Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Die regel is echt zo stupide als maar kan zijn.
||
![]() |
Citaat:
Da's 150km hier vandaan. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ergens geeft een beetje rooklucht wel wat sfeer. En ergens zal niemand het missen, omdat kroegen sowieso wel stinken.
Maar als het te dichtbij komt vind ik het zwaar irritant. In restaurants vind ik het zelfs uitermate onbeschoft. De reden die ervoor gegeven wordt - personeelsrechten - vind ik zwak. Maar het effect oogst succes imho. De dag dat buitenshuis roken verboden wordt, ga ik juichen. En ik vermoed dat de meesten van ons dat nog wel mee zullen maken. Maar gezien het feit dat ik niet rook en nooit gerookt heb, kan ik niet inschatten in hoeverre het ongezellig of moeilijk is voor de gemiddelde roker om een avondje geen sigaret of sigaar op te steken. Het zal blijkbaar erg moeilijk zijn... |
![]() |
|
Ik ben zelf wel een roker, en wanneer men roken buiten het huis gaat verbieden klopt er toch iets niet in dit land!
Is nog altijd een "vrij" land dacht ik toch zo... Mja schijnt dat niet rokers er toch zo'n last van hebben joh, is niet normaal meer... ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Het is gewoon een afweging. Er is een groep mensen die graag wil roken tijdens het uitgaan en er is een groep mensen die graag wil uitgaan zonder in de rook te zitten. Die eerste groep is veel groter dan die tweede, maar die tweede mag wel een groter gewicht worden toegekend. Laten we wel wezen, roken is dodelijk. Daarom mag de overheid best meer gewicht toekennen aan niet-rokersbelangen. De overheid heeft immers ook een taak om te waken voor de volksgezondheid en die is bij roken behoorlijk in het geding.
Goed, die belangen worden tegen elkaar afgezet. Stel dat 85% van het uitgaanspubliek wil roken of het niet erg vindt dat er gerookt wordt en dat 15% er niet tegen kan of het liever niet zou hebben. Ik denk dat dat realistische getallen zijn. Tijdens het uitgaan wordt namelijk ontzettend veel gerookt, veel meer dan je zou verwachten op basis van de normale cijfers. Ook speelt natuurlijk mee het belang van de horeca-exploitanten, die door een algeheel rookverbod waarschijnlijk zeer veel omzet mislopen. Alles tegen elkaar afwegend kom ik tot de conclusie dat een algeheel rookverbod niet wenselijk is, om een aantal redenen. Ten eerste is er voor zo'n verbod onvoldoende animo. De belangen van de overgrote meerderheid worden ondergeschikt gemaakt aan de belangen van een kleine minderheid, m.i. onterecht. Natuurlijk mogen niet-rokers wel een groter gewicht toegekend krijgen, maar dit is totaal uit verhouding en dus onrechtvaardig. Ten tweede is er het argument dat als er animo voor is, men dat dan zelf maar (eventueel met overheidshulp) moet benutten. Dan krijgt elke stad of dorp ook maar een niet-rokerscafé, of bij minder animo een rookvrije zaal in een gewoon café. Als er onvoldoende animo voor is in dat dorp hebben die personen dus gewoon pech en moeten ze zich aanpassen aan de meerderheid. Ten derde is er het argument dat de overheid zich moet onthouden van het reguleren van menselijk gedrag met een te zware morele lading. Roken is iets dusdanig persoonlijks dat ik vind dat de overheid er weliswaar een normatief oordeel over mag geven en dat ze het gedrag mag en moet ontmoedigen, maar het algeheel verbieden is een veel te grote inbreuk op de vrije speelruimte van mensen. Ten vierde is er nog het argument dat zo'n verbod zou leiden tot grote problemen in de praktijk, te weten wrijving en spanning. Nu al rijden er rookvrije treinen op sommige trajecten. Mensen die per se willen en moeten roken (en die zijn er echt wel in groten getale) zullen zich op een gegeven moment niets aantrekken van dat bordje "ROOKVRIJE TREIN" of "ROOKVRIJ CAFÉ". Die steken gewoon een sigaret op. Dat kan ruzie en vechtpartijen veroorzaken als de betrokken partijen niet zo diplomatiek zijn. Hetzelfde geld in café's en andere horeca-gelegenheden zoals concertzalen en disco's. De uitbater van een horeca-gelegenheid zal nooit in staat zijn om waterdicht het verbod te handhaven, nog los van het feit dat hij dat waarschijnlijk niet wíl omdat hij zijn eigen ramen ingooit. Hij jaagt immers zijn eigen klanten weg. Resumerend kan ik zeggen dat het rookverbod n.m.m. beter niet kan worden ingevoerd. Beter zou zijn rokers- en niet-rokerskroegen te differentiëren of rookvrije ruimtes aan te brengen in cafés, net zoals er nu ook zalencentra zijn met rokers- en niet-rokerszalen. Dat lijkt me veel praktischer en wenselijker. |
![]() |
||
Citaat:
Dan kan je als overheid een aantal dingen doen: - je stelt een rookverbod op. Gevolg: zie mijn vorige reply. In't kort: de rokers worden er niet gezelliger op dus blijven vaak thuis waar ze wel gewoon hun sigaretje mogen opsteken of vormen hanggroepen rondom de uitgaansgelegenheden maar hoe dan ook, het is slecht voor de economie, vele ondernemers in het uitgaansleven kunnen opdoeken omdat de rokers niet meer komen. - je maakt bij uitgaansgelegenheden 2 delen: rook en niet rook gedeelte. Wat gebeurt er dan: het rook gedeelte krijgt alle rokers en vaak ook hun niet rokende vriendenkring omdat die geen zin hebben om in hun eentje in het niet rokers gedeelte te verkassen met andere woorden: er veranderd niet zoveel. - je laat het zoals het is, rookverbod in de openbare gelegenheden waar ik het wel mee eens ben behalve de uitgaansgelegenheden: de rokers blijven gezellig, de niet rokers houden het ook gezellig maar hun gezondheid gaat er iets op achteruit maar de economie gaat niet nog sterker achteruit door een rookverbod. Het is nou eenmaal een keuze tussen 3 slechten, maar kies dan de minst slechte er tussenuit. En in alle opzichten is dat naar mijn mening de laatste.
||
Citaat:
Het is niet dat je niet KAN uitgaan, het is dat je niet WIL uitgaan. Dat is jou keuze, maar dan moet je niet beginnen te miepen.
||
Citaat:
Voor die mensen is het idd wel jammer, maar aan de andere kant hoeft het natuurlijk niet zo'n enorm probleem te zijn. Als kroegen en café's zorgen voor een fatsoenlijke luchtverversings-/afvoerinstallatie dan valt het heus wel mee met die rook (sommige mensen kunnen ook vreselijk overdrijven), en discotheken zijn sowieso rokerige ruimtes (rookmachines e.d.) dus om daar het roken te verbieden lijkt me ook vrij weinig nut hebben.
||
Citaat:
Daarbij hebben vele kroegen een goede luchtafvoer, dus dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Die moet je er dan alleen even tussenuit zoeken. Genoeg keus. Alleen de discotheken zullen misschien wat minder wroden omdat die inderdaad van zichzelf al erg rokerig zijn, maar je kunt het altijd proberen, wil het niet, nou ja, pech zeg ik dan maar. Niet geschoten is altijd mis. Dus alsnog is dat zijn eigen keuze.
|
denk je echt dat de kroegen t pikken dat ze rookvrij moeten zijn? dan loopt minstens de helft van hun klanten weg.
in mijn stadje hebben ze er een mooie oplossing voor. de kroegen stoppen en worden gesloten clubs. voor een geslote club gelden hele andere regels dan voor een kroeg. lid worden van zo'n club is gratis. je moet wel elke keer 2 euro entree betalen, maar je krijgt dan wel een gratis biertje. probleem opgelost.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Sommige horeca-gelegenheden hebben een soort 'afzuiger', die door heel de tent loopt en alle rook als het ware opzuigt.
Ik zou me de kroeg niet kunnen voorstellen zonder een sigaretje erbij.
|
![]() |
Ik zou t persoonlijk geen ramp vinden en de mensen die willen uitgaan zullen waarschijnlijk toch wel blijven uitgaan dus die matige klandizie van kroegen zal dan ook wel meevallen...
t zou goed zijn om deze zelfdestructieve eigenschap van de mens zoveel mogelijk aan banden proberen te leggen...
||
Citaat:
Zoals gezegd, het is lullig voor de paar mensen die een zware vorm van astma hebben. Maar om de rest van het publiek dan maar hun genot te ontnemen vind ik onzin.
||
Citaat:
![]() Ik vind het helemaal geen goed idee. Ik rook nauwelijks, maar daar gaat het niet eens om. De regel wordt ingesteld, omdat het personéél van café's heeft geklaagd. Dus ik vind dat het volgende idee beter is: Alle kroegenbeslissen volgend jaar of ze een rookvrije kroeg willen worden, of niet. Het personeel kan zelf kiezen, en dan moeten ze zelf maar de afweging maken tussen "lekker rookvrij voor de werknemers" en "meer klandizie door de rokende klanten". Dan komen er miscshien wat meer rookvrije kroegen, is ook leuk voor de mensen die dat willen. Maar om het in ALLE kroegen te verbieden, is onzin. Ik kom in café's waar 95% van de mensen rookt, incl. personeel, en de andere 5% maakt het niets uit.
||
![]() |
Citaat:
Ik hou ervan om huizen in brand te steken! Huizen, maar leuker nog zijn fabrieken en flatgebouwen! Maar vrachtwagens, bussen, treinen en auto's zijn ook leuk. En het is nog gezond ook! Niemand ontneemt mij dat! Ik wil in brand steken wat ik wil! Om mij alle andere pyromanen dat genot te ontnemen vind ik onzin! |
![]() |
||
Citaat:
Dit is imho gewoon een kwestie van doorevolueren of afsterven. Met andere woorden: jij hoort gewoon pech te hebben.
|
Zelfs hier in twente zijn rookvrije kroegen te vinden... Waar jij woont (misschien na enig zoeken) dus waarschijnlijk ook wel...
Ik vind die rookvrije gedeeltes trouwens ook wel een id... Waarschijnlijk gaan er erg weinig mensen zitten, maar goed. Ik zou er iig niet gaan zitten, ook al ben ik tegen roken..
||
Citaat:
er is een verschil tussen iets oprichten voor een doelgroep en een verplichting van de overheid waardoor heel het land het moet opvolgen, dus je conclusie slaat nergens op. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar toch. Dan heeft die astmaat gewoon pech. Er is geen reden om alles wat slecht is voor een mens te verbieden. Straks moeten we allemaal muisstil met een harnas rondlopen en proberen niemand lastig te vallen.
||
![]() |
Citaat:
De ziekte is oorzaak van het missen van een bepaald genot, zo bedoelde ik em ![]()
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Offtopic: Maar je hebt wel gelijk ![]()
||
Citaat:
Ok ik ben roker. In Amerika ben ik alleen maar in rookvrije kroegen geweest. En het is niks anders dan dat er wel wordt gerookt. De kreog stinkt toch wel. En al die mensen die roken stonden nu buiten ipv gezellig binnen te dansen. Conclusie: mensen roken, staan buiten, klein groepje binnen. Iedereen denkt: poe poe was het saai en gaat weer naar huis. Ik ben blij dat het plan van antirookbeleid is afgelast. |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lifestyle |
Ga jij meer/minder stappen als het rookverbod in gaat? KiMZz | 110 | 17-11-2008 21:49 | |
Drugs & Alcohol |
Het rookverbod Wammus | 161 | 30-09-2008 12:01 | |
Lichaam & Gezondheid |
Poll: rook je? Verwijderd | 106 | 22-05-2007 22:06 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
De strijd tegen roken perfectme | 500 | 25-04-2007 14:56 | |
Drugs & Alcohol |
Rookbeleid Young Predator | 26 | 03-03-2007 17:44 | |
Lichaam & Gezondheid |
"Roken" - Wat vind je er nu echt van? lapzwansruud | 464 | 22-08-2004 21:32 |