Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2003, 18:19
Wasteland
Wasteland is offline
Zoals de titel al luidt. Ik heb gewoon het idee dat ik van geestelijke klachten lichamelijke klachten krijg. Ik voel me al zowat de hele week klote tevens lijkt het wel of ik heel slecht zie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2003, 18:21
The0
The0 is offline
Dat slecht zien kan een oogarts (of huisarts) beter beoordelen dan jij. Verder denk ik dat je stelling juist is, kijk maar eens hoeveel mensen er met een burnout of stress rondlopen in nederland. Naar mijn idee allemaal lichamelijke klachten als gevolg van geestelijke.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 18:21
betamuis
betamuis is offline
[betamethason]

Je geest en lichaam werken samen, tis dus niet zo heel gek dat als je (lang) geestelijk niet lekker in je vel zit, je ook lichamelijke klachten krijgt.
Oud 10-04-2003, 18:36
Verwijderd
Ja, is heel erg goed mogelijk..

Het jarenlang inhouden van al haar emoties en het geheim houden van haar geheimen heeft bij mn moeder uiteindelijk tot een hernia geleid..

Geest en Lichaam staan gewoon heel nauw met elkaar in verband, je krijgt niet voor niets buikpijn van zenuwen of hoofdpijn van spanningen..

Het is denk ik een sein van je lichaam dat je iets moet doen met dat klote voelen en dergelijke...
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:04
Verwijderd
Citaat:
betamuis schreef op 10-04-2003 @ 19:21:
Je geest en lichaam werken samen, tis dus niet zo heel gek dat als je (lang) geestelijk niet lekker in je vel zit, je ook lichamelijke klachten krijgt.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 20:05
Miracle
Miracle is offline
Tis bij veel mensen de dagelijkse realiteit.
Ik krijg hoofdpijn, buikpijn en het benauwd als ik teveel stress heb of als ik me slecht voel.

Helaas gebeurd het ook andersom. Ik heb een aantal keer meegemaakt dat mensen naar een arts gingen om verschillende dingen, en dat diegene ze gewoon weer naar huis heeft gestuurd (grof gezegd) met "Het is iets psychisch"
Oud 10-04-2003, 20:59
Drizzt
Drizzt is offline
Citaat:
dreen schreef op 10-04-2003 @ 21:05:
"Het is iets psychisch"
Psychosomatisch eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 07:52
Verwijderd
Ga sporten

Niet dat het bij oogproblemen zal helpen, maar veel psychosomatische problemen (zoals nekpijn, dat alles zwaar aanvoelt, vermoeidheid, etc) kun je tegen gaan door te sporten.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 13:27
Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik ben het zwaar met de stelling eens. En van lichamelijke klachten kan je ook weer geestelijke problemen krijgen.

Ik heb bijvoorbeeld een chronische darmwandontsteking ( ). Valt bar weinig aan te doen, duurt al 2 jaar en het is vaak nogal pijnlijk. Als ik in een stressperiode zit, of ik zit in een dipje, geestelijke problemen dus, worden mijn darmklachten erger. Andersom, als alles goed gaat maar mijn darmen spelen op, 'zomaar' of omdat ik onregelmatig eet/slaap/sport, ga ik me rot,chagrijnig en onverschillig gedragen.
Oud 11-04-2003, 14:32
beestje
beestje is offline
dat kan goed kloppen...

als je je slecht voelt reageert je lichaam daarop.
vaak door een mindere weerstand en dingen als buikpijn enzo... het is dus helemaal niet vreemd.

je kunt het beste een beetje naar je lichaam luisteren en inderdaad sporten om je weerstand weer op te krikken. in ieder geval gezond blijven...
Oud 11-04-2003, 19:47
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Drizzt schreef op 10-04-2003 @ 21:59:
Psychosomatisch eigenlijk
wat betekend dat precies dan *nieuwsgierig is* k heb der nog nooit van gehoord
Oud 11-04-2003, 19:48
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
dreen schreef op 11-04-2003 @ 20:47:
Jezelf ziek maken geloof ik..
Door ziek te willen zijn het ook worden,
heb er weleens iets over gelezen.. (boek oid)
Oud 11-04-2003, 21:41
gothicje
gothicje is offline
ja tuurlijk kan dat en andersom natuurlijk ook
je lichaam je ziel en je geest staan tot elkaar en als 1 daarvan uit balans is raakt de rest ook uit balans
heel logisch en de meeste mensen hebben het ook wel, veel geven het niet toe
zelf heb ik er ook last van
Oud 12-04-2003, 16:26
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
dreen schreef op 11-04-2003 @ 20:47:
Psychosomatische klachten zijn lichamelijke klachten die een psychische oorzaak hebben. Bekende psychosomatische klachten zijn een maagzweer, een ontsteking van de dikke darm en astma. Men neemt tegenwoordig aan dat alle lichamelijke klachten tot op zekere hoogte een psychische oorzaak hebben.
Oud 12-04-2003, 21:19
wondersbestaan
wondersbestaan is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Men neemt tegenwoordig aan dat alle lichamelijke klachten tot op zekere hoogte een psychische oorzaak hebben
Heb deze theorie al vaker gehoord, veel discussie over gehad, en ben het er voor een groot deel niet mee eens.
Op een aantal gebieden klopt dit zeker, maar dan vraag ik me toch iets af....

Oke hoor, ik ben nu even heel zwart-wit..... Gewoon om te kijken hoe sterk men achter deze theorieën staat....

Waarom liggen de ziekenhuizen altijd zo vol dan? Aan alleen psychiaters heb je dan toch genoeg?
En mensen die overlijden aan kanker, wordt dit dan ook (voor een deel) veroorzaakt door psychische problemen?

Ik weet het, heel zwart-wit gesteld, weet ook wel dat het niet zo makkelijk is, maar ben nu dan toch wel heel benieuwd naar de toepasbaarheid van bovengenoemde theorie...
Oud 12-04-2003, 21:37
Sannetje
Sannetje is offline
Citaat:
wondersbestaan schreef op 12-04-2003 @ 22:19:
[tekst]
het kan ook zo zijn dat als het lichamelijke probleem eenmaal gemaakt is door psychische problemen, het zeg maar helemaal lichamelijk is en dus niet meer via de psychische weg op te lossen is.
Dit is niet mijn mening, maar zo kun je 't ook zien.

Ikzelf geloof zeker in een samenhang, ik heb het zelf heel erg ondervonden na een langdurige peesontsteking waar ik op een gegeven moment alleen nog last van had in de proefwerkweken ene en maagaandoening die me veel psychische problemen )opnieuw) onder ogen heeft laten zien.

Het boek "de sleutel tot zelfbevrijding" is een boek waarin van 1100 aandoeningen de psychische oorzaak beschreven staat. Ik kijk hier regelmatig in en leer er veel van. Er zit echt een lijn in de dingen die ik gehad heb, en dat is NIET omdat bij elke aandoening ongeveer hetzelfde staat. (Dat dacht ik eerst, zo van "ze zetten overal ongeveer hetzelfde, zoals in een horoscoop, en dan klopt er altijd wel iets van. Ik ben toen aandoeningen gaan opzoeken die ik absoluut niet had, en daarbij herkende ik ook niks in de tekst.)

Van sommige aandoeningen weet ik het niet, ik denk dat er ook wel dingen zijn die je zonder psychische oorzaak krijgt, maar ik denk dat dat er maar weinig zijn.
Oud 12-04-2003, 22:21
Verwijderd
Kan wel, bij mij wel, als mn gevoelsleven op de kop staat resulteerd dat in velerlij klachten
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 22:59
Verwijderd
Citaat:
Wasteland schreef op 10-04-2003 @ 19:19:
Ik heb gewoon het idee dat ik van geestelijke klachten lichamelijke klachten krijg.
dit is absoluut mogelijk
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 12:23
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Heb deze theorie al vaker gehoord, veel discussie over gehad, en ben het er voor een groot deel niet mee eens.
Op een aantal gebieden klopt dit zeker, maar dan vraag ik me toch iets af....

Oke hoor, ik ben nu even heel zwart-wit..... Gewoon om te kijken hoe sterk men achter deze theorieën staat....

Waarom liggen de ziekenhuizen altijd zo vol dan? Aan alleen psychiaters heb je dan toch genoeg?
Als de lichamelijke klachten uitsluitend een psychische oorzaak zouden hebben was dat inderdaad zo, maar zoals ik al aangaf is dat niet zo, vandaar ook die toevoeging "tot op zekere hoogte", die ik, evenals de definitie van het begrip psychosomatisch, aan mijn Spectrum Psychologie van A tot Z heb ontleend.

Citaat:
En mensen die overlijden aan kanker, wordt dit dan ook (voor een deel) veroorzaakt door psychische problemen?
Dat kan, maar het is niet noodzakelijk.

Citaat:
Ik weet het, heel zwart-wit gesteld, weet ook wel dat het niet zo makkelijk is, maar ben nu dan toch wel heel benieuwd naar de toepasbaarheid van bovengenoemde theorie...
Een theorie hoeft niet voor iedere situatie even goed toepasbaar te zijn. Een bijkomend punt om in gedachte te houden is dat geen enkele theorie waar is in de absolute zin van het woord.
Oud 13-04-2003, 12:43
wicce
wicce is offline
het is zo dat psychische problemen zich ook lichamelijk uiten, maar dit gaat ook andersom. Het is een wisselwerking tussen je lichaam en je "geest", het staat met elkaar in verbinding. Bijvoorbeeld een naar gevoel in je maag als je net ruzie hebt gehad of nare beelden ziet op tv. Er gebeurt iets wat je psychisch raakt en uit zich in een lichamelijke reactie..
Oud 13-04-2003, 13:00
Wasteland
Wasteland is offline
Soow ik ben een paar dagen weggeweest maar wat een reacties. Maar goed ik zit er toch over te denken om eens een oog test af te laten nemen. Toch blijf ik het raar vinden. Het geestelijke idee dat ik "slecht" zie blijft me achtervolgen. Daardoor blijf ik gewoon het idee houden dat ik slecht zie......
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 14:58
Verwijderd
ik heb de laatste tijd, sinds ik me niet zo goed voel, wel vaak hoofdpijn, dagenlang
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 15:41
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
The0 schreef op 10-04-2003 @ 19:21:
Naar mijn idee allemaal lichamelijke klachten als gevolg van geestelijke.
kijk, en hier ben ik het nou helemaal mee eens

Laatst gewijzigd op 13-04-2003 om 22:38.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 15:46
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
vaak duurt het langer om het op te laten lossen door een psycholoog... een psycholoog zal proberen de bron van het probleem weg te nemen, en in het ziekenhuis geven ze je gewoon medicijnen om in ieder geval van de klacht af te komen
Oud 13-04-2003, 18:18
Parlaatje
Parlaatje is offline
ja dat kan
een kennis van mn moeder had zoon last van dr rug dat ze niet meer kon werken, niets hielp totdat ze bij een psychiater kwam en toen na een tijdje had ze geen last meer van dr rug
Oud 13-04-2003, 20:03
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
McMotion schreef op 13-04-2003 @ 16:41:
naar mijn idee allemaal precies andersom lichamelijke klachten door geestelijke uitputting

Kerel... wat jij zegt IS niet precies andersom.. je zegt exact hetzelfde als de gozer die je quote
Oud 13-04-2003, 22:37
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Coolkast schreef op 13-04-2003 @ 21:03:
Kerel... wat jij zegt IS niet precies andersom.. je zegt exact hetzelfde als de gozer die je quote
OOOOPS shame on me verkeerd gelezen
Oud 14-04-2003, 06:50
SpiT
SpiT is offline
ik heb daarom ook dat als ik me slecht voel, niet lekker in m'n vel, dat ik dan last krijg van m'n nek/schouders/rug of ik krijg hoofdpijn. dat komt ook door geestelijke problemen.
Oud 14-04-2003, 11:11
Wasteland
Wasteland is offline
Maar idd veel klachten door geestelijk welzijn. Maar niemand die ongeveer hetzelfde heeft of heeft gehad als mij? Door stress en vermoeidheid. (Het idee) krijgen dat je wazig ziet enzow.....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten