Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2003, 14:40
Rah Digga
Rah Digga is offline
Aangezien ik al meerdere therapiëen gevolgd heb en niets voldoende aangeslagen heeft, ben ik nu zelf aan het zoeken
naar een therapie vorm die mij aanspreekt.
Ik ben het boek "Leven in je leven" van Jeffrey Young aan het lezen en de Schema/Valkuilen therapie spreekt me erg aan, maar
ik heb een aantal vragen.

1) Zijn hier mensen die het boek "Leven in je leven" gelezen hebben en zo ja wat vond je ervan?
2) Zijn hier mensen die ervaring met schema therapie hebben
en me daar iets over willen vertellen?
3) Volgens het boek kon ik contact opnemen met het Riagg, wat
ik gelijk gedaan heb en daar waren ze nogal verbaasd
Weet iemand waar ik schema therapie zou kunnen volgen?

Voor mensen die er wat meer over willen weten zie Schema Therapie
De site is wel in het engels, k heb nog geen nederlandse site kunnen vinden.

Thanks
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2003, 16:13
Rah Digga
Rah Digga is offline
http://www.moeilijkemensen.nl/info/SGTinleiding.html
Een Nederlandse site over schema therapie..
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 16:20
Verwijderd
Ik snap het maar half, geloof ik...
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 17:07
Rah Digga
Rah Digga is offline
"Cognitieve therapie van persoonlijkheidsproblematiek gaat er van uit dat de manier hoe iemand informatie verwerkt een rol speelt in het ontstaan en het voortduren van psychische problemen.
Als informatie eenzijdig en vervormd geïnterpreteerd wordt leidt dit tot extreme emoties en probleemgedrag. Misinterpretatie van informatie kan gebeuren doordat mensen als kind bepaalde ideeën hebben gekregen over zichzelf, andere mensen en gebeurtenissen waardoor er zogenoemde schema’s van denken zijn ontstaan. Deze kinderschema’s kunnen op volwassen leeftijd nog steeds bestaan omdat ze nooit gecorrigeerd zijn en ze kunnen heel disfunctioneel zijn, dat wil zeggen niet meer kloppend voor de huidige situatie.
Disfunctionele schema’s zijn door hun vroege ontstaan in alle volgende levensfasen actief geweest en hebben hun werking doen gelden. Dit heeft geleid tot een continue herhaling van schemabevestigende ervaringen en een gebrek aan schema-ontkrachtende ervaringen. Juist door deze herhaling van gebeurtenissen zijn disfunctionele schema’s structureel geworden en hebben andere, meer functionele schema’s zich niet kunnen ontwikkelen.
Schema’s sturen van jongs af aan het gedrag. De informatie wordt er door geselecteerd en vervormd zodat het past in het schema. De gevolgen van dit gedrag bevestigen het schema weer. "

In het boek staan 11 schema`s beschreven:
Verlatingsangst
Wantrouwen en misbruik
Kwetsbaarheid
Afhankelijkheid
Emotionele verwaarlozing
Sociaal isolement
Minderwaardigheid
Mislukken
Extreme aanpassing
Extreem hoge eisen
Veeleisendheid

K zal er 1 uitgebreid beschrijven:
Wantrouwen en misbruik:
Bij dit schema staat de overtuiging centraal dat mensen je zullen kwetsen en misbruiken. Je weet zeker dat ze je zullen bedriegen,
zullen liegen, manipuleren, je vernederen, je kwaad doen, je pijn doen of van je profiteren. Als je dit schema hebt, verschans je je achter een muur van wantrouwen om jezelf te beschermen.
Je laat mensen niet al te dichtbij komen. Je wantrouwt de bedoelingen van anderen en bent geneigd altijd van het ergste
uit te gaan. Je verwacht van de mensen die van je houden dat ze je uiteindelijk zullen verraden. Of je gaat helemaal geen relatie aan of doet maar alsof terwijl je je in feite niet openstelt voor anderen.
Of je gaat relaties aan met mensen die je misbruiken om je vervolgens boos en wraakzuchtig te voelen.

Deze schema`s, ook wel valkuilen genoemd zijn schema`s die in je vroege jeugd door nare ervaringen ontstaan en ervoor zorgen
dat je steeds vastloopt. Het gaat dus over problemen waar je
al jaren tegen aan loopt. Schema therapie helpt je om je
valkuilen te leren begrijpen en te hanteren door eerst terug te
gaan naar je jeugd (met jou) en de schema`s van het verleden
te verwerken om dit vervolgens te koppelen aan je valkuilen van
het heden.
K hoop dat het zo wat duidelijker is.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Rah Digga schreef:
Deze schema`s, ook wel valkuilen genoemd zijn schema`s die in je vroege jeugd door nare ervaringen ontstaan en ervoor zorgen dat je steeds vastloopt. Het gaat dus over problemen waar je al jaren tegen aan loopt. Schema therapie helpt je om je valkuilen te leren begrijpen en te hanteren door eerst terug te gaan naar je jeugd (met jou) en de schema`s van het verleden te verwerken om dit vervolgens te koppelen aan je valkuilen van het heden.
K hoop dat het zo wat duidelijker is.
Het is nu idd duidelijker. Waar ik aan moest denken toen ik het las was Past Reality Integration therapie, hierbij moet je ook terug naar je jeugd, om je problemen te begrijpen, je verleden te verwerken en om het te kunnen koppelen aan het heden ed. Ik heb het boek De herontdekking van het ware zelf, van Ingeborg Bosch gelezen (vervolg op Op weg naar je ware zelf) (de moeite waard btw). 't wel een beetje anders dan die schema's, maar ergens lijkt het er wel weer een beetje op, vind ik. 'k denk dat ik dat boek ("Leven in je leven") ook eens ga lezen, kan ik het vergelijken.

Stukje over PRI-therapie:
Past Reality Integration therapie is gebaseerd op de gedachte dat wij een gedeeld bewustzijn hebben: het ene deel ziet de wereld door de ogen van het kind dat wij ooit waren, en het andere deel van ons bewustzijn ziet de wereld door de ogen van de volwassene die we nu zijn. Door deze splitsing zien en ervaar je de dingen heel verschillend, afhankelijk van het deel van het bewustzijn waar je ej op dat moment in bevindt. Het ene moment voel je je bv. zelfverzekerd, heb je greep op de dingen en voel je je competent, het volgende moment voel je je gedreprimeerd, boos, onzeker, schuldig enzovoort. Je begrijpt soms niet waar die verandering vandaan komt. Op onbewust niveau gebeurt er echter wel degelijk iets. Je wordt namelijk geconfronteerd met iets, meestal een persoon of situatie, dat je, zonder dat je het beseft, herinnert aan iets uit je verleden. Het gaat dan met name om iets uit je verleden dat je als kind moest verdringen. Deze onbewuste herinnering veroorzaakt de verschuiving van het volwassen-bewustzijn naar het kind-bewustzijn.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 18:26
Rah Digga
Rah Digga is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Stukje over PRI-therapie:
Past Reality Integration therapie is gebaseerd op de gedachte dat wij een gedeeld bewustzijn hebben: het ene deel ziet de wereld door de ogen van het kind dat wij ooit waren, en het andere deel van ons bewustzijn ziet de wereld door de ogen van de volwassene die we nu zijn. Door deze splitsing zien en ervaar je de dingen heel verschillend, afhankelijk van het deel van het bewustzijn waar je ej op dat moment in bevindt. Het ene moment voel je je bv. zelfverzekerd, heb je greep op de dingen en voel je je competent, het volgende moment voel je je gedreprimeerd, boos, onzeker, schuldig enzovoort. Je begrijpt soms niet waar die verandering vandaan komt. Op onbewust niveau gebeurt er echter wel degelijk iets. Je wordt namelijk geconfronteerd met iets, meestal een persoon of situatie, dat je, zonder dat je het beseft, herinnert aan iets uit je verleden. Het gaat dan met name om iets uit je verleden dat je als kind moest verdringen. Deze onbewuste herinnering veroorzaakt de verschuiving van het volwassen-bewustzijn naar het kind-bewustzijn.
K zal dat boek als het iets beter met me gaat lezen.
Anyway, die PRI therapie lijkt idd op ST. Die onbewuste herinnering is volgens ST de reden waarom je terug schiet in
je schema oftewel valkuil. Omdat het idd zo onbewust gaat, blijven mensen na andere therapiëen vaak terugvallen.
Dat is bij mij iig het geval. ST is heel confronterend en pakt alle
gebieden aan. Eén van de redenen waardoor ik denk dat ik steeds terugval is omdat de vorige therapiëen die ik gehad heb
(psychotherapie en regressie therapie) zich voornamelijk op 1
probleem uit het verleden richtte..
Of mss probeer ik redenen te verzinnen om de angst weg te nemen dat ik altijd zal blijven terugvallen
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Rah Digga schreef:
K zal dat boek als het iets beter met me gaat lezen.
Anyway, die PRI therapie lijkt idd op ST. Die onbewuste herinnering is volgens ST de reden waarom je terug schiet in
je schema oftewel valkuil. Omdat het idd zo onbewust gaat, blijven mensen na andere therapiëen vaak terugvallen.
Dat is bij mij iig het geval. ST is heel confronterend en pakt alle
gebieden aan. Eén van de redenen waardoor ik denk dat ik steeds terugval is omdat de vorige therapiëen die ik gehad heb
(psychotherapie en regressie therapie) zich voornamelijk op 1
probleem uit het verleden richtte..
Of mss probeer ik redenen te verzinnen om de angst weg te nemen dat ik altijd zal blijven terugvallen
'k vond het een heel verhelderend boek (en er waren er meer met mij we hebben het halve forum het boek destijds laten lezen ).

Regressie therapie komt volgens mij ook voort uit dat PRI of omgekeerd...tenminste, is een vorm van ofzo. Is het altijd zo dat regressie-therapie zich maar op één probleem richt? Ik dacht nl dat regressie-therapie zich ook op meerdere problemen richtte.

En al is het dat je redenen probeert te verzinnen om de angst weg te nemen. Wie doet dat niet? Je moet ook wel, wil je leven, aan denken 'het komt nooit meer goed' heeft niemand iets en daarvan zal het ook niet beter met je gaan, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 18:42
Rah Digga
Rah Digga is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
'k vond het een heel verhelderend boek (en er waren er meer met mij we hebben het halve forum het boek destijds laten lezen ).

Regressie therapie komt volgens mij ook voort uit dat PRI of omgekeerd...tenminste, is een vorm van ofzo. Is het altijd zo dat regressie-therapie zich maar op één probleem richt? Ik dacht nl dat regressie-therapie zich ook op meerdere problemen richtte.

Leven in je leven is ook een heel goed boek, maar wel ontzettend confronterend, vandaar dat ik het nu even op 1 boek
tegelijk hou

Ik weet niet of regressie therapie zich altijd op 1 probleem richt.
Mss komt t wel omdat de problematiek bij mij zo complex was, dat
er niet veel ruimte was voor de rest?
De regressie therapie richtte zich iig op het teruggaan naar je verleden en dat verwerken..Wat ik heel erg miste, is het
stukje nu. De manier waarop ik nu met problemen om ga en het feit dat ik veel situaties niet aankan of er bizar mee om ga, gaat
niet weg door alleen terug te gaan naar het verleden. Althans dat heeft bij mij dus niet gewerkt.
Ik kan me trouwens niet meer herinneren hoeveel gesprekken je
vergoedt krijgt bij het Riagg, weet iemand hier dat?

Citaat:
En al is het dat je redenen probeert te verzinnen om de angst weg te nemen. Wie doet dat niet? Je moet ook wel, wil je leven, aan denken 'het komt nooit meer goed' heeft niemand iets en daarvan zal het ook niet beter met je gaan, lijkt me.
Daar heb je wel weer gelijk in.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Rah Digga schreef:
Leven in je leven is ook een heel goed boek, maar wel ontzettend confronterend, vandaar dat ik het nu even op 1 boek
tegelijk hou
ff op je in laten werken en alles wat laten zakken, als je dan de behoefte hebt kun je altijd nog meer lezen.

Citaat:
Ik weet niet of regressie therapie zich altijd op 1 probleem richt.
Mss komt t wel omdat de problematiek bij mij zo complex was, dat
er niet veel ruimte was voor de rest?
'k kan me voorstellen dat ze dan idd misschien één onderdeel kiezen. Er zijn ook therapeuten die van mening zijn dat als er iets 'te' ernstig is, er aan de rest niet gewerkt kan worden en dus eerste ernstige uit de weg geruimd moet worden voor er naar de rest gekeken kan worden. Ik weet niet of ik het daar mee eens ben.

Citaat:
De regressie therapie richtte zich iig op het teruggaan naar je verleden en dat verwerken.. Wat ik heel erg miste, is het
stukje nu. De manier waarop ik nu met problemen om ga en het feit dat ik veel situaties niet aankan of er bizar mee om ga, gaat
niet weg door alleen terug te gaan naar het verleden. Althans dat heeft bij mij dus niet gewerkt.
Ik weet ook niet of regressietherapie zich daar op richt...misschien is het echt wel alleen het terug gaan naar toen... Of het op die manier werkt...daar twijfel ik net als jij aan. Maar misschien als je terug bent geweest naar 'toen' en je daarna een andere therapie volgt, die gericht is op het nu...misschien dat het dan wel werkt.

Laatst gewijzigd op 24-02-2003 om 18:50.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 18:54
Verwijderd
Van de site van het Riag...

Citaat:
Zijn er kosten verbonden aan de hulp?
Aan de hulp van de Riagg zijn voor u geen kosten verbonden, behalve voor de hulp van de afdeling psychotherapie. Voor de hulp op deze afdeling moeten wij per gesprek een eigen bijdrage van € 10,- vragen tot een maximum van € 450 per jaar.
(D'r staat op andere sites dat de hulp vaak vergoed wordt, als je doorverwezen bent, geloof ik.) Maar goed...of je daar iets aan hebt...?

Citaat:
Als u psychotherapeutische hulp krijgt via een Riagg of psychiatrisch ziekenhuis, wordt dat vergoed via de AWBZ, de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten. U moet wel een eigen bijdrage betalen. De overheid stelt hiervoor het tarief vast. Op dit moment is de eigen bijdrage f 20,- per therapiezitting, met een maximum van f 900,- per jaar. Het ziekenfonds vergoedt deze eigen bijdrage niet, sommige aanvullende verzekeringen wel. U kunt dit navragen bij uw ziektekostenverzekering. Overigens is het aantal zittingen dat vergoed wordt wel aan een maximum gebonden. Op dit moment worden maximaal negentig zittingen achtereen vergoed.
http://www.vvpp.be/NVP/algemeen.html

Laatste heb je meer aan, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 19:00
Verwijderd
Op de site van Riagg rijnmond noord west staat een aantal keer: 'Aan de hulp van de Riagg zijn voor u geen kosten verbonden.' (ergens anders stond weer dat alleen voor psychotherapie oid betaald moest worden) Das ook het idee dat ik bij het riagg had...dat er geen kosten aan verbonden waren voor de persoon in kwestie...maar bedoelen ze dan dat er 90 zittingen vergoed worden door de verzekering (wat ook weer niet logisch is ivm die genoemde eigen bijdrage van minstens €10,-)...? Ik snap er niks meer van.

[edit]Ah, die €10,- geldt bij de afdeling psychotherapie, lees ik nu.
Citaat:
Intake-, onderzoek- en advies-gesprekken zijn kostenloos. Bij aanvang van de behandeling moeten wij per gesprek een eigen bijdrage van € 10,- vragen tot een maximum van € 450 per jaar.
Verder dus niet.
Is dat ook weer duidelijk voor me. [/edit]
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 19:02
Rah Digga
Rah Digga is offline
Citaat:
Leonoor schreef:

'k kan me voorstellen dat ze dan idd misschien één onderdeel kiezen. Er zijn ook therapeuten die van mening zijn dat als er iets 'te' ernstig is, er aan de rest niet gewerkt kan worden en dus eerste ernstige uit de weg geruimd moet worden voor er naar de rest gekeken kan worden.
Precies ja, maar het knelpunt zit denk ik in het feit dat als je de regressietherapie succesvol afsluit, je je zo opgelucht en trots
voelt dat je denkt dat je er bent. Terwijl je dan mss maar 40% van het probleem behandeld hebt. Je vervolgens terugvalt in de zin dat die andere problemen zich manifesteren, maar je dat niet
herkent omdat het voor je gevoel niet aansluit bij de 40% die behandeld is. Daarom wil ik nu niet "zomaar" een therapie beginnen, maar me heel goed oriënteren, want ik vind het al moeilijk genoeg om toe te geven dat ik "gefaald" heb in het oppikken van mijn leven. Dus ik wil een echt goede therapie uitzoeken.. *grinnik* Ze zullen het wel fijn vinden als kritische ik aan kom zetten op het Riagg

Citaat:
Ik weet ook niet of regressietherapie zich daar op richt...misschien is het echt wel alleen het terug gaan naar toen... Of het op die manier werkt...daar twijfel ik net als jij aan. Maar misschien als je terug bent geweest naar 'toen' en je daarna een andere therapie volgt, die gericht is op het nu...misschien dat het dan wel werkt
Ja op zich sta ik daar wel open voor, maar
dan wel bij een therapeut die combinatie therapie doet..zodat ik niet van de eén na de ander hoef.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 19:03
Rah Digga
Rah Digga is offline
Heel erg bedankt voor de info over de kosten!!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 21:22
moenbase
moenbase is offline
En natuurlijk is dat boek uitgeleend bij de bieb.
Dusse...breng 'em even terug naar de Hellevoetse bieb, wil je? (wie em dan ook heeft)
Oud 25-02-2003, 16:53
Verwijderd
Toen ik in R'dam in de bieb op de titel zocht kreeg ik enkel kookboeken als zoekresultaat (en ik wist de schrijver niet uit m'n hoofd, dus kon daar niet op zoeken)...van de week nog maar eens terug en dan op de schrijver zoeken...of ff op inet zoeken.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 18:17
moenbase
moenbase is offline
van Leven in je Leven? [die kon 'k wel meteen vinden namelijk] ['k heb niet heel 't topic doorgelezen, dus weet niet of je het over dát boek hebt ]
Oud 25-02-2003, 18:23
Verwijderd
Citaat:
moenbase schreef:
van Leven in je Leven? [die kon 'k wel meteen vinden namelijk] ['k heb niet heel 't topic doorgelezen, dus weet niet of je het over dát boek hebt ]
Leven in je leven, ja.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 18:51
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Leven in je leven, ja.
Jeetje, hoe kom je dan ineens aan een kookboek
*kijkt even voor je*

http://catalogus.bibliotheek.rotterd...qno=1&count=10

Dit moet em wezen.
Oud 25-02-2003, 19:09
Verwijderd
Citaat:
moenbase schreef:
Jeetje, hoe kom je dan ineens aan een kookboek
*kijkt even voor je*

http://catalogus.bibliotheek.rotterd...qno=1&count=10

Dit moet em wezen.
tnx

Citaat:
Centrale, 5e verdieping 607.33 youn 10025439479 Uitgeleend
Centrale, 5e verdieping 607.33 youn 10026854969 In bestelling
Centrale, 5e verdieping 607.33 youn 10026854970 In bestelling
Wordt dus nog ff wachten.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 20:58
Rah Digga
Rah Digga is offline
Wel, ik vind het een heel goed boek om te hebben i.p.v te lenen,
was maar 20 euro bij de Donner in Rotterdam dus..
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 21:12
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Rah Digga schreef:
Wel, ik vind het een heel goed boek om te hebben i.p.v te lenen,
was maar 20 euro bij de Donner in Rotterdam dus..
Ohja, dat is maar 44 gulden *plukt een briefje van €20,- van onze geldboom in de tuin*
Oud 25-02-2003, 21:18
Rah Digga
Rah Digga is offline
Citaat:
moenbase schreef:
Ohja, dat is maar 44 gulden *plukt een briefje van €20,- van onze geldboom in de tuin*
*grinnik* sorry, ik vond het niet veel geld, omdat ik het boek
SUPER graag wilde hebben.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 21:20
Rah Digga
Rah Digga is offline
En ik vergeet steeds dat het merendeel hier nog studeert.
Stupid me.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 00:08
?OWAN!
?OWAN! is offline
schema-therapie....
weet ik nog te weinig van af....
maar ben er wel voor ingeschreven via mijn psychiater....om mijn leven weer op de been te helpen
Oud 27-02-2003, 22:21
Rah Digga
Rah Digga is offline
Citaat:
?OWAN! schreef:
schema-therapie....
weet ik nog te weinig van af....
maar ben er wel voor ingeschreven via mijn psychiater....om mijn leven weer op de been te helpen
Heb je enig idee hoe lang de wachtlijsten zijn voor schema therapie?
Via welke instantie ga je schema therapie volgen?
Succes ermee iig, k hoop dat je niet te lang hoeft te wachten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2003, 00:47
?OWAN!
?OWAN! is offline
ik weet niet precies hoelang de wachtlijsten ervoor zijn....waarschijnlijk 2 maand ?
ik ben ernaar doorverwezen via mijn psychiater van het CGGZ
Oud 28-02-2003, 10:50
Rah Digga
Rah Digga is offline
Ok bedankt!
Het Riagg belde me vandaag terug btw. Ze vonden mijn vraag m.b.t ST ontzettend interressant hahaha.
Anyway, ST wordt daar al wel gebruikt, maar het is nog volop in ontwikkeling, dus ik ga er tijdens mijn intake gesprek nogmaals
naar vragen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten