![]() |
|||
In http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1555768 werd door dallie de volgende vraag gesteld:
Citaat:
Citaat:
Veronderstel dat een van jullie deze vraag, zoals ik die zojuist stelde, van iemand zou krijgen, wat zou je daar dan op antwoorden?
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Is normaal synoniem aan gemiddeld? Zo ja, is het gemiddelde dan normaal? Of een bepaalde onder en bovengrens van afwijking van het gemiddelde is normaal? Of als je het zo bekijkt: Het is normaal als je afwijkt van het gemiddelde, dus het gemiddelde is niet normaal.
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Ik haal hier even de definities aan die Encrypted vermeldde: 1 overeenkomstig de regel, gewoon 2 als norm dienend. Laten we nu deze definities eens wat nader onder de loep nemen. Allereerst definitie nummer 1. Hier wordt het begrip normaal gedefinieerd als iets dat in overeenstemming is met bepaalde regels. Stel echter dat iemand die regels niet kent, hoe zou hij of zij dan kunnen ontdekken wat normaal is? Definitie nummer 2 zou je als een variant op definitie nummer 1 op kunnen vatten, waarbij het begrip norm betrekking heeft op een verzameling vastgestelde regels. Blijkbaar geldt dus dat datgene wat normaal is wordt bepaald op grond van bepaalde regels. Ik ga nu terug naar het antwoord van Krummeltje: normaal is dat wat de meeste mensen zijn. Dat betekent dat de meeste mensen bekend zijn met de regels die bepalen wat normaal is, maar dat dat blijkbaar niet voor alle mensen geldt. Er zijn dus blijkbaar mensen die die regels niet kennen, en voor wie bepaalde dingen dus blijkbaar niet normaal zijn. Dat betekent dat het antwoord op de vraag in de topictitel voor hen "nee" is. Veronderstel dat jouw denk- en belevingswereld zo verschillend is van die van anderen, dat je niet in staat bent om de regels te kennen die bepalen wat normaal is, hoe zou je dan kunnen ontdekken wat normaal is?
|
ik denk dat normaal niet meer is dan een groot gemiddelde van alles wat we om ons heen zien, aangevuld met wat conservativiteit hier en daar. Normaal is dus overal anders, al zullen ze geografisch gezien binnen een straal van 100 km niet snel verschillen.
Gaan we al wat verder, dan is het alweer normaal om siesta te houden. En nog wat verder, in Afrika, daar... vul zelf maar in. Hetgeen normaal gevonden wordt, wordt bepaald door de directe omgeving. Denk ik. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zou willen zeggen dat 'normaal' niet alleen 'dat wat de meeste mensen zijn' is, maar ook 'dat wat veel mensen zijn'. Zo zijn er in Nederland iets meer vrouwen dan mannen, toch is het heel normaal als je een man bent, er zijn meer niet-rokers dan rokers, maar rokers schijnen ook normaal te zijn, er zijn meer vmbo'ers dan havo'ers, maar havo'ers zijn toch ook niet abnormaal.
En dan is het inderdaad ook nog eens cultureel bepaald. Terwijl het bij de Suri-stam heel normaal is als een vrouw 'n bord in haar onderlip draagt, is dat in Nederland volstrekt abnormaal. Beetje stom voorbeeld misschien, maargoed. Om erachter te komen wat normaal is, terwijl je zelf een andere belevingswereld hebt, zou je dus kunnen observeren wat mensen in je omgeving doen. Maar dat betekent niet dat je je daar op aan moet passen. Het is niet altijd nodig om te doen wat normaal is, het is niet altijd wenselijk om te doen wat normaal is en het is zelfs niet altijd mogelijk om te doen wat normaal is. Laatst gewijzigd op 25-03-2007 om 13:32. |
![]() |
||
Citaat:
Ik eindigde mijn vorige reply met de vraag hoe je zou kunnen ontdekken wat normaal is als jouw denk- en belevingswereld zo verschillend is van die van anderen, dat je niet in staat bent om de regels te kennen die bepalen wat normaal is. Combineren we dit met het verschijnsel van verborgen regels, dan luidt de vraag dus: hoe zou je de verborgen regels, die bepalen wat normaal is, kunnen kennen als jouw denk- en belevingswereld zo verschillend is van die van anderen?
|
![]() |
Normaal is een geile fantasie van de politiekers en de bedrijven. Een bende voorspelbare eenheden die kunnen geleid worden, en die de dingen kopen die ze voorgeschoteld krijgen.
In het echt is de evolutie een combinatie van willekeur en onwillekeur. Selectie is een logisch process, maar de mutatie en de omgeving zijn choatisch. Mensen zijn een mengelinge van normaliteit, en omstandigheid. Vooral gedrag is een product van omstandigheid, aangezien de hersens wreed platisch zijn, en ge kunt maar vaag iets construeren dat de norm moet zijn. Der zijn te veel onzekerheden om de mens als individu, en als kuddedier, mathematisch te definiëren. Vandaar dat iedere maatschappie uiteindelijk probeert een norm op te leggen. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Het gaat mij met name om die gevallen waarin mensen de geldende regels wel toe zouden willen passen, maar dat niet kunnen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan mensen met een stoornis in het autistische spectrum, die een denk- en belevingswereld hebben die afwijkt van wat normale mensen gewend zijn. Mensen met een stoornis in het autistische spectrum, zoals ik (ik heb zelf het syndroom van Asperger), verschillen van wat Donna Williams omschrijft als NT-ers of neurotypische personen. Hiermee bedoelt ze personen zoals jullie, ofwel personen met een "normale" hersenfunctie. Donna Williams, een Australische vrouw, heeft net als ik het syndroom van Asperger. Voor haar, mij en vele anderen zijn de dingen in het dagelijks leven, die de meesten als normaal beschouwen, niet zo normaal als het voor een NT-er misschien wel lijkt. Vanuit het standpunt van iemand met een stoornis in het autistische spectrum zou de vraag "wat is normaal" beantwoord kunnen worden als: normaal is datgene wat beschreven wordt door middel van regels, die vanuit een neurotypische denk-en belevingswereld zijn vastgelegd. Voor "Aspies" als Donna Williams, ik, en voor andere mensen met een stoornis in het autistische spectrum, is datgene wat jullie normaal vinden niet altijd zo vanzelfsprekend als het voor jullie misschien wel lijkt.
||
Citaat:
Ik zeg niet dat 'onze' denkwereld beter is, maar omgang is makkelijker als de denkwereld meer op elkaar lijkt. Waarschijnlijk is het gewoon niet zo simpel en valt een andere denkwereld niet te accepteren.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
@mathfreak:
Mensen leren voor een groot deel uit ervaring (en daarmee van hun directe omgeving), wat een bepaald verwachtingspatroon schept. Hoewel jij jezelf identificeert met mensen die Asperger hebben en NT'ers als een aparte groep ziet, is iedereen toch aan deze wetmatigheid gebonden. Ieder mens probeert de wereld om zich heen begrijpelijk te maken. De wijze waarop is misschien anders, maar het bepaalt wel wat voor een ieder 'normaal' (= volgens verwachting) is. Het aantal factoren wat daarbij van belang is, is uiteraard enorm. Oftewel: normaal is zo subjectief als de pest en heeft alleen betekenis binnen een bepaalde groep. Wereldwijd gezien, is het 'normaal' dat we als mens willen eten, drinken en slapen. In dat opzicht ben jij net zo normaal als de rest van de wereld ![]() En als je iets abnormaal vindt, heb je het nog niet vaak genoeg meegemaakt ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Eerlijk gezegd denk ik ook de 'abnormale' reactie in de meeste gevallen niet het probleem is als we even doorgaan op autisme. In ieder geval bij mijn zusje en de andere autisten die ik tot nu toe ben tegen gekomen is vooral het probleem dat het erg moeilijk te achterhalen is waarom ze nou eigenlijk dingen doen/denken zoals ze die doen/denken. Als je zoiets op een directe manier aan haar zou vragen, zou ze haar schouders op halen "kweeniet". Je moet er geheel omheen. En omdat zij zich meestal niet realiseert dat haar reactie als abnormaal wordt gezien, zal ze ook niet zelf uitleg geven. In een wat algemenere zin: Normaal is vrij breed. Als ik iemand vraag: hou je van wortels? Dan is het normaal als iemand "ja" zegt, en normaal als iemand "nee" zegt. Zo ook als ik vraag: Vind je het leuk om op vakantie te gaan? oid. Pas als mensen een geheel andere logica gaan volgen of van geheel andere standaarden uitgaan, wordt het gezien als abnormaal. En ook abnormaal is erg breed. Een spanjaard die in Nederland een siesta houdt, is abnormaal. Toch wordt dit, lijkt me, wel geaccepteerd. Als mijn moeder een deur verft en zegt: "dit is geen gezicht!" en mijn zusje reageert met "nee, het is een deur", dan is dat abnormaal en nog min of meer geaccepteerd omdat het wel grappig is. (mensen denken meestal dat ze gewoon grappig probeert te zijn). Maar m'n 16 jarige zusje die nog steeds niet snapt hoe een telefoonboek werkt en het als je het uitlegt, nog niet begrijpt, dat is abnormaal en niet geaccepteerd door de gemiddelde medemens. Nou ja, dat zijn mijn ervaringen en conclusies in ieder geval. Ik heb geen tijd meer om verder erop in te gaan. Later weer.
Laatst gewijzigd op 29-03-2007 om 13:06. |
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat als de meesten het over normaliteit hebben het wel degelijk over de statistische benadering (dus de normaalverdeling) gaat. Normaal komt dan dus eigenlijk overeen met de gemiddelde ... Het probleem is dat het zo veranderlijk is, maar er moet uiteindelijk een term voor bestaan zodat iedereen het wat over hetzelfde heeft hé. Wat moeilijker is, hoe maak je het onderscheid tussen normaal en abnormaal?
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
normaal is wat de meesta mensen zijn?
maar geen 2 mensen zijn gelijk of het zelfde dus die defenitie klopt eigenlijk niet. normaal is volgens mij wat maatschappelijk geaccepteerd is zoals sportschoenen in plaats van rubbere sm laarzen of zo iets
|
Haha dan kan ik m beter verwijderen, mayb ben ik wel een te erge wijsneus.
![]() Maar ot.. Nouja geen 2 mensen zijn gelijk maar meerdere mensen kunnen wel meerdere overeenkomsten dragen toch. In mening en andere dingen.
|
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Normaal is voor de massa het gedrag dat door de meeste mensen wordt vertoond, maar imo ben je normaal als je jezelf bent... Iedereen is anders en heeft een eigen karakter en je bent daardoor dus normaal als je jezelf bent en je niet (veel) anders gaat gedragen puur om erbij te horen
|
In het woord normaal zit “norm”. Normaal betekent volgens de norm en ab-normaal afwijkend van de norm. Norm zou je misschien kunnen omschrijven als een maatstaf geldend in een bepaalde cultuur, in een bepaalde tijdspanne, binnen een bepaalde groep over een bepaald thema of levensaspect.
Andere woorden voor normen zijn o.a. : idealen, verwachtingen, regels, voorschriften, wetten, decreten, doelstellingen, rechten, plichten,… Maar wie bepaalt eigenlijk die normen? Er zijn objectieve normen, die staan ergens zwart op wit, zijn vastgelegd, bvb. de verkeersregels, milieunormen, bouwvoorschriften, enz. Ze gelden in principe voor iedereen. Dan zijn er ook subjectieve normen, die niet zwart op wit staan, maar worden doorgegeven van ouder op kind, leerkracht op leerling, kinderen aan elkaar, … Men heeft ergens het idee opgedaan dat iets zus of zo zou moeten zijn. Vb. : “je moet de mode volgen”, “je moet een partner vinden”, “je moet kinderen krijgen”. Er is geen enkele wet die je verplicht om te trouwen, kinderen te krijgen en de mode te volgen, er staat geen sanctie op. Toch is het zo dat mensen je scheef kunnen bekijken of roddelen over jou als je niet modieus bent, geen partner of kinderen hebt of wilt. Bij subjectieve normen speelt vooral de sociale controle/druk een rol, vanuit de veronderstelling: omdat iets zo is, is dat goed en moet dat zo blijven. We zien dat normen kunnen veranderen in de loop der tijden. Zo is het ideaalbeeld van de vrouw nu anders dan die in de tijd van Rubens. Men kan zich de vraag stellen wie deze normen verandert en hoe? Een belangrijk element bij normen is de groep of subcultuur waarin je je bevindt. Er zijn de gangbare algemene normen in een cultuur van een bepaald land, maar er zijn ook subculturen. Een norm kan gelden binnen een bepaalde groep maar dan weer niet in een andere groep. Zo kun je jeans en een slordig kapsel dragen als je speelt in een band die moderne muziek brengt. Dit kun je niet maken als je in een klassiek orkest speelt. Als je je niet thuis voelt in deze maatschappij of cultuur of mainstream, zijn er altijd wel subculturen van mensen met eenzelfde interesse, gelijkgezinden, lotgenoten waar je je kan bij aansluiten. Onbewust vergelijken mensen iemands gedrag altijd met een stelsel van gangbare normen die gelden voor een cultuur of subcultuur, ze gebruiken deze dus als referentiekader. Vertoont iemand een normaal gedrag, dan is er niets aan de hand. Vertoont iemand een abnormaal gedrag, dan vindt men dit vreemd, men verbaast zich, begrijpt het niet. Dan zijn er blijkbaar twee mogelijkheden : a) men tracht dit vreemde gedrag te begrijpen door er een verklaring voor te vinden, te weten te komen waarom iemand dat doet; dit kan leiden tot een verruiming. b) Men verwerpt het gedrag, doet geen inspanning om iemand te begrijpen en laat blijken dat men het gedrag niet apprecieert of accepteert. Sommige mensen maken nu de fout om iemands gedrag gelijk te stellen aan iemands totale persoonlijkheid. Als iemand een vreemd gedrag vertoont, vinden ze hem raar, een vreemde snuiter, een abnormaal iemand. Ook de persoon wiens gedrag of persoonlijkheid niet begrepen wordt, voelt zich teleurgesteld, gekwetst, onbegrepen. Als dit veel voorkomt, kan dit iemands zelfbeeld en zelfvertrouwen ondermijnen. Mensen die om een of andere reden een eigenschap hebben of gedragingen waar ze niets aan kunnen doen en die ze niet kunnen veranderen om zich aan te passen aan de gangbare norm, kunnen het erg moeilijk krijgen. Denken we bvb. aan een fysieke of mentale handicap, homoseksualiteit, … Deze mensen hebben het moeilijk om geaccepteerd te worden en zich goed te voelen in de maatschappij. Dit kan leiden tot reacties gaande van depressie tot agressie naar anderen toe in de vorm van wrok, haat, vandalisme, geweld, protest, enz. maar ook agressie naar zichzelf toe in de vorm van zelfmoord, verminkingen, enz. Een stelsel van normen biedt een kader van zekerheid, veiligheid. Als iemand afwijkt van de norm, dan voelt men zich onzeker t.o.v. die persoon, bedreigd en men gaat in de verdediging of in de aanval, een natuurlijke reactie. Er zijn mensen die zich aanpassen aan de normen, ook al voelen ze zich er niet goed bij en bedriegen ze daarmee zichzelf. Er zijn ook mensen die zich niet aanpassen aan een bepaalde norm(en), omdat ze dat niet kunnen of niet willen. Deze mensen zijn interessant, omdat ze een uitdaging betekenen voor hun omgeving, voor de maatschappij om de gangbare normen te verleggen en zo te komen tot een evolutie en meer tolerantie en begrip. Hier ligt een kans tot creativiteit. Als het aantal mensen dat een afwijkend gedrag vertoont, groot genoeg is, dan komt er ook een kentering, omdat de mensen er stilaan mee vertrouwd geraken en het accepteren als een veel voorkomend verschijnsel. Zo kon iemand die een bril moest dragen 40 jaar geleden, makkelijk getrakteerd worden op allerlei beledigingen zoals “brillekop”, enz. Nu zijn er zodanig veel mensen die een bril dragen, dat men ’s avonds wel doodmoe zou thuiskomen als men iedereen met een bril zou willen uitmaken die men in de loop van de dag tegenkomt. Een minderheid die afwijkt van de norm of die het niet eens is met een bepaald idee of een bepaalde norm, kan door protestacties proberen iets aan deze norm te veranderen. Zo zijn we bvb. gekomen tot stemrecht voor vrouwen, tot het accepteren van euthanasie, tot het verwijderen van kernraketten. Het kan ook zonder protestacties. Zo groeit de interesse voor complementaire gezondheidszorg zoals homeopathie of osteopathie, die inmiddels zodanig verspreid en ingeburgerd zijn dat ze meer en meer geaccepteerd worden en niet meer weg te denken zijn. Dit is de kracht van de stille massa. Belangrijk is de koppeling van normen aan waardering. Mensen hebben een grote behoefte aan waardering, sommigen zijn er zelfs verslaafd aan en zullen maar al te graag zich aanpassen aan een gevraagde norm om de erbij horende waardering te krijgen. je kunt waardering krijgen als je goede schoolresultaten behaalt, slank bent, een mooie auto hebt, een hoog inkomen, enz. Ben of heb je dit niet, dan krijg je er ook geen waardering voor, en voelt je je je niet goed. Integendeel, je krijgt er waarschijnlijk zelfs afkeuring of minachting voor als je slechte punten haalt, dik bent, met een wrak rondrijdt of geen nagel hebt om aan je gat te krabben. In dat geval staan er allerlei instanties en deskundigen klaar omje te helpen om die gewaardeerde normen toch te bereiken of, als je dat met de beste wil van de wereld echt niet kunt, om je dan toch te helpen jezelf te accepteren, ook al beantwoordt je niet aan al die mooie idealen. Een ander element is de instinctieve angst om uitgestoten of uitgesloten te worden, de angst om alleen of geïsoleerd te staan in het leven of m.a.w. de drang om erbij te horen. Men zal zich liever aanpassen aan een norm of verwachting dan een buitenstaander, zonderling, vreemde vogel te worden. Als men er bovendien waardering bovenop krijgt, waarom zou men dan niet zijn best doen om zich aan te passen en normaal te zijn en te blijven? Het is ook een instinctieve reactie om zich onzeker, ongerust of zelfs bedreigd te voelen als je iemand ontmoet die zich vreemd gedraagt of er op een of andere manier vreemd uitziet. Instinctief reageert men met zich terug te trekken, in de verdediging te gaan, aan te vallen of zelfs iemand uit te stoten. Gelukkig zijn we als mens méér dan alleen maar instinct, zodat we ons hierboven kunnen verheffen en een andere reactie hebben zoals: nieuwsgierigheid, interesse, begripsvermogen, empathie, enz.
|
Verwijderd
|
De meeste mensen hebben gewoon een simulatie van de ander draaien in hun hoofd. De kennis die ze over iemand hebben wordt gevoed aan die simulatie. Je hebt dan inzicht in iemands gevoelens en beweegredens. Hoe die simulator werkt, en wat dus normaal wordt geacht, is grotendeels genetisch bepaald.
Eigenlijk leef je je dus niet in in een ander, maar laat je de ander haast letterlijk in je leven. Als die simulatie anders werkt of minder goed werkt dan moet je het met intellect compenseren. Je kunt dan bepaalde regels opstellen, maar als je niet volledig weet waarom die regel van toepassing is, kun je die niet altijd goed toepassen en minder goed uitzonderingen op de regel zien. Zo kunnen NT-ers zich ook niet goed inleven in autisten, omdat ze simuleren wat de meeste mensen simuleren en hun simulatie dus niet opgaat voor de autist. Dus wat normaal is, is subjectief en grotendeels genetisch bepaald. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |