Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2003, 11:50
Shade
Shade is offline
Citaat:
harrie the 5th schreef op 13-04-2003 @ 19:45:
misschien is ie al ontploft maar moet het licht nog hierheen komen en erna het geluid...
Welk geluid?
Er is geen lucht in de ruimte dus geluid hoor je niet hor

En bovendien zouden we allang dood zijn
Oud 16-05-2003, 16:46
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 16-05-2003 @ 12:50:
Welk geluid?
Er is geen lucht in de ruimte dus geluid hoor je niet hor

En bovendien zouden we allang dood zijn
met een of andere bunker van glimmend moet je het toch in elk geval kunnen uithouden tot het geluid zou komen, lijkt me?
Oud 16-05-2003, 20:55
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 16-05-2003 @ 17:46:
met een of andere bunker van glimmend moet je het toch in elk geval kunnen uithouden tot het geluid zou komen, lijkt me?
er komt geen geluid, in de ruimte tussen de zon en de aarde is niets dat het geluid zou kunnen transporteren hier naartoe.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 21:02
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef op 16-05-2003 @ 21:55:
er komt geen geluid, in de ruimte tussen de zon en de aarde is niets dat het geluid zou kunnen transporteren hier naartoe.
als je dan niet al verband zou zijn; zou je het kunnen horen als de "golf" onze atmosfeer "betreedt"
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 13:38
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 16-05-2003 @ 12:47:
of de zon implodeerd en wordt een zwart gat
Maar hoe dan ook tegen die tijd zijn we allemaal dood

Als je het allemaal mee wilt maken wacht dan nog maar 6 miljard jaar dan kom je in de buurt
(rest van de topic al gelezen?)
Oud 17-05-2003, 13:41
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 16-05-2003 @ 21:55:
Tsja ik denk toch dat het de aarde zal doen shaken, en dat het niet allemaal geruisloos zal gaan...
Oud 17-05-2003, 18:48
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 17-05-2003 @ 14:38:
(rest van de topic al gelezen?)
idd, de zon word nooit een zwart gat, hoewel... als er nu binnen zes miljard jaar een ander zonnestelsel tegen ons opbots, kan het een deel worden van, maar dat gebeurd alleen als onze kluster bostes met een andere kluster, en als dat moet gebeuren, mag die andere kluster wel eens doorlopen, want anders haalt ie het nooit.

geen gat dus

misschien ontdekken we wel een manier om h2 toe te voegen in de zon, dat zou een oplossing zijn
Oud 18-05-2003, 12:46
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
JaJ schreef op 17-05-2003 @ 19:48:
misschien ontdekken we wel een manier om h2 toe te voegen in de zon, dat zou een oplossing zijn
Tegen de tijd dat we dat kunnen in zulke grote hoeveelheden, kunnen we ook allang naar een ander geschikt zonnestelsel verkrassen.
Oud 18-05-2003, 14:15
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 18-05-2003 @ 13:46:
Tegen de tijd dat we dat kunnen in zulke grote hoeveelheden, kunnen we ook allang naar een ander geschikt zonnestelsel verkrassen.
zeker, maar waarom zouden we? de kans dat we een planeet vinden met h2o en een standaard tempratuur van tussen de 100 en de 0 is toch best klein, om nog maar te zwijgen van alle andere voorwaarden.
alles is in dat geval te vervangen natuurlijk, maar het zal het makkelijkst leven zijn hier op aarde(als we nog wat over laten)
ook is het nog zo dat de mensen een zekere vorm van nationalisme bezitten, en dus trots zullen zijn op hun thuisplaneet enzo, of weet jij waarom we niet allemaal engels praten, als dat zoveel makkelijker is?

je snapt wel wat ik bedoel
Oud 18-05-2003, 14:26
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 18-05-2003 @ 15:15:
zeker, maar waarom zouden we? de kans dat we een planeet vinden met h2o en een standaard tempratuur van tussen de 100 en de 0 is toch best klein, om nog maar te zwijgen van alle andere voorwaarden.
alles is in dat geval te vervangen natuurlijk, maar het zal het makkelijkst leven zijn hier op aarde(als we nog wat over laten)
ook is het nog zo dat de mensen een zekere vorm van nationalisme bezitten, en dus trots zullen zijn op hun thuisplaneet enzo, of weet jij waarom we niet allemaal engels praten, als dat zoveel makkelijker is?

je snapt wel wat ik bedoel
de mens kan zich vrij goed aanpassen
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 15:24
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Havock schreef op 18-05-2003 @ 15:26:
de mens kan zich vrij goed aanpassen
maar blijft wel zo arogant als de pest
Oud 18-05-2003, 21:50
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Hm ja ok, maar als de zon drijgt te ontploffen zullen we toch de meest handiger / effieciente oplossing nemen. En aangezien de aarde dan zal uitpuilen van.... ons... zal een andere planeet toch niet zo gek zijn. Dan maar even zoeken...

De zon gaat er pas aan over ongeveer 6 miljard jaar, dus we hebben nog even de tijd om te zoeken...
Oud 21-05-2003, 07:58
Shade
Shade is offline
Ook al vind je er een hoe wil je er dan komen?
Oud 22-05-2003, 18:27
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 21-05-2003 @ 08:58:
Ook al vind je er een hoe wil je er dan komen?
doe eens een gooi? (hint: als je lopend gaat ben je stom)
Oud 22-05-2003, 18:39
Mister Nygaard
Mister Nygaard is offline
ja dan is het wel behoorlijk afgelopen, maar wees niet bang je voelt er niets van
Oud 22-05-2003, 18:43
sexy adriaan
sexy adriaan is offline
Gewoon niet aan dit soort dingen denken.

Hier kan je alleen maar depressief van worden
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 18:56
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
sexy adriaan schreef op 22-05-2003 sl@ 19:43:
Gewoon niet aan dit soort dingen denken.

Hier kan je alleen maar depressief van worden
Moeten we mensen met zo'n nick serieus nemen?
(Funky Aad vind ik beter....)

Laatst gewijzigd op 22-05-2003 om 19:01.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 21:24
Shade
Shade is offline
Citaat:
JaJ schreef op 22-05-2003 @ 19:27:
doe eens een gooi? (hint: als je lopend gaat ben je stom)
Nou ik geef ook een hint: We kunnen niet naar een andere planeet. De dichtsbijzijnde mogelijk leefbare planeet VINDEN zou al een onmogelijke opgave zijn. En naartoe gaan met onderzoeks dingen nog onmogelijker en duurt honderden jaren. En met een mens erop landen nog onmogelijker en koloniseren......(onmogelijk?)

Lukt nooit....aangezien we nooit sneller dan het licht zullen kunnen
Oud 22-05-2003, 23:07
Illuminati
Illuminati is offline
De aarde gaat er aan lang voordat dat ding ontploft man!

Dat ding gaat eerst zwaar groot worden en dan word de hele aardbol al geBBQ'ed!!!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 23:51
Shade
Shade is offline
yup
maar dan kan je nog wel optijd vluchten als je de middelen hebt
Oud 23-05-2003, 10:46
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
x2_Shade schreef laatst @ 22:24:
Nou ik geef ook een hint: We kunnen niet naar een andere planeet. De dichtsbijzijnde mogelijk leefbare planeet VINDEN zou al een onmogelijke opgave zijn. En naartoe gaan met onderzoeks dingen nog onmogelijker en duurt honderden jaren. En met een mens erop landen nog onmogelijker en koloniseren......(onmogelijk?)

Lukt nooit....aangezien we nooit sneller dan het licht zullen kunnen
Wie weet wat de toekomst brengen zal? Neej we kunnen niet sneller dan het licht neej, en in de toekomst ook niet. Maar projecten als SETI@home zullen nutteloos worden, omdat men daar over een paar jaar 1 computer op kan zetten die velen malen sneller is dan alle members die het project nu heeft. Ditzelfde zal vast en zeker gelden voor andere projecten met betrekking tot de ruimtevaart. Wanneer kan ik je natuurlijk niet zeggen, maar ik denk dat we over 100 jaar heel wat beter de ruimte in kunnen kijken dan momenteel. Het zoeken zal dan dus geen probleem meer zijn.
Ook zal er over een jaartje of 50 wel een opvolger van de spaceshuttle zijn, net als een efficientere manier om raketten te bouwen. We zullen dan frequenter op en neer naar de maan kunnen, en vast en zeker over een jaartje of 100 wel binnen ons zonnestelsel kunnen vliegen.

De manier om naar een andere planeet te komen, ligt voorlopig nog niet zo voor de hand. Misschien een ruimteschip dat velen jaren / generaties mee zal gaan. Misschien een nieuwe manier van space-travelling. Via worm-holes ofzo. De natuurkunde zal ons uitkomst bieden. Niet de komende 100 jaar, wel de komende 1000 jaar.
Oud 06-06-2003, 13:04
superbrammetje
superbrammetje is offline
als de zon ontploft, ontploft de aarde ook. Weg mens dus. Ergens anders, in een heel ander zonnestelsel zullen de leefomstandigheden misschien wel precies het zelfde zijn als hier. Wie weet ontstaat daar ooit (of is er al lang ontstaan) een soort mens.

wie weet...
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 14:59
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
JaJ schreef op 16-05-2003 @ 17:46:
Hoe vaak moet men je uitleggen dat geluid zich niet voort kan planten in de ruimte (= vacuum, niets)?

Als de zon opgebrand raakt expandeert hij zo erg dat de aarde opgeslokt wordt. Je kunt bunkers bouwen tot je een ons weegt, maar proberen naar Pluto te verhuizen zou een betere gok zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 15:22
Maddan
Maddan is offline
kewl plan (neit zelf verzonnen)

luister

men nemen een hele grote steen, een flinke astroide ofzo, die breng je in een baan om de aarde, graaft hem lekker uit en maakt er zag maar een enorme stad in, je kan daar vanalles verbouwen enzo, water recyclen weet ik veel. mensen kunnen daar dan generaties lang wonen. nou ja als hij dus helemaal af is, gebruik je de gravitatie versnelling van de aarde (of beter nog, jupiter of de zon zelf) en schiet die steen zeg maar in de rinchting van een gevonden planeet (ja die kunnen we tegen die tijd wel vinden vanaf hier) en voila, binnen een aantal generaties ben je daar aangekomen en kun je je nieuw thuis gaan koloniseren! ok de kleine technische problemen zoals "hoe krijg je die steen in orbit" en "hoe krijg je hem daarna in een orbit geschikt voor gravitatie versnelling" zijn voor mij ook niet echt op te lossen, maar tegen die tijd kunnen de mensjes dat vast wel
Oud 13-06-2003, 12:10
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
En toen bleek in bij aankomst dat er in de tussentijd een natuurramp op de desbetreffende planeet is geweest.
Oud 13-06-2003, 13:28
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Maddan schreef op 12-06-2003 @ 16:22:
*snip steenverhaal*
Of je bouwt zelf natuurlijk een ruimtekolonie, stukken praktischer dan 't uithollen van een steen welke door de hitte van de zon flink onstabiel kan worden, en bovendien gewoon NIET in een stabiele baan te houden is
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 14:16
p-chez
p-chez is offline
Dan krijg je een supernova, aldus Discovery, en worden wij allemaal vernietigd.

Overigens is 't leven in ons melkwegstelsel dan per definitie uitgesloten, aangezien leven zonlicht nodig heeft. Dus ... de ruimte in vluchten zou geen optie zijn.
Oud 27-06-2003, 14:23
Chimera
Chimera is offline
Of we schieten een paar nukes jupiter in, met een beetje geluk

Als jupiter 100 keer groter was geweest, was 'ie uit zichzelf gaan branden, misschien kunnen we 'em nu een handje helpen
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 19:53
mrs me
mrs me is offline
beetje late reactie misschien, maar er werd geschreven dat het 8 min duurt voordat het licht van een ster ons bereikt.

elke ster staat op een bepaalde afstand van de aarde. ook de zin is eigenlijk gewoon een ster, en dan in ons zonnestelsel. deze kan door chemische reacties gaan uitzetten.

de zon kan dit ook gaan doen en zal de binnenste planeten van ons zonnestelsel dan opslokken. de aarde echter niet, maar door de hitte zal de aarde ahw verbranden.

maar om ff weer op de tijd terug te komen: een voorbeeld van een ontploffende ster is een supernova. 1tje (de ontploffing ervan) is in de laatste helft van de 20e eeuw hier waargenomen. deze staat echter zo ver van de aarde af dat de eigenlijke "ontploffing" al vele jaren (eeuwen misschien wel) eerder heeft plaatsgevonden.

de zon is idd een ster waarvan het licht er 8 min over doet om de aarde te bereiken. maar voordat wij waarnemen dat de zon "op ontploffen staat", of dat ook 8 min duurt vraag ik me af, omdat de gehele zon dan uitzet, waarbij de afstand tot de aarde (nog) kleiner wordt, en dus ook de tijd dat het duurt dat wij deze verandering kunnen waarnemen.

volgens mij zit het zo, ik kan er helemaal naast zitten, maar heb hier en daar wellus wat opgevangen.

Laatst gewijzigd op 28-06-2003 om 20:02.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 18:49
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
De snelheid waarmee de zon zal gaan uitzetten zal maar een fractie van de lichtsnelheid zijn, en dat zal dus significant weinig verschil maken.
Oud 29-06-2003, 20:43
Verwijderd
Ik heb trouwens gehoord dat de zon ook de aarde opslurpt, en ergens tussen de aarde en mars zal stoppen met groeien
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 23:49
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Ik niet

Ik hoorde dat het hier op aarde zal worden zoals het nu op mercurius is...

Zullen we doen wie het eerste een (betrouwbare) bron heeft?
Oud 01-07-2003, 00:24
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 01-07-2003 @ 00:49:
Ik niet

Ik hoorde dat het hier op aarde zal worden zoals het nu op mercurius is...

ik kan het me wel voorstellen. De straal van de zon zal dichtbij de aarde komen te staan, ongeveer zo dichtbij de aarde als dat de zon nu tegen mercurius aanstaat.

Op zich is de temperatuurschaal niet zo heel belangrijk. Als je naast een rode reus zit heb je het gewoon warm.
Oud 01-07-2003, 14:47
Verwijderd
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 01-07-2003 @ 00:49:

oke

volgens deze hebben we allebei niet gelijk

http://www.astro.uva.nl/encyclopedie/sterren.html

een stukje tekst daaruit:
Citaat:
Als de waterstof in de kern opraakt komt de ster in een nieuwe fase: de energieproductie in de kern dooft en ze fuseert enkel nog waterstof tot helium in een schil rond de kern. Een gevolg van het verschuiven van de lokatie waar de energie wordt opgewekt is dat de ster als geheel begint op te zwellen. Ook daalt de temperatuur aan het oppervlak. De ster wordt een rode reus. Als de zon over vijf miljard jaar in deze fase komt zal ze zo groot worden dat ze de aarde, en zelfs Mars, opslokt. Tijdens de rode reuzen fase trekt de uitgedoofde kern samen waardoor de temperatuur in het centrum verder oploopt, zo hoog dat ook helium kan fuseren tot koolstof.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 23:05
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Okay, ik heb gezocht, maar kan op dit late uur weinig vinden dat mijn stelling ondersteunt.... ik zal toch nog is mijn PDF'jes doorzoeken van Hawking (eerste druk 'brief history...') wat daar in staat. Voorlopig vond ik alleen dingen die jou stelling bevestigde... gefeliciteerd
Oud 04-07-2003, 14:47
eindhovenrulez
eindhovenrulez is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 01-05-2003 @ 18:50:
Dus wel, aangezien het licht er 8 minuten over doet om ons te bereiken.
Als de zon nu eens sneller dan het licht ontploft.. dus alles schiet sneller dan het licht weg.. Dan wordt de aarde eerder geraakt dan wij het zien.. Dus zullen we er niks van merken..
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 14:49
Verwijderd
lekker boeiend, al kan je het zien, "what are you gonna do about it"
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 15:15
eindhovenrulez
eindhovenrulez is offline
als je het zou zien, ,en het zou 2 keer zou langzaam als het licht gebeuren, dan duurt het dus 16 min tot de aarde wordt geraakt, en 8 min tot je het ziet. Heb je nog 8 min over om te beseffen dat dit het einde is en iedereen dag zeggen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 16:09
Shade
Shade is offline
zo snel kan de zon niet eens ontploffen
en als je de rest leest zie je dat de zon niet eens ontploft op z'n eind.
Niet alles dat stopt ontploft hoor
Oud 04-07-2003, 16:47
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
eindhovenrulez schreef op 04-07-2003 @ 15:47:
Als de zon nu eens sneller dan het licht ontploft.. dus alles schiet sneller dan het licht weg.. Dan wordt de aarde eerder geraakt dan wij het zien.. Dus zullen we er niks van merken..
niets gaat sneller dan het licht.
Oud 04-07-2003, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Havock schreef op 05-05-2003 @ 17:14:

ik neem aan dat de gasreuzen massaal in de hens vliegen?
Citaat:
FlorisvdB schreef op 09-05-2003 @ 19:32:
andere kometen zullen in de buurt van de zon hoogstens verbranden, niet ontploffen.
Iedereen heeft het hier maar over in de hens vliegen en verbranden en zo.
Maar er is daar toch geen zuurstof. Dan mag je het toch geen verbranden noemen maar is het een euh gewone reactie. Ofzo.
Of zit ik nu te zeuren?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Jensk schreef op 04-07-2003 @ 19:48:
Iedereen heeft het hier maar over in de hens vliegen en verbranden en zo.
Maar er is daar toch geen zuurstof. Dan mag je het toch geen verbranden noemen maar is het een euh gewone reactie. Ofzo.
Of zit ik nu te zeuren?
goed punt, want chemisch gezien is verbranden gewoon een exotherme reactie met zuurstof.
maar sterren branden al uit zichzelf, zonder dat daar zuurstof voor nodig is.
over de evolutie van sterren: http://www.milky-way.com/nl/sevol.htm
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 12:46
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 05-07-2003 @ 21:21:
goed punt, want chemisch gezien is verbranden gewoon een exotherme reactie met zuurstof.
maar sterren branden al uit zichzelf, zonder dat daar zuurstof voor nodig is.
over de evolutie van sterren: http://www.milky-way.com/nl/sevol.htm
Tis maar net wat je verbranden noemt lijkt me. Als verbranden een chemische reactie is, waarbij zuurstof nodig is dan brandt een ster zeker niet.

Wat er wel optreed is uiteraard kernfusie, en om die weer op gang te krijgen wordt zwaarte-energie omgezet in warmte. Maar om die processen nou "verbranding" te noemen...
Oud 06-07-2003, 16:14
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 06-07-2003 @ 13:46:
Tis maar net wat je verbranden noemt lijkt me. Als verbranden een chemische reactie is, waarbij zuurstof nodig is dan brandt een ster zeker niet.

Wat er wel optreed is uiteraard kernfusie, en om die weer op gang te krijgen wordt zwaarte-energie omgezet in warmte. Maar om die processen nou "verbranding" te noemen...
w8 effe, jullie denken bij vlammen aan branden, maar vlammen is gloeien gas. iets kan gloeien zonder zuurtsof(denk aan de gloeilamp). kernfusie -> warm+gassen -> die gassen gaan natuurlijk gloeien. vuurverschijnselen (want zo heten vlammen) zonder vuur dus.
Oud 07-07-2003, 00:40
Valentijn
Valentijn is offline
Duurde alles maar 8 minuten...Alles maar dan ook alles....

Denkend aan het feit dat ik in 8 minuten gebaard ben....

Zucht....

------

De zon en alles eromheen,
Starend naar het summum van ijs,
Druipend en nat,
Likkend in de goot,

De aarde: Een plek denk ik?

-----
Oud 07-07-2003, 21:15
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Valentijn schreef op 07-07-2003 @ 01:40:
Duurde alles maar 8 minuten...Alles maar dan ook alles....

Denkend aan het feit dat ik in 8 minuten gebaard ben....

Zucht....

------

De zon en alles eromheen,
Starend naar het summum van ijs,
Druipend en nat,
Likkend in de goot,

De aarde: Een plek denk ik?

-----
Tis groen en het racet van de berg..

Een skiwi!
Oud 07-07-2003, 21:23
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 07-07-2003 @ 22:15:
Tis groen en het racet van de berg..

Een skiwi!
Tis groen en het racet van de berg af als de sneeuw gesmolten is ?
Oud 08-07-2003, 17:40
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Quack schreef op 01-04-2003 @ 00:07:

Trouwens, als de zon ontploft, merk je dat toch niet. Binnen een fractie van een seconde is onze planeet weg. Dus daar zou ik me maar geen zorgen over maken......shit happens eh?
Daar heb ik mijn twijfels over...Zou het niet kunnen dat de zon traag opzwelt, wat betekent dat het hier langzaam warmer wordt

Ik ben niet helemaal zeker, maar ik geloof dat het ook geleidelijk gaat met alle andere sterren?
Oud 08-07-2003, 19:07
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Droyd schreef op 08-07-2003 @ 18:40:
Daar heb ik mijn twijfels over...Zou het niet kunnen dat de zon traag opzwelt, wat betekent dat het hier langzaam warmer wordt

Ik ben niet helemaal zeker, maar ik geloof dat het ook geleidelijk gaat met alle andere sterren?
En dat niet alleen. Zodra de wetenschap het precieze einde bekend maakt, zal de hele wereld ook in rep en roer zijn. De schade wordt misschien niet door de zon veroorzaakt, maar zal evenzogoed niet te overzien zijn
Oud 09-07-2003, 13:12
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 07-07-2003 @ 22:23:
Tis groen en het racet van de berg af als de sneeuw gesmolten is?
een watermeloen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten