address veranderen.
Oud 01-12-2001, 17:19
Jack_Ass
Jack_Ass is offline
Citaat:
Chimera schreef:
"Ouwehoeren"? Zeik niet, ik zat aan IP-poorten te denken.
...dan is dat ook duidelijk...
Reageren

Regels voor berichten