Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Om te voorkomen dat jongen en meisje zich toch aan elkaar vergrijpen zitten mannen en vrouwen gescheiden in de synagoge - andere verdieping of gordijn (megietsa) ertussen. Ook mogen meisjes niet zingen waar jongens in de buurt zijn, omdat ze zich dan zouden laten verleiden. De échte orthodoxie, de sektekant op, geven vrouwen ook geen hand. Dit omdat een vrouw vanaf haar ongesteldheid totdat ze, vlak ná de ongesteldheid in het reine bad is geweest, onrein wordt verklaard. En als je een onrein iemand aanraakt, wordt je dat zelf ook. Omdat de orthodoxie, en vooral de kinderen, zelf vaak niet weten hoe het precies zit, en ze al helemaal uit hun hoofd laten om te vragen of mevrouw x al in het 'mikvah' (het bad dus) is geweest sinds haar laatste ongesteldheid geven ze dus geen hand, om niet ook onrein te worden. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat het al dan niet naaktslakken eten gerekend mag woorden tot de joodse lifestyle. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ja, varkensvlees mag niet. Omdat dat ding geen gespleten hoeven heeft en niet herkauwt. Anders had je wel een varken mogen eten, maar als een beest gespleten hoeven heeft en het herkauwt mag het wel. Dat is de regel. Zo mag je wel koe. Of kip. Voor vissen geldt dat hte beest zowel zichtbare schubben als vinnen moet hebben. Je mag dus wel bijvoorbeeld haring, zalm, schol en tong. Sjabbat verplaatst naar vrijdagavond???? De week bestaat uit zeven dagen. God begon op de eerste dag, de shabbat was de zevende. Nou moet je weten dat de volgende dag officiëel begint op het moment dat je in een oogopslag drie sterren aan de hemel kunt zien. Omdat het soms bewolkt is zijn al deze tijden al van te voren uitgerekend en voor hele gebieden geaccoordeerd, gelijk gemaakt, en vanaf dat moment begint dus de volgende dag. De vijfde dag begint dus eigenlijk op was bij ons woensdagavond is. En zo begint de Shabbat al op vrijdagavond. Al is er bij deze heilige dag een uitzondering. De shabbat wordt eerder uitgeroepen dan dat het nacht is, om de goede daad van de heilige dag in eer houden mooier te maken, door langer de shabbat te hebben. Dat de meeste joden de shabbat hebben verplaatst naar vrijdagavond is dus hele grote bullshit. Zo niet is het nog veel erger. De shabbat begint op vrijdagavond, 's winters wanneer de dagen korter zijn al 's middags, en duurt tot zaterdagavond en hoe je die invult moet je zelf weten, tenminste, los van de regels gezien, maar je kan de shabbat niet verplaatsen. En het hele idee van de rustdag is nou juist dat je niet gaat voetballen, hockeyen of kleiduiven schieten. Die dingen mogen trouwens niet eens volgende de regels. Daarom gaan joden die zich hier aan houden ook nooit naar een sportclub op zaterdag, maar altijd op zondag. Of een willekeurig andere dag. Het is ook niet praktisch, want je mag ook niet autorijden, of fietsen. En jouw laatste zin loopt niet. Dan is het nog een heel andere vraag of die regels überhaupt niet verlopen zijn, maar de mensen die zich er aan houden houden zich er aan en die regels gaan zo. Ik zelf ga vrijwel elke shabbat naar de synagoge en neem zelfs actief deel aan de diensten. Wat dat betreft zie je een kleine lifestyle optreden. Maar voor de rest zijn er genoeg momenten dat je niet kan opmaken of ik nu agnost, atheïst, christen, katholiek, artikel 34b of verkouden ben. En nu ga ik pitten want het is kwart over 4 en ik zie alles maar half. En dubbel. En nee, het is niet zo dat het dubbele van dat halve weer 1 is. Als je slim dacht te zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
voor de mensen die dit dood vinden. Er is een ander jodendom topic op F &L: hier
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Kwestie Enait, CGB, omgangsnormen in Nederland Verwijderd | 334 | 12-09-2008 09:21 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dat zijn een hoop beestjes... akumabito | 498 | 23-12-2006 23:08 | |
Lifestyle |
De allerirritantste lifestyle nps | 106 | 03-09-2003 09:13 |