Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Boeddhisme is geen godsdienst. Het zou ook een beetje vreemd zijn, om vrijheid te zoeken en belemmert te worden door een god (zie kierkegaard en zijn existentialisme)
|
Klopt inderdaad...hoewel veel mensen nog steeds denken dat het Boeddhisme een godsdienst is, terwijl er juist wordt uitgegaan van de eigen kracht van de mens. Je bent immers zelf in staat te veranderen zonder dat daar de "God" vorm aan te pas komt. 'K was een tijdje geleden met een vrouw aan het praten die ongeveer 10 jaar lang Boeddhistische oefeningen had gepraktiseerd, die mij vertelde dat je als Boeddhist(e) ook veel vrijer bent in gedrag dan de veel mensen denken. Ikzelf zeg al van het begin dat ik er mee bezig ben dat er namelijk een verschil is tussen een "monnikken" bestaan en een "burger" bestaan. Denk er maar over na, het schept een realistischer beeld in betrekking tot de samenleving.
Love Life and Life Takes Care Of You! |
![]() |
||
Citaat:
![]() ontopic: alle geloven zijn gebaseerd op een geloof in meer dan het aardse van de maatschappij of juist, ten tijde van overheersing door geloven, op minder dan het geestelijk van de gelovigen. In principe heb ik mijn eigen geloof. Waar ik in geloof is moeilijk te zeggen. Religieus Christelijk is het niet, maar het is ook niet Boeddhistisch bijvoorbeeld. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het Jodendom is de 'basis'-religie. Alle monotheïstische geloven zijn ontstaan uit het Jodendom. Uit het Jodendom is het Christendom ontstaan, en vanuit het Christendom is de Islam ontstaan. Kijk ook naar de jaartellingen: -Joods: 5763 -Christelijk: 2003 -Islamitisch: 1424 Voor Joden was 5763 geleden het jaar van de schepping van de wereld (waarin ik geloof ![]() (Kan zijn dat ik iets fout heb, maar klopt ongeveer.) |
![]() |
||
Citaat:
Het christendom is ontstaan vanuit Jezus en de Islam vanuit Mohammed. Echter heeft het Christendom zowat de hele leer van het Jodendom overgenomen en is na Christus door Paulus o.a. verder geevolueerd. De Islam heeft ook deze nieuwe elementen opgepikt (zij zien Jezus dan ook als een profeet), maar ontstonden vanaf Mohammed, waarvandaan het weer een eigen weg bewandeld heeft. Je zou dus wel kunnen stellen dat de basis van de basis het Jodendom was (het OT bij de christenen is de Thora bij de joden, bv.), maar de basis voor het geloof (christendom en islam) zelf is niet het jodendom maar respectievelijk Jezus of Mohammed.
||
![]() |
Citaat:
de mens als God zorgtt er dus voor dat het geen Godsdienst heet? @topicstarter en ik vind het nogal een verschil of je nou in de hemel komt na ja zeggen of na een perfect leven of is dat een klein vertaal foutje? (ow en voor gatara je hebt het redelijk correct enkel is de torah de eerste 5 boeken van de bijbel en is de Tenach het hele OT, daarnaast hebben de christenen niet de leer van de joden overgenomen maar zien het eerder als een tijdelijke oplossing en deur tot de gerechtigheid die iedereen door mag gaan als je geloofd in degene die die deur door is gegaan)
|
Alle geloven zijn gebaseerd op angst.
De meeste mensen kunnen niet leven met het feit dat hun kinderen en partners ieder moment kunnen sterven. Geloven in een god die op ze let geeft een rust. Geloven in een afterlife reduceert de angst voor de dood. Wij geloven in dingen opgeschreven door mensen die bang waren voor overstromingen, oorlogen, heersers, dieren, de elementen. Ik denk dat, je moet toch wat om je volk in toom te houden. Verhalen zijn eeuwen lang doorverteld en herschreven. Toch beweren wetenschappers dat het verhaal nog in grote lijnen gelijk is. De interpretatie is zo ruim dat terroristen en bv de kluxklux clan hun recht daaruit halen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarheid, methode en geloof Verwijderd | 19 | 31-03-2012 11:16 | |
Een stukje waarheid over de Islam Kaka8 | 4 | 23-01-2011 10:18 | |
Mijn geloof 4cecilia4 | 73 | 02-03-2007 15:52 | |
Satanisme toch ook een geloof Big Black Dot | 58 | 25-01-2005 16:05 | |
Geen schepper maar geloof in jezelf. hamer&sikkel | 11 | 20-08-2003 19:36 | |
wat voor voordelen heeft een geloof eigenlijk? Verwijderd | 62 | 09-02-2003 13:58 |