Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2003, 13:28
Lyra
Lyra is offline
Ik ben iemand die zeer veel belang hecht aan respect.
Daarom merk ik nu ook de laatste tijd dat die nog zelden aanwezig is bij mensen van mijn leeftijd. Tegenover vanalles eigenlijk, ouderen, elkaar, overheid, alle bronnen van gezag..

Ik vind dat niet kunnen, maar omdat het toch zoveel bij mijn leefdtijds genote gebeurd (jullie onderandere)
zou 'k wel eens willen weten wat jullie daarvan vinden.

Is respect iets van vorige eeuw?
Draag jij respect uit naar mensen?
Oud 12-04-2003, 15:08
Quiana
Quiana is offline
Volgens mij wil iedereen wel dat anderen
respect voor hem/haar hebben,
lijkt me niet dat het iets van de vorige eeuw is.

Wie mij met respect behandeld, kan dat ook terugverwachten.
Oud 12-04-2003, 15:09
Dminor
Dminor is offline
Nee. Het komt wel steeds minder voor, dat is zo.
Ja, ik laat mensen altijd in hun waarde.
Oud 12-04-2003, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Lyra schreef op 12-04-2003 @ 14:28:
Daarom merk ik nu ook de laatste tijd dat die nog zelden aanwezig is bij mensen van mijn leeftijd. Tegenover vanalles eigenlijk, ouderen, elkaar, overheid, alle bronnen van gezag..

Ach dat valt best mee. Er zijn nog heel veel jongeren die wel gewoon respect kunnen opbrengen voor anderen. Het hangt er vanaf waar je woont, in wat voor milieu je leeft, etc.
Bovendien is de verminderde respect die jij steeds vaker opmerkt altijd al aanwezig geweest onder bepaalde groepen jongeren. In de jaren 50 waren er ook mensen van onze leeftijd die geen respect hadden voor het gezag toen.

Ik vind dat niet kunnen, maar omdat het toch zoveel bij mijn leefdtijds genote gebeurd (jullie onderandere)
zou 'k wel eens willen weten wat jullie daarvan vinden.

Ik vind disrespect ook niet kunnen. Men zou gewoon normaal moeten omgaan met mensen om zich heen, of dat nou jongeren, ouderen, of politiemensen zijn.

Nogmaals, vroeger was er ook niet overal en voor iedereen respect. En volgens mij probeer jij nu onbewust overal bevestigd te zien dat het de laatste tijd wel erg vaak voorkomt.
Ikzelf vind dat er mate van respect hetzelfde is gebleven. Eigenlijk valt er niets zinnigs over te zeggen omdat dat per persoon verschilt.

Ik draag zelf wel respect uit naar mensen.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 15:56
kleinedraak
Ik ben het met je eens dat ieder1 tegen woordig amper respect heeft. Zowel voor leraren(grote mond opzetten en ze uitschelden) als leeftijdsgenoten(ruzie maken) als voor de natuur(rotzooi maken). Maar ja wie ben ik om er iets aan te doen?
Als ik tegen een groepje zou zeggen dat ze geen zooi moeten maken lachen ze me recht in het gezicht uit. Komt die kneus ook weer zeggen ze dan. Alleen lukt het niet.......maar samen lukt ook niet want er bestaat geen samen. Er zijn geen groepen de er actief wat aan doen!!!! Ik heb geen tips maar ben het wel met je eens!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 17:03
Lyra
Lyra is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 12-04-2003 @ 16:56:
Als ik tegen een groepje zou zeggen dat ze geen zooi moeten maken lachen ze me recht in het gezicht uit. Komt die kneus ook weer zeggen ze dan. Alleen lukt het niet.......maar samen lukt ook niet want er bestaat geen samen. Er zijn geen groepen de er actief wat aan doen!!!! Ik heb geen tips maar ben het wel met je eens!!!!!!
Het lijkt me eerder een kwestie van moraal..
Als je het zélf doet, dan moet dat toch wel iets uithalen?
Okeej, ik weet dat dat naïef overkomt, maar dat lijkt me beter dan je er niets van aan te trekken en gewoon maar niets doen.
Ik weet zeker dat ik als vrienden van mij belachelijk doen, dat ik ze dan terecht wijs.
Bij vreemden is dat iets minder, uit angst van een fellere en ergere tegen reactie..
ach ja.. Het moraal van verschillende mensen is gewoon dood..
Oud 12-04-2003, 17:46
Psychadelic
Psychadelic is offline
ik geloof dat door het groeiend individualisme mensen minder ontzach zullen hebben voor het gezach. het verschil is alleen dat ik dit ervaar als een goede eigenschap. ik hecht er waarde aan dat mensen voor zichzelf denken, en niet alles aannemen wat hun vertelt wordt.
Oud 12-04-2003, 18:33
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
N00dles schreef: Ach dat valt best mee. Er zijn nog heel veel jongeren die wel gewoon respect kunnen opbrengen voor anderen. Het hangt er vanaf waar je woont, in wat voor milieu je leeft, etc.

Nou, ik vind dat 'de jeugd van tegenwoordig' () soms inderdaad niet genoeg respect opbrengt voor het milieu, of voor anderen. Het is eerder regel dan uitzondering dat afval gewoon op straat wordt gegooid, om maar een voorbeeld te noemen.
Natuurlijk zijn er wel genoeg mensen die wel rekening houden met hun omgeving, vooral onder de iets meer nadenkende mensen, heb ik het idee, maar echt respectvol zijn de meesten niet. Dat geldt trouwens voor alle leeftijdsgroepen, niet speciaal voor de jongeren.
Oud 12-04-2003, 20:18
leonkorn
leonkorn is offline
Verbeter de wereld, begin bij jezelf, tis een waarheid. Ik moet vaak denken aan het verhaal uit de Bijbel, waarbij Jezus het verhaal verteld de mens het vaaks over de splinter in het oog van een ander heeft terwijl ze die balk in hun eigen oog niet eens zien. Je moet dus anderen niet veroordelen en aan jezelf werken en het goede voorbeeld geven... Ik worstel hier zelf ook dagelijks mee, maar het is wel DE OPLOSSING.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 20:30
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Lyra schreef op 12-04-2003 @ 14:28:
ja maar het ligt er maar net aan hoe mensen mij behandelen. als zij denken dat ze meer recht hebben dan mij, dan hoeven ze geen respect van mij te verwachten, maar op zich ja ik draag het zeker wel uit.
Oud 13-04-2003, 16:27
Alpha #1
Alpha #1 is offline
Je hebt respect, en je hebt respect.

Als men mij normaal behandeld, dan doe ik dat ook bij een ander. Het probleem is dat heel veel mensen zo denken en dat daarom respect verdwijnt.

Als ik bij een winkel in de rij sta en er staat een oude vrouw naast mij die duidelijk later is binnengekomen. Als deze vrouw dan eerder geholpen wordt, sorry, dan heb ik geen respect voor dat personeel. Dan vind ik dat ik het recht heb hier wat van te zeggen. Ik vind dat iedereen op zijn beurt moet wachten en dat het niet zo is dat oudere mensen meer recht ergens op hebben dan jongere mensen.
Als ik in een trein zit en er komt iemand binnen op krukken ofzo, dan zou ik heus wel opstaan voor diegene. Maar het probleem is dat het vaak niet zou gebeuren als ik die persoon ben. Een meisje van 17. Dan denk ik niet dat die persoon waarvoor ik opgestaan was, dat voor mij doet. En helemaal niet de oudere mensen. Die zijn zo aardig niet. Ik ervaar dat ik het echte leven.

Dus natuurlijk probeer ik voor iedereen aardig te zijn maar als ik zie dat iemand dat niet bij mij doet, wat heeft die persoon dan nog voor recht om te verwachten dat ik wel normaal tegen hem of haar doe?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 16:47
fib
fib is offline
Er zijn veel mensen die praten van respect zus respect zo, maar als je dan vraagt wat respect is dan zijn ze stil......................

Dat geld ook voor 'normen en waarden'.

Ik vind het dan ook misbruikte woorden.
Oud 17-04-2003, 21:18
Nona
Nona is offline
Respect is gewoon heel belangrijk. Je moet iedereen in de eerste plaats met respect behandelen, zeker als je diegene niet kent. Je kan je mening altijd nog herzien als je echt van mening bent dat die persoon gewoon geen respect verdient (ja, dat kan natuurlijk ook).

Ik heb respect voor ouders, leraren, onbekenden en vrienden. Er zijn ook mensen waar ik totaal geen respect voor heb, maar dat hebben ze dan volgens mij toch echt zelf veroorzaakt.
Oud 17-04-2003, 21:50
Verwijderd
Citaat:
Dminor schreef op 12-04-2003 @ 16:09:
Nee. Het komt wel steeds minder voor, dat is zo.
Ja, ik laat mensen altijd in hun waarde.
I second that
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 10:11
RHartkamp
RHartkamp is offline
Respect is voornamelijk belangrijk als compensatie voor mensen met te weinig zelfrespect. Iemand die zichzelf respecteerd kan zich afsluiten voor de meningen van anderen.

Voor mij geldt dat je respect niet cadeau krijgt, maar er zit een groot verschil tussen iemand respecteren en iemand met respect behandelen. Ik behandel iedereen die niets heeft gedaan om het tegendeel te bereiken met respect. Maar ik heb niet bij voorbaat respect voor elke zeventig-jarige die ik op straat tegenkom alleen omdat ze een aantal decennia eerder door hun ouders zijn verwekt, daar kunnen zij of ik ook niets aan doen.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 10:45
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
waarschijnlijk wel, ja.

alleen als ze dat imo verdienen.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 17:23
RHartkamp
RHartkamp is offline
Respect is een gevoel, dat gevoel zal niet alleen van de vorige eeuw zijn, dat blijft. Maar dat gemaakte afstandelijke gedrag dat vroeger voor kinderen verplicht was heeft gelukkig plaats gemaakt voor menselijk gedrag. Dat gedrag heette respect, maar had niets met gevoel van respect te maken maar met het onderdrukken van het kind zijn en het recht op vrijheid van meningsuiting.

Het echte respect van binnen is tijdloos, en dus niet alleen van de vorige eeuw.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten