Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
ik ben de oudste (scheelt 2 jaar)
'k krijg vaak te horen van "doe jij dat even.." en als ik dan vraag waarom ik 't "altijd" moet doen als antwoord dat ik de oudste ben. qua bedtijd moet ik me aanpassen aan m'n broertje :/ en verder is 't voor m'n broertje nadelig dat ze bv. z'n schoolprestaties vergelijken met die van mij.... 't heeft allebei zo z'n voor- en nadelen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
ik ben de jongste (m'n broer is 10 jaar ouder en m'n zus 7) en woon nu alleen thuis bij m'n ouders. Met m'n zus kan ik prima opschieten (misschien juist wel door dat verschil) met m'n broer totaal niet maar dat heeft weer andere redenen.........
Ik wil dus echt niet op m'n broer lijken (en, ok..... misschien wel een beetje op m'n zus) maar ik probeer nu wel zoveel mogelijk m'nm eigen weg te gaan En van dat verwend klopt misschien wel een beetje........... ![]() lfz
|
ik vind de jongste zijn nbeetje goed en nbeetje slecht, niets is zwart wit natuurlijk. ik ben de jongste van vier (zus 8 jaar ouder, zus 6 jaar ouder en broer 3 jaar ouder) de rest van de familie is ook meestal ouder
wat ik het ergste vind is dat zij wel een band lijken te hebben met de familie, ze deden vroeger ook gewoon meer omdat dat ging als je met weinig kinderen bent, samen op vakantie ofzo of bij oma logeren voor twee weken, dat heeft iedereen gedaan (neven en nichten ook) behalve ik. ook met mn ouders lijken ze beter overweg te kunnen, mijn ouders waren vroeger ook actiever en lollig bezig met de kinderen, toen waren het ook 'ouders' bij mij was het al meer ma en pa. wat ik veel fijner vind aan de jongste zijn is dat ik toch wel veel meer mag (veel vroeger uitgaan enzo want "allez dan, uw zussen en broer zijn daar toch ook, dan kunnen die u in het oog houden" ![]() ![]() ![]()
|
ik ben tweeling, ik ben de jongste. Ik kijk soms best wel tegen mijn zus op en heb ook best bevestiging van haar nodig. Ik kwam er laatst achter dat ik een half jaar op haar achter loop, dus zoals zij nu is ben ik over een half jaar. Best vreemd op zich, omdat ze toch maar iets van 5 minuten ouder is.
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik ben de oudste, mijn zusjes zijn 2 en 4 jaar jonger. Ze doen me in veel dingen na, van mij mogen ze. Ik kan over het algemeen best met ze opschieten. Zal ook wel komen omdat ik nu het huis uit ben. De jongste van de drie wordt zeker het meest verwend, zowel door mijn ouders als door mij als oudste zus, al verwen ik haar niet meer dan de middelste, ik probeer voor allebei hetzelfde te zijn.
Als oudste lijkt het leven van mijn zusjes ook onbezorgder en mooier, ze zijn nog zo jong, hebben nog een 'heel leven' voor zich, enzovoorts. Ik denk dat iedereen dat heeft, de jongste, de middelste en de oudste: 'aan de overkant is het gras altijd groener'. Het is alleen niet zo, 'k zie het nu aan mijn jongste zusje. Iedereen heeft zijn of haar eigen leven en eigen persoonlijkheid, je kunt weinig anders dan het accepteren en er mee om leren gaan. Ik denk dat het aan de persoon ligt en niet aan oudste, middelste of jongste of je er goed mee op kunt schieten of niet of wat dan ook. Laatst gewijzigd op 09-04-2002 om 09:56. |
![]() |
|
![]() |
ik ben de 1 na jongste. Mijn broers zijn 4 en 3 jaar ouder en m'n zusje 4 jaar jonger. Ik denk dat er overal voor-en nadelen aan zitten. De oudste is meer het proefkonijn, want het is tenslotte je ouders eerste kind. De jongste is en blijft de jongste, dus die wordt een beetje verwend. Dit is meer een nadeel dan voordeel vind ik. Ik moet zeggen dat m'n ouders ons ongeveer het zelfde behandeln, niet dat de 1 meer mag dan de ander op die leeftijd. Maar de 1 heeft wel meer aandacht nodig dan de ander en daar merk ik wel verschillen in. Dit is dus meer door een karaktereigenschap dan door een leeftijdsverschil
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
Ik ben zelf de jongste thuis dus ik weet waar ik het over heb.
Het maakt echt uit of je de jongste middelste of oudste bent. De jongste krijgt de afdankertjes van de ouderen en wordt vergeleken met de ouderen. Wat de ouderen fout doen, verwachten ze dat de jongste dat goed doet. Doen de ouderen iets goed, verwachten ze dat de jongste dat ook goed doet of zelfs beter. De oudste krijgt de meeste spullen en mag meer als de jongeren. De jongste wordt soms zelfs als pispaaltje gebruikt en meestal word de oudste voorgetrokken. Dit is slechts mijn nederige mening over dit onderwerp. ---------- ***My life is like water, just swirl it down the drain*** |
![]() |
|
Ik ben zelf thuis de oudste, ik heb nog een zusje die 2 jaar jonger is. Het is bij ons zo dat ik wegen openbreek, en mijn zusje die binnen een halfjaar ook bewandeld. Ik heb het dus over uitgaan, zelf weten hoe laat naar bed gaan etc. Eigenlijk profiteert ze gewoon van wat ik doe, nee geen verwijt naar mijn zusje, maar eerder naar mijn ouders. En ja dan kan ik soms wel jaloers op der worden dat zij alles zo snel geregeld heeft en ik ruzie heb moeten maken enzo . . . en als ik iets niet kan is het ruzie maken. Maar ja . . . ach jo, mijn ouders . . . maar ik gun mijn zusje het heel erg hoor, niet dat ik nu op wraak zin ofzo.
Maar verschil hou je volgens mij altijd ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
Ik ben de oudste, maar tussen mij en mijn zusje zit niet meer dan 2 jaar. Ik merk alleen wel dat zij veel meer mag dan ik mocht op die leeftijd. En dat valt helemaal op als ik naar mijn broertje en andere zusje kijk.
![]() Maar goed, er valt mee te leven en door mij zijn mijn ouders papa en mama geworden ![]()
|
![]() |
Ik ben de jongste, mn broer is 2,5 jaar ouder... k vind het meestal wel irritant, de hele tijd wordt je ermee vergeleken "ja doe nou maar beter je best dan je broer" "ja maar je broer mocht dat ook niet toen ie 16 was" "hij deed dat toen ook niet" blablabla
![]() Maarja nu zit ik dus op kamers en hij min of meer ook, dus valt t nu wel mee. |
Advertentie |
|
![]() |
|
![]() |
ik ben de middelste...wat mij opviel is dat mijn oudere zus dingen later mocht als mij, het is de eerste moeten ze voorzichtig mee zijn, omdat het bij haar goed ging mocht ik op jongere leeftijd hetzelfde doen, mijn jongere broertje zijn ze juistw eer heel kindersachtig mee, hij is de laatste dus willen ze hem klein houden.
met de oudste is alles nieuw, en de jongste is de laatste kans en die willen ze jong houden, ik kan ook het minste opschieten met mijn ouders, ga als eerste de deur uit, heb het vaakste ruzie en krijg eigenlijk meestal overal de schuld van.. tsja
|
![]() |
ik ben 15 en heb een zus van 19. toch voel ik me niet de jongste. ik moet namelijk bijna alles 'als eerste' doen. mijn zus gaat nooit uit, dus ik was de eerste die daar ruzie over kreeg, over hoe laat ik thuis moet zijn e.d. ook over mijn vriend, ik mag er niet slapen, want 'dat deed je zus ook niet'... ja, fijn, die heeft ook nog nooit een vriend gehad. op bijna alles wat ik wil, zegt mijn moeder: 'dat wou je zus ook niet' / 'dat deed je zus ook niet' / 'dat mocht je zus ook niet'... bah. bah. bah.
verder gedraagd ze zich ook ongelooflijk kinderachtig op momenten waarop ze zich naar haar leeftijd zou moeten kunnen gedragen. ze heeft nl iets -héél persoonlijks- doorgeluld over mijn vriend (wat ik opzich al heel kinderachtig vind), en toen ik haar daar naar vroeg, waarom ze dat deed, stopte ze haar vingers in haar oren en begon ze heel hard te gillen... ![]() zucht.
Laatst gewijzigd op 15-04-2002 om 19:30. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
Studiegeld betalen; praktisch geen optie... HELP! Isabelleputs | 30 | 25-11-2012 21:40 | |
Verhalen & Gedichten |
Catfight in sprookjesland Silk-and-Satin | 4 | 14-03-2007 10:47 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] kort dagboekstukje mr.jones | 2 | 21-06-2003 10:10 | |
ARTistiek |
Dit is wel heel erg. Internationalist | 10 | 04-08-2002 16:21 |