Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2003, 20:12
Methuselah
Methuselah is offline
Ik heb 'n XP 1700+, draait zoals ik 'm uit de winkel heb gehaald, maar de laatste tijd merk ik dat hij echt erg warm wordt, als ik m'n voet tegen de kast hou is't soms echt niet uit te houden. Ik zou niet weten hoe 't komt, aan't warme weer kan 't niet liggen Want 't is hier al warmer geweest.

Hij was vanmiddag 55°C, zonder dat ik iets speciaals had gedaan (spelletjes spelen oid) Die temperatuur ben ik dus te weten gekomen door 'm te rebooten en naar de Setup te gaan bij 't opstarten. Maar 't is wel vrij omslachtig om zo altijd de temperatuur te gaan meten, weet iemand 'n progje om de temperatuur te monitoren?

En ligt 't aan de processor of aan de HD dat ie zo heet wordt?

En ik zit hier wel in 'n vrij stoffige kamer, kan 't ook zijn dat 't gewoon door stof in de kast komt dat ie zo warm loopt? Maar de fan draait nog goed, op 5000rpm en er zit daar geen stof voor heb ik al gekeken, maar de kast heb ik nog niet opengehaald (wegens geen schroevendraaier )
Oud 29-05-2003, 20:52
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
met SiSoft Sandra kun je ook de temp van je pc controleren als je mobo daar sensoren voor op heeft zitten.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 20:59
Verwijderd
Bepaalde series van de XP1700+ worden erg warm. De oude Palomino-core wordt gewoon heel heet, de Thoroughbred-A core (waar ik zelf de 1700+ versie van heb) wordt stressed zo'n 38 graden. De Thoroughbred-B core, waar nu alle XP's mee gebakken worden, is nog koeler en beter over te klokken.

Op zich kan het geen kwaad. Als jouw systeem geen instabiliteit vertoont is er (nog) niks aan de hand. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om de kast eens open te halen en het stof er goed uit te blazen. Just to make sure.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 22:48
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-05-2003 @ 21:59:
Bepaalde series van de XP1700+ worden erg warm. De oude Palomino-core wordt gewoon heel heet, de Thoroughbred-A core (waar ik zelf de 1700+ versie van heb) wordt stressed zo'n 38 graden. De Thoroughbred-B core, waar nu alle XP's mee gebakken worden, is nog koeler en beter over te klokken.

Op zich kan het geen kwaad. Als jouw systeem geen instabiliteit vertoont is er (nog) niks aan de hand. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om de kast eens open te halen en het stof er goed uit te blazen. Just to make sure.
Ik weet dus niet welke ik heb, denk de A core, maar 't is dus niet stressed dat ie zo warm loopt En ik heb 'm al van in oktober, en 't is nu pas dat ik merk dat ie zo warm loopt, voordien had ik daar nooit last van...

En af en toe doet ie wel instabiel vind ik, dan kan ik bvb UT niet spelen wanneer ik ook nog WinBar open heb staan. Of dat hij gewoon héél traag iets laadt, iets dat normaal gezien meteen gebeurd moet zijn...

*gaat toch maar eens op zoek naar 'n schroevendraaier*
Oud 29-05-2003, 23:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Temperaturen kun je het beste uitlezen met het programma Motherboard Monitor (MBM). Dit prog kun je in je systray klein icoontje met de temperatuur houden, houdt ook alle voltages bij en geeft een waarschuwing als er iets over een limiet heen gaat.

MBM 5.3.2.0 hier downloaden:
http://www.tweakers.net/meuktracker/4007

Verder, een 1700+ Thoroughbred wordt geen 55 graden. Tenminste, niet bij een normale ambient temperatuur en een redelijke koeling, want 1700+ Thoroughbred is één van de koelste processors. Dus:

Vraag 1: hoe warm is het in je kast? Hoeveel graden zakt je CPU als je een uur lang het zijpaneel van je kast eraf haalt?

Vraag 2: wat voor koeler heb je?

Suggestie: koop een thumbscrew (duimschroef). Kun je daarmee het zijpaneel van je kast open en dicht maken zonder schroevendraaier.
Oud 29-05-2003, 23:25
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 30-05-2003 @ 00:11:
Temperaturen kun je het beste uitlezen met het programma Motherboard Monitor (MBM). Dit prog kun je in je systray klein icoontje met de temperatuur houden, houdt ook alle voltages bij en geeft een waarschuwing als er iets over een limiet heen gaat.

MBM 5.3.2.0 hier downloaden:
http://www.tweakers.net/meuktracker/4007

Verder, een 1700+ Thoroughbred wordt geen 55 graden. Tenminste, niet bij een normale ambient temperatuur en een redelijke koeling, want 1700+ Thoroughbred is één van de koelste processors. Dus:

Vraag 1: hoe warm is het in je kast? Hoeveel graden zakt je CPU als je een uur lang het zijpaneel van je kast eraf haalt?

Vraag 2: wat voor koeler heb je?

Suggestie: koop een thumbscrew (duimschroef). Kun je daarmee het zijpaneel van je kast open en dicht maken zonder schroevendraaier.
Heb ik gedownload, maar zegt dat 't nul graden is, klopt niet echt... SiSoftware zegt dat m'n CPU momenteel 53.5°C is, Fan draait op 4900rpm...

Op je vragen kan ik nog niet antwoorden, nog niet geprobeerd, dan moet ik eerst ff 'n schroevendraaier gaan zoeken...

En de koeler: gewoon, de koeler die in de kast stak, misschien dat ik ergens wel 'n bestandje heb met m'n specs, kzal eens zoeken...
Oud 29-05-2003, 23:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
MBM moet je nog even configureren. Ga naar de settings bij temperatures en kies voor sensor 1 de 1 sensor uit het vakje eronder. etc. en zo door tot je er 3 hebt.

Nu moet je even naar het dashboard en kijken wat de temperaturen zijn. B.v.:
S1: 34
S2: 53
S3: -29

Hieruit kun je opmaken sat Sensor 2 je CPU is, S1 je northbridge (moederbord) en S3 nep is.

Even opnieuw instellen dat S1 de 2e sensor gebruikt. En renamen, dan krijg je:
CPU: 53
Northbridge: 34

CPU sensor moet je dan Display in system tray aanvinken. Krijg je 'em daar te zien.

Fans etc. kun je ook nog instellen, evenals alarm.
Oud 29-05-2003, 23:44
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 30-05-2003 @ 00:36:
MBM moet je nog even configureren. Ga naar de settings bij temperatures en kies voor sensor 1 de 1 sensor uit het vakje eronder. etc. en zo door tot je er 3 hebt.

Nu moet je even naar het dashboard en kijken wat de temperaturen zijn. B.v.:
S1: 34
S2: 53
S3: -29

Hieruit kun je opmaken sat Sensor 2 je CPU is, S1 je northbridge (moederbord) en S3 nep is.

Even opnieuw instellen dat S1 de 2e sensor gebruikt. En renamen, dan krijg je:
CPU: 53
Northbridge: 34

CPU sensor moet je dan Display in system tray aanvinken. Krijg je 'em daar te zien.

Fans etc. kun je ook nog instellen, evenals alarm.
En wat als S1 en S2 allebei 11° aangeven en S3 niets?

Met dat andere progje:

CPU = 56.5° ondertussen en moederbord = 40.0°

Update: ondertussen heb ik de sensors aangepast, geeft de ene 11° aan, de andere 41° en de derde nog altijd niets...
Oud 29-05-2003, 23:55
Methuselah
Methuselah is offline
Oh, en ik heb dus blijkbaar 'n oude Palomino-core en geen A-core (zoals ik verkeerdelijk dacht )
Oud 29-05-2003, 23:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat dacht ik al.

Geen ramp hoor, maar dan moet je idd wel wat meer aan koeling doen. Je kast open voor een tijdje (tijdens de warme dagen voorlopig) en ook eens aan een nieuwe betere koeler denken.

Of upgraden naar een 2400+ voor €80, past in de beeste mobo's vanaf KT133A chipset.
Oud 30-05-2003, 00:01
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 30-05-2003 @ 00:57:
Dat dacht ik al.

Geen ramp hoor, maar dan moet je idd wel wat meer aan koeling doen. Je kast open voor een tijdje (tijdens de warme dagen voorlopig) en ook eens aan een nieuwe betere koeler denken.

Of upgraden naar een 2400+ voor €80, past in de beeste mobo's vanaf KT133A chipset.
Upgraden ga ik echt niet doen, ben 'n arme student die net z'n gsm moet laten herstellen (heb 't ding amper 'n maand, heeft me €380 in totaal gekost al), krijg volgende week te horen hoeveel ik daaraan kwijt ga zijn. En dan ga ik ook nog naar Werchter op 't einde van komende maand, dus ik doe al geld teveel op de laatste tijd...

PC is trouwens nog maar van oktober vorig jaar, ik begin ten vroegste wat te upgraden (Videokaart eerst (MX 440 )) volgend academiejaar (wanneer m'n pc één jaar oud is).

En 'n betere koeler, dat is idd wel 'n optie...
Oud 30-05-2003, 00:22
Methuselah
Methuselah is offline
Ik heb er iets origineels op gevonden, ik heb m'n bak nu open staan en heb er de ventilator die ik heb naartoe gedraaid

Hij draait nu rond de 44°C (CPU) en 35° (MoBo)

Maar dat kan ook zijn omdat hij ff heeft stilgestaan, dus ik wacht nog ff voor ik juich
Oud 30-05-2003, 00:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
€380 herstelkosten? Daar heb je 4 Nokia 3310's voor.

Anyways, tja upgraden kun je altijd later doen natuurlijk. GeForce 4 MX440 is nu ook goedkoop, zo'n €44. Zorg wel dat je één koopt met DDR geheugen, en niet SDR.

En een goedkope stille koeler is denk ik voldoende. Arctic Copper Silent TC is wel een goede, kost €12 ofzo. Redelijk stil en koelt goed, is koperen heatsink ook.
Oud 30-05-2003, 00:38
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 30-05-2003 @ 01:36:
€380 herstelkosten? Daar heb je 4 Nokia 3310's voor.

Anyways, tja upgraden kun je altijd later doen natuurlijk. GeForce 4 MX440 is nu ook goedkoop, zo'n €44. Zorg wel dat je één koopt met DDR geheugen, en niet SDR.

En een goedkope stille koeler is denk ik voldoende. Arctic Copper Silent TC is wel een goede, kost €12 ofzo. Redelijk stil en koelt goed, is koperen heatsink ook.
Hij heeft me €380 nieuw gekost ('t is 'n 7210 )

Die zit er nu in, die kaart, maar die suckt echt best wel vind ik...

En die koeler zal voor eind juni begin juli zijn, wanneer ik weer vrije tijd teveel heb...
Oud 30-05-2003, 14:35
Methuselah
Methuselah is offline
pc draait nu al 'n uur en 'n kwartier en CPU is 47.5°C en MoBo is 34°C, heb m'n kast aan één kant openliggen en 'n ventilator er half op gericht, kga na m'n examens eens kijken voor 'n extra fan/nieuwe koeling
Oud 30-05-2003, 14:58
Koen
Koen is offline
Nu met de warmte moet je CPU wel extra zweten. Kamer temperatuur ligt hier nu zo'n 5 graden hoger dan normaal; CPU lijkt 't er dubbel zo warm van te hebben gekregen. Ik denk dat de stijging buitentemperatuur tegenover CPU temperatuur niet 1 op 1 is. Kan er ook mee te maken hebben natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 15:09
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Koen schreef op 30-05-2003 @ 15:58:
Nu met de warmte moet je CPU wel extra zweten. Kamer temperatuur ligt hier nu zo'n 5 graden hoger dan normaal; CPU lijkt 't er dubbel zo warm van te hebben gekregen. Ik denk dat de stijging buitentemperatuur tegenover CPU temperatuur niet 1 op 1 is. Kan er ook mee te maken hebben natuurlijk.
Ja maar toen 't in maart/april zo warm was, had ik dit effect niet... Vandaar mijn ongerustheid

Maar 'n nieuwe (extra) fan en/of koeling ga ik dus wel aanschaffen denk ik, als ik weer geld heb, kheb geen zin om elke keer met warm weer m'n pc te moeten koelen met 't ding dat MIJ moet afkoelen
Oud 30-05-2003, 15:19
H@nk
H@nk is offline
Ik had gisteren hetzelfde probleem (http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=493853)

Met een Athlon 2100+. Heb er inmiddels al een nieuwe koeler bij geplaatst en nu loopt hij wel weer lekker.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Koen schreef op 30-05-2003 @ 15:58:
Heeft ook heel erg te maken met de luchtvochtigheid, als die boven een bepaalde niveau komt kan de CPU z'n warmte nauwelijks kwijt.

En dit topic bewijst maar weer 'ns: het feit dat alle componenten in een systeem binnen hun specificaties gebruikt worden zegt niets over de stabiliteit onder bepaalde omstandigheden

Ik ben trouwens ook best wel verbaasd dat mijn IBM 60GXP nog werkt, na al twee hete zomers te hebben meegemaakt
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 18:39
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-05-2003 @ 17:53:

Ik ben trouwens ook best wel verbaasd dat mijn IBM 60GXP nog werkt, na al twee hete zomers te hebben meegemaakt
Daar mag je zelfs zónder die warme zomers verwonderlijk over zijn
Oud 30-05-2003, 19:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 30-05-2003 @ 19:39:
Daar mag je zelfs zónder die warme zomers verwonderlijk over zijn
IBM (HDD-afdeling nu overgenomen door Hitachi) maakt goede schijven hoor. 75GXP en 60GXP hadden wel veel uitvallers, maar de 120GXP en 180GXP zijn prima schijven, met een uitvalpercentage gelijk aan dat van Maxtor.

IBM heeft ook altijd de snelste desktop schijven gemaakt.
Oud 30-05-2003, 19:51
Koen
Koen is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 30-05-2003 @ 20:40:
Offtopic: En ook de schijven met het hoogste uitvalspercentage. Ik vertrouw die gasten nóóit meer nadat ik 3 van hun schijven naar z'n grootje heb zien gaan, allen binnen een half jaar. :/
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 20:05
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 30-05-2003 @ 20:40:
IBM (HDD-afdeling nu overgenomen door Hitachi) maakt goede schijven hoor. 75GXP en 60GXP hadden wel veel uitvallers, maar de 120GXP en 180GXP zijn prima schijven, met een uitvalpercentage gelijk aan dat van Maxtor.

Ik weet dat vnl de 60GXP en de 75GXP daarmee te kampen hadden, en omdat nare man ook zegt dat ie 'n 60GXP heeft, zeg ik 'm dat

En die anderen, tja, wat Koen zegt gaat ook voor mij op, kheb iets te veel verhalen gehoord over IBM's die crashten...
Oud 30-05-2003, 20:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Koen schreef op 30-05-2003 @ 20:51:
Offtopic: En ook de schijven met het hoogste uitvalspercentage. Ik vertrouw die gasten nóóit meer nadat ik 3 van hun schijven naar z'n grootje heb zien gaan, allen binnen een half jaar. :/
Wat voor type? Zeker 75GXP en 60GXP.

Die twee types hadden een probleem waarbij bij warmte metalen onderdelen gingen uitzetten, en daardoor de schijf stuk ging. Bij een goede koeling was dit probleem minder groot. Maar 120GXP en 180GXP zijn prima schijven hoor, en uitvalpercentage is prima op orde.

IBM was ook één van de weinigen die nog de volle 3 jaar garantie gaf op de harddisks. Nu is er alleen nog maar 3 jaar garantie op de modellen met 8MB cache, voor zover ik weet.
Oud 01-06-2003, 14:16
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Ten eerste: Een AMD wordt zowieso heter dan een P4

Ten tweede: 55 graden vind ik een nette temp.

Ten derde: Als je fan 5000 rpm draait stijgt je kast zon beetje op denk ik die van mij draait nu 2900 rpm
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2003, 15:07
Verwijderd
XP1800+, Spire Superrock, AS3, 4x 8x8 3800RPM fans van Y.S. Tech zorgen voor een idle-temperatuur van 46 graden hier. Case zit op 36 graden. Redelijk te doen nog, dus. Buitentemperatuur zal een graad of 27 zijn, binnen is 't echter wel een graad of 30.

Zit trouwens wel te denken aan waterkoeling, want ik begin helemaal debiel te worden van die fans. Mijn oog is gevallen op de Thermaltake Aquarius 2, voor slechts 107 euro een complete kit. Eventueel gooi ik d'r zelf nog een bigass reservoir tegenaan en een wat beter koelblok.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 20:19
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Vaal schreef op 01-06-2003 @ 15:16:
Ten eerste: Een AMD wordt zowieso heter dan een P4
Dat fabeltje gaat niet op. Als we het hebben over moderne processors, Thoroughbred/Baron en P4 Northwood, verbruiken deze evenveel stroom. Qua performanceverhouding verbruikt Intel dan nog iets meer stroom, maar nagenoeg gelijk.

AMD heeft voornamelijk een aantal te ver doorgeklokte architecturen gehad; Thunderbird (bij 1.2GHz hadden ze moeten stoppen, 1.33 en 1.4GHz werden veels te heet) en de Palomino worden erg warm, 2100+ is te erg voor woorden. Vanaf 2200+ is het Thoroughbred en tegenwoordig zijn ook bijna alle processors vanaf 1700+ thoroughbred, die zijn uitermate koel, zo'n 34W, dat is de helft van een P4 2.7GHz.
Citaat:
Ten tweede: 55 graden vind ik een nette temp.
55 graden stressed is nog wel te doen, maar 55 graden idle is zeer slecht te noemen, dan gaat het richting de 62 graden stressed en dat is niet stabiel meer.
Oud 01-06-2003, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 01-06-2003 @ 21:19:
55 graden stressed is nog wel te doen, maar 55 graden idle is zeer slecht te noemen, dan gaat het richting de 62 graden stressed en dat is niet stabiel meer.
Niet mee eens. Een PC is niet per definitie instabiel als de CPU-temperatuur op 62 graden zit; een PC is pas instabiel als deze ook echt instabiel IS. Daar zit een behoorlijk verschil in.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 21:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 01-06-2003 @ 22:02:
Niet mee eens. Een PC is niet per definitie instabiel als de CPU-temperatuur op 62 graden zit; een PC is pas instabiel als deze ook echt instabiel IS. Daar zit een behoorlijk verschil in.
Goed goed, rephrase:

De kans op instabiliteit neemt significant toe bij een temperatuur van 62 graden stressed, ten opzichte van een stressed temp van 55 graden.

Reageren

Regels voor berichten