Hmmz, dit is moeilijk.
Jouw vriend
Als ik jouw vriend was en je zou me vertellen dat je een andere jongen erg leuk vindt en twijfelt over onze relatie, van notabene anderhalf jaar, zou je me erg veronzekeren. Dan zou ik me raar voelen, alsof alles nep was de hele tijd.
Je vriend kan er op 2 manieren op reageren. De ene is dat hij er meer moeite voor doet om er weer spanning in te krijgen en laat weten hoeveel hij om je geeft. De andere is dat hij zich enigzins genept voelt als hij merkt dat je twijfels hebt en de 'spanning' weg is (terwijl je misschien zo doet alsof?). Dan gaat het hard achteruit vrees ik.
Beide reacties hoeven overigens niets te zeggen over zijn gevoelens.
Die andere gozer
Je bent verliefd op een meisje, maar ze is al bezet. Spelen we met vuur hier? Ja. Er heerst een spanning, hij voelt van alles, en krijgt misschien hoop dat je het uitmaakt met je vriend. Hoe langer je blijft twijfelen, des te meer zal hij denken dat het geen zin meer heeft en zich omkijken naar andere meisjes denk ik.
Het probleem (jij)
Je moet een keuze maken. Van je vriend weet je tenminste wat je verwachten kan. Hij heeft toekomstplannen met jou en je weet zeker wat hij voor je voelt. Bij die andere jongen weet je alleen dat er een spanning heerst, maar wat zou er gebeuren als deze na een tijdje ook minder wordt? Heb je daar weleens over nagedacht?
Strikt genomen is dit een conflict tussen gevoel en verstand. Je gevoel zegt "het voelt zo goed met die jongen, ik voel me sterk tot hem aangetrokken" en je verstand "mijn vriend houdt van mij en zal me niet in de steek laten".
Wat weegt zwaarder? En is er echt geen spanning meer tussen jou en je vriend of is het gewoon minder dan in het begin? Het laatste is normaal na anderhalf jaar lijkt me.