Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2002, 14:19
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Hallo iedereen!!!!!

Schrijven jullie weleens fantasyverhalen? En gebruiken jullie dan altijd dezelfde werelden? Hoe bereiden jullie je daarop voor?

Graag reaktie, want ik ben in een gigantische schrijfbui en voel me de nieuwe Tolkien (haha....). Ik ben een hele wereld aan het ontwerpen, maar het zou fijn zijn als ik wist hoe ik verder moest....

Groetjes van Monrath
Oud 20-12-2002, 17:07
Vlooienband
Vlooienband is offline
Ja. Soms, in gekke buien. Laatst heb ik wat geschreven, dat was lekker maf. Ik noem het liefkozend droge fantasy, omdat er een machtig persoon in voorkomt die geen persoon is, maar een... Tsja.. Ik post het wel eens.
Vanavond misschien.

Hoe ik dat doe? Gewoon. Verzinnen. Creëren. Beleven.
Oud 21-12-2002, 13:06
Verwijderd
Ik heb één keer een verhaal met ridders, kabouters en elfjes geschreven, maar dat werd een belachelijke parodie op de Arthur-literatuur en misschien ook wel op fantasy in het algemeen. Als ik me niet vergis staat het ook op dit forum onder de naam 'Ridderslacht'.

Verder heb ik in een langer verhaal (ook een parodie, maar dan op een andere site met een aantal schrijvers erop) ook een stuk fantasy verwerkt, maar dat was ook verre van serieus. Niet alleen bevonden de helden zich in een bos dat mysterieus genoeg aangelegd was in een hypermodern ruimteschip, bovendien was de held van het verhaal een ridder die met zijn rubberen zwaard lelijke wezens wist te onthoofden, enz.

Ik denk dat ik niet genoeg liefde heb voor het Fantasy-genre om er serieus mee om te gaan. Het trekt me niet al te erg, vrees ik. Maar ik vind het geweldig om belachelijk te maken.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 21-12-2002, 14:14
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef:
Ja. Soms, in gekke buien. Laatst heb ik wat geschreven, dat was lekker maf. Ik noem het liefkozend droge fantasy, omdat er een machtig persoon in voorkomt die geen persoon is, maar een... Tsja.. Ik post het wel eens.
Vanavond misschien.

Hoe ik dat doe? Gewoon. Verzinnen. Creëren. Beleven.
Jaaaa, laat lezen! Ben heel nieuwsgierig
Met citaat reageren
Oud 21-12-2002, 14:18
Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Jaaaa, laat lezen! Ben heel nieuwsgierig
Oké. Het heet: de Wirstel.
Oud 24-12-2002, 15:18
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nou, in ieder geval bedankt.....

Ik vind het heerlijk om een nieuwe wereld te scheppen, om fantasy te schrijven. Ben er nu dus ook druk mee bezig....
Oud 24-12-2002, 16:00
love is life
love is life is offline
Als ik begin te schrijven in fantasie verhalen dan gaat da net iets te ver bij mij en klopt er niks meer van van mijn verhaal omdat ik er te veel ellementen in wil zetten ... ik schrijf bijna altijd op waar gebeurde feiten...
Oud 24-12-2002, 16:43
oeski
oeski is offline
Ik schrijf ook meestal fanstasy/ fantasie. Niet dat er allemaal elfen in voorkomen en zo, maar wel met andere werelden. Het liefst over werelden naast de onze waar je op een of andere manier kan komen.
Ik denk ook niet dat je er te veel over na moet denken voordat je zoiets wil schrijven. Bij mij ontstaan ze iedergeval vanzelf. Steeds komt er iets bij waardoor de wereld nog vreemder of ingewikkelder, en meestal dus ook leuker en interessanter wordt.
Iedergeval veel succes!
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 00:02
SNeKKe
SNeKKe is offline
Hoe beginnen jullie je fantasieverhaal?
Zoals een normaal boek of beginnen jullie - zoals o.a. Tolkien - met een inleiding in de wereld of rassen of... ?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 00:17
Verwijderd
Hum, eentje begint met een mythe... de meesten beginnen gewoon ergens, dat doen mijn verhalen namelijk altijd
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 10:18
Verwijderd
Al je begint met een encyclopedie van tweehonderd bladzijdes om iemand een beetje bekend te laten worden in je wereld denk ik dat er niet veel lezers overblijven. Lijkt me het beste om het gaandeweg te vertellen of met een kleine inleiding.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 12:19
oeski
oeski is offline
Ik laat gewoon iemand die wereld ontdekken. Dan zit ik ook niet met het probleem van een vreselijk saaie inleiding en zo. Als de lezer het namelijk samen met die persoon ontdekt hoef je van te voren niks meer uit te leggen.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2002, 13:48
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
SNeKKe schreef:
Hoe beginnen jullie je fantasieverhaal?
Zoals een normaal boek of beginnen jullie - zoals o.a. Tolkien - met een inleiding in de wereld of rassen of... ?
Als ik echt een wat langer verhaal wil schrijven, maak ik wel eerst zo'n inleiding voor mezelf. Of nou ja, inleiding, ik schrijf de kenmerken van de rassen op, de grondbeginsellen van hun taal, jaartallen, kaart enz.... Dan schrijf ik wat voorbereidende verhalen, zodat ik weet welke stijl ik wil gebruiken, wat ik wil zeggen.

En ja, mensen, nu wordt het toch echt tijd voor het grotere werk... Het verhaal zit in mijn hoofd, mijn wereld staat op papier: wens me succes!!
Oud 26-12-2002, 14:12
karamba
karamba is offline
Ik gebruik wel mijn fantatie, maar ik vind verhalen die realistisch zijn het lekkerst lezen. Dan kan het ook nog met fantasie.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2002, 17:57
Anom
Anom is offline
Ik ben van plan om binnenkort ook een fantasyverhaal te gaan schrijven. Het zal een verhaal worden over een fantasywereld waar de lezer samen met de hoofdpersoon rond zal reizen door een wereld gevuld met allerlei vreemde wezens en steden. Het klinkt erg afgezaagd enzo, maar ik zal door middel van detailbeschrijvingen over de omgeving, wezens en gevoelens van de hoofdpersoon het verhaal boeiend maken. Ik heb al twee hoofdstukken voor grote lijnen in m'n hoofd zitten en begin binnenkort met schrijven. Een groot probleem vind ik nog altijd het verzinnen van namen. Het enige wat ik al weet is dat het continent van de wereld waarop het verhaal zich afspeelt Hededaage zal gaan heten. Ik zal zometeen m'n brein is laten werken en ieder mooiklinkende fantasywoord opschrijven en dan zie ik later wel wat ik ermee ga doen Wish me luck.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 12:50
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Anom schreef:
Ik ben van plan om binnenkort ook een fantasyverhaal te gaan schrijven. Het zal een verhaal worden over een fantasywereld waar de lezer samen met de hoofdpersoon rond zal reizen door een wereld gevuld met allerlei vreemde wezens en steden. Het klinkt erg afgezaagd enzo, maar ik zal door middel van detailbeschrijvingen over de omgeving, wezens en gevoelens van de hoofdpersoon het verhaal boeiend maken. Ik heb al twee hoofdstukken voor grote lijnen in m'n hoofd zitten en begin binnenkort met schrijven. Een groot probleem vind ik nog altijd het verzinnen van namen. Het enige wat ik al weet is dat het continent van de wereld waarop het verhaal zich afspeelt Hededaage zal gaan heten. Ik zal zometeen m'n brein is laten werken en ieder mooiklinkende fantasywoord opschrijven en dan zie ik later wel wat ik ermee ga doen Wish me luck.
Ja, dat is ook mijn grote angst, dat het afgezaagd zal worden. Ik hoop dat het je gaat lukken, denk van wel!! Met namen verzinnen heb ik absoluut geen moeite, al heb ik nu al 3 namen die beginnen met een S en dat is natuurlijk niet zo handig...
Hededaage klinkt trouwens heeeeeel erg mooi, ik houd het bij mijn fantasyverhalen altijd op: De Derde Zijwereld.

Succes!
Oud 01-01-2003, 15:50
Veenbes
Veenbes is offline
Sorry 't is mijn smaak niet.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 16:30
shadowbb
shadowbb is offline
fantasy is een geweldige genre (mijn mening in ieder geval)
Ik kan het aleen niet scrijven. ik ben vaak opnieuw begonen met het scrijven van een fantasy zoals tolkien's LOTR. Maar bij mij eindigt het ALTIJD in een gevecht. Het complete boek gaat over vechten. Daarom ben ik maar begonen aan een sience fiction boek (ben van mening dat vechten daar meer in thuis hoort). wie hoofdstuk 1 wil lezen surft maar naar.
http://members.lycos.nl/shadowbb/index.html
Hoofdstuk 1 is vooral HEEL technish gericht. en het is een soort intro op mechwarriors. (net zoals tolkiens intro over hobbits en hun tabbak )
Nog even geduld en hoofdstuk 2 komt online (waarscheinlijk over 2 dagen) daar is het weer vechten geblazen.

En suc6 met jullie boeken. vooral jeremy.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 16:34
shadowbb
shadowbb is offline
het kan niet anders dat ik sliep bij mijn vorige post. want ik was vergeten dat ik hoofdstuk 1 tot en met 3 samengevoegt heb tot hoofdstuk 1. En daardoor zit de "sample" die op mijn website zit al vol met gevechten.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 11:58
Queen_Agla
Queen_Agla is offline
Ik heb zelf wel een fantasy verhaal geschreven, maar k heb bijna geen tijd om verder te gaan.

Ik heb ook zelf een wereld gemaakt en ik schrijf eigenlijk alleen als ik me vreselijk depri voel (wat nogal vaak voorkomt). Dan heb ik echt inspiratie en dan rolt er zo een verhaal uit...
Oud 25-01-2003, 08:38
Alexander
Alexander is offline
Vroeger heb ik wel eens enkele hoofdstukken lang over Sponk geschreven. Dat was dan ook echt cliché-fantasy, maar goed . Het was erg leuk, moet ik zeggen .
Nu ben ik bezig met een verhaal waarvan ik nog niet echt weet welke kant het uitgaat. Vermoedelijk wel fantasy, maar gesitueerd in deze wereld... Dat is dus nog in de maak.
Succes met je verhaal, ik hoop later nog eens geweldige fantasyboeken van de beroemde Monrath te lezen .
Reageren

Regels voor berichten