Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() met name in het andere topic kwam nogal eens de uitspraak x86 is prut, is brak, ga zo maar door, voor. ik heb zelf nooit het voorrecht?! mogen hebben om met non x86 hardware te werken. maar in mijn ogen voldoet x86 hardware prima. mn computer draait stabiel, mn os kan alles wat ik er van verlang en het geheel is nog snel ook ![]() In professionele omgevingen zoals sware reken clusters, grote servers en profi werkstationnen kan ik me de hardware voor stellen. zij hebben het geld voor de moderne snelle non x86 hardware die vaak heel gericht bedoeld is voor het soort werk dat er mee gaat gebeuren. en dus zeer goed presteerd in dat werk. de kosten, tsja, daar maken de bedrijven die dat soort hardware nieuw aanschaffen niet zo'n probleem over. dus, leuk als hobbie bak ![]() -de postbode-
||
Citaat:
Ik heb zelf een keer een EV6 gebenched tegen een Pentium II met Povray. De Alpha bleek per kloktik ongeveer 3 keer sneller te zijn dan de Pentium II. Dit was in een tijd dat de Alpha nog even hoog of zelfs hoger geklokt was als een x86 CPU. Dat verschil is gewoon terug te voeren op de hele architectuur van de CPU. Zo heb ik een voorbeeld gezien van een stuk ASM op een x86 en PA-RISC. De code voor de PA-RISC was gewoon korter dan die van de x86. Dit terwijl een x86 CISC is. Toen begreep ik in een keer waarom mijn PA7200 100Mhz mee kan komen met een Pentium Pro 200 Mhz ![]() Helaas heeft Compaq de ontwikkeling van de Alpha laten versloffen. Ze hebben de voorsprong op kloksnelheid gewoon opgegeven. Dit terwijl de Alpha juist zeer goed op hoge kloksnelheden kan draaien. Dit zie je aan het feit dat Alpha op een groter productie process de zelfde kloksnelheid kan halen als een x86 CPU. Ook kan ik me herinneren dat toen de Pentium 90 Mhz net uit was, en ik trotse bezitter was, dat er toen in de PCM een test stond van een Alphastation op 166 ! Mhz. Als de orginele DEC planning gevolgd was, dan hadden we anderhalf jaar geleden al een EV7 op 1.6Ghz gehad. Dan hadden we nu verlangend uit gekeken naar de EV8. Helaas het mocht niet zo zijn. Compaq kocht de boel en draaide de Alpha vakkundig de nek om ten gunste van de IA64. En wat deed Compaq met alle Alpha engineers ? Juist ja die gingen naar Intel om de voortuitstrevende techniek uit de Alpha in de IA64 in te bouwen ![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
overigens , zoals al aan bod gekomen in het vorige topicje een Hoger aantal Watt'jes op een CPU zegt niet dat ie harder gaat klinken ;-) mijn 21064 is *stil*
||
Citaat:
![]() maar, nog een keer, wat maakt jou non x86 systeem superier aan mijn x86 systeem? voor 'mij' en met mij andere doorsnee consumenten is een non 86x systeem echt niet superieur aan een x86. de techniek er achter mag beter zijn, de techniek mag sowieso mooier zijn. maar voor prestatie's op non x86 moet je flink in de buideltasten en voor dat geld krijg je in mijn ogen niet meer dan je met x86 al hebt. -de postbode- *note* net zo als in mijn vorige post laten we de profi compu gebruikers (servers, grafi engeniers) even buiten de discussie.
|||||||
Hoi. Ik had gister al een reply zitten schrijven. Klik ik perongeluk mn Phoenix met 11 tabbladen uit, incl. het Post reactie tab dus.
![]() Maargoed bij deze opnieuw ![]() Citaat:
![]() Vroeger was ik helemaal weg van DnetC. Had alle servers en workstations in mn beheer allemaal voorzien van een koetje. Toen keek ik erg naar de processor alleen maar om een hogere rating te krijgen. Beetje verslavend eigenlijk. En erg dom, want eigenlijk slaat het nergens op. Had ik beter nog SETI@home of dat onderzoek tegen kanker kunnen doen, want een RC-64 cipher kraken is best zinloos eigenlijk. En qua stroomverbruik heeft me ook nog best aardig wat gekost. Maargoed. Benchmarks als 3DMark, SysMark, PCMark zijn beter om de real-life performance te meten voor desktop/game applicaties. Citaat:
![]() Maar waarom is x86-64 geen goed idee? De performance van x86-64 applicaties kan aanzienlijk worden verhoogd, met wel 40% dacht ik. Citaat:
Ik geloof best dat Alpha en sowieso de meeste non-x86 platformen 'schoner' zijn dan x86 nu. Maar zou dat zo blijven als de grote massa zich opeens naar Alpha zou bewegen en Alpha mainstream en goedkoop zou worden? Citaat:
Citaat:
![]() Echt veel had ik er, en op die computerbeurzen met iedereen geruild.. en als meisje gaat dat best makkelijk ![]() Had echt 20 van die bakken aan het 'eind', toen nam de populariteit van die beurzen enorm af en mijn liefde voor Amiga ook. ![]() Amiga2000 had ik ook, meest voor spelen met desktop, en modules in Protracker maken. ![]() Ook zat er een PC-kaart in, waar ik MS-DOS spelletjes en programma's op kon draaien. Op monochroom, maar dat gaf niets. ![]() Wel veel problemen gehad met die stomme 2 knops muis, waarvan elke keer de knopjes lam werden. Weet nog dat ik een hamer gebruikte om te kunnen klikken met de muis, om Civilization op te kunnen starten. ![]() Citaat:
Maar Commodore was toch ook al erg vroeg met het grafische AmigaOS? Toen werkte iedereen nog met MS-DOS en Amiga had al lang een grafische schil. Alleen jammer dat ik pas zo laat een echte pc ( ![]() Oh well. ![]()
Laatst gewijzigd op 21-02-2003 om 05:30. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Ik zelf vind een schoon, efficient en systematisch fundament een heel mooi iets. Maar om zoiets te realiseren voor de massa zie ik gewoon niet snel gebeuren. Bij x86 zijn zoveel belanghebbenden betrokken, ieder met zijn eigen inzichten en prioriteiten. ![]() Sow nu hebben jullie weer genoeg leesvoer. ![]() Ik ga lekker C&C Generals spelen ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
-de postbode-
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Ligt eraan wat je wilt weten. De potentie van een processor? Of waar je hem daadwerkelijk voor gaat gebruiken. Een gamer zal het een worst wezen hoeveel MIPS een processor heeft, een 3DMark score zegt veel meer. Wil je berekenwerk doen, dan zou je meer benchmarks enkel gericht op de processor kunnen gebruiken, zoals SiSoftware Sandra, ook al is dat een synthetische benchmark.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 21-02-2003 om 14:56. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Waarom is een benchmark pas goed als hij cross-platform is? Een game-benchmark (notabene een DirectX-benchmark!) heeft weinig nut voor non-x86 platforms, want veel populaire commerciële spellen zijn hier niet voor te krijgen. Om dezelfde reden vind ik ook niet dat een serverbenchmark op Windows ME moet kunnen draaien. Windows Server 2003 en/of UNIX/Linux lijkt me daarvoor beter aangewezen.
Laatst gewijzigd op 21-02-2003 om 15:49. |
![]() |
||
Citaat:
Grafische hardware is voor meer Nuttige dingen dan Spelletjes te gebruiken ;-) . Een server benchmark moet je Overal op kunnen draaien ;-) (zowiezo denk ik dat een SGI Fuel best nog wel wat kan laten zien aan een PC in een Grafische benchmark , ik heb gistermiddag nog Quake2 op een 6 jaar oude SGI Crimson gespeeld *huiver* , wat die Fuel doet lijkt me dan wel interresant lezend de informatie over de architectuur van die machine)
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Microsoft zal alles doen om de grote dreiging Open Source tegen te gaan. De reden dat het niet overgekocht kan worden, is de reden dat het nog bestaat. ![]()
||
Citaat:
Open Source != Free
Laatst gewijzigd op 22-02-2003 om 19:23. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
edit: Maar de paus is tegen de tijd dat dit gebeurt inderdaad atheïst. |
![]() |
||
Citaat:
Natuurlijk zou dit beter zijn voor iedereen, alhoewel OpenGL-spellen ook al redelijk makkelijk geport kunnen worden (zoals Quake3). Maar ik denk dat alleen de rechtbanken Microsoft kunnen dwingen om mee te werken, en haar code open te stellen zodat Open Source een goede implementatie kan maken, van b.v. .NET.
||
Citaat:
Microsoft maakt zelf ook gebruik van Open Source software. Zo zitten in Windows delen van FreeBSD, dit omdat de BSD licentie je niet dwingt om wijzigingen vrij te geven.
|
Ja idd. Maar ik vind het niet zo'n gekke gedachte dat als je code onder de GPL-licensie gebruikt, je je programma/whatever ook als GPL ( open source dus
![]() Stel ik deel gratis soep uit bij een asielzoekercentrum.. en een paar mensen gaan een eindje verderop de soep zelf doorverkopen, al dan niet met een lepeltje erin en wat maggi ![]() Dat vind ik niet eerlijk, dan verdien je geld aan iets wat anderen gratis hebben willen maken. Een argument voor de BSD-licensie zou zijn, dat hierdoor de code overal in gebruikt kan worden, wat de innovatie meer kan bevorderen omdat meer (commerciële) bedrijven er gebruik van maken. *shrug* toch vind ik dat niet helemaal eerlijk.
||
Citaat:
Gratis != Free (in deze context van Free dus) Het voorbeeld wat je daar net geeft klopt helemaal :-) , *dat* is juist het hele princiepe , de GPL is ontworpen om Vrijheid te waarborgen voor iedereen en het mogelijk maakt dat iedereen van iedereen kan profiteren in een gemeenschappelijk systeem. Ik ontwikkel een stuk nuttige code , license die onder de GPL en breng het uit , jij pakt die code en ontwikkelt er bv. een GUI omheen en *moet* het dus ook uitbrengen onder de GPL. In dit idee kan dus iedereen van de Code profiteren (dan wel niet Financieel) het resultaat is een Commune die van elkaars gezamelijk werk vooruit komt. de BSD License faalt *IMHO* op een punt en dat is: het niet benadrukken onder welke License werken komen die zijn gebaseerd op het orginele BSD-ed werk, een Commercieel bedrijf kan dus BSD-ed code nemen en veranderen en verkopen/uitgeven onder een Non-Free (onvrije) Licentie wat dus de vrijheid beperkt. Algeheel is *IMO* daarom de GPL dus een betere dan wel Vrijere License (hoewel in theorie de BSD license vrijer is) omdat het de vrijheid *behoud* iets wat de BSD niet waarborgt.
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[Besturingssystemen] voor en nadelen Verwijderd | 27 | 29-03-2004 20:37 | |
Software & Hardware |
*ik wil een nieuwe computer....maar...* Janet | 87 | 19-02-2003 20:08 |