Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2003, 19:15
Optima
Optima is offline
vandaag dag 1: en ik heb geen geduld

zijn er hier mensen die gitaar spelen en nog kunnen herinneren hoe hun voortgang ging?
Oud 24-03-2003, 19:15
Verwijderd
3 maanden

ik dan
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 19:26
Optima
Optima is offline
Citaat:
Ufke schreef op 24-03-2003 @ 20:15:
3 maanden

ik dan
oohwwkee: wat dan? en met les, zelfstudie?Welk boek gebruikte je?
Oud 24-03-2003, 19:28
Verwijderd
geen boeken, gewoon meeraggen met de plaat...

maar ik had dan al wel de basis van bijna een jaar basgitaar
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 19:31
DeadNation
DeadNation is offline
Ik had geen enkele muzikale ervaring en tsja als je punkrock of hardcore wilt spelen moet dat binnen enkele maanden wel lukken. Simpele shit dan....gewoon veel oefenen met overpakken van akkoorden en de reikwijdte van je vingers en dan lukt t wel.
Oud 24-03-2003, 19:32
JozefDeAzoriaan
JozefDeAzoriaan is offline
in een maand of 3 kan je perfect doen,met tabs
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 19:39
Arun
Arun is offline
Ligt eraan, ik kon een beetje spelen na een maand en na twee maanden gewoon en nu na een half jaar best aardig..

Met les gaat het vaak wat sneller, ik heb het via wat uitleg mezelf aangeleerd.. 't Is niet echt moeilijk..
Oud 24-03-2003, 19:56
Verwijderd
Ik baal best wel dat ik nooit gitaar heb leren spelen
Nu vind ik het veel te laat om lessen te nemen, want ofwel ik kom bij de beginners van heel wat jaren jonger, of ik kom bij leeftijdsgenoten die veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel verder zijn.

Misschien zoek ik in de bieb nog wel een cd-rommetje waar het goed op staat. Alleen hebben ze die hier in A´doorn helemaal niet denk ik .

Maar ja, ik heb iig wel een oude elektrische gitaar van mijn broer hier staan.

Wat mij eigelijk klote lijkt om te leren zijn de accoorden.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 20:23
konflict
konflict is offline
powerchords: een week
'echte' akkoorden: een maand of twee
klassiek (met tokkelen e.d.): een jaar of vier

mits je goed oefent, en je tanden poetst
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 20:53
pure dutch
pure dutch is offline
is da nou akoestisch of electrisch???
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 21:42
Thought Alive
Thought Alive is offline
Citaat:
Morridin schreef op 24-03-2003 @ 20:56:
Ik baal best wel dat ik nooit gitaar heb leren spelen
Nu vind ik het veel te laat om lessen te nemen, want ofwel ik kom bij de beginners van heel wat jaren jonger, of ik kom bij leeftijdsgenoten die veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel verder zijn.

Misschien zoek ik in de bieb nog wel een cd-rommetje waar het goed op staat. Alleen hebben ze die hier in A´doorn helemaal niet denk ik .

Maar ja, ik heb iig wel een oude elektrische gitaar van mijn broer hier staan.

Wat mij eigelijk klote lijkt om te leren zijn de accoorden.
Waarschijnlijk zou je prive les krijgen als je naar een muziekschool zou gaan, als ik jou was zou ik het gewoon doen, nooit te laat om te beginnen
Oud 24-03-2003, 23:26
DeadNation
DeadNation is offline
Powerakkoorden een week? Achja het is makkelijk, maar vergeet niet aanslag en muten en whatnot. Echt niet dat je in een week dat perfect speelt.
Oud 25-03-2003, 08:17
Verwijderd
Ik zit nu sinds een jaar of vijf op gitaarles en ik ga er dit jaar mee nokken. Ik heb van het spelen in verschillende bandjes veel en veel meer geleerd dan die hele gitaarles bij elkaar. En dat is vrij frustrerend. Ik kan nu redelijk gitaarspelen. Powerchords zijn easy, open akkoorden ook en barré-akkoorden zijn te doen... behalve die waar je drie vingers naast elkaar moet zetten ... zo'n B ofzo... Dan speel ik liever een Bm.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 09:35
'I'he Prophet
'I'he Prophet is offline
Doe jezelf een lol en leer de theorie erachter meteen ook. Dat scheelt echt stukken als je wat serieuzer dan aanklooien aan de slag gaat.
Oud 25-03-2003, 10:18
Thought Alive
Thought Alive is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 25-03-2003 @ 09:17:
Ik zit nu sinds een jaar of vijf op gitaarles en ik ga er dit jaar mee nokken. Ik heb van het spelen in verschillende bandjes veel en veel meer geleerd dan die hele gitaarles bij elkaar. En dat is vrij frustrerend. Ik kan nu redelijk gitaarspelen. Powerchords zijn easy, open akkoorden ook en barré-akkoorden zijn te doen... behalve die waar je drie vingers naast elkaar moet zetten ... zo'n B ofzo... Dan speel ik liever een Bm.
Ja, ik speel nu 2 jaar, maar een B is voor mij nog echt onmogelijk om gewoon te spelen, ben echt 10 seconden bezig om hem neer te zetten...
Wat wel kan is gewoon het F akkoord in 7e positie pakken, is ook een B
Oud 25-03-2003, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Thought Alive schreef op 24-03-2003 @ 22:42:
Waarschijnlijk zou je prive les krijgen als je naar een muziekschool zou gaan, als ik jou was zou ik het gewoon doen, nooit te laat om te beginnen
Helaas geef ik al mij geld uit aan muziek cd´s die ik dan later eigelijk na zou willen kunnen spelen

Plus dat ik teveel internet
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 12:35
Verwijderd
Citaat:
powerchords: een week

ja dan kun je ook echt 1 powerakkoord maar aanslag en overpakken zegt je dan nog nix
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 12:53
paco de taco
paco de taco is offline
Citaat:
pure dutch schreef op 24-03-2003 @ 21:53:
is da nou akoestisch of electrisch???
is in principe hetzelfde alleen bij akoestisch zitten de snaren wat verder uit elkaar/de hals is breder
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 13:01
m'neer
m'neer is offline
Ik had les (liedjes spelen, TOTAAL geen theorie) en ik kon na anderhalve maand 'is there anybody out there?' van Pink Floyd spelen... Na drie maanden ging de volledige intro van 'Nothing Else Matters' van Metallica me ook wel goed af.

...maar aan zelfstudie heb ik méér gehad, om eerlijk te zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 13:03
m'neer
m'neer is offline
Tip: probeer de solo van Paul Weller's 'a bullet for everyone'... Toegankelijker dan 'Stairway To Heaven', maar nog wel pitig
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Thought Alive schreef op 25-03-2003 @ 11:18:

Dat doe ik meestal ook. Maar dat klinkt soms niet zo mooi.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 14:09
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
m'neer schreef op 25-03-2003 @ 14:01:
Ik had les (liedjes spelen, TOTAAL geen theorie) en ik kon na anderhalve maand 'is there anybody out there?' van Pink Floyd spelen... Na drie maanden ging de volledige intro van 'Nothing Else Matters' van Metallica me ook wel goed af.
Misschien een stomme vraag he, maar als je de theorie niet kent, dan kun je toch alleen maar liedjes coveren, PunRock maken en liedjes scrijven die niet klinken?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 15:03
Verwijderd
Citaat:
Rhinus schreef op 25-03-2003 @ 15:09:
Misschien een stomme vraag he, maar als je de theorie niet kent, dan kun je toch alleen maar liedjes coveren, PunRock maken en liedjes scrijven die niet klinken?
tuurlijk niet
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 18:52
konflict
konflict is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 25-03-2003 @ 00:26:
Powerakkoorden een week? Achja het is makkelijk, maar vergeet niet aanslag en muten en whatnot. Echt niet dat je in een week dat perfect speelt.
true, maar ze vroeg om een beetje 'leuk'
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 19:28
m'neer
m'neer is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 25-03-2003 @ 15:09:
Nee, natuurlijk niet. Ik heb mezelf later wel geprobeerd wat theorie aan te leren, maar ik leerde uiteindelijk meer door met nummers mee te spelen en proberen te begrijpen wáárom iets gedaan werd...

[arrogant]Ik kan dus uitstekend met nummers meespelen door middel van improvisatie, ik kan uitstekend een bluesnummer in elkaar flansen, ik kan uitstekend de juiste noten aanslaan wanneer een nummer begint wat ik nog nooit heb gehoord[/arrogant], maar hoe een pentatonische toonladder in elkaar zit zou ik absoluut niet weten.

Ik speel dan ook vooral veel blues en rock 'n roll Sinds kort heb ik de solo van Paul Weller's 'a bullet for everyone' onder de knie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2003, 19:32
konflict
konflict is offline
theorie is in mijn ervaring alleen nuttig als je ook zelf nummers gaat schrijven... vooral omdat het je toelaat ook stukken voor piano of welk instrument dan ook te bedenken omdat de theorie daarvoor hetzelfde is, je hoeft dan dus niet op je eigen oren af te gaan.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 19:34
konflict
konflict is offline
Citaat:
Thought Alive schreef op 25-03-2003 @ 11:18:
Ja, ik speel nu 2 jaar, maar een B is voor mij nog echt onmogelijk om gewoon te spelen, ben echt 10 seconden bezig om hem neer te zetten...
als je maar lang genoeg oefent dan lukt dat vanzelf
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 19:35
m'neer
m'neer is offline
Citaat:
konflict schreef op 25-03-2003 @ 20:32:
theorie is in mijn ervaring alleen nuttig als je ook zelf nummers gaat schrijven... vooral omdat het je toelaat ook stukken voor piano of welk instrument dan ook te bedenken omdat de theorie daarvoor hetzelfde is, je hoeft dan dus niet op je eigen oren af te gaan.
Dit zou ik niet weten. Hoewel ik geen eigen nummers schrijf, zit ik wel regelmatig te tokkelen op m'n akoestische gitaar, en daar rollen dan wat blues-improvisaties op - niet per sé volgens het 12bar-schema.

Theorie lijkt me handig als guideline, om te kijken of wat je doet wel klopt volgens muzikale opvattingen.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 19:51
Gadje
Gadje is offline
nu ik dit hier zo lees gaak denk ook maar ff snel een elec. gitaar kopen, wak owk al lang van plan ben, als j het binnen een half jaar dan tog redelijk kan vink da echt een goed ideej.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 19:54
konflict
konflict is offline
Citaat:
Gadje schreef op 25-03-2003 @ 20:51:
nu ik dit hier zo lees gaak denk ook maar ff snel een elec. gitaar kopen, wak owk al lang van plan ben, als j het binnen een half jaar dan tog redelijk kan vink da echt een goed ideej.
Ik zou maar eerst 'ns prioriteiten stellen en wat Nederlandse les nemen voordat je je aan een gitaar waagt...

ontopic; Het klote aan theorie is dat je muziek gaat schrijven die in eerste instantie gebaseerd is op theorie in plaats van gevoel, en het is lastig dat 'uit' te zetten (maar het lukt me meestal wel).
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 20:01
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 25-03-2003 @ 09:17:
ware het niet dat je dan een heel andere toon krijgt

speel dan ipv een open b gewoon een barre-b akkoord.

(damn, met dit soort topics toch wel spijt dat ik mn gitaar na 8 jaar heb weggedaan )
Oud 25-03-2003, 21:03
Verwijderd
Citaat:
duyvel schreef op 25-03-2003 @ 21:01:

(damn, met dit soort topics toch wel spijt dat ik mn gitaar na 8 jaar heb weggedaan )
Ja, ik weet dat een Bm niet hetzelfde is als een B, maar met distortion hoor je dat niet echt... en anders doe ik 'm gewoon zow:

E|---|-1-|
B|---|---|-2-|
G|---|---|-3-|
D|---|---|-4-|
A|xxx
E|xxx

Als jullie tenminste uit mijn notatie komen... volgens mij is het geen officiele tab... maar dat geeft niet.

Gitaren nooit wegdoen! Dat is zonde...!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 21:34
Thought Alive
Thought Alive is offline
Citaat:
konflict schreef op 25-03-2003 @ 20:34:
als je maar lang genoeg oefent dan lukt dat vanzelf
Nou ja voorlopig stoor ik me er no gniet echt aan dat ik het niet kan, en heb nog genoeg andere dingen om te leren, maar komt misschien nog wel
Oud 25-03-2003, 22:37
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
dan kan je net zo goed een barretje pakken...

e---------
b----4---
g----4---
d----4---
a----2---
e---------

is makkelijker toch, en je krijgt dezelfde toon, alleen een octaaf lager.

k kan het dus nu niet uitproberen, vergeef me als ik me vergis
Oud 26-03-2003, 08:29
Verwijderd
Ligt er natuurlijk ook aan of je een beetje talent hebt.
Andere bassist uit mn klas daagde me uit RHCP - Around the World te spelen, hij speelt zelf al 3 jaar.
Ik speel nog geen jaar, en nu ik op deze ochtend dat ik ziek ben me verveel, speel ik dat nummer in een kwartiertje.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 09:23
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
duyvel schreef op 25-03-2003 @ 21:01:

open b?

x 2 1 4 0 x zoiets?
Oud 26-03-2003, 12:52
m'neer
m'neer is offline
Citaat:
mcsun schreef op 26-03-2003 @ 10:23:
open b?

x 2 1 4 0 x zoiets?
Kijk, en het uitvogelen van zulke dingen vond ik vroeger wel interessant, maar nu te veel werk.

Als je ook leuke muziek kunt maken zonder bekend te zijn met de theorie, waarom zou je dan de moeite nemen om het te leren? Tenzij het je interesseert, uiteraard.
Er zijn ook zat muzikanten die geen noten lezen of de theorie niet voldoende beheersen...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 13:12
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
m'neer schreef op 26-03-2003 @ 13:52:
Kijk, en het uitvogelen van zulke dingen vond ik vroeger wel interessant, maar nu te veel werk.
Niet zoveel werk hoor Een B majeur is b,d#,f#. Als je dat weet ben je er.

Citaat:
Als je ook leuke muziek kunt maken zonder bekend te zijn met de theorie, waarom zou je dan de moeite nemen om het te leren? Tenzij het je interesseert, uiteraard.
Er zijn ook zat muzikanten die geen noten lezen of de theorie niet voldoende beheersen...
Precies. Ik lees absoluut geen noten en ken wat betreft de theorie alleen wat basis-dingetjes. Zolang je eigen nieuwsgierigheid maar wordt bevredigd is het goed he; hoeveel je precies leert hangt helemaal af van hoeveel je wilt weten. Met het internet is dat heel makkelijk omdat over bijna alles wel iets te vinden is.
Oud 27-03-2003, 15:27
m'neer
m'neer is offline
Citaat:
mcsun schreef op 27-03-2003 @ 14:12:
Niet zoveel werk hoor Een B majeur is b,d#,f#. Als je dat weet ben je er.
Ik ben steeds te lang bezig met het bepalen van de eerste, derde en vijfde noot... Dat was 't toch?

Dusse, Optima, antwoord genoeg?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 15:37
nps
nps is offline
wat een bulltopic, dat ligt voor iedereen anders en heeft te maken met gevoel voor muziek, lenigheid van je vingers en inzet en weetikwatnogmeer.
Oud 27-03-2003, 16:48
Verwijderd
Citaat:
*MiNDLeZz* schreef op 27-03-2003 @ 16:37:
wat een bulltopic, dat ligt voor iedereen anders en heeft te maken met gevoel voor muziek, lenigheid van je vingers en inzet en weetikwatnogmeer.
... maar zo krijg je er wel een beetje een idee van.

Wat zou anders überhaupt het nut van een forum zijn? Je kunt ook overal over zeuren...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 21:57
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
*MiNDLeZz* schreef op 27-03-2003 @ 16:37:
en hoeveel tijd je je verveelt van de dag

ik ben nu opleidingloos en werkeloos, en gitaarspelen gaat opeens een stuk vlotter
ik speel nu ongeveer 5 maanden ofsow, en nah ik kan wel een paar leuke dingetjes doen, paar nr's, maar vooral intro's omdat ik na de intro's altijd verveeld raak, ik vind nummers naspelen niet echt leuk. ik flans liever zelf wat in elkaar, af en toe een nummer naspelen is wel leuk jah, en metallica nothing else matters kan ik nu ook *bijna* compleet spelen, maar wel met tabs erbij anders raak ik de tel kwijt en voor de rest, jah ik heb nu een paar (zelfverzonnen) riffs die ik gewoon achter elkaar aan pleur en dat noem ik dan een zelfgemaakt nummer . maarjah gewoon "freestylen" vind ik gewoon het leukst.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 22:02
Gadje
Gadje is offline
Citaat:
konflict schreef op 25-03-2003 @ 20:54:
Ik zou maar eerst 'ns prioriteiten stellen en wat Nederlandse les nemen voordat je je aan een gitaar waagt...

ontopic; Het klote aan theorie is dat je muziek gaat schrijven die in eerste instantie gebaseerd is op theorie in plaats van gevoel, en het is lastig dat 'uit' te zetten (maar het lukt me meestal wel).
niets tegen mijn nederlands ik kan ook wel in correct nederlands een bericht achter laten maar ja daar heb ik geen zin in. zoo beter dan???!!!
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 07:52
CrazyIkke
CrazyIkke is offline
Owkeej,
Ik heb 4 jaar akoestisch gespeeld, heb nu eindelijk 2 maanden een electrische,

Maaruh ik zal nu wel een hele domme vraag stellen, Maar wat is een powerchord?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 09:10
m'neer
m'neer is offline
Citaat:
CrazyIkke schreef op 28-03-2003 @ 08:52:
Owkeej,

'n powerchord is geloof ik een 'onzijdig' akkoord; je laat even in 't midden of 't een majeur of een mineur akkoord is, door drie snaren aan te slaan, in plaats van vier of meer.

en toen kwam mijn schamele kennis van de theorie tevoorschijn
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 12:27
Thought Alive
Thought Alive is offline
Citaat:
Owkeej,

Wat hier met powerchords wordt bedoeld is, de bovenste drie snaren van een F of B accoord en alle afgeleiden van dien. Het is echter nog wel wat meer, maar daar is ook mijn theoriekennis niet goed goenoeg voor...
Oud 28-03-2003, 15:37
Verwijderd
Citaat:
m'neer schreef op 28-03-2003 @ 10:10:
'n powerchord is geloof ik een 'onzijdig' akkoord; je laat even in 't midden of 't een majeur of een mineur akkoord is, door drie snaren aan te slaan, in plaats van vier of meer.

en toen kwam mijn schamele kennis van de theorie tevoorschijn
Als bassist heb ik nu de vraag: je kan toch ook met 3 snaren een majeur- of mineurakkoord spelen?
Bijv.
majeur:
d 1
a 3
E 4

en mineur:
d 1
a 2
E 4

?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 16:43
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Gadje schreef op 27-03-2003 @ 23:02:
niets tegen mijn nederlands ik kan ook wel in correct nederlands een bericht achter laten maar ja daar heb ik geen zin in. zoo beter dan???!!!
Nee. Nogsteeds niet goed.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 18:20
Verwijderd
Citaat:
Rhinus schreef op 28-03-2003 @ 17:43:
Nee. Nogsteeds niet goed.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 18:34
Verwijderd
Citaat:
Powerchords zijn akkoorden voor mensen die geen barré grepen kunnen...

Maar goed, ik zal het ff uitleggen. Ipv bijna alle snaren te gebruiken, gebruik je er maar twee. Als je bijvoorbeeld dit pakt:

E xxx
B xxx
G xxx
D --- | -1-|
A --- | -3-|
E xxx

En dit is dus een powerchord. Een B, welteverstaan.
*niet slaan als het fout is.*

E xxx
B xxx
G xxx
Dxxx
A --- | -1-|
E --- | -3-|

En dit is een F.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten