Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2003, 18:14
Kaas
Kaas is offline
is het niet zo dat alle geloven gebaseerd zijn op
een geloof. En dat verschillende tradities door
de tijd heen ervoor heeft gezorgd dat er meerdere
geloven zijn ontstaan...
of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Zijn het Christendom, het jodendom en het moslimse geloof niet op een en hetzelfde gebaseerd?
Oud 13-05-2003, 19:17
Verwijderd
Gedeeltelijk. Het christendom is gebaseerd op het jodendom+ nieuwe testament.
De moslims hebben van alle geloven wat mee gepikt en hebben een nieuw geloof gestart.

maar niet alle geloven zijn op een geloof gebaseerd. Hindoeisme en Boedhissme vind ik niet in dit rijtje passen.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 21:25
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Jadie schreef op 13-05-2003 @ 20:17:

maar niet alle geloven zijn op een geloof gebaseerd. Hindoeisme en Boedhissme vind ik niet in dit rijtje passen.
De monistische geloven (godsdiensten die geloven in 1 god: jodendom, christendom en islam) is anders met het hindoeisme dat in meerdere goden gelooft.
Boeddhisme is een religie (en geen godsdienst!): zij aanhangen geen god.
Oud 14-05-2003, 00:07
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-05-2003 @ 22:25:

Boeddhisme is een religie (en geen godsdienst!): zij aanhangen geen god.
precies! ik wou het ook al zeggen toen ik het las!
Boeddhisme is geen godsdienst. Het zou ook een beetje vreemd zijn, om vrijheid te zoeken en belemmert te worden door een god (zie kierkegaard en zijn existentialisme)
Oud 17-05-2003, 14:56
SuprSoulFighter
SuprSoulFighter is offline
Klopt inderdaad...hoewel veel mensen nog steeds denken dat het Boeddhisme een godsdienst is, terwijl er juist wordt uitgegaan van de eigen kracht van de mens. Je bent immers zelf in staat te veranderen zonder dat daar de "God" vorm aan te pas komt. 'K was een tijdje geleden met een vrouw aan het praten die ongeveer 10 jaar lang Boeddhistische oefeningen had gepraktiseerd, die mij vertelde dat je als Boeddhist(e) ook veel vrijer bent in gedrag dan de veel mensen denken. Ikzelf zeg al van het begin dat ik er mee bezig ben dat er namelijk een verschil is tussen een "monnikken" bestaan en een "burger" bestaan. Denk er maar over na, het schept een realistischer beeld in betrekking tot de samenleving.

Love Life and Life Takes Care Of You!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 15:08
Evito
Evito is offline
Citaat:
SuprSoulFighter schreef op 17-05-2003 @ 15:56:
Klopt inderdaad...hoewel veel mensen nog steeds denken dat het Boeddhisme een godsdienst is, terwijl er juist wordt uitgegaan van de eigen kracht van de mens. Je bent immers zelf in staat te veranderen zonder dat daar de "God" vorm aan te pas komt. 'K was een tijdje geleden met een vrouw aan het praten die ongeveer 10 jaar lang Boeddhistische oefeningen had gepraktiseerd, die mij vertelde dat je als Boeddhist(e) ook veel vrijer bent in gedrag dan de veel mensen denken. Ikzelf zeg al van het begin dat ik er mee bezig ben dat er namelijk een verschil is tussen een "monnikken" bestaan en een "burger" bestaan. Denk er maar over na, het schept een realistischer beeld in betrekking tot de samenleving.

Love Life and Life Takes Care Of You!
Hey, dat laatste staat ook op een postkaart die ik heb. Met boeddhistische kind'ren erop.

ontopic: alle geloven zijn gebaseerd op een geloof in meer dan het aardse van de maatschappij of juist, ten tijde van overheersing door geloven, op minder dan het geestelijk van de gelovigen.

In principe heb ik mijn eigen geloof. Waar ik in geloof is moeilijk te zeggen. Religieus Christelijk is het niet, maar het is ook niet Boeddhistisch bijvoorbeeld. Ach het maakt ook niet uit hoe je het noemt.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 15:22
SuprSoulFighter
SuprSoulFighter is offline
staat inderdaad op een kaart...'k heb hem namelijk ook .Het is toch gewoon een simpele maar mooie wijsheid!. Jammer dat ik niet veel mensen ken die er écht geintereseerd in zijn..maar ja dat komt wel!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 15:52
Evito
Evito is offline
Citaat:
SuprSoulFighter schreef op 17-05-2003 @ 16:22:
staat inderdaad op een kaart...'k heb hem namelijk ook .Het is toch gewoon een simpele maar mooie wijsheid!. Jammer dat ik niet veel mensen ken die er écht geintereseerd in zijn..maar ja dat komt wel!
Het Boeddhisme is een heel positief geloof. Ik wil me niet bekeren tot één bepaald geloof, want wat ik zelf geloof is op dit moment goed genoeg voor mij. Ik hoef mezelf niet in een hokje te stoppen wat dat betreft.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 15:56
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Kaas schreef op 13-05-2003 @ 19:14:
is het niet zo dat alle geloven gebaseerd zijn op
een geloof. En dat verschillende tradities door
de tijd heen ervoor heeft gezorgd dat er meerdere
geloven zijn ontstaan...
of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Zijn het Christendom, het jodendom en het moslimse geloof niet op een en hetzelfde gebaseerd?
Ja.

Het Jodendom is de 'basis'-religie.
Alle monotheïstische geloven zijn ontstaan uit het Jodendom.
Uit het Jodendom is het Christendom ontstaan, en vanuit het Christendom is de Islam ontstaan.

Kijk ook naar de jaartellingen:
-Joods: 5763
-Christelijk: 2003
-Islamitisch: 1424

Voor Joden was 5763 geleden het jaar van de schepping van de wereld (waarin ik geloof), voor Christenen was 2003 jaar geleden het jaar waarin Jezus Christus werd opgehangen, voor Islamieten was 622 het jaar van de Profeet Mohammed.

(Kan zijn dat ik iets fout heb, maar klopt ongeveer.)
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 14:09
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 17-05-2003 @ 16:56:

Uit het Jodendom is het Christendom ontstaan, en vanuit het Christendom is de Islam ontstaan.
Dat lijkt me te gevaarlijk om te beweren.
Het christendom is ontstaan vanuit Jezus en de Islam vanuit Mohammed.
Echter heeft het Christendom zowat de hele leer van het Jodendom overgenomen en is na Christus door Paulus o.a. verder geevolueerd.
De Islam heeft ook deze nieuwe elementen opgepikt (zij zien Jezus dan ook als een profeet), maar ontstonden vanaf Mohammed, waarvandaan het weer een eigen weg bewandeld heeft.

Je zou dus wel kunnen stellen dat de basis van de basis het Jodendom was (het OT bij de christenen is de Thora bij de joden, bv.), maar de basis voor het geloof (christendom en islam) zelf is niet het jodendom maar respectievelijk Jezus of Mohammed.
Oud 18-05-2003, 14:58
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
SuprSoulFighter schreef op 17-05-2003 @ 15:56:
terwijl er juist wordt uitgegaan van de eigen kracht van de mens.
oftewel
de mens als God zorgtt er dus voor dat het geen Godsdienst heet?

@topicstarter
en ik vind het nogal een verschil of je nou in de hemel komt na ja zeggen of na een perfect leven

of is dat een klein vertaal foutje?

(ow en voor gatara je hebt het redelijk correct enkel is de torah de eerste 5 boeken van de bijbel en is de Tenach het hele OT, daarnaast hebben de christenen niet de leer van de joden overgenomen maar zien het eerder als een tijdelijke oplossing en deur tot de gerechtigheid die iedereen door mag gaan als je geloofd in degene die die deur door is gegaan)
Oud 18-05-2003, 16:37
iamcj
iamcj is offline
Alle geloven zijn gebaseerd op angst.
De meeste mensen kunnen niet leven met het feit dat hun kinderen en partners ieder moment kunnen sterven. Geloven in een god die op ze let geeft een rust. Geloven in een afterlife reduceert de angst voor de dood.

Wij geloven in dingen opgeschreven door mensen die bang waren voor overstromingen, oorlogen, heersers, dieren, de elementen. Ik denk dat, je moet toch wat om je volk in toom te houden.

Verhalen zijn eeuwen lang doorverteld en herschreven. Toch beweren wetenschappers dat het verhaal nog in grote lijnen gelijk is. De interpretatie is zo ruim dat terroristen en bv de kluxklux clan hun recht daaruit halen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten