Advertentie | |
|
![]() |
|
met SiSoft Sandra kun je ook de temp van je pc controleren als je mobo daar sensoren voor op heeft zitten.
|
![]() |
|
Temperaturen kun je het beste uitlezen met het programma Motherboard Monitor (MBM). Dit prog kun je in je systray klein icoontje met de temperatuur houden, houdt ook alle voltages bij en geeft een waarschuwing als er iets over een limiet heen gaat.
MBM 5.3.2.0 hier downloaden: http://www.tweakers.net/meuktracker/4007 Verder, een 1700+ Thoroughbred wordt geen 55 graden. Tenminste, niet bij een normale ambient temperatuur en een redelijke koeling, want 1700+ Thoroughbred is één van de koelste processors. Dus: Vraag 1: hoe warm is het in je kast? Hoeveel graden zakt je CPU als je een uur lang het zijpaneel van je kast eraf haalt? Vraag 2: wat voor koeler heb je? Suggestie: koop een thumbscrew (duimschroef). Kun je daarmee het zijpaneel van je kast open en dicht maken zonder schroevendraaier. ![]()
||
Citaat:
Op je vragen kan ik nog niet antwoorden, nog niet geprobeerd, dan moet ik eerst ff 'n schroevendraaier gaan zoeken... En de koeler: gewoon, de koeler die in de kast stak, misschien dat ik ergens wel 'n bestandje heb met m'n specs, kzal eens zoeken...
|
MBM moet je nog even configureren. Ga naar de settings bij temperatures en kies voor sensor 1 de 1 sensor uit het vakje eronder. etc. en zo door tot je er 3 hebt.
Nu moet je even naar het dashboard en kijken wat de temperaturen zijn. B.v.: S1: 34 S2: 53 S3: -29 Hieruit kun je opmaken sat Sensor 2 je CPU is, S1 je northbridge (moederbord) en S3 nep is. Even opnieuw instellen dat S1 de 2e sensor gebruikt. En renamen, dan krijg je: CPU: 53 Northbridge: 34 CPU sensor moet je dan Display in system tray aanvinken. Krijg je 'em daar te zien. Fans etc. kun je ook nog instellen, evenals alarm.
||
Citaat:
Met dat andere progje: CPU = 56.5° ondertussen en moederbord = 40.0° Update: ondertussen heb ik de sensors aangepast, geeft de ene 11° aan, de andere 41° en de derde nog altijd niets...
|
Dat dacht ik al.
Geen ramp hoor, maar dan moet je idd wel wat meer aan koeling doen. Je kast open voor een tijdje (tijdens de warme dagen voorlopig) en ook eens aan een nieuwe betere koeler denken. Of upgraden naar een 2400+ voor €80, past in de beeste mobo's vanaf KT133A chipset.
||
Citaat:
PC is trouwens nog maar van oktober vorig jaar, ik begin ten vroegste wat te upgraden (Videokaart eerst (MX 440 ![]() En 'n betere koeler, dat is idd wel 'n optie...
|
Ik heb er iets origineels op gevonden, ik heb m'n bak nu open staan en heb er de ventilator die ik heb naartoe gedraaid
![]() ![]() Hij draait nu rond de 44°C (CPU) en 35° (MoBo) ![]() Maar dat kan ook zijn omdat hij ff heeft stilgestaan, dus ik wacht nog ff voor ik juich ![]()
|
€380 herstelkosten? Daar heb je 4 Nokia 3310's voor.
![]() Anyways, tja upgraden kun je altijd later doen natuurlijk. GeForce 4 MX440 is nu ook goedkoop, zo'n €44. Zorg wel dat je één koopt met DDR geheugen, en niet SDR. En een goedkope stille koeler is denk ik voldoende. Arctic Copper Silent TC is wel een goede, kost €12 ofzo. Redelijk stil en koelt goed, is koperen heatsink ook.
||
Citaat:
![]() Die zit er nu in, die kaart, maar die suckt echt best wel vind ik... En die koeler zal voor eind juni begin juli zijn, wanneer ik weer vrije tijd teveel heb... ![]()
|
pc draait nu al 'n uur en 'n kwartier en CPU is 47.5°C en MoBo is 34°C, heb m'n kast aan één kant openliggen en 'n ventilator er half op gericht, kga na m'n examens eens kijken voor 'n extra fan/nieuwe koeling
![]()
|
Nu met de warmte moet je CPU wel extra zweten.
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar 'n nieuwe (extra) fan en/of koeling ga ik dus wel aanschaffen denk ik, als ik weer geld heb, kheb geen zin om elke keer met warm weer m'n pc te moeten koelen met 't ding dat MIJ moet afkoelen ![]() ![]()
|
![]() |
Ik had gisteren hetzelfde probleem (http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=493853)
Met een Athlon 2100+. Heb er inmiddels al een nieuwe koeler bij geplaatst en nu loopt hij wel weer lekker. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En dit topic bewijst maar weer 'ns: het feit dat alle componenten in een systeem binnen hun specificaties gebruikt worden zegt niets over de stabiliteit onder bepaalde omstandigheden ![]() Ik ben trouwens ook best wel verbaasd dat mijn IBM 60GXP nog werkt, na al twee hete zomers te hebben meegemaakt ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
IBM heeft ook altijd de snelste desktop schijven gemaakt.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() En die anderen, tja, wat Koen zegt gaat ook voor mij op, kheb iets te veel verhalen gehoord over IBM's die crashten...
||
Citaat:
Die twee types hadden een probleem waarbij bij warmte metalen onderdelen gingen uitzetten, en daardoor de schijf stuk ging. Bij een goede koeling was dit probleem minder groot. Maar 120GXP en 180GXP zijn prima schijven hoor, en uitvalpercentage is prima op orde. IBM was ook één van de weinigen die nog de volle 3 jaar garantie gaf op de harddisks. Nu is er alleen nog maar 3 jaar garantie op de modellen met 8MB cache, voor zover ik weet.
|
Verwijderd
|
XP1800+, Spire Superrock, AS3, 4x 8x8 3800RPM fans van Y.S. Tech zorgen voor een idle-temperatuur van 46 graden hier. Case zit op 36 graden. Redelijk te doen nog, dus. Buitentemperatuur zal een graad of 27 zijn, binnen is 't echter wel een graad of 30.
Zit trouwens wel te denken aan waterkoeling, want ik begin helemaal debiel te worden van die fans. Mijn oog is gevallen op de Thermaltake Aquarius 2, voor slechts 107 euro een complete kit. Eventueel gooi ik d'r zelf nog een bigass reservoir tegenaan en een wat beter koelblok. |
![]() |
|||
Citaat:
AMD heeft voornamelijk een aantal te ver doorgeklokte architecturen gehad; Thunderbird (bij 1.2GHz hadden ze moeten stoppen, 1.33 en 1.4GHz werden veels te heet) en de Palomino worden erg warm, 2100+ is te erg voor woorden. Vanaf 2200+ is het Thoroughbred en tegenwoordig zijn ook bijna alle processors vanaf 1700+ thoroughbred, die zijn uitermate koel, zo'n 34W, dat is de helft van een P4 2.7GHz. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De kans op instabiliteit neemt significant toe bij een temperatuur van 62 graden stressed, ten opzichte van een stressed temp van 55 graden. ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Temperatuur van mijn CPU - is dit ernstig? Severus | 33 | 02-05-2007 22:46 | |
Software & Hardware |
[Nieuw systeem] Algemene vragen Verwijderd | 33 | 30-07-2006 18:28 | |
Software & Hardware |