Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-08-2003, 22:26
Sasbeest
Sasbeest is offline
Kan er iemand mij vertellen of het schadelijk is om je enkel voor het sporten in te tapen. Ik heb namelijk al heel lang last van m'n enkel tijdens het turnen. Gebruikte eerst zo'n Hansaplast zwachtel, maar die geeft niet echt voldoende steun.

Weet iemand of intapen helpt, of dat het kwaad kan?
Oud 14-08-2003, 22:43
Miracle
Miracle is offline
Misschien is het beter dat je eerst erachter komt waarom je er last van hebt.
Als hij overbelast is oid dan zul je hem rust moeten geven en dan lijkt het me niet zo slim om in te tapen.
Oud 14-08-2003, 22:44
Verwijderd
Als het goed gebeurd kan het helpen, als je het fout doet (en die kans is nogal groot) dan kan het alleen maar kwaad. En steeds maar intapen of van die zwachtels gebruiken is ook niet goed, de spieren worden dan nog zwakker en worden er van afhankelijk. Je kunt dan beter naar een fysio om je spieren weer sterker te maken. En eventueel als het nodig is, zal die het dan ook wel intapen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 01:23
Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik heb net 2 weken achter elkaar ingetped gezeten en zou eigenlijk nog 2 weken moeten maar zag dat even niet zitten vanwege het warme weer. (heb verrekte enkelbanden).

Ik zou eerst maar een bezoek aan je huisarts brengen en dat zaker niet zelf doen, je kan er idd meer mee verpesten dan goed doen.
Oud 16-08-2003, 00:05
Nessa
Nessa is offline
Intapen geeft wel steun aan je enkel, maar als je naar de huisarts gaat, kan hij er wat aan doen, of je doorverwijzen naar fysiotherapie.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 09:26
Verwijderd
Vaak zijn er op turnverenigingen (of andere sportverenigingen) wel mensen die weten hoe je enkels ed. in moet tapen. dat is wel zo handig, die zijn altijd dichtbij als jij ga sporten! vraag daar eerst eens naar zou ik zeggen. verder wil ik me aansluiten bij de mensen hierboven die zeggen dat het wel goed moet gebeuren anders heb je er nog niets aan..
en kijk ook wat er nou precies aan de hand is met je enkel. is het een verrekt spiertje? is het vermoeidheid? is het iets dat klem zit wat je pijn doet? ... vraag het aan iemand bij je turnvereniging, en als die er niet is dan kun je altijd naar je huisarts gaan.

succes ermee !
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 22:19
lieve
lieve is offline
Ik denk niet dat intapen kwaad kan hoor,ikzelf heb enkele maanden met een ingetapte voet en ook eens met ingetapte vingers moeten trainen(korfbal) en het is geeft wel een goede steun.
Maar er zijn bepaalde manieren waarop je je enkel goed kunt intapen. Mss weet je trainer wel raad. Of de kinesist verbonden aan de turnclub.

Good luck, Lieve xxx
Oud 18-08-2003, 22:52
Hop Marianneke
Hop Marianneke is offline
misschien is het veiliger als je zo'n steunverband bij apotheek gaat kopen?

Ik heb er zo één voor mn knie en het helpt wel.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 23:37
Verwijderd
Citaat:
lieve schreef op 18-08-2003 @ 23:19:
Ik denk niet dat intapen kwaad kan hoor,ikzelf heb enkele maanden met een ingetapte voet en ook eens met ingetapte vingers moeten trainen(korfbal) en het is geeft wel een goede steun.
Maar er zijn bepaalde manieren waarop je je enkel goed kunt intapen. Mss weet je trainer wel raad. Of de kinesist verbonden aan de turnclub.
Ik weet nog dat toen ik waterpolode (is al weer even geleden), train(st)ers, choaches en ook mijn fysiotherapeut me er voor waarschuwden dat ik niet te lang met een knieband moest sporten, omdat mijn spieren er afhankelijk van zouden worden. En ik dan dus nog meer last zou krijgen ed.

Tapen is helemaal 'gevaarlijk', omdat je, als je het niet goed doet, het lichaamsdeel in een verkeerde stand zet of er iig voor zorgt dat hij bepaalde bewegingen niet of alleen maar op een andere manier kan maken. Bij vingers is dat wat minder het geval dan bij een enkel, denk ik (ik tapte m'n vingers ook altijd zelf in, want om nou elke week naar de fysio te gaan daarvoor...).
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 08:00
Tahvall
Tahvall is offline
hmz
ik dacht dat er stond 'eikel intapen'
heb ik voor niks dit topic geopend
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 15:42
Boef
Boef is offline
Als ik jou was zou ik een brace nemen. Geeft veel meer stevigheid dan een zwachtel en tape.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 16:03
Yaris
Yaris is offline
Citaat:
*booh* schreef op 20-08-2003 @ 16:42:
Als ik jou was zou ik een brace nemen. Geeft veel meer stevigheid dan een zwachtel en tape.
Of zo'n elastieke enkelband.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 19:57
Nessa
Nessa is offline
Ik heb erg goede ervaringen met (enkel)banden (van die elastische) van Hansaplast (d8 ik) . Dat is iig handiger dan tape, maar of het beter is weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 20:54
JuLi
JuLi is offline
Hmm ja, intapen helpt, mits 't goed wordt gedaan natuurlijk. Ik zou het wel langzaam afbouwen, naarmate je enkel weer de oude wordt. Om 'm sterker te maken kan je touwtje springen of met zo'n elastiek.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 22:50
Nessa
Nessa is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 22-08-2003 @ 23:01:
Enkelbanden zijn ook slecht, want die verzwakken je spieren ook.
Jah, tuurluk. Zo is alles slecht, maar als je een blessure hep ist ook slecht om vrolijk door te springen.
Je moet sowieso dat soort dingen niet te lang gbruiken, want dan worden idd je spieren slapper.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 11:11
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 23-08-2003 @ 12:08:
Dat bedoel ik dus. Sommige mensen die gebruiken dat dingen dan een paar maanden, maar dat is dus ontzettend slecht. Je moet hem net zolang gebruiken totdat de pijn weinig tot niets is. In het begin is het altijd zwaar, maar dan doe je maar rustig aan.
Ik heb zo'n elastisch ding. Eerst 1tje met veel steun, en later 1 die minder steun geeft. En nu wil ik daar wel vanaf, maar zodra ik het zonder die band probeer, begint het te steken zodra ik trampoline spring o.i.d Ik doe ook fitness, en daar is ook een oefening om het te verbeteren, maar ik merk er helemaal niks van...
Oud 23-08-2003, 11:23
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
tijdens het turnen is het wel goed, omdat je dan steun geeft aan je zwakke enkel. maar als je niet sport, is het beter om je enkel zo vrij mogelijk te laten. behalve als je er echt ongelofelijk last van hebt, is het wel okay om wat extra steun te gebruiken.

je moet je enkel zo vrij mogelijk houden, omdat dit beter is voor het genezen. wanneer je je enkel zo nauw houdt, forseer je m alleen maar meer. je moet hem júist bewegen, want dan geneest ie sneller.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 12:50
Verwijderd
Citaat:
Ik heb namelijk al heel lang last van m'n enkel tijdens het turnen.
Wat zou je ervan zeggen om eens niet te gaan turnen. Ik vind het persoonlijk niet verantwoord als mensen doorgaan met een sport terwijl ze er lichamelijke klachten van krijgen.
Het is dom en onverantwoord.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 15:17
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 23-08-2003 @ 13:50:
Wat zou je ervan zeggen om eens niet te gaan turnen. Ik vind het persoonlijk niet verantwoord als mensen doorgaan met een sport terwijl ze er lichamelijke klachten van krijgen.
sommige mensen zijn serieuzer met hun hobby bezig dan anderen en die kunnen dan niet al te veel lessen missen omdat ze anders achteruit gaan en niet meer in conditie zijn. ík zou het me bijvoorbeeld niet kunnen permitteren om te veel te missen. dus zolang het nog lukt, ga ik door. ook al doe ik dan wel rustiger aan. ik stop pas als het écht niet meer kan en het niet meer verantwoord is wat ik doe.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 17:26
Verwijderd
Citaat:
*RainBow* schreef op 23-08-2003 @ 16:17:
sommige mensen zijn serieuzer met hun hobby bezig dan anderen en die kunnen dan niet al te veel lessen missen omdat ze anders achteruit gaan en niet meer in conditie zijn.
Als je door sport met een blessure dan wordt het alleen maar erger, met als gevolg dat je daarna nog langer 'uit de roulatie' bent. Of je blijft last houden en dus heel lang maar half mee kunnen doen. Terwijl je soms na een tijdje rust, weer volledig (of iig weer meer) mee zou kunnen doen. Met doorgaan schiet je dus niet altijd veel op, lijkt me.

En ja, dat zeg ik uit ervaring...
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 19:44
Verwijderd
Citaat:
sommige mensen zijn serieuzer met hun hobby bezig dan anderen en die kunnen dan niet al te veel lessen missen omdat ze anders achteruit gaan en niet meer in conditie zijn. ík zou het me bijvoorbeeld niet kunnen permitteren om te veel te missen. dus zolang het nog lukt, ga ik door. ook al doe ik dan wel rustiger aan. ik stop pas als het écht niet meer kan en het niet meer verantwoord is wat ik doe.
Als jij jezelf beschadigen serieus bezig zijn met je hobby noemt
Ze kan beter stoppen voordat ze helemaal nietmeer kan en later weer beginnen.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 21:52
Nessa
Nessa is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 23-08-2003 @ 13:50:
dat je een blessure hebt betekent niet meteen dat je maar moet stoppen met sport. Dat je t wat rustiger aan moet doen is wel logisch. Als je zoveel last hebt van je enkel datje nie meer kan lopen, dan moet je stoppen (duh). Je enkel intapen, of een enkelband gbruiken is een goede oplossing (mits t goed gbeurt en niet te vaak en te lang, maar dat weten we nou wel).
Ik sport zelf 8uur in de week en heb al best vaak blessures ghad. Ik ben nooit gstopt en het is allemaal goed gkomen. Ik heb gwoon de dingen niet gdaan waarbij ik last had van die blessure.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 23:26
Verwijderd
Weten jullie wat, jullie sporters verneuken je eigen gezondheid net zo erg als rokers
En dan nog roepen dat jullie gezond bezig zijn.

Nee, mensen die zich voor de lol laten kapotgaan zijn niet helemaal goed bezig.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 06:55
Verwijderd
Citaat:
Nessa schreef op 23-08-2003 @ 22:52:
Ik heb gwoon de dingen niet gdaan waarbij ik last had van die blessure.
Ik denk dat je bij turnen met een pijnlijke enkel bij bijna alles wel last hebt, zeker bij dingen als trampoline springen. En we nemen nu wel aan dat zij zo per se moet turnen, maar misschien wil ze het wel 'alleen maar'.

Ik kan zeggen dat ik ook ben doorgegaan met blessures en dat dat niet echt handig was...maar bij mij ligt het misschien ook ietsje anders. Toch denk ik dat wat dan ook doorgaan met een blessure niet handig is. Je hebt niet voor niks een blessure: teken van je lichaam dat je te ver gaat.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 12:48
Nessa
Nessa is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-08-2003 @ 07:55:
Ik denk dat je bij turnen met een pijnlijke enkel bij bijna alles wel last hebt, zeker bij dingen als trampoline springen. En we nemen nu wel aan dat zij zo per se moet turnen, maar misschien wil ze het wel 'alleen maar'.

Ik kan zeggen dat ik ook ben doorgegaan met blessures en dat dat niet echt handig was...maar bij mij ligt het misschien ook ietsje anders. Toch denk ik dat wat dan ook doorgaan met een blessure niet handig is. Je hebt niet voor niks een blessure: teken van je lichaam dat je te ver gaat.
je hebt glijk
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 18:43
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-08-2003 @ 18:26:
Als je door sport met een blessure dan wordt het alleen maar erger, met als gevolg dat je daarna nog langer 'uit de roulatie' bent. Of je blijft last houden en dus heel lang maar half mee kunnen doen. Terwijl je soms na een tijdje rust, weer volledig (of iig weer meer) mee zou kunnen doen. Met doorgaan schiet je dus niet altijd veel op, lijkt me.

En ja, dat zeg ik uit ervaring...
en ja, ik praat ook uit ervaring.
ik zit op een dansacademie en kan t me echt niet permitteren om te veel lessen te missen. dus af en toe moet ik met beleid toch door gaan. ook al doe ik 10 keer minder mn best, zolang ik maar meedoe! want ik moet toch bij blijven met de oefeningen etc.
en als je daar echt zo serieus mee bezig bent, dan piep je gewoon niet zo snel. zeker niet als het zo'n langdurige blessure is. bij een ernstige maar korte blessure zou ik bijvoorbeeld wel ff een week niet meedoen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 20:09
Verwijderd
Citaat:
ik zit op een dansacademie en kan t me echt niet permitteren om te veel lessen te missen. dus af en toe moet ik met beleid toch door gaan. ook al doe ik 10 keer minder mn best, zolang ik maar meedoe! want ik moet toch bij blijven met de oefeningen etc. en als je daar echt zo serieus mee bezig bent, dan piep je gewoon niet zo snel. zeker niet als het zo'n langdurige blessure is.
Ik heb eens gehoord dat de meeste dansers rond hun 40e toch best wel versleten en af zijn.

Jij kiest ervoor om er iets mee te doen, en het niet als hobby te nemen. Als het alleen een hobby is en je laat jezelf fllink beschadigen dan is dat dom. Als het nietmeer je hobby is maar als het ware een opleiding heb je natuurlijk minder voor het kiezen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Jij sport zeker nooit? Je doet ook zeker niets aan 'top'-sport of prestatiegerichte sport? Dan weet je dus absoluut niet waar wij over spreken.

Hoe kom je erbij dat ik niet zou weten waarover jullie het hebben.

'top'-sport of prestatiegerichte sport
Sport moet voor je plezier zijn, maar dat is een persoonlijke opvatting.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 21:23
Verwijderd
Citaat:
*RainBow* schreef op 24-08-2003 @ 19:43:
en ja, ik praat ook uit ervaring.
ik zit op een dansacademie en kan t me echt niet permitteren om te veel lessen te missen. dus af en toe moet ik met beleid toch door gaan. ook al doe ik 10 keer minder mn best, zolang ik maar meedoe! want ik moet toch bij blijven met de oefeningen etc.
en als je daar echt zo serieus mee bezig bent, dan piep je gewoon niet zo snel. zeker niet als het zo'n langdurige blessure is. bij een ernstige maar korte blessure zou ik bijvoorbeeld wel ff een week niet meedoen ofzo.
Dat is iets anders dan voor de lol sporten. Iedereen gaat er hier maar vanuit dat ze niks kan missen. Als zij het voor de lol doet kan dan best. En ook al doet ze het niet voor d'r lol: wat is belangrijker, d'r sport of zijzelf? Verder: zie de één na laatste post van Gauloises.

@topicstartster: ga naar de dokter en vraag advies. Ga iig niet je lichaam lopen te verkloten.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 21:24
Verwijderd
Citaat:
Bootsman123 schreef op 24-08-2003 @ 21:34:
Jij sport zeker nooit? Je doet ook zeker niets aan 'top'-sport of prestatiegerichte sport? Dan weet je dus absoluut niet waar wij over spreken.
En ik dan ook niet zeker?

Jij weet kennelijk ook niet waar je overspreekt als je mensen zo 'veroordeeld'.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 22:40
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-08-2003 @ 22:23:
Dat is iets anders dan voor de lol sporten. Iedereen gaat er hier maar vanuit dat ze niks kan missen. Als zij het voor de lol doet kan dan best. En ook al doet ze het niet voor d'r lol: wat is belangrijker, d'r sport of zijzelf? Verder: zie de één na laatste post van Gauloises.

@topicstartster: ga naar de dokter en vraag advies. Ga iig niet je lichaam lopen te verkloten.
wie zegt dat zij dit voor dr lol doet? dat is er niet bij vermeld. ook al is t aannemelijker dat dit niet zo is.

t is inderdaad waar dat dansers rond hun 40ste al aardig versleten zijn en daar kies ik inderdaad voor. maar dit is óók mijn hobby, t is als mijn hobby begonnen. ik ben alleen doorgegroeid en doe nu aan topsport. waar ik welliswaar mijn beroep van wil maken, maar dan maak ik dus van mijn hobby mijn beroep.
en dus ja, sommige mensen kunnen niet zonder hun hobby. en als t dan een langdurige blessure is, snap ik wel dat ze doorgaan, ook al is het op een lager niveau.

sommige mensen kunnen echt niet zonder!
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 07:25
Verwijderd
Citaat:
*RainBow* schreef op 24-08-2003 @ 23:40:
sommige mensen kunnen echt niet zonder!
Als je lijf naar de klote is dan heb je de keus niet meer.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 14:43
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-08-2003 @ 08:25:
en als ik nu een tijd zou stoppen kan ik mn opleiding ook wel vergeten. ook al zou dat niet ze moeten zijn, een meisje die bij mij in de klas zat is geweigerd voor de vakopleiding omdat ze te veel miste door dr blessures. hierdoor ging ze niet genoeg vooruit en wilden ze haar niet de kans geven.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Bootsman123 schreef op 25-08-2003 @ 09:14:
Als je nooit prestatiegericht sport, dan weet je inderdaad ook niet waar ik het over heb. Ik vind sport pas echt leuk als ik een prestatie neerzet en hoe kun je zoiets ooit goed begrijpen als je het zelf nooit ervaart?
Dat bedoelde ik niet.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 19:08
Nessa
Nessa is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 24-08-2003 @ 21:55:

Hoe kom je erbij dat ik niet zou weten waarover jullie het hebben.

'top'-sport of prestatiegerichte sport
Sport moet voor je plezier zijn, maar dat is een persoonlijke opvatting.
Sport is idd voor de lol, maar waar train je het hele jaar voor? En waar doe je wedstrijden voor? Waarschijnlijk is er een toernooi of heb je aan het eind van t seizoen een finale oid. Je kan je heus niet permiteren om lang weg te blijven door een blessure.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 19:10
Nessa
Nessa is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-08-2003 @ 08:25:
Een blessure betekent niet mteen dat je lijf naar de klote is.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 19:50
Verwijderd
Citaat:
Als je nooit prestatiegericht sport, dan weet je inderdaad ook niet waar ik het over heb. Ik vind sport pas echt leuk als ik een prestatie neerzet en hoe kun je zoiets ooit goed begrijpen als je het zelf nooit ervaart?
Prestaties neerzetten kan ook zeer leuk zijn en voor de lol, maar wat is nou lollig aan om er beshadigt van te raken. Prestaties zijn ook niet nodig om een goed gevoel te hebben. Jij klinkt als een slachtoffer van de moderne prestatie maatschappij, presteren is goed en anders niets. Gezondheid moet voor prestatie gaan.

Citaat:
Sport is idd voor de lol, maar waar train je het hele jaar voor? En waar doe je wedstrijden voor? Waarschijnlijk is er een toernooi of heb je aan het eind van t seizoen een finale oid. Je kan je heus niet permiteren om lang weg te blijven door een blessure.
Voor de lol, maar de lol houd op als je schade ondervind. Natuurlijk kun jeje permiteren weg te blijven, je leven hangt er niet vanaf
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 06:28
Verwijderd
Citaat:
Nessa schreef op 26-08-2003 @ 20:10:
Een blessure betekent niet mteen dat je lijf naar de klote is.
Zie jij mij dat ergens zeggen?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 08:31
Thalionlachiel
Thalionlachiel is offline
Citaat:
ikke13 schreef op 14-08-2003 @ 23:26:
Kan er iemand mij vertellen of het schadelijk is om je enkel voor het sporten in te tapen. Ik heb namelijk al heel lang last van m'n enkel tijdens het turnen. Gebruikte eerst zo'n Hansaplast zwachtel, maar die geeft niet echt voldoende steun.

Weet iemand of intapen helpt, of dat het kwaad kan?
ik tape hem altijd in als ik ga turnen.. nou neej bijna altijd ik heb nml een zwakke enkel en die is nooit afgetraind dus ik moet wel anders ga ik er door heen.. vooral bij springen doe ik het
maar als je geen zwakke enkel hebt moet je hem gewoon ff trainen... elke dag touwtje springen is heel goed.. dat maakt je enkel weer sterk!
ik heb van dat vage tape.. rot spul.. veels te hard maja.. ik frankrijk heb ik van dat dunnere sporttape gehaald dus ja.. ik kan je niet echt zeggen welke dat is sorry
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten