Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2003, 16:36
faan
faan is offline
als je niet in een God geloofd , je in de hel terechtkomt?
Oud 06-02-2003, 16:39
Gevederde
Gevederde is offline
Omdat ze bang zijn voor dingen die ze niet kennen en iets nodig hebben om zich aan vast te houden.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 16:50
Big Brother
Big Brother is offline
ik geloof in de wet van behoud van energie, maar wat er met mijn energie gebeurd na mijn dood, who knows
verder denk ik niet na over wat er gebeurd als ik dood ben, dat zie ik dan wel weer, ik geloof dus ook (nog) nergens in
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 17:24
Evito
Evito is offline
Een strengere geloofsbelijdenis brengt soms grotere leugens met zich mee. Ik moet wel zeggen dat ik geloof in verschillende 'niveaus' na dit leven, die geenszins vergelijkbaar zijn met de ziel, en waarbij het 'goede' leven ten vergoeding waarvan men in de hemel zou komen en het 'slechte' leven dat tot de hel zou lijden ook niet waarlijk vergelijkbaar zijn met de Christelijke/Protestantse gedachten hierover.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 21:17
JJzD
JJzD is offline
simpel
omdat dat in de bijbel staat
Jezus zegt "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door mij"
Joh 14:6

En hoe zou je met God de vader samen kunnen leven met zo'n een heilig iets??
Je verschrompeld als je zonden niet vergeven zijn.

En dat geloven niet all1 de gereformeerden maar bijna alle christenen die de bijbel een beetje serieus nemen.
Oud 08-02-2003, 21:18
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Big Brother schreef:
ik geloof in de wet van behoud van energie, maar wat er met mijn energie gebeurd na mijn dood, who knows
verder denk ik niet na over wat er gebeurd als ik dood ben, dat zie ik dan wel weer, ik geloof dus ook (nog) nergens in
Je koelt af en dient als voedsel
dat klomt helemaal goed
Oud 18-02-2003, 21:20
REIE
REIE is offline
Citaat:
faen schreef:
Het hele protestantisme is erop gebaseerd dat je door enkel geloof in de hemel komt. Luther kwam het zinnetje tegen dat ik enkel in het Engels ken "Thou shalt live by faith alone" Dus al die aflaten, goede daden etc waren niet nodig.

REIE
Oud 21-02-2003, 11:55
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
REIE schreef:
Het hele protestantisme is erop gebaseerd dat je door enkel geloof in de hemel komt. Luther kwam het zinnetje tegen dat ik enkel in het Engels ken "Thou shalt live by faith alone" Dus al die aflaten, goede daden etc waren niet nodig.

REIE
dank U
dit zinnetje kende ik nog niet.
Oud 21-02-2003, 12:17
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Big Brother schreef:
De wet van behoud van energie!?! Wat is dat nou voor argument?
Dat zou net zoiets zijn als "er kan geen hemel boven ons zijn want dan zou die omlaag vallen".
De klok horen luiden...

On-topic: Vragen die beginnen met "waarom gelooft iemand dat.." zijn niet te beantwoorden.
Oud 24-02-2003, 18:08
Gandalf
Gandalf is offline
omdat het in de bijbel staat en anders zou het er alsnog wel in geschreven zijn zodat volgelingen trouw blijven
Oud 24-02-2003, 18:19
hajo
hajo is offline
Citaat:
faen schreef:
kijk, als die gereformeerde dat niet zouden geloven, zouden ze net zo goed zelf ook niet in een God kunnen geloven. Kan je lekker alles doen wat god verboden heeft, en toch in de hemel komen. Logisch?
Oud 24-02-2003, 18:58
Isa
Isa is offline
Citaat:
REIE schreef:

REIE
Luther is gek dat is duidelijk.
Ja God is geloof in u maar ik ga nu wel ff naar de hoeren en een overval plegen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 19:04
Gandalf
Gandalf is offline
achjah sommige mensen houden er rare ideeen op na he? mischien had hij zelf dingen verkeerd gedaan en praatte hij het zo goed voor zichzelf
Oud 24-02-2003, 21:26
PurePleasure
PurePleasure is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
De wet van behoud van energie!?! Wat is dat nou voor argument? Dat zou net zoiets zijn als "er kan geen hemel boven ons zijn want dan zou die omlaag vallen". De klok horen luiden...
Uhm.. de wet van behoud van energie is van natuurkunde. Energie gaat nooiit verloren. ALs je dood gaat dan komt er energie vrij. Kan je toch in geloven? En dat van die hemel slaat nergens op. Wie heeft hier nou de klok horen luiden... (..maar weet niet waar de klepel hangt?) (klepel schrijf je toch zo?)

Ontopic: Sommige mensen zijn zo opgevoed dat ze dat als de waarheid accepteren... je opvoeding kan toch geen fout zijn? Als je niet gelooft kom je in de hel wordt sommige mensen geleerd. (ben ik het niet mee eens..maar da's weer wat anders)
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 08:27
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
PurePleasure schreef:
Uhm.. de wet van behoud van energie is van natuurkunde. Energie gaat nooiit verloren. ALs je dood gaat dan komt er energie vrij. Kan je toch in geloven? En dat van die hemel slaat nergens op. Wie heeft hier nou de klok horen luiden... (..maar weet niet waar de klepel hangt?) (klepel schrijf je toch zo?)
Hoezo slaat 'dat van die hemel' nergens op? Als ik nou geloof in de wet van de zwaartekracht? Het is idioot om een natuurkundige wet toe te passen op metafysica, dat bedoelde ik.
Als je 'zielsenergie',wat een nogal bedenkelijk begrip is, behandeld als een natuurkundige vorm van energie, dan heb je de klok horen luiden maar heb je geen idee wat een klepel is!
Oud 25-02-2003, 12:10
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
Luther is gek dat is duidelijk.
Ja God is geloof in u maar ik ga nu wel ff naar de hoeren en een overval plegen.
Ow heb je dat zelf gezien??
of uit boeken??
Zelf gezien?? ==> erg oud ben je zeg!!
uit boeken => waarom geloof je de bijbel over het perfecte leven van Jezus dan niet??
Oud 25-02-2003, 12:38
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
De wet van behoud van energie!?! Wat is dat nou voor argument?
Dat zou net zoiets zijn als "er kan geen hemel boven ons zijn want dan zou die omlaag vallen".
De klok horen luiden...

On-topic: Vragen die beginnen met "waarom gelooft iemand dat.." zijn niet te beantwoorden.
je slaat de spijker op de kop, ik denk dus ook niet dat er een hemel is
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 17:05
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Big Brother schreef:
je slaat de spijker op de kop, ik denk dus ook niet dat er een hemel is
Ik acht het ook nogal ongeloofwaardig dat er een hemel is, maar even voor de duidelijkheid: Is de wet van de zwaartekracht voor jou een reden om niet in de hemel te geloven??
Oud 04-03-2003, 13:55
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
faen schreef:
Wat er precies na de dood is, kunnen die gereformeerden ook niet zeggen, maar zij hebben het met name over de "uitverkiezing".

Zoals iemand al zei van Jezus: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door mij.

Maar als je "onwetend" bent, kun je toch niet in de hel komen?
Oud 10-03-2003, 19:48
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
Bertine schreef op 04-03-2003 @ 14:55:
Wat er precies na de dood is, kunnen die gereformeerden ook niet zeggen, maar zij hebben het met name over de "uitverkiezing".

Zoals iemand al zei van Jezus: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door mij.

Maar als je "onwetend" bent, kun je toch niet in de hel komen?
dat weten ze zelf wel. er is of een hel, of een hemel. als mens ga je dus na het sterven of naar de hel, of naar de hemel. als je (druk het krom uit) foute dingen niet vergeven zijn, dan ga je naar de hel. de uitverkiezing is een leerstuk, dat hiermee te maken heeft.

niemand is onwetend. iedereen heeft een aangeboren Godsbesef. Zovele volken vereerden een god. zij gaven die gestalten in allerlei zaken. de natuur, bosgoden, de zon, wodan, zeus, allah, boeddha, de egyptische godenwereld, etc. zij wisten niet of nauwelijks van de Bijbel af. het is onze eigen schuld dat we het niet weten. maar wat wel waar is: al ben je bij de waarheid opgegroeid, heb je altijd uit de Bijbel horen lezen, het je de juiste weg goed geweten, maar niet bewandeld: dan zul je met dubbele slagen geslagen worden. Gijlieden hebt niet gewild, dat ik Koning over u zijn zou. Daarin ligt de kern van ons niet willen. maar mail gerust: 5311@dolfijn.nl
Oud 10-03-2003, 21:03
Artemis
Artemis is offline
ikZELF ben de weg, de waarheid en het leven

voor mij althans
ieder zn stamppot..
Oud 10-03-2003, 21:46
Joël
Joël is offline
Citaat:
dinkie schreef op 10-03-2003 @ 20:48:
als je (druk het krom uit) foute dingen niet vergeven zijn, dan ga je naar de hel.
En hoe kijk je dan aan tegen verschillende culturen? Kijkt God, volgens jou, naar wat onder "goed" en "fout" wordt verstaan binnen verschillende culturen?
Oud 11-03-2003, 06:22
Verwijderd
Citaat:
PurePleasure schreef op 24-02-2003 @ 22:26:

Ontopic: Sommige mensen zijn zo opgevoed dat ze dat als de waarheid accepteren... je opvoeding kan toch geen fout zijn? Als je niet gelooft kom je in de hel wordt sommige mensen geleerd. (ben ik het niet mee eens..maar da's weer wat anders)
ik ben niet gelovig opgevoed. Integendeel.. wat nu? Ik geloof wel nl.

kvind dat mensen eerst maar eens de bijbel moeten lezen voor ze willen reageren in dit soort topics..

*no offence*
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 07:28
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
Joël schreef op 10-03-2003 @ 22:46:
En hoe kijk je dan aan tegen verschillende culturen? Kijkt God, volgens jou, naar wat onder "goed" en "fout" wordt verstaan binnen verschillende culturen?
nee. Hij kijkt tegen goed en fout aan zoals in de Bijbel beschreven staat, en wel in de 10 geboden. een daad die niet strookt met deze geboden is een zonde, ofwel 'iets fouts.'
Oud 11-03-2003, 15:23
Isa
Isa is offline
Citaat:
JJzD schreef op 25-02-2003 @ 13:10:
Ow heb je dat zelf gezien??
of uit boeken??
Zelf gezien?? ==> erg oud ben je zeg!!
uit boeken => waarom geloof je de bijbel over het perfecte leven van Jezus dan niet??
wat bedoel je? Luther zei dat je alleen maar hoeft te geloven en ik zeg dat dat gewoon onzin is want dat zou betekenen dat je alles mag doen wat god verboden heeft omdat je toch wel in hem geloofd. Dat lijkt me erg stug.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2003, 15:41
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 11-03-2003 @ 16:23:
wat bedoel je? Luther zei dat je alleen maar hoeft te geloven en ik zeg dat dat gewoon onzin is want dat zou betekenen dat je alles mag doen wat god verboden heeft omdat je toch wel in hem geloofd. Dat lijkt me erg stug.
Geloof zondfer werken is dood
Jacobus

Wie mij liefheeft Houdt mijn geboden en hij zal gered worden
Jezus

Zouden wij in zonde blijven opdat de genade vermeerdere? In het geheel niet!! Wij zoijn gestorven voor onze zonden door onze doop en we zijn met Jezus opgestaan tot een nieuw leven in dienst van Hem
Paulus in de romeinen brief

Erg makkelijk om iets af te breken op mensen werk, maar kijk eerst naar ons echte voorbeeld
Oud 14-03-2003, 10:31
vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
Citaat:
faen schreef op 06-02-2003 @ 17:36:
Omdat de meeste gereformeerden, kortzichtig, bang en meestal niet zo heel erg slim zijn.
Oud 14-03-2003, 10:39
FireCracker
FireCracker is offline
Citaat:
JJzD schreef op 08-02-2003 @ 22:17:
simpel
Jezus zegt "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door mij"

En dat geloven niet all1 de gereformeerden maar bijna alle christenen die de bijbel een beetje serieus nemen.
*is het met JJzD eens*
Oud 14-03-2003, 11:37
Verwijderd
Kwil net zeggen, warom alleen de grefo's... volgens mij geldt dit voor zo ongeveer elke stroming in the christendom. Verder grotendeels wel met jjzd eens *heeft niet veel te zeggen*
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 13:59
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
dinkie schreef op 10-03-2003 @ 20:48:
dat weten ze zelf wel. er is of een hel, of een hemel. als mens ga je dus na het sterven of naar de hel, of naar de hemel. als je (druk het krom uit) foute dingen niet vergeven zijn, dan ga je naar de hel. de uitverkiezing is een leerstuk, dat hiermee te maken heeft.
De uitverkiezing is pas als Jezus op aarde is teruggekeerd hee!
En ik zal even mezelf nog verbeteren, Jezus komt pas wanneer iedereen van de Bijbel gehoord heeft. Maar ik zit dan met de vraag: Hoe zit dat dan met de overledenen?
En de in de gereformeerde belijdenis staat niet dat je door goede werken in de Hemel komt! Het gaat om het ware geloof in God, de wet van Mozes is een soort hulpstuk daarbij!
Oud 14-03-2003, 17:14
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
Bertine schreef op 14-03-2003 @ 14:59:
En ik zal even mezelf nog verbeteren, Jezus komt pas wanneer iedereen van de Bijbel gehoord heeft. Maar ik zit dan met de vraag: Hoe zit dat dan met de overledenen?
En de in de gereformeerde belijdenis staat niet dat je door goede werken in de Hemel komt! Het gaat om het ware geloof in God, de wet van Mozes is een soort hulpstuk daarbij!
eerst het laatste: begrijp me goed, ik ben niet arminiaans. ik geloof niet in goede werken, Bijbels: je kunt nog geen nagelschrapsel aan je eigen zaligheid toedoen. niets, helemaal niets. dusse, daar komen we misschien aardig overeen.
de uitverkiezing is van eeuwigheid. het einddoel van de mens is al bekend. daar si echter genoeg lectuur over te vinden: calvijn, groe etc.
dan het stukje van de overledenen: er staat dat alle volken van de Heere Jezus gehoord zullen hebben. net als uit alle geslacht, uit alle natie er mensen toegebracht zullen worden (bekeerd zullen worden). dus niet zozeer persoonlijk hier, maar meer in de zin van een volk, natie.
Oud 14-03-2003, 17:20
faan
faan is offline
raar dat niemand mijn spellingfout in de topicname gezien heeft
ik kom er ook pas later achter..
Oud 14-03-2003, 18:16
Diovai
Diovai is offline
Omdat hun ouders hun dat verteld hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 21:15
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
dinkie schreef op 14-03-2003 @ 18:14:
eerst het laatste: begrijp me goed, ik ben niet arminiaans. ik geloof niet in goede werken, Bijbels: je kunt nog geen nagelschrapsel aan je eigen zaligheid toedoen. niets, helemaal niets. dusse, daar komen we misschien aardig overeen.
de uitverkiezing is van eeuwigheid. het einddoel van de mens is al bekend. daar si echter genoeg lectuur over te vinden: calvijn, groe etc.
dan het stukje van de overledenen: er staat dat alle volken van de Heere Jezus gehoord zullen hebben. net als uit alle geslacht, uit alle natie er mensen toegebracht zullen worden (bekeerd zullen worden). dus niet zozeer persoonlijk hier, maar meer in de zin van een volk, natie.
Thanx voor deze uitleg!

Met godsdienst kwamen we er ook al niet uithoe dat nou zat met overledenen enzo. Soms vind ik wel dat mensen te snel conclusies over de uitverkiezing trekken, zo van: Hij is bekeerd, dus hij komt in de Hemel, en zij daar, zij is ongelovig, die komt vast niet in de Hemel. Echt boos kan ik daarom worden, dat mensen zo over anderen spreken, want het echte geloof zit in je hart, niet in de buitenkant!
Oud 15-03-2003, 12:05
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Bertine schreef op 14-03-2003 @ 14:59:
romeinen 5
de volken die nog niet van jezus hebbenn gehoord hebben de wet in hun hart geplant gekregen en zullen volgens diezelfde wet berecht worden.
de 10 geboden zijn universeel.
over de hele wereld zijn dat de basis van de volkswetgeving
Oud 15-03-2003, 15:26
Joël
Joël is offline
Citaat:
JJzD schreef op 15-03-2003 @ 13:05:
de 10 geboden zijn universeel.
over de hele wereld zijn dat de basis van de volkswetgeving
Wat dacht je van echtscheiding? Waar is dat verboden? Wat dacht je van het maken van afbeeldingen van God? Of een andere God aanbidden? Sabbatdag gedenken? Legaal mensen van je stam doden (in bepaalde culturen)? Of jaloezie? Sowieso al 6 van de 10 geboden die ik niet in 'basis' van de 'volkswetgeving' terugzie.

Citaat:
JJzD schreef op 15-03-2003 @ 13:05:
volkswetgeving
Die term heb ik nooit eerder gehoord. Bedoel je volkenrecht of wetgeving?
Oud 15-03-2003, 15:29
Joël
Joël is offline
Citaat:
dinkie schreef op 11-03-2003 @ 08:28:
nee. Hij kijkt tegen goed en fout aan zoals in de Bijbel beschreven staat, en wel in de 10 geboden. een daad die niet strookt met deze geboden is een zonde, ofwel 'iets fouts.'
Iemand die zo zwart/wit denkt, is kortzichtig. Ik geloof niet dat God kortzichtig is.
Oud 15-03-2003, 23:39
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
JJzD schreef op 08-02-2003 @ 22:17:
simpel

Helemaal mee eens... Zonder zonde besef snap je dit waarschijnlijk niet.. Groetjes
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 23:46
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Pherwilyaiel schreef op 14-03-2003 @ 11:39:
*is het met JJzD eens*
Ik ben het er ook mee eens
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 08:53
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Joël schreef op 15-03-2003 @ 16:26:
Wat dacht je van echtscheiding? Waar is dat verboden? Wat dacht je van het maken van afbeeldingen van God? Of een andere God aanbidden? Sabbatdag gedenken? Legaal mensen van je stam doden (in bepaalde culturen)? Of jaloezie? Sowieso al 6 van de 10 geboden die ik niet in 'basis' van de 'volkswetgeving' terugzie.
de wetten over het eren van JHWH komen idd niet terug in andere geloven.
lijkt me ook nogal logisch.
en je ziet heell veel van de rest ook terug.
en wat je niet goed terug ziet zal God perfecvt kunnen beoordelen.
Ik vertrouw op zijn rechtvaardige oordeel.

Citaat:
Die term heb ik nooit eerder gehoord. Bedoel je volkenrecht of wetgeving?
de wetten van de volken
Oud 19-03-2003, 19:21
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
Joël schreef op 15-03-2003 @ 16:29:
Iemand die zo zwart/wit denkt, is kortzichtig. Ik geloof niet dat God kortzichtig is.
huh? wat is daar kortzichtig aan? een rechter oordeelt op grond van het wetboek van strafrecht ofzow of iemands handelen gerechtvaardigd is. zo niet heeft diegene een probleem, en krijgt hij straf. In de hoeveelheid daarvan zit een zekere variering, maar het feit ligt er dat de daad afgekeurd wordt, fout is. noem je dat kortzichtig? zo handelt God eigenlijk ook.
Oud 19-03-2003, 20:57
Sithan
Sithan is offline
Johannes 3:16-19 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. 17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. 18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

Ik neem aan daarom
Oud 19-03-2003, 21:06
Isa
Isa is offline
Citaat:
Sithan schreef op 19-03-2003 @ 21:57:
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

Ik neem aan daarom
die niet gelooft is al veroordeeld, dus dan maakt het geen fuck uit of ik me nu bekeer tot het christendom veroordeeld ben ik toch al.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 12:10
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 19-03-2003 @ 22:06:
die niet gelooft is al veroordeeld, dus dan maakt het geen fuck uit of ik me nu bekeer tot het christendom veroordeeld ben ik toch al.
zoiets heet predestinatie.
daar zijn vele eeuwen discussies over
maar als jij je bekeerd tot christendom geloof je wel en ben je niet veroordeeld

waarom de een wel geloofd en de ander niet lijkt me een kwestie of je het een eerlijke kans wil geven ofdat je blind jezelf achterna wil lopen.
Oud 20-03-2003, 12:28
load_harmony
load_harmony is offline
dat denken niet alleen gereformeerden, dat denken alle christenen, en weet je waaarom?
omdat dat in de bijbel staan, en die geloven alle christenen (anders ben je geen christen)

snappie
Oud 20-03-2003, 20:44
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 19-03-2003 @ 22:06:
Dit gaat over de toegang tot de hemel...dus tot dan toe heb je nog kans om je te bekeren tot het geloof...

Losstaand dat ik er zelf geen moer in geloof
Oud 20-03-2003, 23:34
Verwijderd
Citaat:
faen schreef op 14-03-2003 @ 18:20:
raar dat niemand mijn spellingfout in de topicname gezien heeft
ik kom er ook pas later achter..
Wel gezien, genegeerd
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 23:37
Verwijderd
Citaat:
dinkie schreef op 19-03-2003 @ 20:21:
huh? wat is daar kortzichtig aan? een rechter oordeelt op grond van het wetboek van strafrecht ofzow of iemands handelen gerechtvaardigd is. zo niet heeft diegene een probleem, en krijgt hij straf. In de hoeveelheid daarvan zit een zekere variering, maar het feit ligt er dat de daad afgekeurd wordt, fout is. noem je dat kortzichtig? zo handelt God eigenlijk ook.
Rechters zijn toch ook vrij kortzichtig, die zien alleen de buitenkant. Hoe vaak wordt iemand niet onrechtvaardig gevangen gezet of vrijgesproken? Van een god mag je verwachten dat hij je gevoelens kent, weet wat je precies gedaan hebt en dan een eerlijk oordeel kan vellen. Als hij dan nog als een rechter doet, is hij dus inderdaad vrij kortzichtig.

En JJzD - haal het nou eens uit je hoofd - de meeste atheisten/agnostici hier denken NA. Die lopen niet dom achter zichzelf aan. In tegenstelling tot enkele christenen hier die domweg achter de rest aanlopen.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 10:09
Joël
Joël is offline
Citaat:
huh? wat is daar kortzichtig aan?
Nou, ik weet bijvoorbeeld dat ik niemand mag vermoorden, en dat ik niet door rood mag rijden, en dat ik het risico loop eenmalig gestraft te worden (per strafbaar feit uiteraard). Er zijn bestaan stammen (ik dacht indianen-stammen) waar mensen op hun 50ste vermoord worden (op verzoek, bij een soort ritueel) door familieleden. Als een familielid wijgert aan het verzoek te voldoen is dat zelfs een schande voor de persoon die in leven wordt gelaten. In zo'n cultuur is er niemand die het raar vindt; men doet dat altijd al zo. Als iemand zich niet bewust is van het feit dat hij zich volgens anderen immoreel gedraagt, is het toch een beetje raar om hem voor de rest van zijn leven te laten branden in de hel? (Want zo komt het op mij over als je zegt: 'als je (druk het krom uit) foute dingen niet vergeven zijn, dan ga je naar de hel.')

Citaat:
een rechter oordeelt op grond van het wetboek van strafrecht
Ja, maar die houdt ook rekening met tal van omstandigheden van het geval en omstandigheden m.b.t. de verdachte, zoals (psychische) overmacht, noodweer(exces), ontoerekeningsvatbaarheid e.d.

Citaat:
of iemands handelen gerechtvaardigd is. zo niet heeft diegene een probleem, en krijgt hij straf. In de hoeveelheid daarvan zit een zekere variering, maar het feit ligt er dat de daad afgekeurd wordt, fout is. noem je dat kortzichtig?
Er zitten uiteraard haken en ogen aan, maar als het gedrag inderdaad niet gerechtvaardigd blijkt (en ook aan andere voorwaarden voldaan is) is het zeker niet kortzichtig te noemen.

Citaat:
zo handelt God eigenlijk ook.
Er is alleen een groot verschil tussen de wetten van de rijkswetgever en die van God. Die van de rijkswetgever zijn min of meer bekend bij de personen op wie die wetten van toepassing zijn. De vraag is in hoeverre 'wetten' zoals de 10 geboden (als je die tenminste wetten kan noemen, wat ik betwijfel) bekend zijn bij mensen die leven in honderden verschillende culturen.

Citaat:
huh? wat is daar kortzichtig aan?
Het kortzichtige is dat je de 10 geboden verabsoluteert, alsof het universele wetten zijn die altijd en overal gelden.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 12:46
thugz-angel
thugz-angel is offline
omdat ze in zelf in God geloven
x
delal
Reageren

Regels voor berichten