Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2003, 14:06
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Denken over leven na de dood is grotendeels op fantasie gebasseerd. Er zijn eigenlijk nauwelijks reeële feiten waarop je een mening zou kunnen basseren over wat er na de dood is. Waarom is er dan toch bij veel mensen de sterke neiging er over na te denken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2003, 15:40
hajo
hajo is offline
"ik sta niet sil bij de dood, die staat al lang genoeg stil bij mij"
(harry Jekkers)

- Denk dat dat de reden is dat mensen er zoveel over nadenken. Het is een vorm van zingeving.
Oud 03-03-2003, 15:54
The Senna Fan
The Senna Fan is offline
Citaat:
hajo schreef:

- Denk dat dat de reden is dat mensen er zoveel over nadenken. Het is een vorm van zingeving.
Mee eens.
Oud 03-03-2003, 15:57
Shinosu
Shinosu is offline
Ik denk dat veel mensen vooral bang zijn dat het misschien wel eens allemaal afgelopen zou kunnen zijn. Dat is een heel eng gevoel omdat je dan ook kunt gaan denken dat je leven nu al zinloos is omdat het toch patsboem stopt.

In de middeleeuwen werd het excuus van de hemel gebruikt om de mensen zoet te houden en te zorgen dat ze niks uithaalden, dan hadden ze het gevoel van: Als ik dood ben ga ik naar de hemel en dan is alles goed. Dat is, denk ik, nog altijd het gevoel van veel mensen, of ze nu gelovig zijn of niet.

Ook denk ik dat het, net als zoveel andere dingen die we niet weten, makkelijk is om een acceptabel verhaal voor jezelf te maken. Het is heel leuk om dingen te fantaseren, daarom denken mensen er ook zoveel over na denk ik.
Oud 03-03-2003, 16:05
moonchild
De dood is een deel van het leven, zonder dood geen leven. Veel mensen denken toch ook over wat je met je toekomst wil, waarom dan niet over de dood? Dat is alleen iets verdere toekomst.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 17:46
hajo
hajo is offline
Waarom hoor ik nooit iemand moeilijk doen over de vraag waar we vandaan komen?
Oud 03-03-2003, 17:48
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
hajo schreef:
Ha ha. Ja hoor.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 18:45
hajo
hajo is offline
nee maar serieus. Als we het belang van de dood weiten aan het feit dat het de afsluiting is van het leven, waarom doen we dan nooit moeilijk over de voor incarnatie periode?

pre-incarnatie
- schijnt niemand te boeien
leven
- weten we alles van
dood
- wordt heftig over gespeculeerd

Slaat toch helemaal nergens op? Voor de incarnatie zijn we toch net zoveel als na het overlijden?
Oud 03-03-2003, 18:49
hajo
hajo is offline
Ik maak dr wel een nieuw topic van:

wat is dr voor het leven.
Oud 03-03-2003, 18:50
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
thunder110 schreef:
Ha ha. Ja hoor.
Je hoort het toch echt minder, das wel opvallend vind ik.

Verder valt deze vraag op de manier hoe je hem zo stelt onder psychologie.

Nog ff Kleine opmerking.
Zingeving? is dat wel een echt Nederlands woord?
ik snap wel wat je bedoel maar echt een goede omschrijving is het toch niet echt vind ik.
Oud 03-03-2003, 23:58
Verwijderd
Angst denk ik. Angst dat er na dit leven niets meer is, dat alles ophoudt.
Angst om niet meer te bestaan, om vergeten te worden, betekenloos zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 10:35
*Burning water*
*Burning water* is offline
Nieuwsgierigheid naar het onbekende.
Oud 04-03-2003, 14:25
moonchild
Citaat:
*Burning water* schreef:
Nieuwsgierigheid naar het onbekende.
Maar waarom dan naar wat na de dood is. Wat hajo zegt, waarom niet naar wat er voor het leven is.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 21:06
aansteker
aansteker is offline
Mijn idee is dat mensen zichzelf belangerijk vinden , en niet dood willen omdat ze hun leven leuk vinden en er veel waarde aan hechten, nou sluit ik natuurlijk zelfmoord uit.

Ik denk zelf ook vrij veel na over de dood, maar ik vind het wel interresant. maar ook als er helemaal niks is zou ik er vrede mee hebben, ik ben niet bang voor de dood en ik zie wel wanneer het gebeurt.

Maar ik denk dat het soms goed is om erover na te denken, alleen niet met het idee van shit straks ga ik nog een keer dood, en ik vind het zielig om in het idee te geloven van een hemel en een hel. Ik denk wel dat er iets is, mischien kunnen wij later als geesten over deze wereld lopen zonder dat we in contact kunnen komen met de levende wereld, dus gewoon eeuwig rondzweven, ach mischien zou ik dat wel gewoon willen
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 11:58
*Burning water*
Citaat:
moonchild schreef:
Maar waarom dan naar wat na de dood is. Wat hajo zegt, waarom niet naar wat er voor het leven is.
Dat sluit elkaar niet uit, hoor.
Oud 06-03-2003, 12:16
Rickjansen84
Rickjansen84 is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef:
Denken over leven na de dood is grotendeels op fantasie gebasseerd. Er zijn eigenlijk nauwelijks reeële feiten waarop je een mening zou kunnen basseren over wat er na de dood is. Waarom is er dan toch bij veel mensen de sterke neiging er over na te denken?

Ik denk er ook vaak over na, maar kom dan bij de cunclusie dat ik het niet weet.. dat wetenschappers het ook niet weten.. ik geloof niet niet in god, maar weet wel dat er meer tussen hemel en aarde is.. wie weet komen we terug, wie weet niet, het mooie is dat je het niet weet als je niet terug komt.. sommige mensen worden dooverklaard, geen hartslag meer, geen hersenactivieteit meer.. en komen dan weer terug wel grappig als je er over na denkt..

ik zou zeggen, wacht maar 60 jaartjes..

PZ
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 12:44
moonchild
Citaat:
*Burning water* schreef:
Dat sluit elkaar niet uit, hoor.
Nee, alleen gebeurt het 1 veel minder. Dan moet er toch een reden zijn behalve nieuwschierigheid.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 17:02
poesiefox
poesiefox is offline
De dood wacht ons allemaal. Het is bovendien onherroepelijk. Een beetje dood ben je net zo min als een beetje zwanger. Het ene moment doe je het nog gewoon, het andere moment is je lichaam er nog, maar er komt niets meer uit. En dan? Fascinerend natuurlijk. Wat is bewustzijn, wat is een ziel, wat is dood?

Wij mensen zijn de enige levensvormen die zich ervan bewust zijn dát we leven, en dus ook dát we doodgaan. Dieren hebben honger en eten, hebben dorst en drinken, etcetera, maar houden zich niet bezig met het waarom van het leven, en dus de dood.

Wij hebben gewoon teveel hersencapaciteit, en het vermogen tot abstract denken is daar 99 % van.
Oud 11-03-2003, 09:19
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
hajo schreef op 03-03-2003 @ 18:46:
Dat is zeer eenvoudig te zeggen:
Citaat:
Van stof zijn wij en tot stof zullen wij wederkeren...
Oud 11-03-2003, 12:38
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
moonchild schreef op 06-03-2003 @ 13:44:
Nee, alleen gebeurt het 1 veel minder. Dan moet er toch een reden zijn behalve nieuwschierigheid.
mischien omat we vooruit willen kijken in plaats van 8eruit! wat er voor onze geboorte is dat is al geweest en het lijkt mij intressanter om te weten wa ons allemaal nog te w8en staat
Oud 12-03-2003, 10:07
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 03-03-2003 @ 15:06:
Men denkt na over de dood omdat men onzeker is over hetgeen er te gebeuren staat. Mensen zijn bang te sterven omdat zij niet weten wat er na hun leven gebeurt. Ik blijf nog altijd van mening dat wij, als onze tijd daar is, opgenomen worden in zijn huis, waar plaats is voor velen. Toch denk ik wel eens na over de dood, maar ik heb het volste vertrouwen in mijn God die mij zal bewaren.
Oud 12-03-2003, 10:10
*Burning water*
Citaat:
moonchild schreef op 06-03-2003 @ 13:44:
Ja. Na het leven moet nog komen, ervoor is al geweest. Ik denk dat de meeste mensen benieuwder zijn naar wat er nog komt, dan naar wat toch al afgelopen is.
Oud 12-03-2003, 10:26
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
Gandalf schreef op 11-03-2003 @ 13:38:
mischien omat we vooruit willen kijken in plaats van 8eruit! wat er voor onze geboorte is dat is al geweest en het lijkt mij intressanter om te weten wa ons allemaal nog te w8en staat
Maar is het niet zo dat alles wat is en komen zal, allemaal voortvloeit uit hetgeen dat al is gebeurd?
Oud 12-03-2003, 17:44
Diovai
Diovai is offline
De dood is de toekomst. Iedereen denkt na over de toekomst. Dat is niet iets slechts.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 18:41
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
Toemoesh schreef op 12-03-2003 @ 11:26:
Maar is het niet zo dat alles wat is en komen zal, allemaal voortvloeit uit hetgeen dat al is gebeurd?
jah dat is zo mar dan dnek je in de eerste instantie aan de dood. en degenen die vedrer redeneren komen mischien uit bij wat er voor je geboorte was maar dit hoeft niet bij iedereen zo te zijn!! de dood is je uitgangspunt en daar gaat het om
Oud 14-03-2003, 09:42
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
Gandalf schreef op 12-03-2003 @ 19:41:
jah dat is zo mar dan dnek je in de eerste instantie aan de dood. en degenen die vedrer redeneren komen mischien uit bij wat er voor je geboorte was maar dit hoeft niet bij iedereen zo te zijn!! de dood is je uitgangspunt en daar gaat het om
De dood is niet het einde. De dood is het begin van nieuw leven. Door te sterven komen wij in de hemel waar een nieuw leven voor ons begint waarin wij allen in overvloed leven. De dood is dus geen einde, maar een nieuw begin...
Oud 14-03-2003, 13:50
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
Toemoesh schreef op 14-03-2003 @ 10:42:
De dood is niet het einde. De dood is het begin van nieuw leven. Door te sterven komen wij in de hemel waar een nieuw leven voor ons begint waarin wij allen in overvloed leven. De dood is dus geen einde, maar een nieuw begin...
jaah dat DENK jij maar ik niet. het is gewoon wat je geloofd maar het staat iig vast dat de dood voor ons ligt en hetgeen dat er vor onze geboorte was achetr ons ligt!
Oud 15-03-2003, 16:31
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
benchMarc schreef op 14-03-2003 @ 15:26:
Ja, en ik ga nu even buiten vliegen...
dat jij dit niet gelooft wil niet zeggen dat dit niet waar is! jij geloofd mischien wat anders en hij respecteerd dat ook. met deze opmerking doe je of er bij hem een steekje los zit terwijl dat nergens op slaat!
Oud 16-03-2003, 20:07
purplerose
purplerose is offline
Citaat:
Mensen denken na over de dood omdat ze niet geloven, of niet wíllen geloven dat de dood het einde is van je bestaan, ik weet niet egt hoe ik er zelf over denk maar goed voor mij is het hopelijk nog ver weg.
Dat er leven is na de dood is op fantasie gebaseerd, maar dat er geen leven is ook er zijn geen bewijzen geleverd. Dus je kan denken wat je wil en je kan geloven wat je wil maar voor je zelf dood ben kan je het gewoon weg niet zeker weten, en dat is wel een feit.
Oud 16-03-2003, 22:27
Verwijderd
Citaat:
Waarom is er dan toch bij veel mensen de sterke neiging er over na te denken?
Doodgaan is een angstige gedachte.
Je moet erover nadenken en het beredeneren om de angst weg te nemen.
Bovendien is denken over de dood ook een stukje rouwverwerking voor nabestaanden.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 15:41
Gandalf
Gandalf is offline
het is duidelijk dat dit sarcastisch bedoeld was...
Oud 19-03-2003, 18:06
Yamyam
Yamyam is offline
- Omdat het onbekend is
- Omdat de mens alles wil oplossen, overal een reden voor wil vinden. Er is altijd de vraag:waarom?
- Omdat mensen zich eens zijn gaan afvragen hoe zij op de wereld zijn gekomen (dus eigenlijk voor-de-dood) en dan gaan ze vanzelf ook nadenken waar ze na de dood dan 'heengaan'.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 21:07
ScatMan.II
ScatMan.II is offline
Ik vind het veel interessanter om te weten in wat voor bouwwerk oid mijn atomen zaten voor ik ik was of zullen zitten als ik dood ben

Nadenken over de dood komt alleen voort uit het maar zeker weten van 1 ding: je gaat dood.

Maar mensen accepteren oneindigheid of niets niet Dus oneindig niets is al helemaal lastig

Toch is het zo... Geen hersenactiviteit meer dus ben je zelf niets meer... Klaar...
Oud 20-03-2003, 23:38
Verwijderd
Geen zingeving... mensen kúnnen zich alles afvragen, en dus dóen ze het. En vervolgens kiezen ze een idee dat hun het beste aanspreekt en geloven dat.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 13:31
*Burning water*
Citaat:
Morgan schreef op 21-03-2003 @ 00:38:
Geen zingeving... mensen kúnnen zich alles afvragen, en dus dóen ze het. En vervolgens kiezen ze een idee dat hun het beste aanspreekt en geloven dat.
Of ze kiezen niet
Oud 21-03-2003, 14:56
bette4ever
bette4ever is offline
Nadenken over de dood is heel normaal vind ik.
Ik heb het afgelopen jaar 3 mensen verloren en ik ga binnenkort mn tante verliezen aan wederom kanker
Dan ga je ook wel nadenken over de dood, wat jij ervan vind enzo.
De dood is een afsluiting van je leven. Die afsluiting gaat tegenwoordig gepaard met een ernstige ziekte...
Een afscheid van iemand nemen is altijd heel moelijk...maar ik hoop dat ik het de komende tijd niet meer mee hoef te maken want ik word het een beetje beu...dan gaat die weer dood...dan die weer...En allemaal aan kanker en allemaal nog zooo jong...
Reast in Peace my loved ones!!
Oud 21-03-2003, 15:05
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Mensen denken over zoveel na, dood is slecht een ander subject om over na te denken.
Dus wat je eigenlijk vraagt: Waar komt de behoefte vandaan om na te denken:

En waar de behoefte vandaan komt om na te denken, omdat we op die manier overleven.

K, EINDE DISCUSSIE. ANTWOORDE GEGEVEN SLUIT TOPIC MAAR
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten