Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2002, 19:53
MeCute1983
MeCute1983 is offline
hebben jullie dat nou ook dat je slecht tegen kritiek kan? Ik schrijf bijv. heel veel en als ik dan stukken laat lezen aan familie ofzo en ze geven mij feedback, dan schiet ik onmiddelijk in de verdediging. Met het idee "ze geven kritiek omdat ze persé iets willen zeggen" ga ik er altijd heel 'aggressief' (qua taalgebruik en intonatie) op in en neem hun kritieken ook niet serieus.. Niet dat hun kritiek zo negatief is, integendeel, ze zijn altijd heel enthousiast.. Maar toch, als ze dan een kleine aan- of opmerking hebben, kan ik dat niet hebben ofsow
Dit heb ik overigens niet altijd hoor! Ik zie het ook niet als een levensgroot probleem, maar was gewoon nieuwsgierig naar jullie ervaringen met het krijgen van positieve dan wel negatieve kritiek
Oud 24-03-2002, 19:57
Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik kan ook niet goed tegen kritiek maar dat komt omdat ik heel erg onzeker ben en last heb van faalangst.
Ik schreef vroeger verhalen.
Iedereen vond ze leuk maar mn opa moest er altijd aanmerkingen over maken.
Hij ging dan bv. alle spelfouten eruit halen..
Oud 24-03-2002, 19:59
BlackMystery
BlackMystery is offline
ik kan goed tegen kritiek
maar ik schreef gedichten
maar niemand die wou geloven die ik het zelf schreef
en dan kreeg ik kritiek dat ik ze niet zelf schreef
en dan ging ik wel even kappot
ben toen eigenlijk ook zo goed als gestopt me schrijven
Met citaat reageren
Oud 24-03-2002, 20:17
klootzak2001
klootzak2001 is offline
dat heb ik ook weleens ja ben een gifkikker soms
Oud 24-03-2002, 20:55
Nena21
Nena21 is offline
Hmm ik kan ook niet echt tegen kritiek nee.
Ik vat alles héél persoonlijk op,en ben ook erg onzeker,dus als iemand kritiek op me heeft trek ik het me heel erg aan.
Hoe ik er op reageer is verschillend,meestal ga ik met modder teruggooien,zeg ik dingen die ik helemaal niet wil zeggen,die floepen er dan gewoon uit.
Maar heb ook m'n momenten dat ik echt heel erg kwaad word....Ben best wel fel daarin.
Of als ik me echt erg aangesproken voel weet ik niet hoe gauw ik weg moet daar,maar dan ben ik ook erg gekwetst ook.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2002, 21:10
Verwijderd
Ik kan best tegen kritiek, mits deze gegrond is.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 07:33
Internationalist
Internationalist is offline
Ik heb tegenovergestelde. Als ik iets schrijf oid heb ik liever dat het wordt af gezeken dan dat ik de hemel wordt in geprezen.
Oud 25-03-2002, 08:21
de abt van sion
de abt van sion is offline
Het maakt deel uit van een open houding (die het gevolg is van een zorgvuldige opvoeding) om tegen kritiek te kunnen. Zelf kan ik er heel goed tegen. Maar men moet ook tegen mijn kritiek kunnen. Pas dan is er sprake van een democratisch proces.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 08:55
Iotje
Iotje is offline
Dat herken ik.
ik kan ook niet tegen kritiek. Wel tegen kritiek op bijv schoolwerk ed. maar niet tegen kritiek op mezelf. Dan ga ik mezelf of verdedigen (hoewel het soms terecht is) of ik zeg niks maar voel ik me wel er heel kut over. Ik ben ook altijd "bang" dat mensen achter m'n rug om kritiek levern (of roddelen). Wel onterecht meestal, maar toch ben ik daar heel bang voor. Ik kan er echt niet tegen.
Oud 25-03-2002, 09:56
Verwijderd
Ja, heb ik ook wel, ik ga ook meteen in de verdediging met negatieve kritiek. Maar uiteindelijk kijk ik er wel naar en verbeter ik het toch...
Met verhalen is het erger dan met tekeningen, mijn verhalen staan me nader...
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 17:11
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Als je maar leert van kritiek.
Oud 25-03-2002, 19:54
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
MeCute1983 schreef:
hebben jullie dat nou ook dat je slecht tegen kritiek kan? Ik schrijf bijv. heel veel en als ik dan stukken laat lezen aan familie ofzo en ze geven mij feedback, dan schiet ik onmiddelijk in de verdediging. Met het idee "ze geven kritiek omdat ze persé iets willen zeggen" ga ik er altijd heel 'aggressief' (qua taalgebruik en intonatie) op in en neem hun kritieken ook niet serieus.. Niet dat hun kritiek zo negatief is, integendeel, ze zijn altijd heel enthousiast.. Maar toch, als ze dan een kleine aan- of opmerking hebben, kan ik dat niet hebben ofsow
Dit heb ik overigens niet altijd hoor! Ik zie het ook niet als een levensgroot probleem, maar was gewoon nieuwsgierig naar jullie ervaringen met het krijgen van positieve dan wel negatieve kritiek

Mjah, wel meer mensen kunnen niet tegen (negatieve) kritiek. Bijvoorbeeld wanneer je kei en kei hard aan iets hebt gewerkt en anderen je werk helemaal gaan afkraken, ga je er denk ik wel fel tegen in.
Het heeft met onzekerheid te maken denk ik... Want als je posi-kritiek krijgt, voel je je een stuk beter!
Zolang ze voor nega-kritiek goede argumenten hebben, vind ik t goed

xxx's Juul
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 21:03
Eva*
Eva* is offline
Over het algemeen kan ik best goed tegen kritiek. Ik weet vaak ook zelf wat mijn goede of juist slechtere punten zijn, dus dan komt men niet met iets nieuws en dan interesseert het mij meestal niet zoveel.
Nog niet zo'n lange tijd geleden kon ik niet goed tegen negatieve kritiek van bepaalde mensen, maar ik weet nu dat dat kritiek is dat nergens op is gebaseerd en dat zo'n oordeel meer over hun zegt dan over mij.

Misschien trek ik me zelfs te weinig aan van kritiek, want ik denk altijd: "Ik ben wie ik ben en er is niemand die daar wat aan verandert."

Volgensmij groeit niet goed tegen kritiek kunnen voort uit onzekerheid.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 23:03
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Kritiek leveren is een gewoonte, kritiek verdragen een kunst.

Groetjes
Ben(die geen moeite met kritiek heeft en het op prijs stelt en er alleen maar van kan groeien als mens zijnde
Oud 28-03-2002, 02:37
miep
miep is offline
hai,
ik kan ook slecht tegen kritiek, nooit echt goed tegen gekund,
sorry, hier heb je niks aan....
Oud 28-03-2002, 05:52
Verwijderd
Tegen opbouwende kritiek kan ik (volgens mij) prima, ook als die negatief is. Tegen 'ik vind het dom' of 'ik vind het stom', kan ik absoluut niet. Als je dan iets af wilt kraken, denk er dan over na waarom en zeg dat. Om deze reden denken mensen vaak dat ik er niet tegen kan, maar ik vind dat mensen maar moeite moeten doen om uit te leggen wat ze er dan niet goed aan vinden, kunnen ze dat niet, dan moeten ze hun mond houden. Plus dat de mensen die op die manier negatieve kritiek leveren zelf vaak helemaal niks doen. En nee, dan kan ik er niet tegen. Maar das dus om andere redenen. Ik schiet alleen idd wel snel in de verdediging. Maar dat heeft niets te maken met verwerken, vind ik.

[Dit bericht is aangepast door Leonoor (28-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 28-03-2002, 10:51
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
(die geen moeite met kritiek heeft en het op prijs stelt en er alleen maar van kan groeien als mens zijnde
in principe sta ik er ook zo tegen over, alleen als mensen kritiek hebben op mijn verhalen/stukken (vooral m'n broertje omdattie zoveel jonger is) kan ik daar niet goed tegen ofzo
Reageren

Regels voor berichten