Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2003, 01:00
Verwijderd
Citaat:
Rawsteel schreef op 23-08-2003 @ 17:38:
Nogmaals ik maak me druk over dat ik vind dat deze verplaatst moet worden naar populaire wetenschappen.
En nogmaals, wie beslist dat?
Advertentie
Oud 25-08-2003, 14:23
Alexanchez
Alexanchez is offline
Zoals Whitey dus al ongeveer zget kenden ze het verhaal al in de tijd van de Egyptenaren... maar de Egyptenaren hadden toch heel andere Goden??? Zeus, Poseidon... Die kenden de Egyptenaren toch helemaal niet?
Oud 25-08-2003, 14:35
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Alexanchez schreef op 25-08-2003 @ 15:23:
Zoals Whitey dus al ongeveer zget kenden ze het verhaal al in de tijd van de Egyptenaren... maar de Egyptenaren hadden toch heel andere Goden??? Zeus, Poseidon... Die kenden de Egyptenaren toch helemaal niet?
je hebt gelijk zij maakte daar wat anders van denk ik dus ipv van Op de berg olympus riep zeus een spoed meeting op zullen de egyptenaren gezegd hebben: en in de tempel riep Horus een spoed meeting op ofzo .

Alhowel ik het betwijfel dat de egyptenaren het verhaal al kende :/.
Oud 25-08-2003, 20:59
Whitey
Whitey is offline
Citaat:
charmedboy schreef op 25-08-2003 @ 15:35:
je hebt gelijk zij maakte daar wat anders van denk ik dus ipv van Op de berg olympus riep zeus een spoed meeting op zullen de egyptenaren gezegd hebben: en in de tempel riep Horus een spoed meeting op ofzo .

Alhowel ik het betwijfel dat de egyptenaren het verhaal al kende :/.
Je hebt het bij het rechte eind. Critias vertelde aan het begin van zijn rede dat hij de Egyptische namen voor het gemak vertaald had naar hun Griekse 'counterparts', en dat de aanwezigen niet op moesten kijken als ze bekende namen hoorden.

En volgens de dialoog Critias van Plato kenden de Egyptenaren het Atlantis-verhaal wel degelijk
Oud 26-08-2003, 20:25
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Whitey schreef op 25-08-2003 @ 21:59:
Je hebt het bij het rechte eind. Critias vertelde aan het begin van zijn rede dat hij de Egyptische namen voor het gemak vertaald had naar hun Griekse 'counterparts', en dat de aanwezigen niet op moesten kijken als ze bekende namen hoorden.

En volgens de dialoog Critias van Plato kenden de Egyptenaren het Atlantis-verhaal wel degelijk
vraagje was de god van atlantis in het egyptische verhaal ook poseidon of was dat de egyptische god van het water dan(naam effe kwijt)?
Oud 26-08-2003, 20:37
Whitey
Whitey is offline
Citaat:
charmedboy schreef op 26-08-2003 @ 21:25:
vraagje was de god van atlantis in het egyptische verhaal ook poseidon of was dat de egyptische god van het water dan(naam effe kwijt)?
Ik heb het voor je opgezocht en de Egyptische god van het water is Sobek (Suchos), de krokodil. Critias zei dat hij de namen had vertaald naar het Grieks, en waarschijnlijk is het dus in de Egyptische versie van het Atlantis verhaal deze krokodillengod die Atlantis 'sticht'
Oud 28-08-2003, 00:23
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Hou toch op. Atlatis was een fictieve plaats, bedacht om een ideale samenleving te beschrijven. Net zoals 'Utopia' van Thomas Moore.
Oud 28-08-2003, 08:00
Whitey
Whitey is offline
Citaat:
duyvel schreef op 28-08-2003 @ 01:23:
Hou toch op. Atlatis was een fictieve plaats, bedacht om een ideale samenleving te beschrijven. Net zoals 'Utopia' van Thomas Moore.
Jij kent duidelijk de dialoog van Plato niet, en dus roep je maar wat. Critias benadrukte in deze dialoog dat alles wat hij zegt op waarheid berust. Moeten we dit geloven? Waarschijnlijk wel, omdat Plato in andere dialogen duidelijk aangeeft wanneer hij zich met iets fictiefs bezig houdt.

Tevens staan er heel veel details in de dialoog Critias, zoals dat de Atlanteanen een bepaald ritueel hadden waarbij ze een stier bovenop een zuil offerden, en de vraag is of dat van belang is in een ideale staat. Waarschijnlijk niet.

Ook verklaart jouw theorie niet waarom Atlantis ook in de 'Argonautica' opduikt (die een stuk ouder is dan Plato met zijn dialoog), en waarom in nogal veel culturen (zelfs aan de andere kant van de aarde), verhalen zijn over een grote zondvloed (waarin Atlantis onder water was komen te liggen).
Oud 01-09-2003, 18:06
Zwartwit
Zwartwit is offline
ja, en stel nou eens dat dat "atlantis" gewoon een eiland was in de atlantic bv, de azoren?? of de canarische eilanden... want plato zei wel dat het voorbij de zuilen van herodus las, en dat was in zijn tijd de naam van de straat van gibraltar..
Oud 18-09-2003, 09:12
Zwartwit
Zwartwit is offline
tis wel mooi zo, dit allemaal, weer een onderwerp voor mijn mini-les + argumentatie

thanks guys!

Regels voor berichten