Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik geloof er niet in, al zou het sommige aparte samenlopen van omstandigheden iets duidelijker verklaren dan toeval
![]() Anders is het gewoon TE toevallig. Ik dnek niet dat iets 'meant to be' is ofzo...
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Het heeft toch helemaal geen zin om je af te vragen of alles voorbestemd is? Stel nou dat het zo is: wat heb je er dan aan om het te weten?
Stel: een familielid gaat dood en een of ander persoon gaat liggen roepen: "Erg vervelend, maarja, het was zijn lot." Is het dan ineens minder erg? Misschien bepaalt het lot dan ook wel dat je er heel verdrietig over gaat zijn. Je kunt zo'n beetje alles wel verklaren door te zeggen: "Dat is het lot." Maar je hebt er niets aan, want je denkt dan niet: O, dat is het lot maar, boeie, kunnen we niets aan veranderen, vervelend maar waar. En gaat gewoon weer verder met je leven. Het lot als verklaring of verzachting voor dingen doet helemaal niets. Waarom zou je je dan afvragen of alles van tevoren al vaststaat? (dat is het lot ![]()
||
![]() |
Citaat:
Ik kan een heel eind met je meegaan ( en da's ook voor het eerst, geloof ik), maar dan wel in die zin dat beide stellingen niet te bewijzen zijn. We weten het niet, laten we het daar maar op houden. Ik hecht een iets grotere graad van waarschijnlijkheid aan mijn standpunt, dat wel. Net zo min als we niet KUNNEN weten of God bestaat. Niet empirisch weten welke godsdienst gelijk heeft, welke levensovertuiging uitgaat van de juiste premissen. Daarom geloof ik in niets. Ik wijs niets af, ik aanvaard niets. Ik weet het niet, er is geen manier waarop ik KAN weten. Een "gut feeling",een gevoel van zekerheid, de rotsvaste overtuiging binnen in mij, is me ook niet genoeg. Bewijs moet ik hebben.
||
![]() |
Citaat:
Maar juist omdat wij denkende, handelende wezens zijn, beinvloeden wij de normale gang van zaken, en dat doen we soms op een niet logische en niet weloverwogen manier. Hierdoor word the natural flow verstoord, en dat heeft op zijn beurt invloed op de keuzes van anderen. Wij zijn geen beesten, we gehoorzamen niet aan onze innerlijke natuurwet. Soms gaan we bewust ertegen in. Dat bedoel ik met toeval. Toeval, dat zijn de onbedoelde maar niettemin verstorende invloeden van anderen op onze eigen situatie.
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben het met Modelmaker eens. Ik geloof echt in het lot, ik geloof dat alles wat er gebeurt zo bedoeld is.
Vaak als ik in een situatie ben waarin k bang ben denk ik zo van "als er nu iets gebeurt zal het m'n lot wel zijn" . Dus ik geloof niet in toeval. Laatst gewijzigd op 23-05-2003 om 19:04. |
![]() |
||
Citaat:
Als wij bijvoorbeeld naar de quantummechanica kijken, in het bijzonder de quantumfluctuaties (het gelijktijdig spontaan ontstaan van een deeltje en een anti-deeltje), kunnen wij concluderen dat NIET alles is voorbestemd. Recapitulerend: ik geloof niet in het lot.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat echter in het spraakgebruik onder determinisme en toeval wordt verstaan is iets anders dan waar wij het nu over hebben: determinisme gaat er namelijk vanuit dat niks toeval is in de zin dat mensen geen enkele invloed hebben op hun eigen leven, dat alles door een hogere macht oid al is vastgelegd op het moment dat ze geboren werden. En dáár geloof ik (uiteraard) niet in: je bent als mens zeer wel in staat om de loop van gebeurtenissen te beïnvloeden. Overigens is de constatering dat alles het gevolg is van enig causaal verband natuurlijk nogal een holle frase. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik geloof niet in een lot, omdat ik denk dat je verantwoordelijk bent voor je eigen daden en dus niet dat er ‘’iets’’ *wat dus het lot genoemd wordt* is wat dat regelt zegmaar voor je. Ik heb daar een keer ruzie met een vriendin over gehad.. zij zei dat ‘’het lot’’ het zo beslist had dat wij ruzie hadden, gelul, je maakt zélf ruzie.
Ik geloof heus wel in dat er dingen toevallig kunnen gebeuren, maar het lot is gewoon gelul voor mij. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Alsof jij het zeker weet dus, alsof je het over een absolute waarheid hebt. Vandaar m'n opmerking. Terwijl ik zeg: "ik geloof in het lot" en "ik geloof niet in toeval." |
![]() |
||
Citaat:
Geloof heeft meer ellende veroorzaakt dan goede gedaan op deze aardbol. Quod erat demonstrandum.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Stel een vraag aan de forumer onder je #veel 5 Little Phoebe | 500 | 16-09-2011 20:52 | |
De Kantine |
Weerwolfspel #86, deel 3 Uice | 334 | 04-07-2011 10:30 | |
De Kantine |
Bestaat er iets zoals het lot voor jou? Verwijderd | 50 | 27-01-2006 16:43 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
In hoeverre geloof jij in het lot? angela123 | 7 | 20-04-2003 16:29 | |
Psychologie |
Over wat voor gare dingen denk jij wel eens na? Verwijderd | 50 | 08-11-2002 21:50 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het lot.....Lees ffies plies... Vi$TiKjûHtjûH | 14 | 14-01-2002 14:38 |