Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
ik heb nog NOOIT iemand in een discussie zien gaan en er uit zien komen met een totaal andere visie, iemand gaat een discussie in met een standpunt en probeert dat te ondersteunen, voor het commentaar op dat standpunt heeft hij geen interesse ik heb bijvoorbeeld ook nog nooit een scheidsrechter zijn rode kaart zien terugnemen, nadat een speler tegen hem in begon te praten) maar theorieën hebben wel degelijk nut, theorieën leiden tot bewijzen en bewijzen leiden tot uitkomsten en nieuwe wetenschap |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Verwijderd
|
als we dan al in een illusie leven, kunnen we dan niet de beste manier van leven kiezen?
beste (meest comfort...ed) manier is toch enkel te verkrijgen door waar te nemen en dingen te verbeteren? het mag dan nog fout zijn wat we waarnemen, door theoriën en discussies kan je een nieuwe, aangenamere manier van leven ontdekken. als we dan toch in die illusie gedoemd zijn, kunnen we er toch evengoed het beste van maken. en idd, discussies zijn ook wel van belang hoor, anders zou ik hier nu niet mijn mening zetten, anderen hun mening lezen en kijken of ik dan al dan niet dichter bij de waarheid zit dan die anderen. eventueel kan ik dan een stuk(je) van mijn mening herzien. iedereen heeft dezelfde perceptie iedereen heeft dezelfde begrippen geleerd (anders zou functioneren in de maatschappij nogal onmogelijk zijn é, als je niet kunt communiceren en om te communiceren moet je toch voorwerpen ed eenzelfde naam geven?) interpretatie is altijd verschillend, kan erg op elkaar gelijken, maar nooit 100%. toch kan je uit elkaar interpretaties leren, denk ik. |
![]() |
|
Zodra we alles weten, is het afgelopen. Dan weet je hoe je eewig moet leven. Dan weet je hoe je een universum kan maken. Dan weet je hoe je god kunt zijn.
Totale kennis = wij worden de progameurs van het universum en komen in de positie van een god. Onze (huidige) perceptie zal dit echter niet toelaten. Zodra er fouten in onze kennis voorkomen. Worden deze doorgerekend in kennis die een product is van de kennis die we al hebben. Hier zit het gevaar. Want tijd is een belangrijke factor, de natuur geeft iedereen een kans. Alle leefvormen hebben een kans gehad om aan de top te komen, wij zijn nu aan de top. Maar voor hoe lang nog? Ik ben al begonnen met mijn perceptie te verwijden, binnenkort zal deze perceptie een heel stuk verder verwijden ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Discussies brengen mij soms juist een andere of duidelijkere visie op bepaalde dingen. In mijn geval zijn discussies dus niet nutteloos! In tegendeel. Ik denk ook dat hoe jij iets mee maakt, wat en hoe jij het ervaart, Dat dat jouw werkelijkheid is. Voor iedereen kan dat dus een andere werkelijkheid zijn. Niemand is het zelfde, dus ook onze visie op dingen en gevoelens niet! Liefs, Dashja
|
![]() |
Of de ironie hiervan ontgaat iedereen, of (hetgeen ik niet hoop, want dat zou mijn meer debiele karaktertrekken schetsen) deze ligt zo aan de oppervlakte dat niemand het tot nog toe de moeite waard vond om ervan te gewagen, maar: een discussie beginnen over de zinledigheid van discussies...?
Wat je, mijn waarde Schaap, op deze wijze hoe dan ook wel illustreert is óf je onzekerheid omtrent óf je ongeloof in je eigen stelling. Van een andere, laatste mogelijkheid wil ik geenszins uitgaan. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Nochtans kunnen we de wereld in primaire, objectieve en secundaire, subjectieve begrippen indelen volgens Locke. Als ik twee mensen een sinasappel geef zullen ze het wellicht niet eens zijn over de smaak, maar wel over het feit dat het een sinasappel is. Zo kunnen we op z'n minst orde scheppen (in onze gemeenschappelijke illusies...) REIE
||
Citaat:
Een manier om alles te begrijpen begint bij het waarnemen van alle materie. Pas als de materie is waargenomen kunnen er processen volgen om het te analyseren. Als alles is begrepen, is het mogelijk om een god status te creeren. Je weet hoe je leven kan nabootsen, je weet hoe je atomen kan creeren. De enige manier naar de totale kennis is totale perceptie. HOE BERIJK JE DIT? door te ZOEKEN naar de realiteit. en NIET door in illusies te geloven. Ik ben er vrij zeker van dat dit het doel is van het leven. En DAN als je bekijkt dat alles wat wij nu doen op dit moment misschien gebaseerd is op een kleine perceptie zul je begrijpen dat een discussie waarin de kennis net zo goed zo fout kan zijn eigenlijk nutteloos is want alleen op 100 % zekerheid kun je verder bouwen. Vanuit daar kun je discusieren, maar nu is zoveel kennis gebaseerd op illusies dat het onmogelijk is om nog een reeele uitkomst te krijgen uit een theorie. Het is gewoon informatie UIT VERKEERDE INFORMATIE. Het kan namelijk pas GOEIE correcte informatie zijn, als het 100 % zeker is dat de andere opties niet werkelijk plaats vinden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Luister:
Een manier om alles te begrijpen begint bij het waarnemen van alle materie. Pas als de materie is waargenomen kunnen er processen volgen om het te analyseren. Als alles is begrepen, is het mogelijk om een god status te creeren. Je weet hoe je leven kan nabootsen, je weet hoe je atomen kan creeren. De enige manier naar de totale kennis is totale perceptie. HOE BERIJK JE DIT? door te ZOEKEN naar de realiteit. en NIET door in illusies te geloven. Ik ben er vrij zeker van dat dit het doel is van het leven. En DAN als je bekijkt dat alles wat wij nu doen op dit moment misschien gebaseerd is op een kleine perceptie zul je begrijpen dat een discussie waarin de kennis net zo goed zo fout kan zijn eigenlijk nutteloos is want alleen op 100 % zekerheid kun je verder bouwen. Vanuit daar kun je discusieren, maar nu is zoveel kennis gebaseerd op illusies dat het onmogelijk is om nog een reeele uitkomst te krijgen uit een theorie. Het is gewoon informatie UIT VERKEERDE INFORMATIE. Het kan namelijk pas GOEIE correcte informatie zijn, als het 100 % zeker is dat de andere opties niet werkelijk plaats vinden. allemaal goed en wel, maar zolang we die verdere perceptie niet hebben, kunnen we ook geen uitgebreidere discussies beginnen. dus ik zou zeggen, wees blij met wat je weet en wat er te weten valt in deze ('perceptie') wereld. verder kan je nl niet geraken. enneuh, ik vind dit eigenlijk niet ter zake doend... en zou bij god niet weten waarom het een reply is op mijn stukje. je mag altijd es proberen me dat uit te leggen, hoe moeilijk het dan ook is, aangezien ik blijkbaar (samen met vele anderen) een heel beperkte perceptie heb. ![]() Laatst gewijzigd op 04-02-2003 om 21:14. |
![]() |
||
Citaat:
En ik ga dit niet uitleggen, en als ik nu verder ga met mn uitleg zullen er bepaalde dingen zijn die ik niet of nauwelijks kan uitleggen. waarvan ik denk dat jullie die toch (blijkbaar) niet begrijpen. (phensic mail me maar als je wilt dat ik het een keer helemaal aan je uitleg) |
![]() |
|
Ja hoor: Met filosofie berijk je namelijk niets. Het enige wat filosofen doen is alles in twijfel trekken, door dingen op oneindig veel manieren te bekijken. Filosofische theorieen zijn er oneindigen en ze kunnen toch nooit bewezen worden ("ja, tis maar hoe je het bekijkt") Over filosofie praten en discussieren kan best leuk zijn, maar ik ben niet van mening dat het echt nut heeft.
||
Citaat:
![]()
|
Ik ben van mening dat discussies wel degelijk nuttig (kunnen) zijn. Ik geloof trouwens niet dat de door ons waargenomen realiteit niet overeenkomt met de echte realiteit, maar als dat wel zo zou zijn, en de zoektocht naar de realiteit het doel van het leven is, dan is het toch veel slimmer om met theorien en discussies naar realiteit te zoeken inplaats van slechts met je eigen kennis en opvattingen?
Ons huidige leven (wel of niet bestaand uit illusies) is voor een deel voortgekomen uit discussies (ik denk dat men elkaar zeker tot een ander standpunt kan overhalen). We hebben in de loop der tijd onze eigen realiteit geschapen, mischien klopt die wel helemaal niet met de echte, maar dat doet er even niet toe. We kunnen nu gaan zoeken naar de echte realiteit maar we kunnen ook onze eigen realiteit verbreden, dat lijkt mij IIG een stuk slimmer, en zeker een stuk makkelijker. |
![]() |
|
oke, luister en huiver:
het gaat erom dat we nooit zeker kunnen zijn, dat wat we waarnemen ook echt werkelijk gebeurd. Misschien mankeert er wel iets aan onze perceptie toch? Daarom is het in theorie dus compleet zinloos om een discussie te houden met materiaal waar je geeeneens zeker kan van zijn dat het wel waar is. En lees nu de rest maar voor wat aanvullende info ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik zeg neit dat het ff 1,2,3 gepiept is, alles weten. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Stel dat alles wat we waarnemen realiteit is, vind je discussie's dan wel nuttig? Voor mij maakt het niets uit, zolang we zelf niet weten wat nou echt de realiteit is, voorbeeld: stel dat je nu eeuwig in een droom zou belanden, je droom is 100% illusie. Hoe dan ook, je moet er dan iets moois van maken, ookal is het een grote illusie. Dan denk ik dat discussies en theorien zeer nuttig zijn, ongeacht realiteit of illusie. |
![]() |
||
Citaat:
Duh tuurlijk moet je het leuk maken, en ja als alles wat wij waarnemen 100 % zeker de realiteit is, is een discussie wel nuttig natuurlijk |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Zo verder discusieren kan btw wel eindeloos zo door gaan, maar als jullie dit niet snappen houdt het op. |
![]() |
|
als je dat bedoeld dan heb je et gewoon over een verkeerde conclusie getrokken maar als je in een illusie leeft dan leef je in een complete onwerkelijke wereld lijkt mij dan...
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
Voor alle niet-spirituele mensen zou alles zinloos moeten zijn. Als je nadenkt, en op alles doorredeneert, is er uiteindelijk geen zin in wat dan ook. Kijk bijvoorbeeld naar de basisprincipes van de mens, zoals voortplanting, voeding, en een dak boven je hoofd.
1)voortplanting: voortplanten, leuk om te doen. Maar in het principe doe je het daar niet om. Niet hoe ik het hier bedoel iig. Je plant je voort zonder erover na te denken in de eerste instantie, maar we denken er hier wel over na. Je wilt je voortplanten, je begaat de daad, en hoppa kind. Wat is heir de zin van? het voort laten bestaan van het menselijk ras, zit nu eenmaal in je genen ingebouwd. Nu is de vraag, waar is het nu eigenlijk goed voor? Juist.... 2)voeding: Dit valt tog mooi onder de categorie nuttig lijkt me, ivm in leven blijven enzow. Maar dan kijk je verder, waar is het leven zelf nou goed voor. Die vraag is op zich al zinloos, omdat je er toch nóóit uitkomt 3)zie boven. Ik wil hier nog wel even bijzeggen dat ik niet levensmoe ben of wat dan ook, maar dat als je erover nadenkt het leven zinloos is. Ook al bedenk je, ik noem maar wat, een middel om eeuwig te leven (niet zeggende dat dat goed is), dan laat je je sporen achter op deze planeet, deze wereld/werkelijkheid, maar wat heeft t voor zin? ![]() Lord D!M
||
Citaat:
||
Citaat:
Wat ik probeer te zeggen is: alles kan net zo goed zinloos als zinvol zijn. Het is niet te weten. Misschien moet je alles wel op oneindig veel manieren bekijken als voorbereiding op een leven na de dood. Dan is het niet zinloos. Je moet keuzes maken. Je kunt niet zeggen dit of dat is zinloos, dat weet je niet. Je kunt zeggen: ik vind dit of dat zinloos of dit zou wel eens zinloos kunnen zijn. Je weet niet of iets zin heeft zolang je de zin van het leven niet weet. Op welk punt ben je het hier niet mee eens?
Laatst gewijzigd op 12-03-2003 om 16:59. |
![]() |
||
Citaat:
misschien is dat de zin ![]()
|
|