Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2003, 19:54
AngelLena
AngelLena is offline
En er is nog steeds niemand die reageert op mijn: wat zou nl verliezen reply...
Niks op terug? Vind jullie erg vooroordelend tgenover een klein groepje friesen die zichzelf het einde vinden en friesland als dekmantel gebruiken terwijl jullie nog nooit echt eens een keer Friesland goed onderzocht hebben en hebben gekeken hoe de friesen werkelijk zijn...
Oud 20-08-2003, 21:22
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 20-08-2003 @ 20:54:
Niks op terug? Vind jullie erg vooroordelend tgenover een klein groepje friesen die zichzelf het einde vinden en friesland als dekmantel gebruiken terwijl jullie nog nooit echt eens een keer Friesland goed onderzocht hebben en hebben gekeken hoe de friesen werkelijk zijn...
Als ik jou zo hoor praten, zegt dat genoeg

Laatst gewijzigd op 20-08-2003 om 21:56.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 21:22
Megadeth
Megadeth is offline
Citaat:
Nospheratou schreef op 20-08-2003 @ 19:08:
En wat dacht je van de dialecten (Bildts, Liwwadders... )... En het feit je maar bij 2 winkels ofzo bandshirts kan kopen *winkwink*

@ Tiram: Wat dacht je van shirts met 'I'm no bloody tourist, ik bin in Fries!!' <-- Ieeieeuw...
Hehe ja.. dialecten.. ook een vak apart

Ik heb btw nog een winkel gevonden in Bolsward..
Oud 20-08-2003, 21:55
Uitgeluld
Uitgeluld is offline
Ik woon in Friesland
Oud 20-08-2003, 21:56
Uitgeluld
Uitgeluld is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 20-08-2003 @ 20:54:
Het is Friezen
Oud 20-08-2003, 22:01
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Friesland apart!?
Dat zou mijn grootste wens zijn denk ik na FC Groningen die Kampioen van europa wordt (wat beide waarschijnlijk niet zal gebeuren en het 1ste zeker niet)
Qua voetbal zou ik het liefste die friezen nooit meer zien, laat ze maar lekker amateurvoetbal spelen ofzo ik gun geen enkele club dat ze failliet zouden gaan behalve heerenveen.
Het "volklied" voor een wedstrijd van heerenveen of joure gaat echt te ver.
Noordelingen staat er vaak om bekend dat ze nuchter zijn en niet arrogant maar met dat soort praktijken als een liedje voor een voetbalwedstrijd wat officieel is en waar de rest van nederland zich aan ergert vind ik dat ze beter naar het westen kunnen gaan met dat arrogante gedoe.

Foppe: ben blij dat die gast eindelijk eens oprot daar en hoop dat Riemer snel erachter aan gaat.

Oke dit gaat wel erg veel over dat dorp heerenveen.

Verder vinden ze het zelf allemaal de mooiste provincie die er is.
Als ik water wil zien ga ik wel naar het strand/zee en niet naar een meertje in friesland.

Kan geen fries praten en zou het ook nooit willen kunnen.
Laat ze het maar afschaffen.
Toen ik nog kleiner/jonger was ben ik een keer daar op vakantie geweest naar 1of ander klein dorpje en ze wisten dat we geen friezen waren en toch flikken ze het om gewoon fries tegen je te praten.
Ik durf te wedden dat er mensen zijn die alleen maar fries praten en vinden dat buitenlanders ook nederlands moeten praten.
Laat ze dan maar eens bij zichzelf beginnen.

Als ze bij Nederland willen horen passen ze zich maar beetje meer aan.
Je ziet zelfs op Nederlandse televisie fries gesproken kinderprogramma's, belachelijk als je het mij vraagt ik vind dat discriminatie van ze, alsof de rest van Nederland niet mag horen wat ze zeggen.
Oud 20-08-2003, 22:05
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 20-08-2003 @ 23:01:
*txt*
lol
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 22:11
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef op 20-08-2003 @ 23:05:
lol
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 22:30
Kirk22
Kirk22 is offline
Dk...
Oud 21-08-2003, 00:40
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 20-08-2003 @ 23:01:
Friesland apart!?
Dat zou mijn grootste wens zijn denk ik na FC Groningen die Kampioen van europa wordt (wat beide waarschijnlijk niet zal gebeuren en het 1ste zeker niet)
Qua voetbal zou ik het liefste die friezen nooit meer zien, laat ze maar lekker amateurvoetbal spelen ofzo ik gun geen enkele club dat ze failliet zouden gaan behalve heerenveen.
Het "volklied" voor een wedstrijd van heerenveen of joure gaat echt te ver.
Noordelingen staat er vaak om bekend dat ze nuchter zijn en niet arrogant maar met dat soort praktijken als een liedje voor een voetbalwedstrijd wat officieel is en waar de rest van nederland zich aan ergert vind ik dat ze beter naar het westen kunnen gaan met dat arrogante gedoe.

Foppe: ben blij dat die gast eindelijk eens oprot daar en hoop dat Riemer snel erachter aan gaat.

Oke dit gaat wel erg veel over dat dorp heerenveen.

Verder vinden ze het zelf allemaal de mooiste provincie die er is.
Als ik water wil zien ga ik wel naar het strand/zee en niet naar een meertje in friesland.

Kan geen fries praten en zou het ook nooit willen kunnen.
Laat ze het maar afschaffen.
Toen ik nog kleiner/jonger was ben ik een keer daar op vakantie geweest naar 1of ander klein dorpje en ze wisten dat we geen friezen waren en toch flikken ze het om gewoon fries tegen je te praten.
Ik durf te wedden dat er mensen zijn die alleen maar fries praten en vinden dat buitenlanders ook nederlands moeten praten.
Laat ze dan maar eens bij zichzelf beginnen.

Als ze bij Nederland willen horen passen ze zich maar beetje meer aan.
Je ziet zelfs op Nederlandse televisie fries gesproken kinderprogramma's, belachelijk als je het mij vraagt ik vind dat discriminatie van ze, alsof de rest van Nederland niet mag horen wat ze zeggen.
Hou toch op met je voetbal praat. Doe eens een praktische reden of meerdere waarin je al mijn argumenten van tafel veegt waarom friesland appart moet? Een praktische reden dan he?

Daarbij generaliseer je enorm aangezien je maar 1 ervaring hebt met friezen. Oudere Frieze mensen kunnen helaas vaak alleen maar fries praten. Nou, da's jammer, maar niets meer aan te doen. De jongeren kunnen prima nederland en doen dat over het algemeen ook tenzij zij weten dat degene tegen wie ze praten ook fries praat. En daar hebben we het al eerder over gehad.

Laatst gewijzigd op 21-08-2003 om 00:45.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 00:41
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Uitgeluld schreef op 20-08-2003 @ 22:56:
Het is Friezen
Sorry.. In het fries kennen we geen z... Even niet bij nagedacht... (ja, als frieZin geef ik dat toe)
Oud 21-08-2003, 00:42
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 20-08-2003 @ 22:22:
Als ik jou zo hoor praten, zegt dat genoeg
En nog steeds geef je mij geen praktisch argument waarom Friesland appart zou moeten... Lukt het je niet en weet je niets anders dan dit of heb je gewoon geen zin om erover na te denken?
Oud 21-08-2003, 10:18
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 21-08-2003 @ 01:42:
En nog steeds geef je mij geen praktisch argument waarom Friesland appart zou moeten... Lukt het je niet en weet je niets anders dan dit of heb je gewoon geen zin om erover na te denken?
Ik heb nooit gezegd dat ik ze weg wil hebben, maar ik heb gezegd dat veel Friezen dat ZELF willen, nou dan mogen ze van mij.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 10:19
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 21-08-2003 @ 01:41:
In het fries kennen we geen z...
wtf
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 10:20
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 21-08-2003 @ 01:40:
De jongeren kunnen prima nederland en doen dat over het algemeen ook tenzij zij weten dat degene tegen wie ze praten ook fries praat.
Waarom praten ze niet gewoon Nederlands? Een amsterdammer ofzo gaat ook niet amsterdams praten als ie tegen een amsterdammer praat, maar gewoon zoals die altijd praat.
Lekker vermoeiend, steeds een ander 'taaltje' spreken...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 11:52
peaceflower
peaceflower is offline
Niet alle Friezen over 1 kam scheren, graag.
Er zijn genoeg Friezen die ook Nederlands praten.
Oud 21-08-2003, 11:59
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 20-08-2003 @ 18:31:
- Elfstedentocht wat toch grote NL attractie is
Met de stijgende temperatuur is er steeds minder kans op dat geschaats.

Citaat:
- Grootste deel van het Drenths-Friese wold aangezien het grootste deel daarvan in friesland ligt
Sorry maar dit ken ik niet, kun je ff uitleggen wat dit is?

- Economie nog verder achteruit aangezien de nieuwe bedrijven zich allemaal in friesland vestigen vanwege de ruimte en lagere grondprijzen dan in de rest van het land

Citaat:
- Grote toeganswegen tot de eilanden (harlingen enzow)
Die weg blijft gewoon bestaan neem ik aan, of willen die friezen het opeens slopen?
Ze gaan zelf ook wel eens naar die eilanden lijkt me.

Citaat:
- Voedselvoorziening, aangezien friesland de grootste nl bijdrage levert aan de voedselvoorzieningen...
Tegenwoordig hebben ze kassen en daar komt ook heel wat voedsel uit.

Citaat:
- En een flink stuk historie
Leuk maar wat heb je eraan?
Drenthe heeft hunnebedden denk jij dat er mensen zijn die zich er aan vast zullen maken met kettingen ed. als de gemeente op die plaats een huis wil bouwen?

Citaat:
- Veel ruimtelijke voorzieningen
Alsof die friezen die lege ruimtes vol zouden willen bouwen?
Oud 21-08-2003, 12:02
Verwijderd
Amsterdams is geeen taal, maar een dialect, Fries is een taal. Nederland heeft twee talen, Nederlands en Fries.

Wat een aanstellers hier zeg, maar het blijkt dat de meesten van jullie nauwelijks iets van Friesland weten.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 12:09
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 21-08-2003 @ 13:02:

Wat een aanstellers hier zeg, maar het blijkt dat de meesten van jullie nauwelijks iets van Friesland weten.

Zeg jij dan eens wat over Friesland?
Oud 21-08-2003, 12:16
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 21-08-2003 @ 13:02:
Amsterdams is geeen taal, maar een dialect, Fries is een taal. Nederland heeft twee talen, Nederlands en Fries.

Waarom schaffen ze die taal niet af als t alleen maar in 1 provincie een beetje wordt gesproken??
Naja, de jeugd spreekt t toch minder, dus na een tijdje verdwijnt t wel vanzelf als je er nxi meer aan hebt.

nee idd, ik weet net zoveel over Friesland als over alle andere provincies, omdat t me niet interesseert! waarom zou ik meer over Friesland moeten weten dan over andere provincies? zo speciaal is t nou ook weer niet.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 12:16
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 21-08-2003 @ 12:59:

1Met de stijgende temperatuur is er steeds minder kans op dat geschaats.

2Sorry maar dit ken ik niet, kun je ff uitleggen wat dit is?

3- Economie nog verder achteruit aangezien de nieuwe bedrijven zich allemaal in friesland vestigen vanwege de ruimte en lagere grondprijzen dan in de rest van het land

4Die weg blijft gewoon bestaan neem ik aan, of willen die friezen het opeens slopen?
Ze gaan zelf ook wel eens naar die eilanden lijkt me.

5Tegenwoordig hebben ze kassen en daar komt ook heel wat voedsel uit.

6Leuk maar wat heb je eraan?
Drenthe heeft hunnebedden denk jij dat er mensen zijn die zich er aan vast zullen maken met kettingen ed. als de gemeente op die plaats een huis wil bouwen?

7Alsof die friezen die lege ruimtes vol zouden willen bouwen?
1.Elfstedentoch gaan mensen ook vaak lopend of met de auto of met de fiets of zelfs met quads maken... Het is gewoon een historisch evenement.

2.Da's een belangrijk en groot natuurgebied schat. Genaamd het drenths-frieze wold (drenths-frieze woud), daarbij ook nog grote toeristische attractie.

3. Daar had je niets op te zeggen?

4. Ja, maar als de Nlers eerst door een douane heen moeten voordat ze naar hun eigen eilandje kunnen (die paar die niet bij Friesland horen dus)... Lijkt me niet praktisch.

5. Lang niet genoeg. Met friesland erbij heeft NL nog niet genoeg voedsel. Laat staan zonder Friesland.

6. Ja, ik ben er zeker van dat mensen dat doen. Een groot historisch monument waar veel mensen uit die omgeving toch wel een bepaalde waarde aan hechten kan niet zomaar gesloopt worden als er huizen moeten komen. Ik ben er zeker van dat er genoeg mensen bovenop zullen gaan zitten en protesteren.

7. Die ruimte is prima te benutten ja.
Oud 21-08-2003, 12:20
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 21-08-2003 @ 13:16:
1.Elfstedentoch gaan mensen ook vaak lopend of met de auto of met de fiets of zelfs met quads maken... Het is gewoon een historisch evenement.

2.Da's een belangrijk en groot natuurgebied schat. Genaamd het drenths-frieze wold (drenths-frieze woud), daarbij ook nog grote toeristische attractie.

3. Daar had je niets op te zeggen?

4. Ja, maar als de Nlers eerst door een douane heen moeten voordat ze naar hun eigen eilandje kunnen (die paar die niet bij Friesland horen dus)... Lijkt me niet praktisch.

5. Lang niet genoeg. Met friesland erbij heeft NL nog niet genoeg voedsel. Laat staan zonder Friesland.

6. Ja, ik ben er zeker van dat mensen dat doen. Een groot historisch monument waar veel mensen uit die omgeving toch wel een bepaalde waarde aan hechten kan niet zomaar gesloopt worden als er huizen moeten komen. Ik ben er zeker van dat er genoeg mensen bovenop zullen gaan zitten en protesteren.

7. Die ruimte is prima te benutten ja.
1. als friesland wegvalt, dan kunnen mensen er nog steeds heen...

2. We hebben ook de Veluwe.

3. als Friesland wegvalt dan gaan de bedrijven zich wel in groningen ofzo vestigen, aangezien die dan op de markt gaat inspelen. Lagere grondprijzen omdat er haast nix is ja.

4. hoezo douane?

5. oja de schappen staan ook echt leeg he, we verhongeren echt dat eten is echt makkelijk op te lossen.

6. ja, zeker mensen uit Friesland.

7. ruimte zat in de rest van nl
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 12:24
zwoesj
zwoesj is offline
Wie kan hier Fries praten?
ik niet
Wie is er fan van Foppe de Haan?
ik niet
Wie wil een keer de Elfstedentocht schaatsen?
ik niet
Skutsjesillen en fierljeppen is kostelijk amusement, toch?
neu
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 12:28
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef op 21-08-2003 @ 13:16:
Waarom schaffen ze die taal niet af als t alleen maar in 1 provincie een beetje wordt gesproken??
Naja, de jeugd spreekt t toch minder, dus na een tijdje verdwijnt t wel vanzelf als je er nxi meer aan hebt.

nee idd, ik weet net zoveel over Friesland als over alle andere provincies, omdat t me niet interesseert! waarom zou ik meer over Friesland moeten weten dan over andere provincies? zo speciaal is t nou ook weer niet.
Als men in het wilde weg wat over een onderwerp als dit loop te roepen schieten we ook niet veel op. Als je ergens niet (veel) van weet, is het soms beter je mond te houden .
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 12:30
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 21-08-2003 @ 13:20:
1. als friesland wegvalt, dan kunnen mensen er nog steeds heen...

2. We hebben ook de Veluwe.

3. als Friesland wegvalt dan gaan de bedrijven zich wel in groningen ofzo vestigen, aangezien die dan op de markt gaat inspelen. Lagere grondprijzen omdat er haast nix is ja.

4. hoezo douane?

5. oja de schappen staan ook echt leeg he, we verhongeren echt dat eten is echt makkelijk op te lossen.

6. ja, zeker mensen uit Friesland.

7. ruimte zat in de rest van nl
1. Kan ja. Maar is wel verlies voor NL.

2. Ja, en die blijven we ook houden hoop ik ten sterkste.

3. Daar waren ze ook al mee bezig. Neemt niet weg dan friesland goedkoper voor hen is dan groningen of drenthe. En er is genoeg in friesland, maar er kan ook nog genoeg bij. Wordt in groningen al hard minder.

4. Friesland onafhankelijk ja? Dus een land opzich... Bij elke grens staat een douane... Zijn we weer bij de les?

5. Heb jij wel eens opgelet bij aardrijkskunde en economie? Heb jij enig idee waar NL het tekortkomende voedsel vandaan plukt? Afrika... Nou wil ik niet veel zeggen, maar daar valt niet veel meer vandaan te plukken. Dus friesland is zeker belangrijk voor de voedselvoorziening van NL.

6. Weer niet opgelet bij aardrijkskunde he? De hunnebedden staan in drenthe lieve schat. Dus wie zullen in die omgeving wonen? Juist, de drenthenaren. Dus wie zullen gaan protesteren? Weer correct: de drenthenaren al ben ik er bijna zeker van dat de rest van NL ook wel meedoet.

7. Valt erg tegen.
Oud 21-08-2003, 12:32
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 21-08-2003 @ 13:28:
Als men in het wilde weg wat over een onderwerp als dit loop te roepen schieten we ook niet veel op. Als je ergens niet (veel) van weet, is het soms beter je mond te houden .
Dan kan bijna iedereen, op de Friezen na wel zn mond houden
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 12:38
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 21-08-2003 @ 13:28:
Precies. Daarbij is er meer dan genoeg jeugd die de taal in stand houden. Afschaffen gaat zowiezo al niet zo makkelijk. Hoe wou je dat nou doen? Fries dient niet meer gesproken te worden. Denk je nou echt dat fries pratende mensen zich daar ook maar enigzins iets van aan trekken? Nee, denk het ook niet. Er zijn studies door nl heen over de friese taal. Dat schaf je niet makkelijk af.
Heel veel jeugd in friesland spreekt wel degelijk fries aangezien hun ouders fries zijn en die taal dus vanaf geboorte meekrijgen. Wat heb jij daar tegen? Ik ga hier toch ook geen fries neer zitten kalken? Maar dat hoeft toch niet in te houden dat ik tegen andere friezen geen fries mag praten? Heb jij geen last van. Kom nou.

En dat je iets tegen de taal hebt omdat jij die niet kan verstaan, vind ik tot daaraantoe. Zeg dan gewoon: ik zou graag willen dat al die friezen tegen mij nederlands spraken (en dat doen ze btw ook, zitten altijd paar kloothommels tussen, maar dat is maar een verrekte klein deel), maar ga dan niet over de frieze mensen zelf praten. Die zijn echt niet anders als jij.
Oud 21-08-2003, 12:40
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 21-08-2003 @ 13:30:
1. Kan ja. Maar is wel verlies voor NL.

2. Ja, en die blijven we ook houden hoop ik ten sterkste.

3. Daar waren ze ook al mee bezig. Neemt niet weg dan friesland goedkoper voor hen is dan groningen of drenthe. En er is genoeg in friesland, maar er kan ook nog genoeg bij. Wordt in groningen al hard minder.

4. Friesland onafhankelijk ja? Dus een land opzich... Bij elke grens staat een douane... Zijn we weer bij de les?

5. Heb jij wel eens opgelet bij aardrijkskunde en economie? Heb jij enig idee waar NL het tekortkomende voedsel vandaan plukt? Afrika... Nou wil ik niet veel zeggen, maar daar valt niet veel meer vandaan te plukken. Dus friesland is zeker belangrijk voor de voedselvoorziening van NL.

6. Weer niet opgelet bij aardrijkskunde he? De hunnebedden staan in drenthe lieve schat. Dus wie zullen in die omgeving wonen? Juist, de drenthenaren. Dus wie zullen gaan protesteren? Weer correct: de drenthenaren al ben ik er bijna zeker van dat de rest van NL ook wel meedoet.

7. Valt erg tegen.
1. elke stukje wat je verliest is een verlies.

2. ja, maar dat ligt niet in friesland en daarzijn geen mensen die zich af willen scheiden of denken dat ze wat zijn.

3 als je t zo gaat bekijken is er in NH nog veel meer. De bedrijven die zich in Friesland vestigen zijn vaak bedrijven(of bedrijfsvestigingen/onderdelen) die onafhankelijk van toeleveranciers zijn, aangezien je die daar niet genoeg hebt.

4. als ik naar dutisland of belgie ga zie ik geen douanecontrole, alleen t verrotte gebouw.

5. ik weet niet uit welk boek jij les hebt gehad, maar voedsel wordt vooral geimporteerd uit frankrijk, spanje, italie, griekenland en turkije.

6. nee, sorry, hier krijgen we bij AK geen onzinnige dingen over in welke provincie de hunnebedden staan, en de rest van nederland gaat echt niet met zn alleen daarheen om te protesteren, zij hebben wel wat beters te doen.
Het enige opvallende al is hoe Friezen voor hun provincie enzo opkomen, alsof t een familielid is ofzo.
Bovendien heb ik nooit gezegd dat Friesland weg moet ofzo, maar dat veel (vooral oudere) Friezen dat willen, en die kunnen van mij de pot op..

7. Nee, omdat t nu niet noodzakelijk is om ingewikkeld te gaan doen, omdat er in Friesland al veel te veel ruimte is, lijkt t alsof t tegenvalt. Als friesland er niet zou zijn, zouden ze beter gaan plannen en dan zou er echt genoeg ruimte zijn. Je gaat me niet vertellen dat de provincie Groningen en Flevoland bomvol zijn, geen enkele provincie is dat.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 12:41
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 21-08-2003 @ 13:38:
Maar dat hoeft toch niet in te houden dat ik tegen andere friezen geen fries mag praten? Heb jij geen last van. Kom nou.
Ja, en als allochtonen in hun eigen taaltje praten tegen elkaar, schreeuwt half nederland dat ze nederlands moeten praten zodat zij t ook kunnen verstaan, lekkere logica
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 13:08
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 21-08-2003 @ 13:41:
Ja, en als allochtonen in hun eigen taaltje praten tegen elkaar, schreeuwt half nederland dat ze nederlands moeten praten zodat zij t ook kunnen verstaan, lekkere logica
Hoor je mij niet gillen. Als zij tegen elkaar hun eigen taal praten nou laat ze toch lekker. Hebben ze recht op vind ik. Als ze maar niet in hun taal tegen mij aan praten, want dan begrijp ik het niet en als er iets tegen mij gezegd wordt, wil ik ook graag weten wat. Nou da's bij friezen toch precies zo? Laat ons lekker ons eigen taaltje praten, zolang we tegen jou NL praten heb jij daar geen last van.
Oud 21-08-2003, 13:14
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 21-08-2003 @ 14:08:
Hoor je mij niet gillen. Als zij tegen elkaar hun eigen taal praten nou laat ze toch lekker. Hebben ze recht op vind ik. Als ze maar niet in hun taal tegen mij aan praten, want dan begrijp ik het niet en als er iets tegen mij gezegd wordt, wil ik ook graag weten wat. Nou da's bij friezen toch precies zo? Laat ons lekker ons eigen taaltje praten, zolang we tegen jou NL praten heb jij daar geen last van.
Maar ik snap niet wat t nut is om een taal helemaal te leren, wat niet eens 1 mln mensen ofzo spreken
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 13:17
AngelLena
AngelLena is offline
Meisje meisje... Je begrijpt het nog steeds niet he?

Bijna ieder mens (ik zeg bijna he) heeft wel een klein stukje provinciale trots over waar hij of zij vandaan komt. Zo ook de friezen. Het enige waar de ander provincies daarbij over vallen, is dat friezen hun eigen taal hebben en zij niet. Dus lijkt het alsof Friesland beter wordt gevonden dan andere provincies.
Maar dat is helemaal niet zo, zal je de meeste friezen nooi thoren zeggen. Die paar hanggroepjongeren met hun t-shirts zitten gewoon zwaar aan de dope en weten niet eens meer waar ze zijn.

Ik kom er voor uit dat ik trots ben om HALF fries te zijn... Ja half ja. Mijn andere helft komt uit indonesie en daar ben ik even trots op. Maar ik ga niet over andere landen of provincies zitten te gillen dat zij zichzelf zo goed voelen. Want wat friesland heeft (provinciale trots dus) heeft elke provincie, alleen friesland heeft een eigen taal.

En het enige argument wat de meeste mensen gebruiken om friesland de grond in te boren dat IS die taal. Gewoonweg omdat ze niets beters kunnen verzinnen. Ik heb nog steeds geen goed ereden gehoord waarom friesland appart zou moeten van NL. Friezen willen helemaal niet appart van NL, dat idee heb jij jezelf in je hoofd gepraat. Het zijn juist de mensen die er niet over kunnen dat deze provincie een eigen taal heeft die beginnen te gillen dat friesland onafhankelijk moet worden...

Beetje raar. Heel jammer.
Oud 21-08-2003, 13:20
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 21-08-2003 @ 14:14:
Maar ik snap niet wat t nut is om een taal helemaal te leren, wat niet eens 1 mln mensen ofzo spreken
jij hoeft dat toch niet te leren zeker? De friezen groeien er mee op, die leren het vanaf hun geboorte....Samen met het NL wat ze evenveel krijgen.
Oud 21-08-2003, 13:23
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 21-08-2003 @ 14:17:
Meisje meisje... Je begrijpt het nog steeds niet he?

Bijna ieder mens (ik zeg bijna he) heeft wel een klein stukje provinciale trots over waar hij of zij vandaan komt. Zo ook de friezen. Het enige waar de ander provincies daarbij over vallen, is dat friezen hun eigen taal hebben en zij niet. Dus lijkt het alsof Friesland beter wordt gevonden dan andere provincies.
Maar dat is helemaal niet zo, zal je de meeste friezen nooi thoren zeggen. Die paar hanggroepjongeren met hun t-shirts zitten gewoon zwaar aan de dope en weten niet eens meer waar ze zijn.

Ik kom er voor uit dat ik trots ben om HALF fries te zijn... Ja half ja. Mijn andere helft komt uit indonesie en daar ben ik even trots op. Maar ik ga niet over andere landen of provincies zitten te gillen dat zij zichzelf zo goed voelen. Want wat friesland heeft (provinciale trots dus) heeft elke provincie, alleen friesland heeft een eigen taal.

En het enige argument wat de meeste mensen gebruiken om friesland de grond in te boren dat IS die taal. Gewoonweg omdat ze niets beters kunnen verzinnen. Ik heb nog steeds geen goed ereden gehoord waarom friesland appart zou moeten van NL. Friezen willen helemaal niet appart van NL, dat idee heb jij jezelf in je hoofd gepraat. Het zijn juist de mensen die er niet over kunnen dat deze provincie een eigen taal heeft die beginnen te gillen dat friesland onafhankelijk moet worden...

Beetje raar. Heel jammer.
Meisje, meisje...je hebt nog steeds niet door dat ik een jongen ben he?

Nou, op TV zie je genoeg Friezen die onafhankelijk willen worden, dat ga ik heus niet mezelf inpraten, ik ben geen mongool ofzo

Waarom zou ej een taal leren waar je haast geen ene fuck aan hebt? Oftewel: een taal die je net zo goed kunt missen.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 13:24
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 21-08-2003 @ 14:20:
jij hoeft dat toch niet te leren zeker? De friezen groeien er mee op, die leren het vanaf hun geboorte....Samen met het NL wat ze evenveel krijgen.
Ik niet, die Friezen voor een groot deel wel, terwijl t over 25 jaar toch uitgestorven is als die oudjes niet meer leven en de jongeren ook werk moeten vinden en dat er niet genoeg 'friese' banen zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 13:26
Atje85
Atje85 is offline
Dit hele topic slaat al nergens op, laten we met zn alleen een topic gaan openen over elke provincie, yeah, Fryslan boppe me kont
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 13:29
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 21-08-2003 @ 14:24:
Ik niet, die Friezen voor een groot deel wel, terwijl t over 25 jaar toch uitgestorven is als die oudjes niet meer leven en de jongeren ook werk moeten vinden en dat er niet genoeg 'friese' banen zijn.
Wat heeft het nou weer met werken uit te staan? Op het werk praat je toch al nederlands dus dat maakt geen boei uit. Het fries gaat echt niet zo snel uitsterven hoor. Zolang de studie nog bestaat en er kinderen opgevoed en grootgebracht worden met de taal blijft het bestaan.
Oud 21-08-2003, 13:31
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 21-08-2003 @ 14:23:

Nou, op TV zie je genoeg Friezen die onafhankelijk willen worden, dat ga ik heus niet mezelf inpraten, ik ben geen mongool ofzo

Waarom zou ej een taal leren waar je haast geen ene fuck aan hebt? Oftewel: een taal die je net zo goed kunt missen.
omdat het bij friesland hoort. die friesen die je op tv zag is niet toevallig een stunt van de media die alleen die mensen er tussenuit zoekt?
Oud 21-08-2003, 13:57
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 21-08-2003 @ 14:31:
omdat het bij friesland hoort. die friesen die je op tv zag is niet toevallig een stunt van de media die alleen die mensen er tussenuit zoekt?

Nee, NL-net ofzo op Ned 1, in de ochtend.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 13:59
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 21-08-2003 @ 14:29:
Wat heeft het nou weer met werken uit te staan? Op het werk praat je toch al nederlands dus dat maakt geen boei uit. Het fries gaat echt niet zo snel uitsterven hoor. Zolang de studie nog bestaat en er kinderen opgevoed en grootgebracht worden met de taal blijft het bestaan.
Ja, maar ik bedoel is t wel de moeite waard om t t leren (buiten t feit dat t iets cultureels is) als toch maar een aantal mensen in je omgeving t verstaan? Want die aantal mensen die Fries verstaan verstaan net zo goed Nederlands en als je Nederlands beter is, waarom zou je danook niet tegen hen Nederlands spreken? Als ik met turkse vrienden praat, praat ik ook vooral Nederlands, heeft nix met integratie ofzo te maken, maar puur om t feit dat ik t Nederlands beter beheers dan t Turks, net als veel andere turken. Dus waarom zou ik dan moeite doen om turks te praten als ik net zo goed nederlands kan praten?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 15:26
Verwijderd
Tūtsje!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 15:31
kastdeur
kastdeur is offline
Een beetje
Wie?
Ik niet.
Skūtsjesilen is best leuk ja.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 18:47
qghp
qghp is offline
Citaat:
peaceflower schreef op 20-08-2003 @ 17:31:
Ja, dat vind ik dus onzin.
Waarom kan ik niet gewoon een topic over Friesland openen?
Het is gewoon een prachtige provincie, en zijn we dan niet volwassen genoeg om daar over te praten?
Ik heb toch gelijk! of niet soms? bijna alle reply's in dit topic die zijn geplaatst door niet-friezen staan bomvol vooroordelen en zijn generaliserend.
Er heeft hier eerder een topic gestaan over het onafhankelijk worden van Friesland, en daar was het ook het geval.

Citaat:
Jouw gezeur om een slotje is echt van kleuterniveau. Net een klein kind die op het strand om een ijsje zeurt.
Als je mij probeert te vergellijken met een kleuter, kom dan even met een betere vergelijking/opmerking want deze is nogal slap namelijk
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 20:44
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Wie kan hier Fries praten? Ik niet.
Wie is er fan van Foppe de Haan? Niet fan, maar wel een coole droge vent
Wie wil een keer de Elfstedentocht schaatsen? Ik niet, want ik kan amper schaatsen
Skutsjesillen en fierljeppen is kostelijk amusement, toch? Nee

Firsland lijkt me wel leuk (aardige mensen lijkt me) alleen... wat provincies betreft gaat er NIETS boven LIMBURG!!!!!!!
Oud 21-08-2003, 21:18
peaceflower
peaceflower is offline
Vooroordelen, allemaal vooroordelen.
Hoeveel mensen hebben hier klinkklare onzin gepost en weten helemaal geen goeie argumenten te verzinnen? Teveel.

Ik vind het toch goed dat er eens gesproken wordt over Friesland, maar ik had niet gedacht dat er zoveel 'Friesland-haters' zouden zijn. Waar is dit in godsnaam op gebaseerd? Op het gedrag van de Friezen? Hun trots?
Wat is nou de echte reden dat jullie Friezen niet mogen?
Scheer Friezen alsjeblieft niet over 1 kam.
Oud 21-08-2003, 21:40
WinterQueen
WinterQueen is offline
pls stfu, ik ben ook fries, en kan het niet eens verstaan, laat staan praten. niet alle friezen zijn 'echt' fries
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 22:37
vrijgezel
vrijgezel is offline
Citaat:
peaceflower schreef op 20-08-2003 @ 17:14:
Het is tijd voor een groot Fries topic.

Ik kan fries perfect verstaan, praten kan ik wel.. maar moet ik mij wel meer op concentreren.. ik kom uit een stad.. dus daar is het toch meer dat de jeugd nederlands praat onder elkaar.. maar ik praat tegen oudere mensen wel gewoon fries maar een vloeiend gesprek met vrienden zal bij mij niet voorkomen

ach ik vind die man wel grappig.. een echte fries.. maar fan nee, ook niet voor heerenveen... AJAX

mijn vader heeft hem 2 keer geschaatst.. en paar familieleden ook... ik roep al mijn hele leven dat ik hem ga schaatsen.. dus nu maar afwachten op het goeie moment.. en ik woon in een elfstedenstad dus dan maak je het nog meer mee.

skutsjesilen is wel geinig opzich.. vooral op de veenhoop dat is dan echt een zootje.... en fierljeppen na paar keer in de sloot te zijn beland heb ik het maar opgegeven.

Friesland is eigelijk Nederlands provincie nummer 1.
Laten we alsjeblieft hopen dat Fryslan nooit onafhankelijk wordt: het mooiste stukje Nederland kunnen we niet missen.

het hoort gewoon bij nederland..

Fryslan boppe!
Oud 21-08-2003, 23:01
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
peaceflower schreef op 21-08-2003 @ 22:18:
Op het gedrag van de Friezen? Hun trots?
beide, maar als zo een iemand uit een andere provincie zou komen, zou ik me er ook aaan ergeren, t is alleen een beetje opvallend dat t vaak Friezen zijn.

Doe ik niet.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 00:31
Luego
Luego is offline
Citaat:
peaceflower schreef op 20-08-2003 @ 17:14:
Het is tijd voor een groot Fries topic.

kan het een beetje verstaan, niet spreken.
foppe boppe
ja! maar je moet 18 zijn om lid te mogen worden, en dan nog startrecht krijgen en daarna hopen dat je ingeloot wordt, en dat het vriest... hoop dat het er ooit nog 's van komt.
fietsen kan je overal, het gaat om de barre schaatstocht en de sfeer er omheen.
fierljeppen nog nooit gezien, skūtsjesilen wel. erg leuk!

Friesland is eigelijk Nederlands provincie nummer 1.
Laten we alsjeblieft hopen dat Fryslan nooit onafhankelijk wordt: het mooiste stukje Nederland kunnen we niet missen.

onafhankelijk? waarom zouden ze?
denk niet dat dat ooit gaat gebeuren en de mensen die dat roepen zijn wel heel erg chauvinistisch.
er zijn wel wat meer mensen die dit hebben gezegd maar willen die groningers en limburgers met mening maar zonder argumenten hun kop ff houden of een eigen gruns topic openen.
de friese trots berust volgens mij (heeft nog niemand gezegd toch?) voor een groot deel op hun geschiedenis, al begonnen bij de romeinen: die mensen zien een duidelijk verschil tussen romeinse vestingstad noviomagum/nijmegen en dokkum. later in de tijd van 'grote pier' (būter, brea en greane tsies) bleven ze ook onafhankelijk.
ze hebben altijd gevochten voor hun vrijheid, ik weet te weinig van de geschiedenis om te zeggen of dat nou echt meer is dan het zuidelijke deel van nederland, maar feit is dat de friezen zich daarom anders vinden.

hoop dat friesland z'n eigen karakter blijft houden.
jammer dat 't water zo toeristisch is.

Fryslan boppe!
offtopic: is het nou tūtsje of tśtsje ?

ook sommige mensen die nooit in friesland hebben gewoond kunnen vrij positief zijn over it bźste lān fan ierde.

dit stukje is toch wat chauvinistisch geworden nu geloof ik... zo bedoel ik het niet!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 12:42
qghp
qghp is offline
Citaat:
peaceflower schreef op 20-08-2003 @ 17:31:
Ja, dat vind ik dus onzin.
Waarom kan ik niet gewoon een topic over Friesland openen?
Het is gewoon een prachtige provincie, en zijn we dan niet volwassen genoeg om daar over te praten?

Jouw gezeur om een slotje is echt van kleuterniveau. Net een klein kind die op het strand om een ijsje zeurt.
Citaat:
peaceflower schreef op 21-08-2003 @ 22:18:

Vooroordelen, allemaal vooroordelen.
Hoeveel mensen hebben hier klinkklare onzin gepost en weten helemaal geen goeie argumenten te verzinnen? Teveel.

Ik vind het toch goed dat er eens gesproken wordt over Friesland, maar ik had niet gedacht dat er zoveel 'Friesland-haters' zouden zijn. Waar is dit in godsnaam op gebaseerd? Op het gedrag van de Friezen? Hun trots?
Wat is nou de echte reden dat jullie Friezen niet mogen?

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten