Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Ze leeft nog wel.. T was de Britse premier voor Tony Blair. Samen met president Reagan van de VS de "architect" van de neo-liberale wereldeconomie. Ze privatiseerde een hoop overheidsbedrijven waarbij er een hoop mensen ontslagen werden. (honderduizenden is overdreven trouwens)
|
En Thatchers opvolgers Major en Blair zetten dat privatiseringsbeleid onverdroten door, bijvoorbeeld bij de spoorwegen. Daardoor heb je nu een stuk of honderd kleine spoorwegbedrijfjes met eigen kaartjes, eigen tartiefsystemen, enz. in tegenstelling tot het aaneengesloten spoorwegnet van vroeger, dat veel beter functioneerde. En zoiets wil men hier in Nederland dus ook. Lang leve het neoliberalisme.
![]() ontopic: vakbonden kunnen nooit te veel macht hebben. Als vakbonden niet zoveel in de melk te brokkelen zouden hebben als nu, dan werden werknemers waarschijnlijk flink uitgebuit door hun werkgevers (zie 1880-1940). En wat betreft looneisen: de vakbonden willen natuurlijk dat de lonen meestijgen met de inflatie. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Gedwongen ontslagen zijn helaas niet altijd te voorkomen, maar een (afkoop)regeling is dan wel het minste wat je als werkgever voor je werknemers kunt doen, onder het motto: 'wie breekt, betaalt'. Je dringt ze immers een ontslag op.
||
![]() |
Citaat:
Ik vind vakbonden erg goed omdat deze er zo actief voor de belangen van mensen wordt gestreden. Een partij die onafhankelijk van politieke praatjes actie onderneemt als dat nodig is. (Zelf participeer ik daarom in een studentenvakbond en belangenvereniging.) |
![]() |
|||
Citaat:
Harding 1921-1923 wou "less government in business and more business in government" Coolidge (1923-1928), republikeins christentuig ging daar mee door en H. Hoover (1929-1923) heeft helemaal niks aan de Wall Street Crash (1929) gedaan terwijl rigoureuse maatregelen nodig waren. Gerechtshoven in de jaren 20 hielpen mee aan het reduceren van de macht van vakbonden en troepen werden gebruikt tegen stakers. Werknemers mochten vaak niet eens lid zijn van vakbond wilden ze hun baan behouden! Gelukkig kwam Roosevelt in '33 aan de macht en heeft met beleid dat sterk op Keynes is gebaseerd veel gedaan voor het volk. Geen "rugged capitalism" voor mij dus. Vakbonden zijn zeker nuttig, zo komen op voor de belangen van de werknemer. Toch zijn ze niet in alle landen constructief. In Nederland gaat het allemaal goed omdat de eisen reëel zijn, maar hoe wil je als werkgever overleggen met mensen die steeds 15% loonsverhoging eisen in plaats van een normale 3% die de inflatie teniet doet? Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Kapitalisme is inherent aan liefde AsianDF | 153 | 25-08-2006 12:05 | |
De Kantine |
Zwartboek van de wereld niceman1984 | 29 | 29-03-2004 19:08 |