Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2002, 11:49
bambykill
bambykill is offline
Zou het leven niet veel makkelijker zijn geweest als we veel
minder hadden geweten? Volgens mij zijn simpel denkende en
domme mensen veel gelukkiger dan mensen die overal iets over
hebben te vertellen.
Oud 14-04-2002, 12:26
Suerte Donna
Suerte Donna is offline
Helemaaaaaaal mee eens...al die simpele mensen..met alle respect..zijn veel gelukkiger!!
Oud 14-04-2002, 13:20
Uhmpra
Uhmpra is offline
ik weet niet of het beter is om dommer te zijn (beter = relatief), het lijkt mij echter wel makkelijker om dommer te zijn, ik denk dat je dan ook eerder gelukkig kan worden (immers slimme mensen relatieveren geluk eerder en denken vaak teveel over dingen na, waardoor ze ongelukkig kunnen worden)
aan de andere kant kunnen domme mensen minder snel over barrieres heen stappen, waardoor ze ook weer moeilijk gelukkig kunnen worden, dus misschien kan niemand gelukkig worden, misschien kan de mens niet eens weten wat geluk is....
maargoed om terug te komen:
vanuit mijn standpunt (en ik denk dat dat is vanuit iemand die teveel denkt, hoewel ik dat ook niet helemaal zeker weet) denk ik dat het makkelijker is om dom te zijn en dat je dan eerder gelukkig kan worden (deels omdat je misschien blij bent met makkelijker bereikbaar geluk)

ik wil nog wel ff verwijzen naar eerder topic met omgekeerde stelling (ja sorry, misschien irri neiging, maargoe)
http://forum.scholieren.com/showthre...ghlight=denken
Oud 14-04-2002, 14:26
mitsj
mitsj is offline
dommere mensen zijn meestal mentaal zwakker.
als er dus een probleem is in hun leven komen ze er in het algemeen veel moeilijker erover heen dan een slimmer persoon.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 14:33
Diablos
Diablos is offline
Citaat:
bambykill schreef:
Zou het leven niet veel makkelijker zijn geweest als we veel
minder hadden geweten? Volgens mij zijn simpel denkende en
domme mensen veel gelukkiger dan mensen die overal iets over
hebben te vertellen.
ja maar wat is dom? wie bepaald dat?
Oud 14-04-2002, 15:54
L Boksha
L Boksha is offline
Dom=Minder intelligent en geleerd
Lijkt mij. Je zou het kunnen scheiden, maar die twee gaan toch vaak samen.
Ik denk ook wel eens, "als ik nou eens dom was...", maar als íedereen voor eeuwig dier-style intelligentie bezat was er ook veel meer ellende geweest in de zin van stammenoorlogen, ziektes, verhongering etc. Ik denk niet dat het veel zou schelen.
Ik denk ook niet dat "domme" mensen eerder gelukkig zijn. Ze kunnen alleen hun ongeluk niet omschrijven.

( latere toevoeging: ) Je hoort ook dat hoogopgeleide mensen vaker psychische klachten hebben, maar het is goed mogelijk dat dat komt omdat ze er meer aandacht aan besteden, en meer afweten van de psyche. Net zoiets als dat studenten medicijnen vaak denken aan de ziektes te lijden waar ze van leren.

Laatst gewijzigd op 14-04-2002 om 16:11.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 16:39
bambykill
bambykill is offline
Citaat:
L Boksha schreef:
Ik denk ook wel eens, "als ik nou eens dom was...", maar als íedereen voor eeuwig dier-style intelligentie bezat was er ook veel meer ellende geweest in de zin van stammenoorlogen, ziektes, verhongering etc. Ik denk niet dat het veel zou schelen.
Als iedereen dier-style inteligentie zou bevatten zouden we niet met zoveel mensen zijn dus als je het zo ziet zouden we een stuk minder geweld hebben. (schaalvergelijking)
Maar aan de andere kant zouden we dan niet eens weten wat dom en slim zijn is.
Oud 15-04-2002, 12:32
Verwijderd
Citaat:
Suerte Donna schreef:
Helemaaaaaaal mee eens...al die simpele mensen..met alle respect..zijn veel gelukkiger!!

Thanks!

*is gelukkig*
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 13:07
soulless
soulless is offline
Citaat:
bambykill schreef:

Als iedereen dier-style inteligentie zou bevatten zouden we niet met zoveel mensen zijn dus als je het zo ziet zouden we een stuk minder geweld hebben. (schaalvergelijking)
Maar aan de andere kant zouden we dan niet eens weten wat dom en slim zijn is.
Met dier-style intelligentie zouden wij helemaal niet zo'n abstract begrip van geluk en ongeluk hebben.

Ik denk wel dat mensen met minder vragen bij het leven gelukkiger zijn. Maar om dat nou tot dom/slim te herleiden. Ga maar eens op een faculteit bedrijfskunde kijken... Allemaal (een heel klein beetje) slim en dolgelukkig met een cabrio en een optieregeling
Oud 15-04-2002, 13:16
almere_girl
almere_girl is offline
absoluut mee eens, als je 'slim' bent denk je veel teveel na over vanalles en nog wat!!! ik denk dat dom nadelen maar ook zeker voordelen heeft!
mzzl
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 15:07
Internationalist
Internationalist is offline
Ten eerste: de mens is echt heel errug dom. Nadenken is namelijk dom, want dan onderdruk of iig ondermijnd je je instinct. Wij zijn onze eigen robots, we zijn domme conjo's

Maar je hebt gelijk, de domme onder de dommere hebben het vaak minder moeilijk en domheid roeleert vet

Oud 15-04-2002, 15:12
Verwijderd
Nee is niet zo.

Intelligente mensen zijn zowel de meest depressieve als de meest gelukkige mensen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 23:03
soulless
soulless is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Nee is niet zo.

Intelligente mensen zijn zowel de meest depressieve als de meest gelukkige mensen.
Lijkt me wel wat in te zitten. Met een hogere mentale capaciteit kun je volgens mij alles sterker ervaren
Oud 15-04-2002, 23:21
Undeclinable
Undeclinable is offline
Ik zou momenteel echt heel graag willen dat ik niet overal zo fuckin veel over na zat te denken.. word echt compleet gestoord van mezelf ...

Dus ja, als je minder nadenkt (dus "dommer" bent) ben je denk ik veel sneller "gelukkig" ...
Oud 16-04-2002, 09:00
Vash!
Vash! is offline
Dommere mensen profiteren van slimmere mensen, maar volgens mij kan je naief genoeg zijn om je nergens druk over te maken en toch nog slim zijn.

Als een dommere en een slimmere problemen zouden hebben waar je toch best wel mee zou worstelen, wie zou er dan zich daar eerder over heen zetten en zich weer gelukkig voelen?
En waarom zou je je ongelukkig gaan voelen als je over dingen gaat nadenken? Als je heel erg over iets gaat zitten piekeren ben je dan al een slimmere
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 16:02
Not for Sale
Not for Sale is offline
deze discussie is al vaker gevoerd hier. Ignorance is Bliss enzo. Onwetend blijven vind ik verwerpelijk.
Oud 16-04-2002, 20:01
bambykill
bambykill is offline
Citaat:
Vash! schreef:
Dommere mensen profiteren van slimmere mensen, maar volgens mij kan je naief genoeg zijn om je nergens druk over te maken en toch nog slim zijn.

Mmmm. profiteren de slimmeren niet juist van de dommeren
Oud 16-04-2002, 20:34
REIE
REIE is offline
(Kut, me hele text verdween net, maar allez, nog 1 keer)

Ik dacht er laatst ook over. De dommen zorgen voor e slimmen, in ruil voor leiding. Mocht de technologie verder vorderen dan zullen de slimmen zich ontdoen van de dommen.

Het lijkt mij inderdaad zo dat dommen makkelijker gelukkig worden. Slimmen kunnen de neiging hebben tot depressief realisme (term van Dylan Evans).
De goedgehumeurden zullen sneller een kansje wagen omdat het ze weinig kan boeien mocht het niet lukken.
De depressieve realisten daaraantegen zullen het na lang wikken het niet wagen omdat er altijd de kans is dat het misloopt en ze alles voor niets hebben gedaan.

Verder zijn dommen gelukkiger omdat ze nauwelijks relativeren. Mocht alles goed zijn, zijn ze gelukkig, en als iets misloopt ervaren ze het als héél erg. Ik relativeer (te) veel. Bij testen heb ik vaak zoiets van "het is maar een 3, of een 9". De doelen interreseren me niet zo.

Over doelen gesproken, dommen hebben eenvoudige tastbare doelen. Bv. loaded zijn, veel vrienden hebben, etc. De slimmen relativeren die doelen eerder. Zij, en de wijzen, gaan meestal voor doelen als Verlichting, en geluk in de zin van genot, of onafhankelijk geluk hebben van andere factoren.

REIE (voelt zichzelf echt niet béter, en verander domme voor dommere, slimme voor slimmere; de mens is dom)
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 07:41
cassandra
cassandra is offline
zoiets betitel ik als burgelijkheid

dat is een bepaalde vorm van naiviteit die ervoor zorgt dat je de wereld door ene gekleurde bril ziet, meestal ten goede van jezelf. Echter, burgers denken dat zij de wereld JUIST op de ware manier zien, in de maatschappij staan. Zij staan slechts in HUN wereld en dat kan soms zeer gemakkelijk zijn

kortzichtigheid is ook een vorm van domheid die je het leven gemakkelijker maakt. Maar zodra je dat niveau oversteigd, en meer overzicht ehebt, krijg je begrip van zaken die soms niet al te opbeurend zijn. Van onrecht, machteloosheid, geweld, armoede.....

echte domheid komt denk ik amper nog voor. Dat zouden dan mensen moeten zijn met een psychische stoornis. Ik denk eerder dat naiviteit en kortzichtigheid kunnen leiden tot een beter leven....
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 09:15
Verwijderd
Citaat:
Ik denk eerder dat naiviteit en kortzichtigheid kunnen leiden tot een beter leven....
Niet voor degenen die met hen omgaan.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 20:51
Uhmpra
Uhmpra is offline
Citaat:
REIE schreef:
[BHet lijkt mij inderdaad zo dat dommen makkelijker gelukkig worden. Slimmen kunnen de neiging hebben tot depressief realisme (term van Dylan Evans).
De goedgehumeurden zullen sneller een kansje wagen omdat het ze weinig kan boeien mocht het niet lukken.
De depressieve realisten daaraantegen zullen het na lang wikken het niet wagen omdat er altijd de kans is dat het misloopt en ze alles voor niets hebben gedaan.
[/B]
NRC gelezen???

ik moet ff mijn standpunt herzien, dacht eerst altijd dat het feit dat dommen minder goed met problemen om kunnen gaan niet zoveel uit zou maken, dat maakt het wel, het maakt veel uit, het is echt iets waar domme mensen in hun geluk door gehinderd worden,
aan de andere kant kunnen slimme mensen wel makkelijker met tegenslag omgaan, maar relativeren ze hun geluk ook eerder en neigen ze denk k ook eerder naar depressieviteit (heb geen idee of t ook zo is, denk t alleen, zal ff kijken of ik iets kan vinden der over), dit zou kunnen komen doordat ze 'teveel' denken

wat kontradix zegt is ook erg waar, ik denk dat slimme mensen eerder het vermogen hebben om ook hun omgeving het beter te maken,
Oud 18-04-2002, 08:45
Verwijderd
Van mezelf mag ik denk ik wel zeggen dat intelligent ben.
(ik weet dat ik het ben, maar het klinkt zo snel arrogant)
Ik heb er inderdaad wel eens last van dat ik teveel denk,
maar ik voel juist enórm gelukkig. Dat komt omdat ik in
dezelfde situaties die andere mensen meemaken compleet
anders met die situatie omga. Ik zie in alles het positieve,
niet op een geforceerde manier, maar omdat het ook
werkelijk áltijd positief IS!
Daarnaast zijn er ook intelligente mensen die op diezelfde
situaties pessimistisch reageren en in alles een reden zien
voor de hardheid van het bestaan.
Mensen die minder intelligent zijn zijn denk ik meer
wispelturig. Als alles goed gaat zijn ze gelukkig en als alles
kut gaat zijn ze ongelukkig.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 14:29
Verwijderd
mensen die gewoon genieten van het leven en niet zo fucking veel óveral overna denken zijn volgens mij veel gelukkiger.....
Of dat met domheid te maken heeft weet ik niet.
Ik weet wel dat ik constant "moet" nadenken en daar wordt ik soms helemaal gek van....
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 15:00
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
Suerte Donna schreef:
Oud 19-04-2002, 19:51
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ik denk dat het juist andersom moet zijn. Als je slim bent, kun je toch over dingen nadenken en daar plezier aan beleven. Het lijkt me nogal saai om alleen maar over dagelijkse dingen na te denken en heel veel niet te snappen. Frustrerend. Niet gelukkig makend
Maar misschien is het helemaal niet belangrijk of je slim of dom bent of er tussen in om gelukkig te zijn. Kan in beide gevallen immers?!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-04-2002, 20:31
basje!
basje! is offline
ik denk dat het wel kan schelen als je niet overal vet diep over hoeft na te denken omdat je niet van die diepe gedachtengangen hebt, dat je daardoor gelukkiger bent. net als een koe die gewoon de hele dag aan eten denkt en niet aan het onrecht in de wereld en dat zich daarom ook niet hoeft aan te trekken enz. snappen we het nog? nou ja het idee erachter is duidelijk he
Oud 19-04-2002, 21:14
Verwijderd
Als je minder intelligent bent ben je gelukkig al naar gelang de omstandigheden. Gaat alles goed dan ben je gelukkig, zit alles tegen dan ben je ongelukkig.

Intelligente mensen gaan daar anders mee om. Óf ze weten alles steeds te relativeren en een redelijk constant niveau van gelukkig zijn te behouden óf ze zien alles juist als een bewijs van de suckendheid van het leven en blijven op een redelijk constant niveau van wanhoop.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 11:19
#lamelodiadelmare#
#lamelodiadelmare# is offline
zou alles veel bter zijn was mn pa niet zo van.......JE MOET ONDERNEMEN.........CREATIEF ZIJN!!!!!!!! GRRRRRRRRRRRRRR HATE IT
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 13:19
*fledermous*
*fledermous* is offline
evolutie....
Oud 23-04-2002, 20:26
REIE
REIE is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Ik denk dat het juist andersom moet zijn. Als je slim bent, kun je toch over dingen nadenken en daar plezier aan beleven. Het lijkt me nogal saai om alleen maar over dagelijkse dingen na te denken en heel veel niet te snappen. Frustrerend. Niet gelukkig makend
Maar misschien is het helemaal niet belangrijk of je slim of dom bent of er tussen in om gelukkig te zijn. Kan in beide gevallen immers?!
Ik beleef weinig plezier aan mijn vermogen om dieper na te denken, ik ben gewoon zo. Gewoon? wat is dat?

Als je dom hebt beleef je plezier aan de schoonheid van een ondergaande zon.
Ik niet, die zon gaat gewoon onder, en zal het blijven doen, mischien komt mijn ware geluk pas als ik Verlicht ben, maar hoe?

REIE
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 00:11
Nanaki
Nanaki is offline
Citaat:
REIE schreef:

AH! de bevestiging: ik ben nu officieel dom :roloog:
Oud 24-04-2002, 23:07
Uhmpra
Uhmpra is offline
mmm, dan ben ik soms dom en soms niet, vreemd
Oud 25-04-2002, 06:15
Not for Sale
Not for Sale is offline
REIE, wat je zegt over genieten van de ondergaande zon is dus niet waar denk ik. Jij bent gewoon vastgeroest in je zelfopgelegde onderzoekersdogmatiek
Oud 25-04-2002, 11:28
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef:

Ik beleef weinig plezier aan mijn vermogen om dieper na te denken, ik ben gewoon zo. Gewoon? wat is dat?

Ik niet, die zon gaat gewoon onder, en zal het blijven doen, mischien komt mijn ware geluk pas als ik Verlicht ben, maar hoe?

REIE
uhhmmmm.....
als je veel nadenkt dan kan je de wereld niet mooi vinden?
En als je dat wel vindt ben je dom?
wat is dat nou weer voor gelul?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2002, 11:43
Verwijderd
Citaat:
KontraDix schreef:
Helemaal mee eens.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2002, 12:05
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
mitsj schreef:
dommere mensen zijn meestal mentaal zwakker.
Nee duh

Mongooltjes zijn hardstikke gelukkig schijnt het, maar ze zijn niet instaat een samenleving te runnen. Tis dus OF de huidige situatie, of teruggaan naar de prehistorie. En of dat nu een betere tijd was...
Met citaat reageren
Oud 25-04-2002, 12:29
groningse haide
groningse haide is offline
Citaat:
Internationalist schreef:
Ten eerste: de mens is echt heel errug dom. Nadenken is namelijk dom, want dan onderdruk of iig ondermijnd je je instinct. Wij zijn onze eigen robots, we zijn domme conjo's

Maar je hebt gelijk, de domme onder de dommere hebben het vaak minder moeilijk en domheid roeleert vet

slimheid ruleert ook echt wel meer
slimme mensen bereiken meestal meer en hebben dus meer geld en kunnen meer leuke dingen doen en domme mensen moeten veel harder werken om evenveel geld te verdienen als slimme mensen
AMEN
Met citaat reageren
Oud 25-04-2002, 18:39
bambykill
bambykill is offline
Citaat:
groningse haide schreef:

slimheid ruleert ook echt wel meer
slimme mensen bereiken meestal meer en hebben dus meer geld en kunnen meer leuke dingen doen en domme mensen moeten veel harder werken om evenveel geld te verdienen als slimme mensen
AMEN
Slimme mensen-> hogere opleiding->betere baan->meer verantwoordlijkheid. en nog hogere studiekosten.
Oud 25-04-2002, 21:50
Uhmpra
Uhmpra is offline
ja laten we het nut voor de samenleving, de efficiency en het geld er maar weer bij halen, volgens mij heeft dat weinig met geluk te maken...
Oud 26-04-2002, 06:36
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Uhmpra schreef:
ja laten we het nut voor de samenleving, de efficiency en het geld er maar weer bij halen, volgens mij heeft dat weinig met geluk te maken...
veel mensen streven geluk na zonder ooit een minuut na te denken over wat dat dan zou moeten inhouden.
Oud 26-04-2002, 08:38
Uhmpra
Uhmpra is offline
maar streven ze dan wel geluk na en niet iets anders???
Oud 26-04-2002, 09:19
Verwijderd
Citaat:
Uhmpra schreef:
maar streven ze dan wel geluk na en niet iets anders???
Epicurisme / genotzucht, macht, ego, etc, etc.. zullen nooit gelukkig zijn
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 12:01
Not for Sale
Not for Sale is offline
neeuh.. ze streven niet echt geluk na. wat ze nastreven is

meer

Meer van alles bedoel ik. En ja, dat houd nooit op he..
Oud 26-04-2002, 21:58
Uhmpra
Uhmpra is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
neeuh.. ze streven niet echt geluk na. wat ze nastreven is
meer
Meer van alles bedoel ik. En ja, dat houd nooit op he..
okee dat dacht ik ook...
Oud 27-04-2002, 16:19
p-chez
p-chez is offline
Ik denk dat ze niet per definitie gelukkiger zijn, maar waarschijnlijk is het leven voor hun wel een stuk simpeler en gemakkelijker.
Reageren

Regels voor berichten