Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2003, 20:04
SupahhSannie
SupahhSannie is offline
Wat is jullie ethische visie op de gedwongen scheiding van de britse siamese tweeling: Jodie en Mary??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2003, 20:13
Psychedelic
Psychedelic is offline
zou je een link kunnen plaatsen, ik weet namelijk niks van deze gedwongen scheiding?
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 21:26
*Burning water*
*Burning water* is offline
Sterft er dan één van de twee? Anders lijkt het me geen probleem: met z'n tweeën aan elkaar leven lijkt me niet zo'n pretje.
Oud 06-05-2003, 21:54
thunder110
thunder110 is offline
De ouders wilden liever dat ze allebei stierven, hè?

Dus de ethische visie op het scheiden van een siamese tweeling waarvan Jodie (of Mary?) alleen kans op leven had ten koste van haar zusje?

Of de ethische visie op het besluit van de rechters die tegen ouders' wens ingaan?
Oud 06-05-2003, 22:54
Tjaslon
Tjaslon is offline
De scheiding was onterecht, de ouders hadden waren hier tegen en de wil van de ouders vind ik vaak zwaarder tellen dan de wil van het kind. Kijk naar de personen die er nadeel aan hebben: kind word gescheiden: ouders zijn vanzelfsprekend niet erg blij, kind hoogstwaarschijnlijk ook niet. Kind sterft, ouders rouwen. Volgende poging beter.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 10:54
Whitey
Whitey is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 06-05-2003 @ 23:54:
De scheiding was onterecht, de ouders hadden waren hier tegen en de wil van de ouders vind ik vaak zwaarder tellen dan de wil van het kind. Kijk naar de personen die er nadeel aan hebben: kind word gescheiden: ouders zijn vanzelfsprekend niet erg blij, kind hoogstwaarschijnlijk ook niet. Kind sterft, ouders rouwen. Volgende poging beter.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind de mening van ouders niet echt zwaarder tellen als die van mensen die jarenlang daarvoor gestudeerd hebben. En trouwens, hoe vaak ben je het zelf een niet met je ouders eens? Waarom neem je aan dat het kind ook niet gelukkig kan zijn? Ik denk niet dat het erg prettig is om met twee mensen aan elkaar te leven; ikzelf zou dit nog geen week volhouden, laat staan een heel leven. Dat overlevende kind heeft nu tenminste nog een toekomst! Hoe stel jij je voor dat deze later een baan hadden moeten krijgen? Hoe stel je je hun studie voor? Dan heb ik het nog niet over de kans dat de een naar VWO moet en de ander naar HAVO . Dat levert alleen maar problemen en traumas op. Ik kijk liever naar de personen die er voordeel bij hebben: het kind zelf, en dat is het belangrijkste.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 12:13
lovetear
lovetear is offline
Dit klinkt mij niet zo bekend in de oren. Overleefden die kinderen nou allebei? Zouden ze kunnen overleven als ze aan elkaar vast waren blijven zitten? Hoe oud waren ze? Wat wilden ze zelf?

Dit is mij een beetje onduidelijk...
Oud 07-05-2003, 12:31
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
lovetear schreef op 07-05-2003 @ 13:13:
Dit klinkt mij niet zo bekend in de oren. Overleefden die kinderen nou allebei? Zouden ze kunnen overleven als ze aan elkaar vast waren blijven zitten? Hoe oud waren ze? Wat wilden ze zelf?

Dit is mij een beetje onduidelijk...
't Was een parasitaire tweeling, de één was afhankelijk van de ander. Ergens in 2000 zijn ze operatief verwijderd waarbij één van de twee de dood vond. Volgens mij waren ze nog geen half jaar oud.
Oud 07-05-2003, 12:32
Evito
Evito is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 07-05-2003 @ 13:31:
't Was een parasitaire tweeling, de één was afhankelijk van de ander. Ergens in 2000 zijn ze operatief verwijderd waarbij één van de twee de dood vond. Volgens mij waren ze nog geen half jaar oud.
Had men ze dan niet beter aan elkaar kunnen laten zitten?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 12:49
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Evito schreef op 07-05-2003 @ 13:32:
Had men ze dan niet beter aan elkaar kunnen laten zitten?
Dat is ook wat de ouders wilden, ze gaven de voorkeur aan een sterfte van beide kinderen. Mary had namelijk geen hart- en longfunctie en teerde bij haar zusje.
Oud 07-05-2003, 12:51
Evito
Evito is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 07-05-2003 @ 13:49:
Dat is ook wat de ouders wilden, ze gaven de voorkeur aan een sterfte van beide kinderen. Mary had namelijk geen hart- en longfunctie en teerde bij haar zusje.
O, dan hadden ze beide dood gemoeten? Nou; als ouder zou ik dat heel moeilijk vinden, maar ik vind wel dat de beslissing van de ouders dan gerespecteerd moet worden...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 13:20
Whitey
Whitey is offline
De ouders wilden liever beide kinderen dood? een beetje een rare beslissing vind ik. Ik vind niet dat je dan een van de kinderen haar recht op leven mag ontzeggen. Als ouder ben je wel de baas over je kind, maar niet de eigenaar, en je mag al zeker niet (vind ik) beslissen of dit kind dood moet. Ik vind het goed dat de rechters dit kind wel nog een toekomst gunden...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 14:50
Tjaslon
Tjaslon is offline
Whitey, ze zouden niet aan elkaar leven: ze zouden beide sterven (als ik de eerste posts goed begrijp). Maar ik zie aan je laaste post dat je het zelf nu ook zag. Een kind leeft ook niet al te vrolijk (waarschijnlijk heel wat littekenweefsel en andere lichamelijke klachten) en de ouders al helemaal niet. Drie levens nutteloos verpest ipv van twee kinderen te laten sterven op een natuurlijke manier.
Wij denken onderhand dat wij mogen beslissen over dood en leven, en natuurlijk mogen wij dat wel: tot op zekere hoogte. Maar geen wetenschappelijke theorie noch geloof zal dit goed keuren denk ik.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 19:42
lovetear
lovetear is offline
Ik vind het wel terecht dat die tweeling gescheiden is. Op zo'n jonge leeftijd moet je ze niet allebei laten sterven. Ik denk ook dat het voor de ouders geen eerlijke keuze is om ze te laten kiezen om een kind in leven te laten. Ik zou zelf ook of allebei laten leven, of allebei laten sterven. Geen enkele ouder zou zo'n keuze moeten hoeven maken.

Tegenover het overlevende kind, die in dit hele verhaal toch de belangijkste is, vind ik een scheiding de juiste beslissing. Ik denk ook dat de ouders op lange termijn deze beslissing wel zullen begrijpen en misschien wel blij zullen zijn dat ze toch nog een kind over hebben.
Oud 09-05-2003, 14:07
*Burning water*
Citaat:
Tjaslon schreef op 07-05-2003 @ 15:50:
Whitey, ze zouden niet aan elkaar leven: ze zouden beide sterven (als ik de eerste posts goed begrijp). Maar ik zie aan je laaste post dat je het zelf nu ook zag. Een kind leeft ook niet al te vrolijk (waarschijnlijk heel wat littekenweefsel en andere lichamelijke klachten) en de ouders al helemaal niet. Drie levens nutteloos verpest ipv van twee kinderen te laten sterven op een natuurlijke manier.
En jij denkt dat het leven van de ouders van deze tweeling niet grotendeels wordt verpest als hun beide kinderen na een half jaar leven ter dood worden gebracht?
Ik vind het een moeilijk probleem. Als ik de helft van zo'n tweeling was, zou ik in elk geval wel willen proberen te leven. En als dat niet zou gaan... misschien kun je beter wachten tot de kinderen daar zelf een stem in kunnen hebben?
De ouders mogen zo'n beslissing niet zomaar nemen. Ik weet niet hoe het in dit geval zat, maar het zal maar ouders betreffen zonder verstand van zaken.
Oud 10-05-2003, 11:14
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 09-05-2003 @ 15:07:
En jij denkt dat het leven van de ouders van deze tweeling niet grotendeels wordt verpest als hun beide kinderen na een half jaar leven ter dood worden gebracht?
Waarschijnlijk hebben ze het er erg moeilijk mee. Maar nog moeilijker is dat ze nu weten dat ze zelf niets er over te zeggen hebben. Ze namen een beslissing, die echt afschuwlijk moeilijk is, en die word genegeerd.
Het kind wat blijft leven zit waarschijnlijk met getraumatiseerde ouders, met littekens (dat weet ik niet zeker, maar neem ik aan).

Stel je voor dat de kinderen zelf mochten kiezen?? Wat zouden ze kiezen? welke zouden ze ter dood veroordelen? Stel de kinderen zijn 5 jaar? Laat je dan gewoon eentje afslachten door een paar dokters??
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 16:51
*Burning water*
Citaat:
Tjaslon schreef op 10-05-2003 @ 12:14:
Waarschijnlijk hebben ze het er erg moeilijk mee. Maar nog moeilijker is dat ze nu weten dat ze zelf niets er over te zeggen hebben. Ze namen een beslissing, die echt afschuwlijk moeilijk is, en die word genegeerd.
Het kind wat blijft leven zit waarschijnlijk met getraumatiseerde ouders, met littekens (dat weet ik niet zeker, maar neem ik aan).

Stel je voor dat de kinderen zelf mochten kiezen?? Wat zouden ze kiezen? welke zouden ze ter dood veroordelen? Stel de kinderen zijn 5 jaar? Laat je dan gewoon eentje afslachten door een paar dokters??
Het is inderdaad stom dat de artsen de mening van de ouders negeren. Ze kunnen proberen hen te beïnvloeden, maar niet domweg hun zin doordrijven.
Nu kan ik me niet voorstellen dat die ouders er niet het beste van proberen te maken, en hun kind, dat, als ik het goed begrijp, in leven is gebleven, een toch nog prettig leven te bezorgen.

De kinderen kunnen ook ervoor kiezen aan elkaar te blijven leven. Eigenlijk vind ik dat het rechtvaardigst. Het is misschien een beetje lastig, soms, maar onmogelijk is het niet. En je hoeft tenminste niet iemand, of twee personen, onnodig te laten sterven.
Oud 11-05-2003, 16:56
86dagreed
86dagreed is offline
Ik weet niet, de keuze is eigenlijk: of allebei sterven, of iemand een toekomst gunnen, dat is zo zwaar, want wat tjaslon zei, de ouders blijven met littekens zitten, het is een zwaar moreel dilemma, maar dan kun je denk ik toch beter scheiden, en eentje laten sterven, om toch een toekomst te hebben voor een kind, anders is het echt geen leven, hoe hard dat ook klinkt.
Reageren

Regels voor berichten