Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2003, 09:58
aap777
aap777 is offline
als ik in mijn pc 2 netwerkkaarten zet van 100 mbit en dan aansluit op een netwerk. dus alle 2 de kaarten aansluiten op de hub/switch. heb ik dan ook 2x zo snel netwerk?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2003, 11:18
unpopular
unpopular is offline
(in theorie) zou het wel moeten kunnen alleen heb ik het nog nooit voor elkaar gekregen.
Alleen zul je dan volgens mij niet met windows(workstations) aan de gang moeten maar meer naar iets van linux ,unix of windows server edities of een van de andere alternatieve osen.
Maar wie weet kan het ook wel met windows.

(
ipv zoveel te proberen kun je niet beter een 1000mbit netwerk kaart kopen? nadeel is dan wel dat je ook een nieuwe switch/hub nodig hebt.
)
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 14:33
Orion
Orion is offline
ik ben hier ook wel 's mee bezig geweest, maar het is niet eenvoudig!!

je kunt 's een kijkje nemen bij de Linux Advanced Routing & Traffic Control howto (http://lartc.org)

onder windows heb je hier sowieso geen goede ondersteuning voor volgens mij
Oud 07-07-2003, 14:47
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Orion schreef op 07-07-2003 @ 15:33:

onder windows heb je hier sowieso geen goede ondersteuning voor volgens mij
Hier op kantoor staan een paar machines die een dubbele gigabit link met mekaar hebben, die draaien allebei Win2k, het kan dus zeker wel.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 17:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
100Mbps switch heb je nodig wil je met Full Duplex gaan werken, als dat is wat je bedoelt met dubbele snelheid. Het enige dat dit betekent is dat je tegelijk kunt uploaden en downloaden. In de praktijk merk je hier niet zoveel van denk ik. Als je sneller wilt, zou je 2 Gigabit kaartjes met crosslink kunnen verbinden. Een gigabit switch kost nog veels te veel. €250 voor 8 ports, en dat is dan rackmount size.
Oud 07-07-2003, 18:07
bam
bam is offline
Err, ligt het ook niet aan de capiciteiten van de computer?
Ik had ooit een kleine lan, en het up/downloaden van en naar een computer ging niet sneller dan 2Mbit, maar als ik alle programma's uit zette, kwam het aan de 6Mbit, ligt dat dan ook deels aan de 'cheap-ass' netwerkkaart?
Oud 07-07-2003, 18:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
downloaden @ 10MB/s neemt 6% CPU in beslag, dus of het aan je computer ligt lijkt me niet, hooguit aan de drivers.

Verder speelt ook mee of je een goede netwerkkaart hebt. Realtek RTL8139A en B zijn slechte kaarten, C is wel goed.
Oud 07-07-2003, 19:12
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Chimera schreef op 07-07-2003 @ 15:47:
Hier op kantoor staan een paar machines die een dubbele gigabit link met mekaar hebben, die draaien allebei Win2k, het kan dus zeker wel.
kijk hier hebben we dus een voorbeeld
hier die pc

Maar is het een echte server of een standaard workstation?

en als het een workstation is (ook al wordt hij als server gebruikt)
zou je mss iets meer er over kunnen vertellen lijkt me erg interessant

(ik weet idd dan er mega computers voor bijv. providers die idd wel meerdere kaarten ondersteunen maar deze zijn speciaal gecreëerd.)
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 19:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik heb ook (file)server met gigabit kaartje, met crosslink verbonden naar workstation die ook gigabit heeft. Beide hebben daarnaast ook gewoon 100Mbps op switch. Met gigabit haal ik zo'n 35MB/s naar fileserver toe via Samba, niet slecht lijkt me.
Oud 07-07-2003, 21:50
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 07-07-2003 @ 20:29:
Ik heb ook (file)server met gigabit kaartje, met crosslink verbonden naar workstation die ook gigabit heeft. Beide hebben daarnaast ook gewoon 100Mbps op switch. Met gigabit haal ik zo'n 35MB/s naar fileserver toe via Samba, niet slecht lijkt me.
Zou ik zeggen van niet idd. zekers niet slecht

maar wat nu als je 3 pc's op 1gb wil laten lopen?
je betaalt je scheel aan een switch voor 1000mbit.
overigens had je dat zelf ook al genoemd

er zijn altijd mogelijkheden om een snelle verbinding te maken ook kun je een netwerk maken van usb2.0 maar wat als er uitbreiding komt?

(ook vond ik je reply wel lekker offtopic niet dat dat nu echt zo vervelend is )
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 01:53
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
unpopular schreef op 07-07-2003 @ 22:50:
Zou ik zeggen van niet idd. zekers niet slecht

maar wat nu als je 3 pc's op 1gb wil laten lopen?
Niet doen.
Nog veels te duur.

Ik wacht wel tot de Gigabit switches goedkoper en kleiner in formaat worden.
Citaat:
er zijn altijd mogelijkheden om een snelle verbinding te maken ook kun je een netwerk maken van usb2.0 maar wat als er uitbreiding komt?
USB 2.0 High speed is 480Mbps, de gewone USB 2.0 Full speed is nog steeds 10Mbps. Wat de snelheid in de praktijk zal zijn weet ik niet, opzich zou het mooi zijn als ja via USB netwerken zou kunnen maken, dus zonder adapter of whatever. Zo zou je heel flexibel netwerken kunnen maken.

Ook zou dit betekenen dat er maar één aansluiting nodig is; alleen USB en níks anders.
Citaat:
(ook vond ik je reply wel lekker offtopic niet dat dat nu echt zo vervelend is )
M'n eerste reply niet.
Oud 08-07-2003, 09:23
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
unpopular schreef op 07-07-2003 @ 20:12:
kijk hier hebben we dus een voorbeeld
hier die pc

Maar is het een echte server of een standaard workstation?

en als het een workstation is (ook al wordt hij als server gebruikt)
zou je mss iets meer er over kunnen vertellen lijkt me erg interessant

(ik weet idd dan er mega computers voor bijv. providers die idd wel meerdere kaarten ondersteunen maar deze zijn speciaal gecreëerd.)
Server, 1U bakken met Dual Xeon 2.4GHz CPUs, gebruiken we voor load testing. We hebben er 4 van Quake server iemand?

De machines hebben allemaal 2 10/100 interfaces, als test zijn er 2 getrunked. Ik heb geen idee hoe dat werkt, maar het is standaard windows functionaliteit.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 15:45
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Het kan. Maar dan alleen als je een boel pc's in je netwerkje hebt staan en je een routering hebt lopen die de ene netwerkkaart naar de ene helft stuurt en de andere naar de andere.

Kortom, als je handmatig geen routeringen insteld zal ie steeds de snelste nemen, maar kom je wel weer in de knoop met je packets die met een verkeerde header weer opgevangen worden.

Als je het voor elkaar krijgt om een netwerkkaart alleen voor opstream en de andere alleen voor downstream te gebruiken met het zelfde IP zou dit wel moeten kunnen.

Maar makkelijk is het zeker niet hoor.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 17:24
niemand
niemand is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 08-07-2003 @ 16:45:
Als je het voor elkaar krijgt om een netwerkkaart alleen voor opstream en de andere alleen voor downstream te gebruiken met het zelfde IP zou dit wel moeten kunnen.
Pak dan gewoon een full-duplex kaartje
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 20:39
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
niemand schreef op 08-07-2003 @ 18:24:
Pak dan gewoon een full-duplex kaartje
Full duplex heeft op een hub/standaard routertje weinig zin.

Je kaart kan dan namelijk wel 100mbps up en 100mbps down tegelijkertijd aan, amar een normaal routertje/hubje dus niet. Alleen een (fatsoenlijke)switch kan dan
Dus zla je er neit echt veel voordeel bij hebben op een hub/router
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 20:52
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 08-07-2003 @ 16:45:
Het kan. Maar dan alleen als je een boel pc's in je netwerkje hebt staan en je een routering hebt lopen die de ene netwerkkaart naar de ene helft stuurt en de andere naar de andere.
Nooit van trunking gehoord kennelijk.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 21:01
niemand
niemand is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 08-07-2003 @ 21:39:
Full duplex heeft op een hub/standaard routertje weinig zin.

Je kaart kan dan namelijk wel 100mbps up en 100mbps down tegelijkertijd aan, amar een normaal routertje/hubje dus niet. Alleen een (fatsoenlijke)switch kan dan
Dus zla je er neit echt veel voordeel bij hebben op een hub/router
Wie koopt er dan tegenwoordig nog een hub? De switch die ik gekocht heb en volgende die ik zal kopen is gewoon allemaal 100mbit full duplex. Ik zie ze zelfs zelden met half duplex.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 07:05
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Chimera schreef op 08-07-2003 @ 21:52:
Nooit van trunking gehoord kennelijk.
Nops, vertel
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 10:10
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 09-07-2003 @ 08:05:
Nops, vertel
Trunking is twee of meer lijnen samenvoegen tot een logische lijn, de meeste OS-en ondersteunen dit native, veel switches (vooral van betere merken) doen dit ook. Voor meer info verwijs ik je graag door naar google, heb het zelf nog nooit gedaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten