Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2003, 16:48
sportbabe
sportbabe is offline
Wij hadden laatst bij Maatschappijleer de stelling dat de massamedia heel veel invloed heeft. Geldt dat ook voor jou? En wat denk jij er verder van?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2003, 16:49
Verwijderd
Nou, ik denk dat ik wel zeker weet dat de massamedia heel erg veel invloed heeft, dat dat inderdaad gevaarlijk is, maar dat daar vrij weinig aan te doen is omdat wanneer je de berichtgeving maar aan één instantie (bijvoorbeeld de overheid) overlaat, je censuur en net zo goed een gekleurde berichtgeving krijgt.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 17:04
Atje85
Atje85 is offline
Ja, heeft idd ook veel invloed. Vooral op mensen die zomaar alles wat in t nieuws is ofzo geloven zonder hun eigen hersens te gebruiken. Op die manier kun je t zien als een gevaarlijke ontwikkeling, maar ik denk verder niet dat er veel aan te doen is. Je kunt bijv. wel meer serieuze programma's gaan showen met 'echte' informatie.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 17:08
sportbabe
sportbabe is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
Ja, heeft idd ook veel invloed. Vooral op mensen die zomaar alles wat in t nieuws is ofzo geloven zonder hun eigen hersens te gebruiken. Op die manier kun je t zien als een gevaarlijke ontwikkeling, maar ik denk verder niet dat er veel aan te doen is. Je kunt bijv. wel meer serieuze programma's gaan showen met 'echte' informatie.
Wat voor programma's dan? Actualiteiten programma's zat..
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 18:18
Verwijderd
Nou, progamma's en artikelen waarin in ieder geval niet de mening van de auteur naar voren komt maar alleen de feiten ze kleurloos mogelijk worden weergegeven.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 19:13
CraigDavid
CraigDavid is offline
moet je the insider kijken.
en een andere film waar al pacino een journalist speelt die per ongeluk bij een gijzeling is in een museum. hele goeie film, alleen ben ik de naam kwijt. op het eind schreeuwt hij: WIJ hebben hem vermoord!!

ik ga nu weg, ik vertel er later wel over
Oud 06-03-2003, 19:22
sportbabe
sportbabe is offline
Doe dat, ben er wel benieuwd naar.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 19:51
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
sportbabe schreef:
Wat voor programma's dan? Actualiteiten programma's zat..

Waarvan ze echt niet allemaal een objectief beeld geven, maar een beeld wat NL zelf goed uit komt.(beetje logisch natuurlijk, maar niet objectief dus)
Uitzondering is bijv.2Vandaag.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 20:25
k28
k28 is offline
Ben het met nare man eens. CNN geeft bijvoorbeeld gekleurde informatie, maar zorgt wel dat er informatie is. Ongekleurd nieuws bestaat niet, maar je kunt het wel zo ongekleurd maken als mogelijk zodat de kijker / lezer zelf een beeld kan vormen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 20:27
sportbabe
sportbabe is offline
Ik word denk ik wel beďnvloed door de media. Ik bedoel, nieuws is altijd subjectief (in mindere of meerdere mate) en met die informatie vorm je je mening...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 20:30
Verwijderd
Iedereen wordt beďnvloed door de media. Ik zie niet in hoe je anders informatie zou kunnen verkrijgen. Sterker nog, ook al zou je zélf bij alle nieuws aanwezig zijn, dan nog zou je die informatie niet ongekleurd krijgen omdat ook jouw eigen waarneming subjectief is.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 20:31
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
sportbabe schreef:
Ik word denk ik wel beďnvloed door de media. Ik bedoel, nieuws is altijd subjectief (in mindere of meerdere mate) en met die informatie vorm je je mening...
Waarbij je wel moet op letten dat je niet zomaar alles aanneemt wat ze zeggen tuurlijk

Maar t is logisch, gebeurt bij iedereen. Zelfs als je met je eigen ogen dingen gaat waarnemen is het subjectief, alhoewel t wel dichterbij objectiviteit zit dan t nieuws ofzo..
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 20:34
sportbabe
sportbabe is offline
Volgens mij is het nieuws niet zo enorm subjectief als hier gesteld wordt... (Alhoewel....... kijk niet naar t rtl4 nieuws!!) Maar toch moet je altijd dingen vlijven vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 20:35
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
sportbabe schreef:
Volgens mij is het nieuws niet zo enorm subjectief als hier gesteld wordt... (Alhoewel....... kijk niet naar t rtl4 nieuws!!) Maar toch moet je altijd dingen vlijven vergelijken.

Uiteindelijk moet je wel wat ja

RTL-nieuws is idd niet echt...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 23:00
Joostje
Joostje is offline
een andere theorie zegt dat een mens iedereen beinvloedbaar door de massamedia verklaart, behalve zichzelf.
Oud 07-03-2003, 18:14
sportbabe
sportbabe is offline
Citaat:
Joostje schreef:
een andere theorie zegt dat een mens iedereen beinvloedbaar door de massamedia verklaart, behalve zichzelf.
Ik verklaar me wel degelijk beďnvloedbaar door de media. En ik vraag me wel es af mbt de verkiezingen. Stel dat de d66 (nu overal buiten gehouden) heel veel media aandacht had gehad.. zouden ze dan meer zetels hebben gehad?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 18:53
CraigDavid
CraigDavid is offline
anywayz, die film ging als volgt:
al pacino speelt een journalist die eerst bij een grote station landelijke station werkte. na een ruzie met een persoon daar werd hij ontslagen. nu werkt hij bij een plaatselijke kleine nieuwsstation.
hij heeft daar een camerateam met een cameraman en een vrouwelijke journalist. de journalist zit net nieuw in het vak.
een man (john travolta) wordt ontslagen als bewaker bij een museum. hij is een beetje achterlijk, maar heeft wel een goed hart. hij komt met een geweer na zijn ontslag naar zijn museum om met de baas te praten omdat de baas anders volgens hem niet naar hem luistert. hij was nix van plan, hij wou alleen de baas dwingen om te luisteren. op dat moment zijn er ook een klas kinderen met een juffrouw op bezoek, ze raken helemaal in paniek en denken dat ze gegijzeld worden. zijn geweer gaat per ongeluk af en raakt zijn zwarte collega bewaker die op dat moment het museum binnen wou lopen. de journaliste staat buiten te wachten op al pacino en schiet te hulp, belt een ambulance. al pacino is in de museum op de wc en ziet alles gebueren. hij belt snel zijn baas om een cameracrew te laten sturen. zij zijn als eerste die 'het verhaal' hebben.
anyway het komt hier op neer:
de massamedia komt er snel achter en het museum wordt omsingeld met cia, fbi en weet ik het allemaal.
de media wil de neergeschoten collage intervieuwen. de dokter raad het af: het zal waarschijnlijk goed met hem komen, maar dit kan hij nog niet aan, maar de media bied zijn vrouw 10.000 dollar aan en zij geeft toestemming. haar man gaat dood en john travolta krijgt de schuld.
al pacino probeert nog de mensen te laten zien dat john travolta niet de duivel in eigen persoon is. hij laat de journaliste vrienden, familie en vrouw van john travolta intervieuwen. maar al pacino geeft die tape aan een grote landelijke station omdat hij dan een baantje krijgt daar, zijn grote kans waar hij op gewaacht heeft. maar de grote station laat alleen bepaalde delen van het intervieuws zien zodat de beeld van john travolta erger wordt.

op het einde gaat john travolta dood:
al pacino was in het begin een journalist die alles wou doen voor een goed verhaal zodat hij weer bij een grote station kon werken en langzaam verandert hij in een goed mens; hij verliest alles maar krijgt wel zijn ziel terug.
de journaliste was in het begin heel erg aardig, maar aan het eind werkt ze voor de grote station en verandert in een vrouw die alles doet voor een verhaal; ze heeft heel veel gewonnen maar is haar ziel verloren.
er was waarschijnlijk helemaal niets gebuert als al pacino niet zonodig een verhaal wou maken.

het zou heel leuk zijn als iemand de naam van deze film kent want ik ben hem echt hélémáál vergeten.
Oud 08-03-2003, 15:25
sportbabe
sportbabe is offline
Dan heeft de massamedia idd een grote invloed ja.. :-S
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 15:35
Isa
Isa is offline
niet alleen actualiteiten. ook programma's als Neuken doe je zo beinvloeden de mening die jongeren hebben over in dit geval seks. En in dit geval is dat een negatieve beinvloeding, jongeren horen niet op Tv te zien hoe je het beste een lul in je mond kan stoppen zonder te kokhalzen.

[emotio-modus]ik heb sowieso al een GIGANTISCHE hekel aan die vrije sex mentaliteit die mijns inziens te ver doorgeschoten is, zover dat sommige mensen geen mensen meer zijn maar eerder apen, en daarom zou ik graag die bridget een kogel door de kop knallen. [/emotio-modus]
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 15:57
aldi - PUNK
aldi - PUNK is offline
informatie is nooit objectief.
informatie wordt meegedeelt door iemand, die daarweer het relevante(voor hem) uithaalt. mensen kijken door een gekleurde bril, en zien alleen die kleur.om een goede mening/beeld van iets te vormen is het dan ook een must om op grond van meerdere bronnen van mensen (met verschillende brillen/kleuren) jouw mening/informatie te bazeren.

de massamedia beinvloed ons.
800%. het is een van de primaire informatie leveranciers, en die informatie is niet altijd even juist. de massamedia spelen een groote rol in het vormen van ons referentiekader(leven). zo beinvloed het inze normen en waarden (in/direct). vooral in onze massaconsumtie maatschappij. zo bezit de massamedia een grote macht(!).

comerciele omroepen/kranten(etc.) geven dan ook steeds meer aandacht aan wat 'wij' willen zien. daar verdienen ze aan. dit gaat ten koste van de kwalitet(idols ). publieke omroepen zijn daarom meestal wat 'objectiever' dan comerciele(en van beter ekwalitet).
Oud 08-03-2003, 15:59
aldi - PUNK
aldi - PUNK is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
[[emotio-modus]ik heb sowieso al een GIGANTISCHE hekel aan die vrije sex mentaliteit die mijns inziens te ver doorgeschoten is, zover dat sommige mensen geen mensen meer zijn maar eerder apen, en daarom zou ik graag die bridget een kogel door de kop knallen. [/emotio-modus] [/B]
wordt sXe!!
Oud 08-03-2003, 16:01
Isa
Isa is offline
Citaat:
aldi - PUNK schreef:
wordt sXe!!
watte?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 19:45
sportbabe
sportbabe is offline
Ook een goed voorbeeld van invloed van de media: The Truman Show..

En dat vrije sex? Dat het uit de taboesfeer wordt gehaald vind ik prima, maar dit gaat idd erg ver..
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 14:02
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
sportbabe schreef:
Wij hadden laatst bij Maatschappijleer de stelling dat de massamedia heel veel invloed heeft. Geldt dat ook voor jou? En wat denk jij er verder van?
Of massamedia veel invloed heeft, is geen discussiestelling.
Het is een onderzoeksvraag.

Vertel je maatschappijleer docent(e) maar eens dat hij/zij een idioot is omdat hij/zij het verschil niet weet tussen eerste en tweede orde vragen.
Oud 10-03-2003, 14:40
sportbabe
sportbabe is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Of massamedia veel invloed heeft, is geen discussiestelling.
Het is een onderzoeksvraag.

Vertel je maatschappijleer docent(e) maar eens dat hij/zij een idioot is omdat hij/zij het verschil niet weet tussen eerste en tweede orde vragen.
Lol. Zal die leuk vinden. Maar ik hou me een btje gedeisd, want ik heb vanmorgen maatschappijleer zitten verkloten..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2003, 15:41
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
CraigDavid schreef:
moet je the insider kijken.
en een andere film waar al pacino een journalist speelt die per ongeluk bij een gijzeling is in een museum. etc etc
Je verwart The Insider met Mad City en Al Pacino met Dustin Hoffman.

Citaat:
Kenny McCormick schreef:
niet alleen actualiteiten. ook programma's als Neuken doe je zo beinvloeden de mening die jongeren hebben over in dit geval seks. En in dit geval is dat een negatieve beinvloeding, jongeren horen niet op Tv te zien hoe je het beste een lul in je mond kan stoppen zonder te kokhalzen.

[emotio-modus]ik heb sowieso al een GIGANTISCHE hekel aan die vrije sex mentaliteit die mijns inziens te ver doorgeschoten is, zover dat sommige mensen geen mensen meer zijn maar eerder apen, en daarom zou ik graag die bridget een kogel door de kop knallen. [/emotio-modus]
Als mensen als jij ouder zouden worden zou de jeugd zeker weten beter in handen zijn bij BNN.

On topic:
Berichtgeving is altijd in enige mate subjectief. Woordkeuze, manier van belichting, etc etc. Probleem is ook dat men in de krant en vooral op TV maar weinig ruimte voor nuance heeft. Veel conflicten zijn zeer complex en kunnen meestal niet in een paar minuten of een paar pagina's in detail uitgelegd worden.
Reageren

Regels voor berichten