Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2003, 15:21
Thomas
Thomas is offline
Oneens. Rijkdom is er niet om gedeeld te worden. Mensen die die rijdom hebben vergaard hebben hier ook zeer veel voor moeten doen. Die mensen hebben waarschijnlijk veel gestudeerd en hun leven gewijd aan hun werk.
Advertentie
Oud 18-01-2003, 15:34
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Wawl schreef:
Oneens. Rijkdom is er niet om gedeeld te worden. Mensen die die rijdom hebben vergaard hebben hier ook zeer veel voor moeten doen. Die mensen hebben waarschijnlijk veel gestudeerd en hun leven gewijd aan hun werk.
netof arme mensen niet hard werken...
Oud 18-01-2003, 15:40
Escapism
Escapism is offline
volgens mij nemen veel mensen de tekst veel te letterlijk...

tis niet zo dat als je for some reason succesvol bent en veel geld verdiend dat je dan maar moet denken 'ik geef 99% aan anderen'...

het gaat erom dat je ondanks je rijkdom je ogen open houdt voor mensen die het wel zwaar hebben, en het op die manier beter probeert te maken voor iedereen in de samenleving...

probeer die tekst niet te vertalen naar concrete standpunten, maar probeer er de ideologische gedagte agter te zien...
Oud 18-01-2003, 16:22
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Escapism schreef:
volgens mij nemen veel mensen de tekst veel te letterlijk...

tis niet zo dat als je for some reason succesvol bent en veel geld verdiend dat je dan maar moet denken 'ik geef 99% aan anderen'...

het gaat erom dat je ondanks je rijkdom je ogen open houdt voor mensen die het wel zwaar hebben, en het op die manier beter probeert te maken voor iedereen in de samenleving...

probeer die tekst niet te vertalen naar concrete standpunten, maar probeer er de ideologische gedagte agter te zien...

Oud 18-01-2003, 16:23
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Wawl schreef:
Oud 18-01-2003, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Shibby schreef:
I know Ik kom gewoon uit voor mijn mening
Je bent nog stoerrrrder nu je het serieus opvat.. en die mening? Vind ik gewoon vette bullshit, wat heb je nou eraan als je alles hebt wat je hartje begeert.
Verder ben ik het eens met Escapism.
Oud 18-01-2003, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
72 prcent lijkt veel maar vergeet niet dat mensen ook nu al veel meer dan de helft van hun inkomen aan de belasting af moeten staan, zelfs met een gewoon inkomen.
nou, er is maar een klein deel dat echt veel meer dan de helft aan belasting betaalt.
Oud 18-01-2003, 21:23
gna
gna is offline
Het aantal mensen dat naar het buitenland gaat als gevolg van een 72% tarief zal echt wel meevallen.... waarom ben je namelijk zo rijk: omdat je HIER een goedbetaalde baan hebt....

en wat dan nog als die manager weggaat? er zijn zat mensen die staan te springen om zo'n goedbetaalde baan! zelfs met 72% tarief!

Oud 18-01-2003, 21:48
Dminor
Dminor is offline
Een dier is meer dan een lap vlees
Een mens is meer dan een consument
Een land is meer dan een bv
Wat je doet is wat je bent

Stem vooor
Stem SP
Stem vooor
Stem SP

Een school is toch geen markt
En de zorg toch geen product
En wie rijkdom niet kan delen is als mens totaal mislukt!

Stem vooor
Stem SP
Stem vooor
Stem SP
Stem vooor
Stem SP
Stem vooor
Stem SP

Het rijke westen is geen eiland
En Europa is geen fort
Wie bang is voor wat vreemd is
doet vooral zichzelf te kort

Stem vooor
Stem SP
Stem vooor
Stem SP
Stem vooor
Stem SP
Stem vooor
Stem SP

Blijf niet mokkend aan de kant staan
Stel een daad en toon je moed
Laat je woede hand in hand gaan
met het goede dat je doehoet

Stem voor
Stem SP
Stem voor
Stem SP
Stem voor, doe allemaal maar mee
Stem voor
Stem SP

SP!!!

Wel of geen gelijk, het is een leuk lied! (Alletwee)
Oud 18-01-2003, 22:14
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
Wawl schreef:
Ik ken genoeg mensen die weinig geld hebben, maar voor het beetje dat ze krijgen werken ze wel keihard. En ik ken ook mensen die gewoon niet KUNNEN werken (ivm reuma enz). Als ik daar dan mijn achterneef tegenover zet die alleen door het geld dat ie van zn ouders, grootouders en oom gaat erven, dan vind ik dat hij best met wat minder toe kan en na 10 jaar studeren (en ondertussen nog steeds in het 2e jaar zittend) eens een keer iets uit kan gaan voeren. In plaats van met zn medestudentjes een beetje lui rondhangen.
Oud 18-01-2003, 23:24
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Joostje schreef:
netof arme mensen niet hard werken...
Daar gaat het nu helemaal niet over. Het gaat over rijkdom.

Citaat:
Atje85 schreef:

Citaat:
Mariebel schreef:
Ik ken genoeg mensen die weinig geld hebben, maar voor het beetje dat ze krijgen werken ze wel keihard. En ik ken ook mensen die gewoon niet KUNNEN werken (ivm reuma enz). Als ik daar dan mijn achterneef tegenover zet die alleen door het geld dat ie van zn ouders, grootouders en oom gaat erven, dan vind ik dat hij best met wat minder toe kan en na 10 jaar studeren (en ondertussen nog steeds in het 2e jaar zittend) eens een keer iets uit kan gaan voeren. In plaats van met zn medestudentjes een beetje lui rondhangen.
Je geeft een vreemd voorbeeld, naar mijn mening. Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen op de regel, zo ook hier. Belasting betalen we allemaal erg veel, maar hier hoeft niets aan te veranderen. Dat soort mensen hebben genoeg geld over aan sociale uitkeringen ed.

Praten we echter over rijkdom dan moet je tot de conclusie komen dat je dit niet zo maar wordt. Mensen die dat hebben, verdienen het meestal ook. Dat is het bij mijn weten totaal niet eerlijk dat die mensen zoiets weer af moeten geven aan financieel zwakkere mensen.

Ik weet dat er hier een hoop linkse stemmers zijn, maar zo denk ik niet. Zoals ik jullie denkwijze accepteer eis ik van jullie dat jullie hetzelfde doen.
Oud 19-01-2003, 10:06
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
Wawl schreef:

Praten we echter over rijkdom dan moet je tot de conclusie komen dat je dit niet zo maar wordt. Mensen die dat hebben, verdienen het meestal ook. Dat is het bij mijn weten totaal niet eerlijk dat die mensen zoiets weer af moeten geven aan financieel zwakkere mensen.
Niemand zegt dat je je rijkdom moet opgeven. Er wordt slechts gesteld dat het sociaal zou zijn als de bijzonder rijke mensen een (fors) deel van hun over-rijkdom willen delen met de mensen die het om welke reden dan ook niet erg gelukkig hebben getroffen. Daarmee bedoelen we dus met name de werklozen (die dat geld echt pas krijgen als ze op zoek gaan naar werk), arbeidsongeschikten en mensen die óók hard werken maar ontzettend weinig verdienen. Nergens wordt beweerd dat je je hele fortuin moet afstaan aan mensen die geen reet uitvoeren, wat blijkbaar de meest verschrikkelijke nachtmerrie van een liberalist is.
Het is dus niet de bedoeling dat rijke mensen arm worden gemaakt, want het systeem zit nog altijd zo in elkaar dat de rijken ondanks die hoge belasting relatief enorm rijk blijven
Oud 19-01-2003, 18:17
Shibby
Shibby is offline
Citaat:
Milk schreef:
Je bent nog stoerrrrder nu je het serieus opvat..
jij ook
Oud 19-01-2003, 18:46
J-roen
J-roen is offline
Citaat:

Ik weet dat er hier een hoop linkse stemmers zijn, maar zo denk ik niet. Zoals ik jullie denkwijze accepteer eis ik van jullie dat jullie hetzelfde doen.
laat ik beginnen met te zeggen dat ik jouw mening ook respecteer maar zeer zeker niet deel.

Citaat:
Wawl schreef:

wat een onzin. je kunt ook veel geld hebben terwijl je het niet verdient hoor, denk dan aan erven, toevallig het geluk hebben dat je in een familie bent geboren die geld heeft, etc.

en rijk zijn terwijl anderen bij wijze van spreken creperen is wel heel eerlijk
Oud 19-01-2003, 21:10
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
Wawl schreef:
Je geeft een vreemd voorbeeld, naar mijn mening. Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen op de regel, zo ook hier. Belasting betalen we allemaal erg veel, maar hier hoeft niets aan te veranderen. Dat soort mensen hebben genoeg geld over aan sociale uitkeringen ed.

Maar als rijkdom eenmaal in de familie zit hoeven de volgende generaties maar weinig uit te voeren (zoals mijn achterneef een zn medestudentjes dus). Als je daarentegen uit een arme familie komt krijg je niet zo snel rijkdom. Als je al de kans krijgt om te studeren (en ja ik ken mensen die na de middelbare school moeten gaan werken omdat hun ouders weinig geld hebben) kom je daar uit met een gigantische studieschuld.

ps ik respecteer jouw mening ook hoor
Oud 19-01-2003, 21:22
Da King
Da King is offline
Citaat:
gna schreef:
en wat dan nog als die manager weggaat? er zijn zat mensen die staan te springen om zo'n goedbetaalde baan! zelfs met 72% tarief!

ja joh, en die zijn allemaal geschikt voor die functie
Oud 19-01-2003, 21:27
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Da King schreef:
ja joh, en die zijn allemaal geschikt voor die functie
Omscholen
Oud 19-01-2003, 21:29
Da King
Da King is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Omscholen
voor een functie waarin je meer dan 250.000 euro per jaar verdient.... ik denk niet dat iedereen zomaar omgeschoold kan worden voor zo'n functie....
Oud 19-01-2003, 21:43
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Da King schreef:
ik denk niet dat iedereen zomaar omgeschoold kan worden voor zo'n functie
Daarnaast heb je ook nog eens jarenlange ervaring nodig in leiding geven.
Oud 19-01-2003, 23:14
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Da King schreef:
voor een functie waarin je meer dan 250.000 euro per jaar verdient....
Inkomen zegt niks over vereiste intelligentie, ervaring/sociale interactie.

Citaat:
ik denk niet dat iedereen zomaar omgeschoold kan worden voor zo'n functie....
Juist ten tijde van werkeloosheid zijn er mensen die, wanneer zij interesse hebben, wel om te scholen zijn. Daarnaast is de mogelijkheid om iets meer te verdienen dan gemiddeld een pull factor. De mogelijkheid is er dus zeker wel itt. tot wat jij beweert. De echte graaiers die in hun hart geraakt zijn peren 'm uit Nederland; ik zal ze missen als kiespijn & geef ze graag een rotschop in de richting die gewenst is.

(iedereen die kan manipuleren/oplichten kan ook makelaar van beroep worden... )
Oud 20-01-2003, 14:33
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
dystopia schreef:
(iedereen die kan manipuleren/oplichten kan ook makelaar van beroep worden... )
Of politicus
Oud 20-01-2003, 15:54
Isa
Isa is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
nou, er is maar een klein deel dat echt veel meer dan de helft aan belasting betaalt.
mijn pa is leraar en zegt dat ie meer dan de helft betaalt. en leraar is niet echt supergoed betaalt denk ik zo.
Oud 20-01-2003, 16:02
Verwijderd
Citaat:
mijn pa is leraar en zegt dat ie meer dan de helft betaalt. en leraar is niet echt supergoed betaalt denk ik zo.

het hoogste in Nederland is 52%. En dat hoef je pas vanaf een bepaald bedrag te betalen. Over het geld wat je daarvoor verdient hebt in een jaar, betaal je minder.
Oud 20-01-2003, 18:26
Verwijderd
het schijnt dat als je onder die marijnissen zit dat je dan een deel van je salaris af moet geven zodat die partij dat aan goede doelen kan uitgeven.
maar dat moet toch uit jezelf komen dan.
Oud 20-01-2003, 18:44
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
morgan1986 schreef:
het schijnt dat als je onder die marijnissen zit dat je dan een deel van je salaris af moet geven zodat die partij dat aan goede doelen kan uitgeven.
Ja, en? Dit helpt niet echt in de discussie.

Ook daar ben ik het weer mee oneens. Als men de contributiegelden van leden gebruikt voor goede doelen dan vind ik het prima. Het moet echter niet een voorwaarde zijn als men lid wil worden van de partij.
Oud 20-01-2003, 18:50
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
morgan1986 schreef:
Je krijgt een modaal inkomen de rest moet je afstaan. Dat wordt in de partijkas gestopt. Daar wordt vanalles van gedaan.
Oud 22-01-2003, 16:07
Da King
Da King is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Inkomen zegt niks over vereiste intelligentie, ervaring/sociale interactie.
nee, maar het is wel zo dat degenen met zo'n hoog inkomen toch meestal wel een bovengemiddelde intelligentie hebben.
Oud 22-01-2003, 16:45
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Da King schreef:
nee, maar het is wel zo dat degenen met zo'n hoog inkomen toch meestal wel een bovengemiddelde intelligentie hebben.
Als je met stereotypes denkt wel ja. "VVDers zijn meestal wel a-sociaal" en zo kunnen we wel doorgaan..
Oud 22-01-2003, 20:48
Dikkie
Dikkie is offline
Ik vind SP een enge partij het zijn een stelletje communisten, mensen moeten maar werken voor hun geld.. er is altijd wel werk te doen, mensen moeten af en toe maar te vreden zijn met een mindere baan.

stelletje uitzuigers zijn het bij de SP
Oud 22-01-2003, 20:56
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Dikkie schreef:
er is altijd wel werk te doen, mensen moeten af en toe maar te vreden zijn met een mindere baan.
Inderdaad, en anders gewoon direct aan het werk zetten dan wel omscholen. Heb je daar geen zin in dan geen, of een sterk gereduceerde uitkering.
Oud 25-08-2008, 20:51
Claire!
Claire! is offline
Helemaal mee eens -->
Ik wil graag ontwikkelingshulp doen in Afrika, maar het is blijkbaar erg moeilijk om sites via internet te vinden die ontwikkelingshulp aanbieden voor jongeren - ik ben 17 - voor enkele weken of maanden (max. 3 maanden).

Weet iemand goede sites voor mij om mijn verlangen de wereld 'one hand at a time' te verbeteren?

Gr. van een misschien wel naïf Nederlands meisje, maar wel met een met een gouden hart
Oud 25-08-2008, 20:54
Verwijderd
Claire stop er eens mee, want 14-01-2003.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten