Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2003, 08:45
m'neer
m'neer is offline
Het kan óók nog zo zijn dat iemand zijn omgeving juist een plezier wil doen door zelfmoord te plegen. Ik kan me goed voorstellen dat iemand zich liever van zijn eigen leven beroofd dan dat-ie zijn naasten met zijn 'problemen' opzadelt.

Zulke mensen bestaan ongetwijfeld. Verkeerde gedachtengang wellicht, maar dat terzijde.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2003, 09:03
Verwijderd
Citaat:
Kazanka schreef op 26-03-2003 @ 19:02:
ik denk dat alle bewuste daden van een wezen, egoistische daden zijn. Hierdoor komt ook gelijk voort dat egoisme niet slecht hoeft te zijn, in de meeste gevallen is egoisme goed...
Precies.. Als je nooit egoïstisch bent in je leven, waar brengt dat je dan.. Je maakt voortdurend egoïstische beslissingen, omdat je jezelf nou eenmaal voorop moet stellen. Mensen roepen dat eeuwig tegen depressieve mensen, denk nu eens aan jezelf.. maar wanneer dat aan jezelf denken nadelig is voor degene die het roepen dan moeten ze ineens vooral aan hen denken en daar rekening mee houden..

Nogal dubbel allemaal
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 12:25
dwars
dwars is offline
Citaat:
m'neer schreef op 27-03-2003 @ 09:45:
Het kan óók nog zo zijn dat iemand zijn omgeving juist een plezier wil doen door zelfmoord te plegen. Ik kan me goed voorstellen dat iemand zich liever van zijn eigen leven beroofd dan dat-ie zijn naasten met zijn 'problemen' opzadelt.

Zulke mensen bestaan ongetwijfeld. Verkeerde gedachtengang wellicht, maar dat terzijde.
Zulke mensen bestaan idd, mijn vriend is waarschijnlijk iemand die daarom nooit wat over zijn 'problemen' gezegd.
Veel mensen die zelfmoord plegen hebben zo'n weinig zelfvertrouwen en een zo laag zelfbeeld dat ze vinden dat ze niet belangrijk genoeg zijn, dat ze er niet toe doen. En dat ze dus ook te weinig voor zouden stellen om om hulp te vragen. Dit is natuurlijk helemaal niet waar, maar het is erg moeilijk om degene daarvan te overtuigen.
Oud 27-03-2003, 12:37
dwars
dwars is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-03-2003 @ 21:51:

Juist als het gevoel er al langer vantevoren aan zit te komen zou je verwachten dat iemand daar actie tegen zou kunnen ondernemen, door medicatie, door therapie e.d. Het feit dat het door een zoals jij zegt duidelijke chemische of hormonale oorzaak komt geeft dus maar weer aan dat het negeren daarvan een bewuste keuze is. Als je al maanden met die gevoelens rondloopt moet je hulp zoeken. Doe je dat niet dan ben je egoïstisch bezig. Dat je op het moment zelf niet meer denkt aan wat je anderen aandoet is je eigen schuld, dan had je eerder moeten ingrijpen.
Het negeren van deze chemische oorzaak is geen bewuste keuze. Het is geen bewuste keuze om deze stoffen in meer of mindere mate aan te maken en over het algemeen weet iemand ook helemaal niet dat ze dat doen en daardoor een soort 'aanleg' hebben voor zelfmoord. Die stoffen veroorzaken depressieve gevoelens waar je maanden/jaren mee rond kan lopen. Er zijn heel wat mensen die dan ook om hulp vragen. Maar er zijn ook veel mensen die niet om hulp durven te vragen of zichzelf te weinig waard vinden om hulp te vragen. Dat vind ik heel erg en ik zou het graag anders zien, maar veel is er niet aan te doen. Het is in elk geval niet egoïstisch te noemen, want zo iemand cijfert zichzelf juist helemaal weg door geen hulp te vragen. Degene vindt meestal juist dat hij/zij zelf geen recht heeft om te leven omdat ze zelf zo onbetekenend zijn. En dan kan iemand nog zoveel liefde krijgen van zijn ouders/partner/vrienden, toch ziet degene dat vaak niet.
Oud 27-03-2003, 13:04
king112
king112 is offline
Citaat:
dwars schreef op 27-03-2003 @ 13:37:
Het negeren van deze chemische oorzaak is geen bewuste keuze.
Het is geen bewuste keuze om deze stoffen in meer of mindere mate aan te maken en over het algemeen weet iemand ook helemaal niet dat ze dat doen en daardoor een soort 'aanleg' hebben voor zelfmoord. Die stoffen veroorzaken depressieve gevoelens waar je maanden/jaren mee rond kan lopen.

eerlijk gezegd denk ik dat ik er ook een soort aanleg voor heb.
want ik was op me 11de er al mee bezig.
teminste zoiets al en me ouders zijn nooit met het idee gekomen om daar serieus over te praten of me naar een psycholoog ofzo te sturen.
nu pas toen ik 17 was vonden ze dat ik hulp nodig heb.
Hoewel ik toch heel graag dood zal willen heb ik nog nooit echt de stap gezet zoals ik de stap zal willen gezet hebben.

Er zijn heel wat mensen die dan ook om hulp vragen. Maar er zijn ook veel mensen die niet om hulp durven te vragen of zichzelf te weinig waard vinden om hulp te vragen. Dat vind ik heel erg en ik zou het graag anders zien, maar veel is er niet aan te doen. Het is in elk geval niet egoïstisch te noemen, want zo iemand cijfert zichzelf juist helemaal weg door geen hulp te vragen. Degene vindt meestal juist dat hij/zij zelf geen recht heeft om te leven omdat ze zelf zo onbetekenend zijn. En dan kan iemand nog zoveel liefde krijgen van zijn ouders/partner/vrienden, toch ziet degene dat vaak niet.
klopt ik heb toch maar hulp gehaald want ik voelde me echt verschrikkelijk.
Ik vond mezelf ook veel te onbelangrijk en absoluut niet zielig ik voelde me eerder gewoon echt dom.
Maar uiteindelijk ging ik anoniem hier op het forum mijn problemen vertelen.
En de mensen van het forum adviseerde mij hulp te gaan zoeken dat heb ik dus gedaan en daar heb ik geen spijt van
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 13:33
dwars
dwars is offline
Citaat:
king112 schreef op 27-03-2003 @ 14:04:
klopt ik heb toch maar hulp gehaald want ik voelde me echt verschrikkelijk.
Ik vond mezelf ook veel te onbelangrijk en absoluut niet zielig ik voelde me eerder gewoon echt dom.
Maar uiteindelijk ging ik anoniem hier op het forum mijn problemen vertelen.
En de mensen van het forum adviseerde mij hulp te gaan zoeken dat heb ik dus gedaan en daar heb ik geen spijt van
Dat vind ik erg knap van je!

Mijn vriend heeft achteraf gezien ook op zijn achtste (!) al serieus voor het raam gestaan om te springen. Maar omdat ie het goed kon verbergen dacht iedereen dat het de afgelopen jaren best goed met hem ging. Achteraf gezien heeft hij er ook altijd al aanleg voor gehad.
Oud 27-03-2003, 14:08
king112
king112 is offline
Citaat:
dwars schreef op 27-03-2003 @ 14:33:
Dat vind ik erg knap van je!

Mijn vriend heeft achteraf gezien ook op zijn achtste (!) al serieus voor het raam gestaan om te springen. Maar omdat ie het goed kon verbergen dacht iedereen dat het de afgelopen jaren best goed met hem ging. Achteraf gezien heeft hij er ook altijd al aanleg voor gehad.
heeft ie nou al zelfmoord gepleegd of was het mislukt ?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 22:07
dwars
dwars is offline
Citaat:
king112 schreef op 27-03-2003 @ 15:08:
heeft ie nou al zelfmoord gepleegd of was het mislukt ?
Hij heeft zelfmoord gepleegd. Maar ik hoorde dus achteraf van zijn moeder dat hij 12 jaar daarvoor ook al een keer op het punt had gestaan om uit het raam te springen.
Oud 03-04-2003, 08:57
Verwijderd
ik blijf bij mijn standpunt...... zelfmoord plegen is voor wel heeeeeeeeeeeeleeeeeeeeeeee zwakke mensen.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 10:53
fil
fil is offline
Citaat:
volentieri schreef op 24-03-2003 @ 18:25:
als je goed nadenkt is zelfmoord een egoÏstische daad
Misschien is GEEN zelfmoord plegen nog veeeeel egoïstischer!!! HAHAHAHA!!!

P.S. Laat ik het maar even niet over 'goed' en 'fout' nadenken hebben.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 11:20
amehoewla
amehoewla is offline
even over dat aandacht trekken.. Dat is dikke bullshit natuurlijk. Er zijn idd heus wel mensen die graag aandacht willen en dan bijvoorbeeld een poging doen tot zelfmoord, maar dan wel weer zo dat ze van te voren al weten dat het niet gaat lukken. Wat ik ook denk, is dat als je ECHT niet meer wilt, het wel lukt.

Wat ik dan ook wel weer vind, is dat je ALS je besluit er een einde aan te maken, je niet voor een trein moet gaan springen ofzo. iig er niet op zo'n manier een einde aan gaan maken dat anderen er trauma's aan overhouden. Zo heb ik het meegemaakt met mijn buurvrouw die werd gevonden door haar zoontje van vijf.. dit vind ik dan wel erg verschrikkelijk.

Maar zelfmoord vind ik zeker NIET egoïstisch.
Oud 03-04-2003, 11:39
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef op 27-03-2003 @ 10:03:
Precies.. Als je nooit egoïstisch bent in je leven, waar brengt dat je dan.. Je maakt voortdurend egoïstische beslissingen, omdat je jezelf nou eenmaal voorop moet stellen. Mensen roepen dat eeuwig tegen depressieve mensen, denk nu eens aan jezelf.. maar wanneer dat aan jezelf denken nadelig is voor degene die het roepen dan moeten ze ineens vooral aan hen denken en daar rekening mee houden..

Nogal dubbel allemaal
wat een ultieme verwoording van mijn gedachten betreffende dit onderwerp
Oud 03-04-2003, 12:48
tempestas
tempestas is offline
Citaat:
m'neer schreef op 27-03-2003 @ 09:45:

Als iemand een ander met zijn 'problemen' dreigt op te zadelen zit hij zelf evengoed in de problemen en zoekt hiervoor een uitweg.
Ik vind zelfmoord de meest extreme vorm van egoisme. Het is altijd bedoelt om er zelf beter van te worden.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 13:44
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
tempestas schreef op 03-04-2003 @ 13:48:
Als iemand een ander met zijn 'problemen' dreigt op te zadelen zit hij zelf evengoed in de problemen en zoekt hiervoor een uitweg.
Ik vind zelfmoord de meest extreme vorm van egoisme. Het is altijd bedoelt om er zelf beter van te worden.
En sinds wanneer is het verboden om ergens zelf beter van te worden?
De hele wereld is tegenwoordig gericht om overal zelf beter van te worden. Maar als iemand zichzelf van kant maakt om er zelf beter van te worden is het ineens een egoist.
Oud 03-04-2003, 20:43
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
tempestas schreef op 03-04-2003 @ 13:48:

noem eens iets wat niet bedoeld is om er zelf beter van te worden...
Oud 03-04-2003, 21:09
idmind
idmind is offline
Citaat:
volentieri schreef op 24-03-2003 @ 18:25:
als je goed nadenkt is zelfmoord een egoÏstische daad men onderneemt wat en weten over niet dat ze veel mensen pijn doen.
ik ken geen mensen uit mijn directe omgeving maar een oom van mijn moeder heeft zelfmoord gepleegd door voor de trein te springen en haar familie heeft doordat verlies veel geleden,op zo'n moment komt dan een ding bij mij op en dat is dat het één grote egoïstische daad is.
een persoon met problemen kan echt z'n verhaal wel kwijt maar vinden 't nodig om alleen maar en brief achter te laten en nix tegen de omgeving te zeggen die hij/zij dan kan helpen.
kortom PURE aandacht trekkerij!

volentiera
Ik geloof niet dat zelfmoord egoistisch is omdat ik vind dat ieder levend wezen het recht heeft te kiezen voor leven of dood. Daarom noem ik het ook geen zelfmoord maar zelfdoding. Ik heb zelf ooit eens voor de keuze gestaan om te leven of dood te gaan. Ik heb gekozen voor het leven. Dat neemt niet weg dat ik die keuze elke dag weer kan maken.

Voor sommige mensen is hun eigen dood de ultieme wraak, voor anderen dat ze eindelijk iets groots hebben kunnen doen. Voor weer anderen de laatste stap voor hun oneindige reis.

Voor sommigen het einde...
Oud 03-04-2003, 21:19
Cinamon
Cinamon is offline
Ik blijf het zien als een soort doel van een persoon. Als die persoon het doel voor ogen heeft om zichzelf te vermoorden, by all means, doe het! Dit klinkt erg onverschillig en zo van: "je- weet-niet-waar-je-het-over-hebt" maar toch, het zou me weinig doen als iemand het doet. Ik vind het inderdaad egoïstisch en vooral zwak. Want je ontloopt je problemen en laat je vrienden/familie met de gebakken peren zitten. Ik kan geen ander standpunt innemen.
Oud 03-04-2003, 22:27
weirdone666
weirdone666 is offline
Zelfmoord is alleen aandacht vragen als het zo'n halfbakken poging is die eigenlijk geen kans van slagen heeft.
Anders is het de laatste mogelijkheid om uit een onhoudbare en niet te harden situatie te stappen. Heb het van nabij meegemaakt en kan deze keuze alleen maar respecteren, al is het niet makkelijk.
Het is altijd moeilijk iemand op deze manier te verliezen en woede en onbegrip snap ik dan ook wel.
Reageren

Regels voor berichten