Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2003, 13:51
Verwijderd
Hallo allemaal,

ik heb een vraag. bij mij op school is er zoals op de meeste middelbare scholen een schoolkrant. opzich is hij best aardig om te lezen, maar volgens mij kan het beter. ik wil me er wel mee gaan bemoeien, om hier en daar wat verbeteringen aan t brengen. alleen.. daar is wel geld voor nodig vrees ik. de subsidie die mijn school biedt is lang niet genoeg, dat blijkt wel uit hoe d krant er nu uitziet. dus mijn vraag is: heeft iemand een idee hoe je aan geld voor dit doel kan komen? hoe er bijvoorbeeld aan sponsoren te komen valt~? ik denk dan bv aan (verantwoorde) advertenties van bv universiteiten of andere vervolgopleidingen..
alvast bedankt!

xxplu
Advertentie
Oud 22-08-2003, 13:56
sportbabe
sportbabe is offline
Wij zitten met hetzelfde probleem. Geen geld of iets van de school. Bij ons komen er vaak post binnen aan de schoolkrant. Laatst nog een advertentie over verf (?!). Maar goed, we hebben er geen geld voor gehad. Verder weet ik het niet eigenlijk, als volgende week de school weer begint (als er dan al een vergadering is) zal ik es vragen. Ben zelf ook wel benieuwd. :-)
Oud 22-08-2003, 13:56
UnderCover101
UnderCover101 is offline
Je kan ook gewoon heel simpel een aantal mensen werven die zich ook voor de schoolkrant in willen zetten en met hun een aantal acties op zetten.
Sponsorloop, rommelmarkt, rad van avontuur of desnoods pannenkoeken verkopen in de pauze oid...
Oud 22-08-2003, 14:11
Verwijderd
opzich kun j dingen doen zoals pannenkoeken verkopen, maar ik denk niet dat dat permanent genoeg op zal brengen. er moet zo gezegd een iets stabielere inkomstenbron zijn denk ik.
Oud 22-08-2003, 14:16
sportbabe
sportbabe is offline
Een echt stabiel inkomen heb je niet, tenzij je subsidie krijgt. Maar als je regelmatig sponsergelden binnenkrijgt, is het redelijk te doen.
Oud 22-08-2003, 14:21
Balance
Balance is offline
ik denk dat je eerst een plan moet hebben met wat je precies wilt.
ik weet niet wat je allemaal van plan bent met die schoolkrant, maar aangezien de schoolkrant (zoals ie nu is) het redt met de subsidie van de school, vraag ik me af waar je al dat geld voor nodig hebt.
Zodra je een duidelijk plan hebt van wat je wilt gaan veranderen en hoeveel geld daarvoor nodig is, zou je eens met de schoolleiding kunnen gaan praten. Mocht daar niks uit voortkomen, dan weet je iig om welk bedrag het gaat en naar welk bedrag je dus op zoek zult moeten gaan.
Is het niet al te groot dan zou je alsnog een maandelijks (tweemaandelijks of hoe vaak je ook wil) iets gaan organiseren, zoals iemand eerder al zei (pannenkoeken verkopen oid). Als je elke maand iets anders doet zal het best wel lopen op school en je kan d'r goed aan verdienen.
Ik zou pas op het laatst op zoek gaan naar sponsers. Maar goed, mocht het voorgaande allemaal niet werken, dan weet je wel wat voor bedrag je nodig hebt van die sponsers.
Oud 22-08-2003, 17:38
Verwijderd
Wij plaatsten regelmatig advertenties van onder meer de Universiteit van Amsterdam en die van Leiden. Schrijf deze universiteiten eens aan, zou ik zo zeggen. Een brief waarin je vertelt waarvan je bent, wat je aanbiedt en hoeveel dat moet kosten. Vergeet niet erbij te vermelden welke maten de advertentie kan zijn en of hij in kleur of in zwart wit moet worden. Je kan natuurlijk ook plaatselijke ondernemers aanschrijven. Let er wel op dat de doelgroep van de ondernemer met de advertentie wordt bereikt. Een andere tip: kijk op http://www.schoolcourant.nl/. Als je je hier voor aanmeldt, krijg je een behoorlijk bedrag voor het plaatsen van kleine advertenties van non-profit organisaties.
Oud 22-08-2003, 18:19
Verwijderd
Er was dacht ik een organisatie die over schoolkrant subsidies ging!
Dan moet je advertenties plaatsen en daarvoor krijg je dan geld ofzo.. Maar dat is dan niet van bedrijven maar van overheid instanties o.i.d ik weet het niet meer
Oud 22-08-2003, 18:58
lucy48
lucy48 is offline
Volgens mij werd onze schoolkrant (www.soeps.tk) gewoon door de school betaald, of misschien ook wel af en toe een advertentie ofzo.
Maar ik vond het er altijd wel OK uitzien, volgens mij gaat het er niet per see om hoeveel geld je er in steekt, meer hoeveel werk

Laatst gewijzigd op 22-08-2003 om 19:00.
Oud 23-08-2003, 10:32
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 22-08-2003 @ 19:19:
Er was dacht ik een organisatie die over schoolkrant subsidies ging!
Dan moet je advertenties plaatsen en daarvoor krijg je dan geld ofzo.. Maar dat is dan niet van bedrijven maar van overheid instanties o.i.d ik weet het niet meer
Dat is waarschijnlijk schoolcourant.nl, waar jij het over hebt. Of er is nog een ander. In dat geval: kan iemand die dan plaatsen? Kunnen wij hem ook gebruiken
Oud 23-08-2003, 12:03
NN
NN is offline
Tips voor een betere schoolkrant van een oud-hoofdredacteur:
- Zorg voor goed contact met je schoolleiding.
- Regel via hen indien mogelijk een eigen budgetje en kamer met voorzieningen.
- Schrijf uni's/HBO's e.d. aan voor advertenties.
- Ga naar Landelijke Schoolkrantdag (elk voorjaar in A'dam op UVA/HvA). Hier kun je in contact komen met andere kranten en interssante workshops volgen.
- etc.

Je mag me wel mailen indien je meer wil weten of concrete vragen hebt.
Oud 23-08-2003, 12:34
Breg
Breg is offline
de schoolkrant bij mij op school wordt gedeeltelijk door de school betaald, verder krijgen we voornamelijk geld door advertenties van univeristeiten en bedrijven uit de buurt te plaatsen.

Ga eens bij winkels/bedrijven in de buurt langs, misschien willen zij wel betalen voor het plaatsen van hun advertentie.
Oud 25-08-2003, 11:30
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
DutchECK schreef op 22-08-2003 @ 18:38:
Wij plaatsten regelmatig advertenties van onder meer de Universiteit van Amsterdam en die van Leiden. Schrijf deze universiteiten eens aan, zou ik zo zeggen. Een brief waarin je vertelt waarvan je bent, wat je aanbiedt en hoeveel dat moet kosten. Vergeet niet erbij te vermelden welke maten de advertentie kan zijn en of hij in kleur of in zwart wit moet worden. Je kan natuurlijk ook plaatselijke ondernemers aanschrijven. Let er wel op dat de doelgroep van de ondernemer met de advertentie wordt bereikt. Een andere tip: kijk op http://www.schoolcourant.nl/. Als je je hier voor aanmeldt, krijg je een behoorlijk bedrag voor het plaatsen van kleine advertenties van non-profit organisaties.
Dat is dus echt niet waar dat je veel geld krijgt om een advertentie te plaatsen van een uni! Zo dachten wij ook makkelijk aan meer geld te komen voor onze schoolkrant, maar toen we uitgerekend hadden wat uiteindelijk overhielden (school van meer dan 2500 ll + leraren) bleek dat geloof ik maar 25 gulden ofzo te zijn...

Maja... je kunt 't altijd proberen...
Oud 25-08-2003, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Goede Fee schreef op 25-08-2003 @ 12:30:
Dat is dus echt niet waar dat je veel geld krijgt om een advertentie te plaatsen van een uni! Zo dachten wij ook makkelijk aan meer geld te komen voor onze schoolkrant, maar toen we uitgerekend hadden wat uiteindelijk overhielden (school van meer dan 2500 ll + leraren) bleek dat geloof ik maar 25 gulden ofzo te zijn...

Maja... je kunt 't altijd proberen...
Volgens mij kregen wij (DutchECK kan hier meer over vertellen) wel veel voor een A4-tje van de UvA.. Maar goed, de schoolkrant wordt op school zelf gedrukt dus dat kost niets (toch, DutchECK?), jullie moeten dat misschien via een drukker doen oid.. dat is idd duur natuurlijk.
Oud 25-08-2003, 12:11
Verwijderd
Klopt, bij ons op school wordt de schoolkrant gratis gedrukt. Het enige wat we kwijt zijn, is een kerstpakket. We hebben een eigen kamer met voorzieningen. Het enige wat we van een advertentie moeten betalen zijn dus de te verwaarlozen drukkerijkosten en de spullen voor het kamertje. We houden een erg groot deel over. Ik weet de tarieven niet precies meer.
Oud 27-08-2003, 10:59
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 25-08-2003 @ 12:41:
Volgens mij kregen wij (DutchECK kan hier meer over vertellen) wel veel voor een A4-tje van de UvA.. Maar goed, de schoolkrant wordt op school zelf gedrukt dus dat kost niets (toch, DutchECK?), jullie moeten dat misschien via een drukker doen oid.. dat is idd duur natuurlijk.
Jaah, wij moeten dat bij een drukkker doen... Pfff! Schandalig duur is dat, het drukken opzich valt wel mee, maar als 't dan ook nog wordt gelay-out!
*ach... dan maar een keertje geen etentje op het einde van 't jaar...*
Oud 28-08-2003, 14:20
Verwijderd
Citaat:
Goede Fee schreef op 27-08-2003 @ 11:59:
Jaah, wij moeten dat bij een drukkker doen... Pfff! Schandalig duur is dat, het drukken opzich valt wel mee, maar als 't dan ook nog wordt gelay-out!
*ach... dan maar een keertje geen etentje op het einde van 't jaar...*
Hoe bedoel je 'gelay-out'? Bedoel je dat de drukker de artikelen krijgt en die tot een schoolkrant moet maken?
Oud 28-08-2003, 14:31
Verwijderd
Citaat:
DutchECK schreef op 28-08-2003 @ 15:20:
Hoe bedoel je 'gelay-out'? Bedoel je dat de drukker de artikelen krijgt en die tot een schoolkrant moet maken?
Cool dat het kan, maar ik zou het gewoon zelf doen, scheelt flink in kosten... of iig een beetje

Misschien, Goede Fee, is het een idee om naar een aardig persoon op school te stappen en het probleem voor te leggen? Of gewoon zeggen dat jullie willen dat de school een deel van de schoolkrant betaald (dus een deel van de of het gehaal aan drukkerskosten). Lijkt me vrij redelijk, toch?
Oud 29-08-2003, 10:43
Overjoyed
Overjoyed is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 28-08-2003 @ 15:31:
Cool dat het kan, maar ik zou het gewoon zelf doen, scheelt flink in kosten... of iig een beetje
En het is nog eens leuk om te doen ook, je kan er lekker al je creatifiteit in kwijt
Oud 31-08-2003, 16:50
Verwijderd
Citaat:
Overjoyed schreef op 29-08-2003 @ 11:43:
En het is nog eens leuk om te doen ook, je kan er lekker al je creatifiteit in kwijt
Creativiteit met de nadruk op TIJD. Het is namelijk niet zomaar in een verloren uurtje gedaan. Ik heb het zelf een tijdje gedaan en ik was er al gauw een volledige dag (in drie keer) mee bezig.
Oud 31-08-2003, 21:51
Verwijderd
Vraag of ze in de huidige schoolkrant een advertentie willen zetten aan de lezers (ouders, betrokkenen, scholieren) om geld te geven voor de krant, spreek de leerlingenraad aan en vertel het probleem, die kunnen er vast ook iets mee. En ongetwijfeld is er een ouderraad. Misschien kun je daar een verzoek indienen om een geld-inzamel-actie te houden. De ouderraad kan misschien ook wel een oproep zetten in het ouderbericht (als er bij jullie zoiets tenminste. Bij ons wordt elke maand een blaadje uitgegeven om de ouders op de hoogte te houden).
En ga opzoek naar sponsors. Een schoolkrant van een middelbare school heeft toch veel verschillende lezers, dus er zijn vast wel bedrijven die daar van willen profiteren d.m.v. reclame.
Oud 03-09-2003, 07:41
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
DutchECK schreef op 28-08-2003 @ 15:20:
Jup! Alle stukken worden zo goed als 'klaar' bij de drukker afgegeven en die verzint dan de lettertype en plaatjes er bij! Wel hebben we al een indeling gemaakt hoe de schoolkrant in elkaar moet komen te zitten, hij vult vooral de 'gaten' op.
Oud 03-09-2003, 07:47
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 28-08-2003 @ 15:31:

Misschien, Goede Fee, is het een idee om naar een aardig persoon op school te stappen en het probleem voor te leggen? Of gewoon zeggen dat jullie willen dat de school een deel van de schoolkrant betaald (dus een deel van de of het gehaal aan drukkerskosten). Lijkt me vrij redelijk, toch?
De school betaalt ook de hele schoolkrant, wij krijgen in het begin van het jaar een bepaalt budget en daar kunnen we ong. (4-)5 schoolkranten van maken. En we móeten wel naar een drukker, omdat we anders écht niet aan die 5 schoolkranten komen... Precies wat DutchECK zegt: TIJD! We vergaderen één keer in de week en alle stukken worden ingestuurd via de mail.
Misschien gaat 't dit jaar wel goed... we maken gewoon een dunnere schoolkrant (van 24 pagina's ofzo, naar 16! )
Oud 07-09-2003, 00:30
itsme19
itsme19 is offline
ah ik had al iets gepost op fok.nl about this subject. dus ik copypaste t ook hier. hopelijk hebben jullie wat namen en links voor me:

Quote:
Ik ben een overzicht aan het maken van ALLE studentenmagazines die gemaakt worden op universiteiten en hogescholen en overigen en natuurlijk ook alle schoolkrant(jes) die worden gemaakt op de middelbare scholen en mbo/hbo/uni's. Hopelijk kan iedereen me hierbij helpen. Geef aub zoveel mogelijk namen met de bijbehorende school en als t kan GRAAG t internetadres van dat magazine. Dan kan ik ermee aan de slag.
Oud 21-12-2007, 21:46
SimonP
SimonP is offline
Citaat:
Hallo allemaal,

ik heb een vraag. bij mij op school is er zoals op de meeste middelbare scholen een schoolkrant. opzich is hij best aardig om te lezen, maar volgens mij kan het beter. ik wil me er wel mee gaan bemoeien, om hier en daar wat verbeteringen aan t brengen. alleen.. daar is wel geld voor nodig vrees ik. de subsidie die mijn school biedt is lang niet genoeg, dat blijkt wel uit hoe d krant er nu uitziet. dus mijn vraag is: heeft iemand een idee hoe je aan geld voor dit doel kan komen? hoe er bijvoorbeeld aan sponsoren te komen valt~? ik denk dan bv aan (verantwoorde) advertenties van bv universiteiten of andere vervolgopleidingen..
alvast bedankt!

xxplu
Door - uiteraard - advertenties:
Advertentietarieven: een schoolkrant die vijf keer per jaar uitkomt en wordt verspreid onder 1300 leerlingen vraagt per jaar:

• 1/1 A4 € 400,00 [opbrengst per pagina ---» € 400,00]
• 1/2 A4 € 200,00 [opbrengst per pagina ---» € 400,00]
• 1/4 A4 € 120,00 [opbrengst per pagina ---» € 480,00]
• 1/8 A4 € 75,00 [opbrengst per pagina ---» € 600,00]
• 1/16 A4 € 50,00 [opbrengst per pagina ---» € 800,00]

Adverteerders zoeken is helemaal niet lastig : loop een sportzaak, café, muziekwinkel, boekhandel, kledingzaak, fietsenwinkel of zwembad binnen en met enige charmes kan het niet lastig zijn om het bedrag binnen te halen dat boven te zien is!; succes.
Advertentie
Oud 22-12-2007, 13:35
Verwijderd
Dit soort ups zijn niet echt de bedoeling
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten