Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2003, 13:51
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Als je het begrip mode terugtraced naar zn roots, dan kom je uiteindelijk op een emotie uit.

Onzekerheid en ergens bij willen horen.

Doordat je een bepaald stuk kleding aantrekt wat iedereen aantrekt val je binnen een groep. Doordat je in die groep zit ben je deel van iets groters. Je bent veiliger.

Net zoals het in de oertijd was. In de oertijd was je veiliger bij een groep, maar als je buiten een groep viel was je op je zelf aangewezen.

Ik hoor mensen al roepen "nee, ik doe het omdat ik het LEUK vind"

Ja, en waarom vind je het leuk? Omdat je binnen een groep valt, je geniet van een gevoel van eenheid en een 'soort bescherming' een soort gevoel van zelfzekerheid.

Dit speelt niet allemaal op "bewust niveau" maar ook op onderbewustzijn en instinctieve gevoelens.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2003, 13:55
Verwijderd
Wuh.. en doe je nou net alsof dit zo'n openbaring is? Da's allang bekend man. En ook vrij logisch, het zit in de natuur van de mens om te streven naar acceptatie en respect.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 14:02
Verwijderd
Uit-ge-kauwd!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 14:08
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Dus we het zijn er mee eens.

K.

Deel 2:

De inviduele mens.

(ik gebruik voor de makkelijkhijd het woord "hij")
Dit persoon heeft de mentale kracht omzich zelf buiten een groep te plaatsen. Hij is niet bang voor afwijzing, voor buitensluiting.
Dit persoon leeft niet via zijn omgeving. Maar maakt zijn eigen omgeving. Hij "insert" zichzelf in de space-time omgeving. AKA de ruimte op deze aarde.

Hij zal niet de mode volgen wat andere mensen belangrijk vinden, maar zal zijn eigen idiaalen nastreven en dit in elk aspect van zijn leven weergeven. Hij selecteert de mensen waarmee hij omgaat, Hij creerd zijn eigen omstandigheden en op die manier worden Leiders geboren

Op deze manier worden TRENDSETTERS geboren.

Mensen die elkaar niet volgen, Maar mensen die fearless zijn om zichzelf te uiten in elk aspect van hun leven.

Je hebt een keuze.

Laatst gewijzigd op 22-06-2003 om 14:11.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 14:45
€v€li€n
€v€li€n is offline
waar gaat dit over echt ...
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 15:02
DaBoY
DaBoY is offline
Nee, je kan ook gewoon geinteresseerd zijn in mode en/of het mooi vinden.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 15:17
rodina
rodina is offline
Ik streef m'n eigen idealen na. Tuurlijk ik ga ook wel andere dingen na, maar wel zodanig dat 't in mijn straatje past.
Ik ben niet het type dat als het zoveelste schaap de brug over gaat. Wanneer ik die brug over moet, dan liefst als een der eersten. Het hangt er natuurlijk wel van af waar 't over gaat, ik ben ook wel es zodanig koppig dat ik weiger om ergens aan mee te doen. En dan ga ik de spot er mee drijven. blablabla

Karakter en eigenschappen komen terug in je uiting, dus ook in kleding.
Oud 22-06-2003, 15:19
rodina
rodina is offline
Citaat:
€v€li€n schreef op 22-06-2003 @ 15:45:
waar gaat dit over echt ...
Tis een beetje wazig verhaal, maar dat geeft niet. Tis wel een leuk topic

Als ik zo vriendelijk mag zijn monsieur ShoarmaSchaap;

In hoeverre komen jou karakter eigenschappen over in je kleding? Ben je lief, kleedt je je braaf, rebels etc
Oud 22-06-2003, 19:02
Leoos
Leoos is offline
Ik vind het persoonlijk vrij triest als mensen de mode zo nauwlettend volgen. Als je het nou echt leuk vind, wat er in de mode is, dan zou je het ook niet meer inwisselen zodra er weer iets anders in de mode is.
Om even een voorbeeld te noemen:
Kort geleden waren alle alto´s/skaters, hoe je ze wilt noemen stom om hoe ze zijn, dus om hoe ze zich kleden. Mensen dachten allemaal ´jeetje, dat je er zo bij gaat lopen´. Dan komt het geweldige modeverschijnel weer aanwandelen en nu loopt ineens iedereen met van die drie-delige skatekettingen en gekleurde kniekousen, regenboogkleding, van die gekleurde, plastic spikebanden en noem maar op.
Dat vind ik dus behoorlijk triest, mensen uitlachen om hun stijl en vervolgens dingen gaan dragen die voortkomen uit diezelfde stijl waarvan je net mensen hebt uitgelachen. Of is niemand dat met me eens? (zoals jullie merken moet ik even m´n frustraties over dit punt kwijt )
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 19:16
Vice
Vice is offline
Ik denk dat het voornamelijk de wat jongere tieners zijn die zien hoe hun oudere broer/zus/neef/nicht/buurjongen of iemand anders die zich nogal alternatief kleed. Ze vinden dat stoer eruit zien en gaan zich ook zo kleden.
Oud 22-06-2003, 20:17
Verwijderd
kuddeinstinct
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 21:17
Verwijderd
Extreme mode in de zin van afzetten komt voort uit de drang zichzelf te willen profileren, wat blijkbaar eigen is aan puberale hormoonproductie. Gematigde mode in de zin van elkaar achternalopen komt voort uit de menselijke natuur.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 22:01
Gadje
Gadje is offline
Citaat:
Leoos schreef op 22-06-2003 @ 20:02:
Ik vind het persoonlijk vrij triest als mensen de mode zo nauwlettend volgen. Als je het nou echt leuk vind, wat er in de mode is, dan zou je het ook niet meer inwisselen zodra er weer iets anders in de mode is.
Om even een voorbeeld te noemen:
Kort geleden waren alle alto´s/skaters, hoe je ze wilt noemen stom om hoe ze zijn, dus om hoe ze zich kleden. Mensen dachten allemaal ´jeetje, dat je er zo bij gaat lopen´. Dan komt het geweldige modeverschijnel weer aanwandelen en nu loopt ineens iedereen met van die drie-delige skatekettingen en gekleurde kniekousen, regenboogkleding, van die gekleurde, plastic spikebanden en noem maar op.
Dat vind ik dus behoorlijk triest, mensen uitlachen om hun stijl en vervolgens dingen gaan dragen die voortkomen uit diezelfde stijl waarvan je net mensen hebt uitgelachen. Of is niemand dat met me eens? (zoals jullie merken moet ik even m´n frustraties over dit punt kwijt )
idd hoevaak heb ik al niet vieze kutalto naar mn hoofdgeslingerd gekregen????iets te vaak en nu is het hip, bij de jens/jess van dat soort winkels hangen nu van die skatekettingportomoneedingen...tsjaa en de plasticarmbandjes liggen bij de DA met een groot bord: DE NIEUWSTE RAGE.
dan denk ik ook val dood allemaal
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 08:52
Verwijderd
om ook maar even wat te zeggen vind ik het vrij triest als je heeeel nauwlettend de mode in de gaten gaat houden zodat je er hip uitziet....ik bedoel draag gewoon wat je mooi vind hoef je niet al die moeite te doen van al die modebladen kopen en hoef je ook geen dingen te dragen die je eigenlijk heel stiekem niet mooi vind maar je alleen maar draagt omdat ze toevallig wel hip zijn. en trouwens mensen moeten je niet eerst uitschelden omdat je toevallig wat anders aanhebt dan zij en dan een half jaar later in hetzelfde gaan lopen als het ineens mode is......
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 18:07
Just-Rian
Just-Rian is offline
ik heb mijn eigen (beetje modieuze) stijl. En nee ik ben geen alto.
en ik doe het niet om bij een groep te horen. Want de mensen van "m'n groep" vinden mijn kleren niet eens altijd zo mooi.
dus???
Oud 23-06-2003, 18:13
Thought Alive
Thought Alive is offline
Ik ben het er wel mee eens dat onzekerheid een groot deel is, maar het is niet alles...
Ik denk dat het bij veel mensen ook een soort luiheid is, of een niet verder kijken dan je neus lang is mentaliteit. Ze denken er eigenlijk gewoon niet bij na lijkt het wel...

Laatst gewijzigd op 23-06-2003 om 18:16.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 21:06
Leoos
Leoos is offline
Citaat:
idd hoevaak heb ik al niet vieze kutalto naar mn hoofdgeslingerd gekregen????iets te vaak en nu is het hip, bij de jens/jess van dat soort winkels hangen nu van die skatekettingportomoneedingen...tsjaa en de plasticarmbandjes liggen bij de DA met een groot bord: DE NIEUWSTE RAGE. dan denk ik ook val dood allemaal
kijk, met jou kan ik praten... fijn, die herkenning Bij mij op school is het zowaar slaande ruzie geweest tussen de ´modekutjes´ en een groot deel van m´n vrienden. Ze vonden dat we satanisten waren omdat we veel zwart dragen, tis toch te triest voor woorden? En vervolgens kopen ze allemaal dezelfde sokken als ik.... logica hoor
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 21:28
fucking hero
fucking hero is offline
eens.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 18:26
Verwijderd
mode is ook een manier van uiten van je identiteit...
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 16:34
Leoos
Leoos is offline
Citaat:
Krampachtig de mode volgen met de angst anders buiten de boot te vallen heeft nix met je identiteit te maken hoor.... dat is gewoon een teken van enorme onzekerheid en niet jezelf durven zijn. Dat vind ik persoonlijk vrij triest. Kijk, als je de mode volgt omdat je de kleding die in de mode is ook echt leuk vind, dan heb ik daar nix op tegen. Maar van die mensen die elk seizoen hun complete garderobe vernieuwen, dat vind ik wat ver gaan.... dat is geen eigen identiteit meer hebben, dat is simpel kuddegedrag. Tis triest dat kuddegedrag de mogelijkheid krijgt te bestaan.....
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 16:43
peaceflower
peaceflower is offline
Je hebt ook nog de mensen die perse NIET ergens bij willen horen, en zich expres anders gaan kleden dan 'de rest'.
Maar dat is nu ook alweer een hele cultuur, dus... de mensen die zo graag apart willen zijn en moeite doen om nergens bij te horen, zijn ook weer deel van zo'n hele groep.
Oud 25-06-2003, 16:56
Nieni
Nieni is offline
Citaat:
beesje schreef op 24-06-2003 @ 19:26:
...en die identiteit is dus dat je bij een bepaalde groep wil horen. Tja. Zo ben je weer terug bij af.
Oud 25-06-2003, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Leoos schreef op 25-06-2003 @ 17:34:
Krampachtig de mode volgen met de angst anders buiten de boot te vallen heeft nix met je identiteit te maken hoor.... dat is gewoon een teken van enorme onzekerheid en niet jezelf durven zijn. Dat vind ik persoonlijk vrij triest. Kijk, als je de mode volgt omdat je de kleding die in de mode is ook echt leuk vind, dan heb ik daar nix op tegen. Maar van die mensen die elk seizoen hun complete garderobe vernieuwen, dat vind ik wat ver gaan.... dat is geen eigen identiteit meer hebben, dat is simpel kuddegedrag. Tis triest dat kuddegedrag de mogelijkheid krijgt te bestaan.....
mevrouw leoos, weet je wat het woordje "ook" betekent zoals het staat in de zin die ik heb gepost? Kijk als je een mening wil hebben mij best, maar ga me dan niet zomaar quoten zonder dat je mn post goed hebt gelezen, ja...
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Nieni schreef op 25-06-2003 @ 17:56:
...en die identiteit is dus dat je bij een bepaalde groep wil horen. Tja. Zo ben je weer terug bij af.
Voor jou geldt hetzelfde als voor leoos...
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 19:10
Leoos
Leoos is offline
Citaat:
mevrouw leoos, weet je wat het woordje "ook" betekent zoals het staat in de zin die ik heb gepost? Kijk als je een mening wil hebben mij best, maar ga me dan niet zomaar quoten zonder dat je mn post goed hebt gelezen, ja...
volgens de dikke van Dale:

ook (bw.)
1 bovendien => eveneens, evenzeer, mede, tevens
2 evenzo, evenzeer => evenzogoed
3 zelfs
4 ter versterking in toegevende bijzinnen
5 dienovereenkomstig
6 misschien
7 in wenszinnen of uitroepen die bepaalde gevoelens uitdrukken

Sorry als ik je gekwetst heb.... een foutje in de interpretatie denk ik.....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-06-2003, 19:42
Verwijderd
Geen mode is mijn mode....

Vind ik opzich de beste mode. Het is ook allemaal onnodig duur...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten