Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2003, 16:48
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
bumblebee schreef op 16-05-2003 @ 16:37:
Okay, zal ik dan nog maar ff een vraag stellen? Want het Geschiedenis-spel zakt een beetje

Hoe zag een normale dag van de vrouw er ongeveer uit in de tijd van de planeconomie?
Uh...in de stad of op het platteland? Leeftijd?
Oud 16-05-2003, 16:50
-x-Kaa-x-
-x-Kaa-x- is offline
Citaat:
bumblebee schreef op 16-05-2003 @ 16:37:
Okay, zal ik dan nog maar ff een vraag stellen? Want het Geschiedenis-spel zakt een beetje

Hoe zag een normale dag van de vrouw er ongeveer uit in de tijd van de planeconomie?
Uhm, hard werken? Ze moest hard werken, waren voor de wet gelijk aan mannen, moesten dus ook hetzelfde zware werk doen. Ze werden echter wel minder betaald, en er werd geen rekening mee gehouden dat ze thuis ook nog voor het gezin moesten zorgen. De vrouw nam dus wel degelijk een ondergeschikte plaats in. Weet niet of dit allemaal goed is, correct me if i'm wrong.
IIg een nieuwe vraag (miss al eens geweest maar goed):

Wat waren de verschillen en de overeenkomsten tussen het bewind van Stalin en dat van Brezjnev?
Oud 16-05-2003, 17:22
Zedijar
Zedijar is offline
Breznjev volgde in grote lijnen de politiek van Stalin, het grote verschil was echter dat Breznjev niet zo hard optrad als Stalin omdat hij bang was voor onrust in het land.

waardoor werd de ontkerkelijking veroorzaakt?
Oud 16-05-2003, 18:53
Msslzr
Msslzr is offline
Mensen werden zelfstandiger en zagen niet meer de noodzaak en daarnaast de behoefte om lid te worden van een kerkgemeenschap ...

Nogmaals:

Waaruit bestonden de meningsverschillen over de grondpolitiek in 1977 wat het definitieve einde van het kabinet Den Uyl veroorzaakte?
Oud 16-05-2003, 19:01
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Msslzr schreef op 16-05-2003 @ 19:53:

Waaruit bestonden de meningsverschillen over de grondpolitiek in 1977 wat het definitieve einde van het kabinet Den Uyl veroorzaakte?
KVPér De Bekker wilde een vergoeding bij onteigening laten blijven baseren op de waarde van grond in het vrije verkeer?
Oud 16-05-2003, 19:06
Msslzr
Msslzr is offline
Poeh zo ruim heb ik t niet in mn boek staan, in ieder geval wilde Pvda de speculatie met grond tegengaan en de KVP kon daar wegens de achterban(tuinhuisjes) niet aan beginnen
Oud 16-05-2003, 19:12
HOND!
HOND! is offline

Ten eerste was dat kabinet al een ramp
- In 1973 was de oliecrisis , een kabinet waar economishe problemen voorkomen loopt zowiezo nooit lekkur ( kijk naar het jaar 2003)
In het kabinet waren steeds meer conflicten en was het een polariserende tijd .
Het kabinet den uyl had trouwens in 76 volgens mij nog een conflict met werkgevers omdat ze zich voelde beperkt in hun vrijheid.
De echte oorzaak kan ik niet vinden en is volgens mij een factor van ophopende polariserende problemen geweest.

De linke partijen waren teleurgesteld
de confesionele en de liberalen haalden opgelucht adem..

Vraag
beetje in de zelfde tijd ( iets eerder)

we zitten in de jaren 60
De vakbeweging was altijd trouw geweest aan de regering , dit veranderde
jaja ik maak zelfs a beetjes en ceetje
A: Waaruit bestonden die veranderingen ?
B: Waarom kwamen die veranderingen
C;\Behalve looneisen hadden de vakbonden ook andere eisen noem er 2

Beetje combinatie van een aantal vragen
wie weet hem?
Oud 16-05-2003, 19:12
Gatara
Gatara is offline
Volgende vraag:

Hoe wijzigden zich de partijpolitieke verhoudingen na de val van het kabinet-Den Uyl (1977)?
Oud 16-05-2003, 19:16
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
-x-Kaa-x- schreef op 14-05-2003 @ 17:58:
Maakt volgens mij helemaal niks uit, of je havo of vwo doet. Je moet toch dezelfde stof kennen. En alsof we iemand gaan tegenhouden hier te posten...?
Ik dacht dat havo alleen het boek over de SU had? Natuurlijk mag iedereen meedoen. Maar ik moet nog veel leren zo te lezen.
Oud 16-05-2003, 19:18
sexy adriaan
sexy adriaan is offline
Ik weet niet in welke klas van VWO jullie zitten maar voor mij is dit veel te moeilijk.
Ik zit zelf in de vierde
Oud 16-05-2003, 19:18
bumblebee
bumblebee is offline
Citaat:
Zedijar schreef op 16-05-2003 @ 07:22:
Breznjev volgde in grote lijnen de politiek van Stalin, het grote verschil was echter dat Breznjev niet zo hard optrad als Stalin omdat hij bang was voor onrust in het land.

waardoor werd de ontkerkelijking veroorzaakt?
Doordat de gedachte van de kerk in strijd is met het communisme. Zo richt de kerk zich op het leven na de dood, en het communisme juist op het leven en de mens van nu. Het hele geloof is niet belangrijk, mensen moeten zich daar niet mee bezighouden, volgens het communisme.
Oud 16-05-2003, 19:19
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
sexy adriaan schreef op 16-05-2003 @ 20:18:
Ik weet niet in welke klas van VWO jullie zitten maar voor mij is dit veel te moeilijk.
Ik zit zelf in de vierde
dan heb je nog 2 jaar
Oud 16-05-2003, 19:21
HOND!
HOND! is offline
Citaat:
bumblebee schreef op 16-05-2003 @ 20:18:
Doordat de gedachte van de kerk in strijd is met het communisme. Zo richt de kerk zich op het leven na de dood, en het communisme juist op het leven en de mens van nu. Het hele geloof is niet belangrijk, mensen moeten zich daar niet mee bezighouden, volgens het communisme.

Het geloof was het opium van het volk volgens marx
Oud 16-05-2003, 19:32
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
bumblebee schreef op 16-05-2003 @ 20:18:
Het stomme daarbij is eigenlijk dat Marx (waar het communisme vanaf stamt) meende dat religie weliswaar door de mens was gemaakt en niet andersom, maar om domweg mensen te dwingen om afstand te doen van religieuze illusies zou te ver gaan volgens hem. Omdat dat zinloos zou zijn aangezien mensen genoegdoening vinden in het illusionaire geluk van religie. Pas als dat vervangen zou kunnen worden, pas als die omstandigheden zouden veranderen, zouden mensen afstand kunnen doen van deze religieuze illusies (= hun religie).
Hij meent dat afstand doen van religie als het illusionaire (en dus nep) geluk de eis is naar het ECHTE geluk van de mens. Om de mens dan te vragen om hun illusies over hun situatie op te geven, betekent dat je hen vraagt een situatie op te geven dat illusie vereist.

Maar dit terzijde
Oud 16-05-2003, 19:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
HOND! schreef op 16-05-2003 @ 20:21:
Het geloof was het opium van het volk volgens marx
Die had dat zinnetje gejat van iemand anders, maar ik weet niet meer van wie
Oud 16-05-2003, 19:40
HOND!
HOND! is offline
Citaat:
Gatara schreef op 16-05-2003 @ 20:38:
Die had dat zinnetje gejat van iemand anders, maar ik weet niet meer van wie
was dat niet karel marx zijn broer die zwaar aan de opium zat ?
Oud 16-05-2003, 19:41
Tovenaar
Tovenaar is offline
Ontkerkeling kwam ook mede omdat de tsaar altijd de leider was geweest van de Russische kerk, en de communisten wilden helemaal afrekenen met het vroegere tsaristische Rusland.
Oud 16-05-2003, 19:45
HOND!
HOND! is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 16-05-2003 @ 20:41:
Ontkerkeling kwam ook mede omdat de tsaar altijd de leider was geweest van de Russische kerk, en de communisten wilden helemaal afrekenen met het vroegere tsaristische Rusland.
waar tover je dat antwoord nou weer vandaan ??

maar het is goed hoor
Oud 16-05-2003, 19:47
Tovenaar
Tovenaar is offline
Citaat:
HOND! schreef op 16-05-2003 @ 20:12:

Ten eerste was dat kabinet al een ramp
- In 1973 was de oliecrisis , een kabinet waar economishe problemen voorkomen loopt zowiezo nooit lekkur ( kijk naar het jaar 2003)
In het kabinet waren steeds meer conflicten en was het een polariserende tijd .
Het kabinet den uyl had trouwens in 76 volgens mij nog een conflict met werkgevers omdat ze zich voelde beperkt in hun vrijheid.
De echte oorzaak kan ik niet vinden en is volgens mij een factor van ophopende polariserende problemen geweest.

De linke partijen waren teleurgesteld
de confesionele en de liberalen haalden opgelucht adem..

Vraag
beetje in de zelfde tijd ( iets eerder)

we zitten in de jaren 60
De vakbeweging was altijd trouw geweest aan de regering , dit veranderde
jaja ik maak zelfs a beetjes en ceetje
A: Waaruit bestonden die veranderingen ?
B: Waarom kwamen die veranderingen
C;\Behalve looneisen hadden de vakbonden ook andere eisen noem er 2

Beetje combinatie van een aantal vragen
wie weet hem?
a De Vakbeweging ging zich veel meer inzetten voor de arbeiders, door onder andere looneisen te stellen, eerst hadden ze genoegen genomen na de 2e WO met lage lonen maar omdat het economisch steeds beter ging wilden ze dit terugbetaald zien in de lonen.

b ehh dat staat dus al bij a, betere economie

c meer invloed, medezeggenschap van de werknemers, en betere uitkeringen bij ziekte en dergelijke
Oud 16-05-2003, 19:48
Tovenaar
Tovenaar is offline
Citaat:
HOND! schreef op 16-05-2003 @ 20:45:
waar tover je dat antwoord nou weer vandaan ??

maar het is goed hoor
Goed opgelet bij m´n geschiedenis leraar op Zweinstein

ff nieuwe vraag, Wat was het verschil tussen MVM en Dolle Mina en wat waren de overeenkomsten.
Oud 16-05-2003, 19:53
HOND!
HOND! is offline
uit me hoofd dus vast fout

Verschillen
- Dolle mina uite hun protest in ludieke vorm , dus akties demonstraties
- MVM deed dit op politiek nivea en was veel rustiger en probeerde dit in de vorm van consensus te doen

Overeenkomsten
- Ze streden allebij voor gelijke rechten voor de vrouw
Oud 16-05-2003, 19:57
HOND!
HOND! is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 16-05-2003 @ 20:47:
a De Vakbeweging ging zich veel meer inzetten voor de arbeiders, door onder andere looneisen te stellen, eerst hadden ze genoegen genomen na de 2e WO met lage lonen maar omdat het economisch steeds beter ging wilden ze dit terugbetaald zien in de lonen.

b ehh dat staat dus al bij a, betere economie

c meer invloed, medezeggenschap van de werknemers, en betere uitkeringen bij ziekte en dergelijke

Ik heb intussen ff de antwoorden opgezocht uit me boek
je hebt bijna alles goed allen dit moet je misschien wel ff weten

A: De Vakbeweging ging zich veel meer inzetten voor de arbeiders, door onder andere looneisen te stellen, eerst hadden ze genoegen genomen na de 2e WO met lage lonen maar omdat het economisch steeds beter ging wilden ze dit terugbetaald zien in de lonen. + niet alleen op arbeidsvraagstukken , maar ook op bredere maarschappelijke vraagstukken
B: prima
C:meer invloed, medezeggenschap van de werknemers, en betere uitkeringen bij ziekte en dergelijke + De vakbeweging was tegen nucleaire bewapening + De vakbeweging was kritish tegenover de NAVO
Oud 16-05-2003, 20:09
Tovenaar
Tovenaar is offline
Hmm die dingen bij A staan inderdaad ook in mijn boek maar dat de vakbeweging gekant tegen de NAVO was en tegen nucleaire bewapening niet. Toch maar ff onthouden dan

Over jouw antwoorden op mijn vraag, een andere overeenkomst was nog dat mannen bij beide groepen lid mochten worden. Die verschillen kloppen inderdaad
Oud 16-05-2003, 20:28
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 16-05-2003 @ 21:09:
Hmm die dingen bij A staan inderdaad ook in mijn boek maar dat de vakbeweging gekant tegen de NAVO was en tegen nucleaire bewapening niet. Toch maar ff onthouden dan
Als je zoiets gevraagd wordt, wordt het dan toch meestal zo gevraagd:

Noem ten minste drie redenen op waarom....
en dan hoef je ze echt niet allemaal uit je hoofd op te kunnen sommen

Maar: dit betekent niet dat je ze niet moet proberen ze toch uit het hoofd te leren, want stel je voor dat je slechts 3 geleerd hebt en ze vragen er net 4!
Oud 16-05-2003, 20:33
Tovenaar
Tovenaar is offline
Citaat:
Gatara schreef op 16-05-2003 @ 21:28:
Als je zoiets gevraagd wordt, wordt het dan toch meestal zo gevraagd:

Noem ten minste drie redenen op waarom....
en dan hoef je ze echt niet allemaal uit je hoofd op te kunnen sommen

Maar: dit betekent niet dat je ze niet moet proberen ze toch uit het hoofd te leren, want stel je voor dat je slechts 3 geleerd hebt en ze vragen er net 4!
Ze kunnen het ook op een heel andere manier toepassen, bijvoorbeeld een tekstje laten lezen over iemand die fel tegen de NAVO is, en dan vragen welke partij of organisatie was begin jaren 60 naast PROVO fel tegen nucleaire wapens en de NAVO..

dan kom ik daar normaal gesproken niet op denk ik
Oud 16-05-2003, 20:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 16-05-2003 @ 21:33:
Ze kunnen het ook op een heel andere manier toepassen, bijvoorbeeld een tekstje laten lezen over iemand die fel tegen de NAVO is, en dan vragen welke partij of organisatie was begin jaren 60 naast PROVO fel tegen nucleaire wapens en de NAVO..

dan kom ik daar normaal gesproken niet op denk ik
ja, da's de gemene vraag
Oud 17-05-2003, 17:02
-x-Kaa-x-
-x-Kaa-x- is offline
Citaat:
Gatara schreef op 16-05-2003 @ 20:12:
Volgende vraag:

Hoe wijzigden zich de partijpolitieke verhoudingen na de val van het kabinet-Den Uyl (1977)?
Oud 17-05-2003, 17:56
bumblebee
bumblebee is offline
ehm... men was de felle discussies en kritiek zat, en ging weer over op de consensus politiek..(?)
Oud 18-05-2003, 11:25
-x-Kaa-x-
-x-Kaa-x- is offline
Ja denk dat 't dat is ja. Zou 't anders ook niet weten.. Hoopte eigenlijk op iemand anders, daarom herhaalde ik de vraag Maar ik denk ook dat de consensus terug komt, men wil rust en orde.
Oud 18-05-2003, 15:22
Blubje
Blubje is offline
hmm ik moet toch echt beter gaan leren, ik kon bijna geen van de hier gestelde vragen beantwoorden en we hebben nog maar 2 dagen....
ok loze bijdrage aan 'het spel'
Oud 18-05-2003, 16:12
smacks
smacks is offline
ik heb niet al deze pagina's van dit topic gelezen, maar ik wil zelf ff het antwoord weten op de vraag:

wat is de nacht van schmelzer?

ik heb me rot gezocht, maar kon er niet echt een duidelijk antwoord op vinden.
wie helpt???
Oud 18-05-2003, 16:19
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
de nacht waarin het kabinet valt ofzo en dat is dan overal live vanaf de tv te volgen...
zoiets
Oud 18-05-2003, 16:22
smacks
smacks is offline
het kabinet den uyl? (ofzo..)
Oud 18-05-2003, 17:24
ikworgek
ikworgek is offline
Citaat:
Knutselsmurfie schreef op 18-05-2003 @ 17:19:
de nacht waarin het kabinet valt ofzo en dat is dan overal live vanaf de tv te volgen...
zoiets
Tijdens de nacht van Schmelzer is voor het eerst te zien hoe men politiek bedrijft via achterkamertjespolitiek. Het nederlandse volk is teleurgesteld en Schmelzer treed af. Er ontstaat een breuk in de regering en er ontstaat een nieuwe stroming genaamd Nieuw Links onder de PvdA deze wil nooit meer samen regeren met de KVP
Oud 18-05-2003, 17:40
Tovenaar
Tovenaar is offline
Belangrijk bij de nacht van Schmelzer is ook dat Schmelzer zijn eigen partijgenoot en minister president Cals aanviel, door kritische vragen te stellen over het begrotingsbeleid. Dus Cals treed af en niet Schmelzer! Schmelzer werd als zondebok gezien door het volk en de media, en inderdaad begin van de polarisatie.
Oud 18-05-2003, 21:26
-x-Kaa-x-
-x-Kaa-x- is offline
De mensen vertrouwden de politiek niet meer, ze wilden meer openheid en idd einde aan achterkamertjespolitiek. Er kwam een breuk tussen KVP en PvdA, ze wilden iig voorlopig niet meer samen regeren. Begin van de polarisatie. Gevolgen zijn: Progressief Akkoord, schaduwkabinet, kabinet den uyl enz.
Oud 20-05-2003, 20:55
-x-Kaa-x-
-x-Kaa-x- is offline
Mijn dank gaat uit naar dit Gs-spel, en alle meespelers die mij dingen hebben bijgebracht Heb pessimistisch gerekend rond de 7 BEDANKT, lieve mensen!
Oud 20-05-2003, 20:56
bumblebee
bumblebee is offline
ik had er ook aardig wat aan zo op internet maakt het toch wat interessanter

Regels voor berichten