Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Jammer genoeg is de mens van nature uit (hetgeen ik beschouw als instinctief):
Geneigd tot het goede tegenover zijn familie en bondgenoten. Geneigd tot het kwade tegenover vreemden en vijanden. De mens heeft echter ook 'het gezonde verstand' ontwikkeld en dit maakt het mogelijk het kwade in te tomen en goede niet te doen omslaan in haat. Zoals je ook gemerkt hebt, heb ik de subjectiviteit van het goede en het kwade buiten beschouwing gelaten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En waarom worden er dan nog steeds onschuldige mensen doodgeslagen en verkracht? Ik denk dat de mens sowieso instinctief egocentrisch is, en dat altruïsme daar een soort reactie op is. Maar mensen van nu zit nog weinig instinct aan, anders konden we het een kans geven. We zijn allemaal (op een foute manier) gehersenspoeld. Misschien ook wel zo verstandig. |
![]() |
|
zondig
slecht voor zichzelf : mensen kiezen vaak ongezond eten boven gezond, mensen gaan in het moment op zonder aan de gevolgen te denken, mensen zoeken de grens van wat goed en slecht is voor zichzelf, minderwaardigheidscomplexen, automutilatie, eetstoornissen, onzekerheid, jezelf bewerken met chemische rotzooi omdat je jezelf niet aantrekkelijk vindt, ijdelheid, natuurlijke ritmes negeren, doordraven, burn-out, depressie, niet naar je lichaam luisteren etc. slecht voor dier en natuur : bomen en planten vernietigen, vivi sectie, wilde dieren tot teddyberen maken, alles naar z'n eigen hand zetten, meer nemen dan nodig is, overschotten, vraatzucht, tekorten, BSE, bio industrie, processen verstoren, vervuiling, aantasting, gat in ozonlaag etc. slecht voor medemens : egoïsme, elkaar onzeker maken, spotten, wreedheid, sadisme, hebzucht, oneerlijke verdeling van goederen en middelen, geldzucht, wraakzucht, jaloezie, eigen belangen voorop, elkaar dwingen tot slechte dingen, oorlog, haat, etc. Ik snap niet hoe je de mens van nature goed kunt noemen. We hebben natuurlijk goede eigenschappen. We kunnen liefde voelen (al is het op onze eigen voorwaarden). We kunnen rekening met elkaar houden (door ons geweten). Maar het mooiste zou zijn als we dingen neer zouden kunnen leggen, en dat kan ik dankzij mijn geloof. |
![]() |
|
wat een onzindiscussie, niemand weet wat goed of slecht is, dus hoe kan je dan zeggen of de mens goed of slecht is??
je kan hooguit zeggen dat de mens niet goed is voor de natuur of voor anderen ofzo, maar is dat slecht dan?? volges mij is de mens van nature geneigd tot overleven en dus egocentrisch, maar om dat nou goed of slecht te noemen....
||
Citaat:
Goedaardig en kwaadaardig zijn maar woorden, en die zijn verzonnen door mensen. Er vanuitgaande dat mensen zelfbehoud nastreven, denk ik dat toen ze het woord "goed" verzonnen, ze zich daarbij voorhielden dat zij ook goed waren. Dat iedereen nu zit te zeggen dat alle mensen kwaad zijn, zondig zijn, en slecht voor de natuur zijn, komt denk ik ook nogal voort uit de cultuur, immers, tegenwoordig keuren we vossenjacht af en dat deden we vroeger niet. WIJ proberen op het moment ONSZELF te beoordelen, naar maatstaven die WIJ verzinnen. Het lijkt me dus niet dat een mens goed/kwaad/neutraal is aan het begin, omdat termen zijn die we zelf verzonnen hebben. Als je wilt weten hoe iemand zal worden vanaf zijn geboorte, kun je beter de vraag stellen: Zal het millieu van nature een mens goed of slecht maken?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Op sommige vragen moet je niet een eenduidig antwoord verwachten. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ...maar 'goed' is voor mij echt een te vaag begrip, je kan hooguit zeggen 'goed voor...'
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat jij schrijft Che over het goede benadrukken,lijkt mij heel juist.Daarbij wat naastenliefde en vergeving...en de hoop en wil dat ieder mens goed is,dat zal de mens weer goedaardig maken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is nogal een verantwoordelijkheid om een kind op te voeden tot een gelukkig en goedaardig persoon. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik denk dat je er eerder mee moet beginnen,de eerste jaren in een leven zijn het meest belangrijk. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het gaat om de basisveiligheid die in de eerste jaren van het leven gegeven wordt. Zonder deze basisveiligheid is het leven een stuk moeilijker. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Eerst zal ik jullie helpen met de definities van "goed" en "kwaad".
Mensen zijn van nature zelfzuchtige wezens, die gedreven worden door hun twee voornaamste driften: Overleven en voortplanting. Als je hier vanuit gaat, is een definitie van goed of kwaad niet te verwezenlijken. Voorbeeld: Een jongen bestelt voor een meisje een drankje in een bar. Je zou dit "goed" kunnen noemen, maar in feiten probeert deze jongen daar zeer indirect zijn EIGEN kansen op voortplanting mee te vergroten! Want hoopt hij op deze manier niet de liefde van het meisje te winnen? En hoeveel mensen geloven niet in God en leven niet naar Zijn woord om zelf in de hemel te komen? Echt puur goed, zou je dus kunnen omschrijven als onzelfzuchtig gedrag. Je doet iets, waar een ander van profiteert, zonder dat je daar zelf ook maar het kleinst denkbare voordeel uit kan halen. Dit gedrag komt niet voor, omdat mensen veelal rationeel denkende wezens zijn. Nog een voorbeeld: Waarom houden mensen van hun kinderen? Omdat mensen door de evolutie zo "geprogrammeerd" zijn, er alles aan te doen zich succesvol voort te planten. De mensen die die eigenschap niet bezitten sterven namelijk uit! Dat is het principe van de natuurlijke selectie. Uit mijn korte betoogje kan ik helaas alleen de conclusie trekken dat mensen ongekend egocentrisch zijn, zonder dat zelf door te hebben, en als we de gangbare definities van "goed" en "kwaad" daarop loslaten, zijn zonder uitzondering alle mensen kwaad! Laat dit trouwens geen excuus zijn erop los te zondigen, maar houdt er wel rekening mee als je dit gedrag in iemand anders bespeurt. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
PS lees es: leven in liefde, van Deepak Chopra. |
![]() |
||
Citaat:
Het feit dat de kraai van jouw gastvrijheid mag genieten wordt door een chemische reactie in je hersenen beloond. En als u zo enorm opgewonden raakt van een natte kraai raad ik u aan voortaan wat minder paddo's te eten. |
![]() |
||
Citaat:
Paddo's zijn strikt verboden hier. |
![]() |
|
![]() |
Nare man, waarom is zelfverrijkin "kwaadaardig"?? Als je het streven naar eigenbelang als maatstaaf neemt voor kwaadaardig heid, dan is de gehele natuur inderdaad kwaadaardig. Goden zei dank heeft de mens, samen met elk ander voortplantend wezen, een geheel andere maatstaaf.
![]() Che Guevara, wat een nonsins. Elk mens, zoals eerder gemeld, streeft naar het verbeteren van je eigen leef omgeving. Een mens, noch één enkel ander sociaal wezen naar mijn weten, streeft naar gelijkheid. Gelijkheid is prima, want ook sociaal gedrag is erg normaal in de natuur, zolang je het zelf maar uitkomt. Maar inderdaad, je mist te veel deelvragen en nog belangrijker: er is in dit geval geen universeel standaard model voor een moraal, dus merendeel van die deelvragen doet niet terzake. Een ander punt is: hoe kan een mens iets onnatuurlijks doen, is het geen arrogantie dat wij aannemen dat de mens, als enig wezen op deze planeet, eventjes uit de natuur kan stappen?? ps, wat een gezweef hier boven ![]() pps, maar dat komt bij verre niet in de buurt bij hoe irritant het is als mensen weer beginnen met "die chemische reacties", dat is in dit geval namelijk geen antwoord. Laatst gewijzigd op 17-08-2003 om 17:42. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
Welke film heb je het laatst gezien en wat vond je etc etc. deel 17 Dinalfos | 500 | 09-11-2005 11:53 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Doping juutje_17 | 8 | 06-04-2001 13:37 |