Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2003, 18:36
Verwijderd
Daar stond een berichtje over in het Leidsch Dagblad. Ze zouden gevaarlijk zijn omdat de alcohol in mixdrankjes sneller in het bloed zou worden opgenomen dan andere dranken. Dit zou komen door het hoge percentage suikers in de drank.

Hier ben ik het echter niet mee eens. De alcohol kan dan wel sneller in het bloed worden opgenomen, maar dit zal enkel als effect hebben dat het sneller aanslaat. Hierdoor zal je lever het ook weer eerder verwerken. Doordat het eerder aanslaat zal je het ook eerder voelen, waardoor je door een verminderd vertragingeffect minder snel nog wat te drinken neemt.

Wat vinden jullie?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 18:48
Quiana
Quiana is offline
Ach. Als je er niet achterlijk veel (en vaak)
neemt, zie k het probleem niet zo.
Oud 20-01-2003, 18:58
Verwijderd
Stond ook in het AD... Ik denk wel dat mensen die drankjes makkelijker drinken, zoals ook in het artikel in het AD stond, het wordt gedronken als soort van limonade, terwijl het gewoon sterke drank is. En dat ook veel jongeren (jaar of 12) het al mogen drinken van hun ouders, omdat het niet schadelijk zou zijn ed.

Van iemand anders hoorde ik juist weer dat die suiker er voor zorgde dat je er minder last van had. Ik heb er geen ervaring mee en niet voldoende medische kennis om echt een mening te kunnen vormen, denk ik. Ik denk dat (te)veel drank zowiezo niet goed is voor een mens of er nou veel suiker bij zit of niet.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 19:13
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Kwam op het nieuws, ahc ja ik zie het als een voordeel dat je er eerder van dronken word. Omdat de vrouwtjes het veel drinken dus eerder.....
Oud 20-01-2003, 19:20
Big Brother
Big Brother is offline
3 breezers zou al goed zijn voor een promillage dat 2 keer de toegestande hoeveelheid is

maareja dat was toch al langer bekend dacht ik?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 19:37
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Hier ben ik het echter niet mee eens

jij hebt humor...iets wordt bewezen, maar jij bent het er niet mee eens
Oud 20-01-2003, 20:11
framboosje
framboosje is offline
nou, ik kan je één ding zeggen, het klopt wel!!!

normaal gezien kan ik gerust drie glaasjes zuivere bacardi uitdrinken, zonder probleem...

nu, in de zomervakantie was ik bij een vriend en euh, hij had zuivere bacardi en limonade.... ik heb die twee dus gemixt en achter één glaasje was ik al ferm aangeschoten, achter een tweede wist ik niet meer wa'k deed en achter een derde heb ik moeten kotsen...

dusssssssss, je moet het er wel mee eens zijn, want het is al bewezen en hier heb je een tweede bewijs!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 20:58
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
martijn1985 schreef:
Ik heb anders nergens gezien dat t bewezen is...tis alleen maar een theorie...weet jij de resultaten en de methodes van t onderzoek wel dan... ...straks was t gewoon dat 1 % sneller dronken werd en zeggen ze nu van "je wordt er sneller dronken van"
Oud 20-01-2003, 21:06
Destrøyer
Destrøyer is offline
Citaat:
framboosje schreef:
nu, in de zomervakantie was ik bij een vriend en euh, hij had zuivere bacardi en limonade.... ik heb die twee dus gemixt en achter één glaasje was ik al ferm aangeschoten, achter een tweede wist ik niet meer wa'k deed en achter een derde heb ik moeten kotsen...
Jaaa, maar dát is ook iets anders. De hoeveelheid rum in breezer is niet bijster hoog; rum heeft ca 40% alcohol. Maar breezer heeft slechts 5,6%. Als je dat zelf mixt hangt het enorm vanaf hoeveel alcohol je eringooit. Het kan zijn dat je dan een alcoholpercentage van 20% hebt, en dat in een stevig glas is een aardige borrel.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 21:13
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
ik vind het gevaarlijk dat er zoveel aandacht aan wordt besteed.
kom eens met cijfers.
van bijv. hoeveel sneller je er dronken van wordt, hoeveel je er van moet drinken voordat het werkt (van pepernoten krijg je een verhoogde kans op kanker... als je elke dag 8 kilo eet)
Oud 20-01-2003, 21:43
Big Brother
Big Brother is offline
van light frisdrank ook, als je 16 liter per dag drinkt
eigelijk is alles kankerverwekkend als je er maar genoeg van eet of drinkt
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Stond ook in het AD... Ik denk wel dat mensen die drankjes makkelijker drinken, zoals ook in het artikel in het AD stond, het wordt gedronken als soort van limonade, terwijl het gewoon sterke drank is. En dat ook veel jongeren (jaar of 12) het al mogen drinken van hun ouders, omdat het niet schadelijk zou zijn ed.
Van iemand anders hoorde ik juist weer dat die suiker er voor zorgde dat je er minder last van had. Ik heb er geen ervaring mee en niet voldoende medische kennis om echt een mening te kunnen vormen, denk ik. Ik denk dat (te)veel drank zowiezo niet goed is voor een mens of er nou veel suiker bij zit of niet.
De grote hoeveelheid suikers, of andere zoetstoffen, maakt dat je de alcohol niet zo heftig waarneemt, waardoor de zogenaamde mixdrankjes vaak als 'limonade met alcohol' worden betiteld.
Het consumeren van alcoholhoudende dranken heeft zowel voor- als nadelen. Een matige, liefst regelmatige consumptie van alcoholhoudende dranken schijnt een positieve invloed te hebben. Dus niet elke weekend je volschenken met alcohol, maar elke dag een glaasje kan gene kwaad, dit zou goed kunnen zijn.

Het drinken van alcohol door kinderen zou ik afraden. Dit omdat deze nog in de groei verkeren, dan si dit lichamelijk gezien niet zo gezond.

Citaat:
Ki Fighter schreef:
Kwam op het nieuws, ahc ja ik zie het als een voordeel dat je er eerder van dronken word. Omdat de vrouwtjes het veel drinken dus eerder.....

Citaat:
martijn1985 schreef:
bewezen? Als ik in de krant een titel lees in de trend van 'mixdrankjes zijn gevaarlijk' en dan geen duidelijke, wetenschappelijk onderbouwde argumenten krijg, dan noem ik dat niet bewezen.
En als de alcohol snel aanslaat, dan is het nog niet gevaarlijk. Het slaat alleen sneller aan, that's it!
Zie Sitan:
Citaat:
Sithan schreef:
Ik heb anders nergens gezien dat t bewezen is...tis alleen maar een theorie...weet jij de resultaten en de methodes van t onderzoek wel dan... ...straks was t gewoon dat 1 % sneller dronken werd en zeggen ze nu van "je wordt er sneller dronken van"
Precies. Zodra iemand mij laat zien hoe het onderzoek is uitgevoerd, wat de resultaten zijn, eventuele bijzonderheden en alles wat er maar bijhoort, dan zal ik dit eens gaan lezen. Dan zal ik zeer verbaasd zijn als ik daaruit dit kan conluderen: "mixdranjes zijn gevaarlijk" Het is gewoon weer zo'n media onderwerp waar iedereen maar al te graag in geinteresseerd is, maar het merendeel niet vele verder nadenkt dat wat er staat (dat doet zeer he )

Een voorbeeld hiervan is de oorlog van de VS tegen Irak. De media in de VS geef voornamelijk positieve berichtgeving hierover, mede hierdoor is een groot deel van de bevolking van de VS voor deze oorlog. De inwoners zijn al enigzins op deze maniet gestemd, al dit versterkt elkaar, ze krijgen te horen wat ze willen horen, daardoor geloven ze het.

Mensen zouden op sommige punten wat kritischer dienen te zijn.

Citaat:
framboosje schreef:
nou, ik kan je één ding zeggen, het klopt wel!!!
normaal gezien kan ik gerust drie glaasjes zuivere bacardi uitdrinken, zonder probleem...
dusssssssss, je moet het er wel mee eens zijn, want het is al bewezen en hier heb je een tweede bewijs!
Zomervakantie...hier spelen al een boel factoren een rol. Je zou een lager vochtpercentage in je lichaam kunnen hebben door de hogere temperatuur. In de vakantie is het voedingspatroon vaak anders, hierdoor heeft men vaak een minder volle maag. (nou bedoel ik geen lekker dingen, maar dingen die vullen, die ervoor zorgen dat de alcohol minder heftig aanslaat, deze had je minder in je lichaam)

Het is niet bewezen. De argumenten die jij geeft zijn tevens geen bewijs.

Citaat:
Dr. Oetker schreef:
ik vind het gevaarlijk dat er zoveel aandacht aan wordt besteed.
kom eens met cijfers.
van bijv. hoeveel sneller je er dronken van wordt, hoeveel je er van moet drinken voordat het werkt (van pepernoten krijg je een verhoogde kans op kanker... als je elke dag 8 kilo eet)
Precies, met jou bent ik het eens.
In brood zitten dezelfde kankerverwekkende stoffen als pepernoten...hoe heetten ze ook alweer?

Het is te verklaren dat in deze maatschappij de wetenschap de opgedane kennis (vaak) graag aan het publiek bekend maakt, zodat de wetenschap aandacht krijgt met allerlei positieve gedeelten van dien (geldschieterij).
Het zou echter ebter zijn als men deze mediaberichten kritischer beoordeeld, dus niet klakkeloos aanneemt. Bijna dagelijk kom ik in de krant wel een onderzoek tegen waar ik zo mijn twijfels bij heb.

Veel mensen zullen niet de kennis hebben om de berichten kritisch te beoordelen. Daarom ben ik er ook tegen dat de wetenschap zulke conclusies naar buiten brengt, de media dikt het aan, vervolgens krijgt men een totaal verdraaid beeld.

Zo, dit was wel duidelijk he
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 22:13
Verwijderd
Citaat:
Big Brother schreef:
van light frisdrank ook, als je 16 liter per dag drinkt
eigelijk is alles kankerverwekkend als je er maar genoeg van eet of drinkt
Light frisdrank bevat doorgaans de zoetstof aspartaam. Er is enige tijd geleden een documentaire op tv geweest over deze stof, over de omstreden gezondheidsrisico's die eraan kleven. Hierin werden zowel partijen aan het woord gelaten die geen bezwaar voor het gebruik van deze zoetstof hebben als partijen die er wel degelijk een bezwaar tegen hebben.
Er is ook een groepering, deze heeft een website, het adres weet ik niet. Die ga ik ook niet opzoeken, als je verder leest weet je waarom.

Aspartaam kan inderdaad schadelijk zijn. Dit is bij een te hoge dosis, bij een normale, geringe dosis kan het geen kwaad. zolang men niet te grote hoeveelheden in voedingsmiddelen voegt kan het geen kwaad.
De website van de groepering belicht slecht een kant, namelijk dat aspartaam schadelijk is. Op die website krijg je dus geen reeel beeld van aspartaam.

Nou het toch over light frisdranken gaat. Er is een onderzoek geweest, dat toonde aan dat je hiervan alleen maar dikker wordt, of dat het geen effect had. Vor zover ik weet had het te maken met de suikers die je dan niet binnenkrijgt (aspartaam is geen suiker...toch? In ieder geval colorie-arm) Hierdoor zou men naar meer zoet grijpen en uiteindelijk toch evenveel binnenkrijgen.
En nee, ik heb geen bronnen. Er staat me zoiets nog bij en wilde dit even melden.

Big Brother, niet alles is kankerverwekkend. Slecht bepaalde stoffen. Deze komen wel in veel voedingsmiddelen voor. Zullen vast en zeker nog wel een boel vette krantenkoppen over verschijnen de komende jaren.

Als je nou echt gezond wilt worden, dan wordt je breatharian. Dat zijn personen die op uistluind water leven. Dat is echt gezond...moet het water wel goed zijn...
Maarja, ik twijfel of dit wel kan. Ze schijnden te bestaan deze mensen, ze schijnden gezond te zijn maar ik trek zo mijn twijfels (...)
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 23:31
Methuselah
Methuselah is offline
Aspartaam is wel degelijk kankerverwekken, en breezers, daar zit amper 'n alcoholpromillage in van 5.4%. Evenveel als in een gewoon goei Belgische pint. No way José dat dat sterke drank is. Ik word iig niet zo zat van breezers als van bier. Als ik vergelijk, en van elk vijf drink, dan ligt dat bier zwaarder dan die breezers. En ik train mezelf *kuch kuch* eerder in bier dan in breezers, dus...
Oud 21-01-2003, 07:02
Verwijderd
Citaat:
Ik schreef:
De grote hoeveelheid suikers, of andere zoetstoffen, maakt dat je de alcohol niet zo heftig waarneemt, waardoor de zogenaamde mixdrankjes vaak als 'limonade met alcohol' worden betiteld.
Het consumeren van alcoholhoudende dranken heeft zowel voor- als nadelen. Een matige, liefst regelmatige consumptie van alcoholhoudende dranken schijnt een positieve invloed te hebben. Dus niet elke weekend je volschenken met alcohol, maar elke dag een glaasje kan gene kwaad, dit zou goed kunnen zijn.

Het drinken van alcohol door kinderen zou ik afraden. Dit omdat deze nog in de groei verkeren, dan si dit lichamelijk gezien niet zo gezond.

tja, dat laatste raad ik ook af. Maar om het eerste stuk (limonade met alcohol) laten wel veel ouders het toe.

Elke dag een glaasje wijn schijnt een positieve invloed te hebben. Ik weet niet of dat voor elke dag een Breezer (bv) ook geld.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 07:52
Gatara
Gatara is offline
Er stond deze maand een ingezonden brief in de EOS waarin werd beweerd dat sterkere dranken _eerder_ dronken maakten dan lichtere dranken.

De hoeveelheid alcohol per glas is dan wel evenveel, maar het schijnt zo te zijn dat wanneer je 1 slokje (1 borrel) neemt, je (je dunne darm) daar veel meer van opneemt naar verhouding dan 1 glas (1 bier). Omdat de dunne darm kleine hoeveelheden vocht eerder opneemt, dan grote hoeveelheden (die gaan vaak verder door).

Ik weet niet hoeveel alcohol er in zo'n breezerflesje zit (minder dan in een flesje bier van 0,33 cl?) en of zo'n flesje ook inderdaad 0,33 l is.
(als iemand me dat even kan vertellen )

Het zou me overigens niet verbazen dat suiker helpt bij het eerder dronken worden, zoals uit dit onderzoek zou blijken.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 09:07
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef:
Aspartaam is wel degelijk kankerverwekken, en breezers, daar zit amper 'n alcoholpromillage in van 5.4%. Evenveel als in een gewoon goei Belgische pint. No way José dat dat sterke drank is. Ik word iig niet zo zat van breezers als van bier. Als ik vergelijk, en van elk vijf drink, dan ligt dat bier zwaarder dan die breezers. En ik train mezelf *kuch kuch* eerder in bier dan in breezers, dus...
Welke werkzame conformatie heeft deze stof dan?

Met het zwaarder liggen van bier. Bedoel je dan dat het zwaarder op je maag ligt, of dat de alcohol sterker aanslaat? Dan bier zwaarder op de maag ligt dan breezers dat zou best kunnen kloppen door de andere samenstelling ervan. Bier bevat 'zwaardere' ingredienten.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 09:09
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
tja, dat laatste raad ik ook af. Maar om het eerste stuk (limonade met alcohol) laten wel veel ouders het toe.

Elke dag een glaasje wijn schijnt een positieve invloed te hebben. Ik weet niet of dat voor elke dag een Breezer (bv) ook geld.
Dat is dus een minder goede keuze van de ouders.

Het hoeft niet perse wijn te zijn, elke dag een glaasje alcohol heeft een positieve invloed.

Als je wijn neemt voor de gezondheid, neem dan, volgens mij, rode wijn.(weer niet alle soorten)
Je kent het verhaal zeker wel van de Fransosen die heel erg oud worden. Die drinken dus bepaalde soort wijn waardoor ze langer leven.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 09:11
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
Er stond deze maand een ingezonden brief in de EOS waarin werd beweerd dat sterkere dranken _eerder_ dronken maakten dan lichtere dranken.

De hoeveelheid alcohol per glas is dan wel evenveel, maar het schijnt zo te zijn dat wanneer je 1 slokje (1 borrel) neemt, je (je dunne darm) daar veel meer van opneemt naar verhouding dan 1 glas (1 bier). Omdat de dunne darm kleine hoeveelheden vocht eerder opneemt, dan grote hoeveelheden (die gaan vaak verder door).

Ik weet niet hoeveel alcohol er in zo'n breezerflesje zit (minder dan in een flesje bier van 0,33 cl?) en of zo'n flesje ook inderdaad 0,33 l is.
(als iemand me dat even kan vertellen )

Het zou me overigens niet verbazen dat suiker helpt bij het eerder dronken worden, zoals uit dit onderzoek zou blijken.
Klopt, op een volle maag zal de alcohol ook minder snel aanslaan. Zelfde principe.

Suiker kan de alcoholopnamen misschien best bevorderen, maar dan is het nog niet gevaarlijk dat de alcohol eerder wordt opgenomen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 13:41
xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
Breezer-drinkers sneller dronken
ROTTERDAM, 20 JAN. Breezers, de onder jongeren populaire zoet-zure alcoholhoudende mixdranken in long-neckflesjes, verhogen het alcoholgehalte in het bloed veel sneller dan niet-gezoete alcoholhoudende dranken

De door de overheid gesubsidieerde Stichting Alcoholpreventie (STAP) liet de modedrankjes onderzoeken, omdat er aanwijzingen zijn dat Breezer-drinkers sneller aangeschoten raken.

,,De snelle alcoholopname in het bloed kan komen door het hoge suikergehalte, het kan ook liggen aan de zuren in die drankjes. Precies weten we het niet, maar we hebben zonneklaar aangetoond dat het bloedalcoholgehalte sneller stijgt'', aldus STAP-directeur Wim van Dalen.

Aan het onderzoek deden zestien vrouwen van 17 tot 19 jaar mee. Acht dronken met tien minuten tussentijd drie Breezers (Bacardi Breezer tropical flavour, 5,6 procent alcohol), acht kregen rum met mineraalwater met dezelfde vocht- en alcoholhoeveelheid. Een half uur na het derde drankje lag het bloedalcoholgehalte van de Breezer-drinksters tussen de 0,8 en 1,1 promille. De rum-met-water-drinksters kwamen niet hoger dan 0,6 promille. Van Dalen: ,,Nu willen we meer onderzoek. We hebben de Keuringsdienst van Waren gevraagd dat te doen. Wij vinden ook dat op alcoholhoudende drank de ingrediënten moeten worden vermeld. Nu hoeft alleen het alcoholgehalte er op te staan. We weten dus niet hoeveel suiker er in Breezers zit. In elk geval zit er veel meer in dan in bier en andere alcoholhoudende drank.''
bron

ze willen dus dat de keuringsdienst van waren er meer onderzoek naar gaat doen. vandaar, dr. oetker, dat er nog niet meer cijfers bekend zijn.
Oud 21-01-2003, 14:15
Verwijderd
Citaat:
xcorienx schreef:
(...)
bron

ze willen dus dat de keuringsdienst van waren er meer onderzoek naar gaat doen. vandaar, dr. oetker, dat er nog niet meer cijfers bekend zijn.
Kijk, dit is tenminste een duidelijker bericht.
De koppen die in veel kranten stonden zoals "mixdrankjes gevaarlijk" is gewoon totaal loos aangezien ze niet gefundeerd zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 14:43
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
Ik schreef:
Big Brother, niet alles is kankerverwekkend. Slecht bepaalde stoffen. Deze komen wel in veel voedingsmiddelen voor. Zullen vast en zeker nog wel een boel vette krantenkoppen over verschijnen de komende jaren.

Als je nou echt gezond wilt worden, dan wordt je breatharian. Dat zijn personen die op uistluind water leven. Dat is echt gezond...moet het water wel goed zijn...
Maarja, ik twijfel of dit wel kan. Ze schijnden te bestaan deze mensen, ze schijnden gezond te zijn maar ik trek zo mijn twijfels (...)
dan is het niet zuiver water zoals het bij ons uit de kraan komt of zelfs niet uit een bron
water bevat namelijk te weinig voedingsstoffen om je gezond te houden (ik noem eiwitten etc etc)
maar gewoon is een dag of 2 alleen op water is zeer goed voor je lichaam

en inderdaad, niet alles is kankerverwekkend, maar wel alles is slecht voor je, té (veel) is namelijk altijd slecht
maar elk jaar worden er weer nieuwe stoffen toegevoegd op het rijtje van kankerverwekkende stoffen (ik noem de rode velletjes om een pinda, pinda's sowieso etc etc)
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Big Brother schreef:
dan is het niet zuiver water zoals het bij ons uit de kraan komt of zelfs niet uit een bron
water bevat namelijk te weinig voedingsstoffen om je gezond te houden (ik noem eiwitten etc etc)
maar gewoon is een dag of 2 alleen op water is zeer goed voor je lichaam

en inderdaad, niet alles is kankerverwekkend, maar wel alles is slecht voor je, té (veel) is namelijk altijd slecht
maar elk jaar worden er weer nieuwe stoffen toegevoegd op het rijtje van kankerverwekkende stoffen (ik noem de rode velletjes om een pinda, pinda's sowieso etc etc)
ehm...2 dagen zomaar zonder eten is niet goed voor je lichaam. Je lichaam heeft er het beste baat bij om regelmatig te eten.
Die paar dagen zonder eten baseer je waarschijnlijk op dat je dan zou afvallen, maar als je door te veel eten dik bent is dit al niet goed, dus je kan niet zomaar stellen dan 2 dagen niet eten gezond is.
Als je trouwens teveel eet, en eens 2 dagen zonder eten doet, dan kom je in de periode erna juist sneller aan aangezien je lichaam extra reserve-energie opslaat als het weer beschikbaar is.

Om op de breatherians terug te komen. Ze drinken gewoon 'zuiver' water. Hun energie zouden ze van andere bronnen halen zoals zonlicht of hogere machten. Niet dat ik erin geloof, maar ze schijnen te bestaan....

Natuurlijk is alles waar je tevee van neemt slecht. Zout is vanaf iets van een kilo volgens mij dodelijk, water is ergens vanaf in de tientallen liters dodelijk. Alles is dodelijk als je er teveel van consumeert.
Je hebt het over kankerverwekkende stoffen. Maar het velletje om de pinda of de pinda zelf is geen stof, die is het product. Pinda's bevatten ook best nuttige stoffen. Daarnaast ook minder goede, vandaar in matige consumptie kan het best goed zijn, maar weer niet teveel nemen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 19:45
@Moon
@Moon is offline
tsja....als dat zo is bewezen....dan neem ik dat maar aan.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 20:54
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
Ik schreef:

Het zou echter ebter zijn als men deze mediaberichten kritischer beoordeeld, dus niet klakkeloos aanneemt. Bijna dagelijk kom ik in de krant wel een onderzoek tegen waar ik zo mijn twijfels bij heb.
jij bent wel degene die er een topic aan wijdt
Oud 21-01-2003, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Dr. Oetker schreef:
jij bent wel degene die er een topic aan wijdt
Probeer eerst even te kijken met welk doel ik dat doe. Niet om mensen te overtuigen dat breezerdrankjes gevaarlijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 23:14
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Ik schreef:
Welke werkzame conformatie heeft deze stof dan?

Met het zwaarder liggen van bier. Bedoel je dan dat het zwaarder op je maag ligt, of dat de alcohol sterker aanslaat? Dan bier zwaarder op de maag ligt dan breezers dat zou best kunnen kloppen door de andere samenstelling ervan. Bier bevat 'zwaardere' ingredienten.
Dat weet ik niet precies, ik heb 't iig uit een gespecialiseerd tijdschrift ter zake van 'n paar jaar geleden toen ik nog in 't middelbaar zat...

Dat de alcohol sterker aanslaat.
Oud 23-01-2003, 07:12
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef:
Dat weet ik niet precies, ik heb 't iig uit een gespecialiseerd tijdschrift ter zake van 'n paar jaar geleden toen ik nog in 't middelbaar zat...

Dat de alcohol sterker aanslaat.

Het tijdschift heet "Ter Zake"?
Weet je misschien nog wel jaar, nummer misschien? Ik kan hier wel even gaan zoeken. Misschien dat dit tijdschift ook bewaard wordt...artikelen dan. Het is niet een tijdschrift bedoeld voor middelbare scholieren? Anders hoef ik niet eens te zoeken.

Waarschijnlijk zal het ook van persoon tot persoon en van situatie tot situatie verschillen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 07:14
Verwijderd
Ben wel een boek erover tegengekomen: "Clinical evaluation of a food additive : assessment of aspartame"
Ik ga die maar eens ophalen bij de bieb hier, eens kijken wat erin staat
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 12:33
Verwijderd
vorig jaar zeiden ze er ook wat over en daarna was t ineens niet gevaarlijk
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 12:50
Big Brother
Big Brother is offline
het is het zeker wel
aspartaam is nog steeds kankerverwekkend
net als benzeen en heeel veel andere stoffen
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 13:11
ekki
ekki is offline
Citaat:
Vrijdag 24 januari

Sneller dronken door Breezers

Door Stefan Raatgever

Ze zien eruit als een vruchtensapje en smaken naar limonade. De vooral onder jongeren populaire mixdrankjes als Bacardi Breezer zijn echter veel gevaarlijker. Onderzoek toont aan dat de Breezer extra snel leidt tot dronkenschap. Vermoedelijk geldt voor andere mixjes hetzelfde.

Trendy flesjes in vrolijke kleuren. Ze staan modieus in de discotheek en drinken lekker weg. De inhoud smaakt naar limonade, maar bevat wel een flinke dosis sterke drank.
Mixdrankjes, zoals de Bacardi Breezer, hebben onder jongeren een grote aanhang. ,,Het is absoluut mijn favoriete drankje tijdens het uitgaan'', zegt scholiere Sabrine (17). Haar echte naam wil ze liever niet in de krant. Haar moeder moest eens weten.
Ze wil wel kwijt waarom de Breezer bij haar zo geliefd is. ,,Bier vind ik vies, maar zo'n Breezer drink ik zonder veel moeite op. Lekker zoet. Natuurlijk is de uitstraling ook belangrijk. Een glaasje wijn staat toch net even minder cool. En de alcohol? Ach, die proef ik nauwelijks. Op een goede stapavond, drink ik wel zes of zeven Breezers. Meer kan niet, omdat ze best duur zijn.''
De prijs van 1,65 euro in de winkel en van soms meer dan vier euro in de disco is echter geen grote drempel. De Breezer en andere mixdrankjes als Smirnoff Ice (wodka), Bacardi Cola (rum), Wodka Jus en Passoa Orange zijn razend populair.
Vooral jongeren - al vanaf 12 jaar - vallen massaal voor de verleidelijke combinatie van - zoals Bacardi de Breezer omschrijft - ‘fruitsap, rum, exotische smaken en sprankelend water'. Onder hen is een opvallend groot percentage meisjes. Op hun voorkeur voor zoet lijkt de smaak van de drankjes toegesneden.
Bekend was al dat mixdranken het tandglazuur aantasten. Toch leken de limonadeachtige drankjes verder betrekkelijk ongevaarlijk. Onderzoek toont echter aan, zo berichtte deze krant afgelopen zaterdag al, dat de mixjes een stuk minder onschuldig zijn. Het drinken van een Breezer leidt namelijk sneller tot dronkenschap. Waarschijnlijk komt dit door het zoete fruitextract. Het alcoholgehalte in het bloed stijgt daardoor sneller. Dezelfde conclusie geldt vermoedelijk ook voor andere mixdrankjes.
Dit stelt Albert van de Wiel, internist in het Meander Medisch Centrum in Amersfoort. ,,De dunne darm houdt de alcohol veel minder lang vast, waarna het sneller in het bloed wordt opgenomen'', onderbouwt hij zijn bevindingen. ,,Dit komt waarschijnlijk door de zoetheid van het drankje eromheen, hoewel ook de bubbeltjes in de Breezer zouden kunnen meehelpen.''
Van de Wiel vergeleek in zijn onderzoek de Breezer met een exact hetzelfde neutraal drankje. Bij het tweede mixje was het fruitextract, dat de Breezers zo lekker zoet maakt, vervangen door mineraalwater. De proefpersonen, twee groepen van acht meisjes van ongeveer 17 jaar en met normaal postuur, dronken ieder drie flesjes in een half uur. De eerste keer dronk de ene groep de Breezer zonder fruitsap, een week later de andere.
De verschillen in alcoholopname tussen de verschillende dranken bleken aanzienlijk. Bij de Breezers werd het proces van dronkenschap versneld en versterkt. Na het drinken van drie Breezers hadden de proefpersonen een gemiddelde alcoholspiegel van 0,8. Ter illustratie: autorijden is vanaf een waarde van 0,5 verboden. De drinksters van de rum met water kwamen tot een promillage van 0,6.
,,Het is goed mogelijk dat de resultaten nog sterker waren geweest als jongere kinderen waren getest'', legt Van de Wiel uit. ,,Dat was gezien de leeftijd waarop jongeren beginnen met het drinken van mixdrankjes niet onlogisch geweest. Waarom de proefpersonen hun flesjes binnen een half uur leeg moesten hebben? De Breezer is in tegenstelling tot wijn of bier een drankje dat erg vlug gedronken wordt.''
De internist is geschokt door de resultaten. ,,Rond de mixjes hangt een sfeer van ‘Ach, het is een zwak alcoholisch drankje. Het kan geen kwaad'. Onverstandig. Het wordt tijd dat ouders en ook kroegbazen inzien dat de drankjes extra snel, hoge alcoholpromillages veroorzaken.''
Naar aanleiding van het onderzoek dringt de Stichting Alcoholpreventie (STAP) aan op een verbod van supermarktverkoop van mixdranken. ,,De resultaten zijn alarmerend'', vindt directeur Wim van Dalen. ,,Ik weet zeker dat de resultaten van de Breezers ook gelden ook voor andere mixdrankjes, omdat bij alle soorten sterke drank met zoetigheid wordt gecombineerd. Daarom moet de overheid ingrijpen. Mixdrankjes moeten voortaan behandeld worden als sterke drank en alleen in slijterijen verkrijgbaar zijn.''
De reden hiervoor is volgens Van Dalen simpel: ,,De opkomst van de mixdrankjes verklaart de recente gevallen van overdoses alcohol bij jongeren op vakantie. Neem Terschelling afgelopen zomer. Daar heeft een aantal kinderen een zeer zware alcoholvergiftiging opgelopen. Er had zelfs een dode kunnen vallen. Een algeheel verbod is geen optie, maar het is duidelijk dat dit soort drankjes juist onder jongeren steeds populairder wordt. Wij willen daarom verder onderzoek naar werking van mixjes en de verwijdering van het product uit de schappen van de supermarkten.''
Algemeen Directeur Mark de Witte van Bacardi Nederland noemt de conclusies van STAP voorbarig. ,,Verder staan de eisen van de heer Van Dalen buiten de discussie over de onderzoeksresultaten. De Bacardi Breezer is een volkomen legaal product dat aan mensen boven de 16 jaar verkocht mag worden. Ook in supermarkten wordt hier goed opgelet. Uiteraard is misbruik van alcohol wél een probleem.
Maar een verbod op verkoop in supermarkten is daarvoor geen oplossing. Voorlichting en een goede naleving van de regels zijn dit wel. We betreuren het dat de STAP dit onderzoek aangrijpt om haar oude eis weer op te voeren.''
Over de resultaten van de studie in het Meander Medisch Centrum is De Witte ‘erg verbaasd'. ,,De uitkomsten sluiten niet aan bij alle kennis die we reeds hebben op dit gebied.'' Ook zet hij vraagtekens bij de gehanteerde onderzoeksmethode. ,,We hebben direct TNO-voeding gevraagd voor een nieuw uitgebreid onderzoek. Er is voor ons vooralsnog geen reden te verwachten dat het TNO-onderzoek de huidige resultaten zal bevestigen.''
Breezer-liefhebber Sabrine maakt zich voorlopig geen zorgen over haar drinkpatroon. ,,Of ik wist dat je sneller dronken wordt van een mixdrankje? Nee, maar ik had wel een vermoeden, hoor. Breezers slaan soms best hard in. Maar meteen minder gaan drinken, vind ik niet nodig. De mixjes uit de supermarkten halen, lijkt me ook niet slim. Iedereen moet toch voor zichzelf weten wat hij doet?''
Bron: http://www.ad.nl/artikelen/Gezondhei...303271416.html

Regels voor berichten