Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 24-08-2003 om 19:39. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
Ah, Naso, dat geeft toch een gevoel van verwantschap: door met gelijke wapenen aangevallen te worden. Heb je trouwens m'n laatste PM, als respons op de jouwe, niet ontvangen?
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
wat ik bedoelde met 'waarheid bestaat niet, alleen interpetatie bestaat' zal ik ff proberen toe te lichten:
iedereen ziet iets vanuit zijn eigen standpunt. als je ergens naar kijkt, als je ergens aan denk, als je ergens naar luistert (et cetera) weet je nooit zeker of een ander hetzelfde ervaart. ook al probeer je dat iets objectief te beschrijven, het wordt altijd weer subjectief. Als je bv de stad beschrijft waarin je woont, en dat doe je uiteraard zo objectief mogelijk ![]() je kan er dus nooit van uitgaan, dat er (bjectieve) waarheid bestaat, omdat iedereen die anders interpeteerd. |
![]() |
||
Citaat:
Uiteraard kunnen we niet weten of de formule ons de waarheid verteld, maar dat is niet afhankelijk van iemand zijn mening. Ik denk dus dat jou stelling in deze discussie niet opgaat. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Daar ben ik het niet mee eens O puntje!
||
Citaat:
over dat twijfelen gesproken. zelf heb ik al heel snel twijfels bij wat me geleerd wordt of tegen me gezegt wordt etc. is dat allemaal wel waar. moet je iemand gewoon op haar of zijn woord geloven? soms wel natuurlijk. maar ik denk niet dat het fout is om te twijfelen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Citaat:
Dan kom je weer uit bij Descartes, die overal aan twijfelde en daarom juist wist dat hij bestond. Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
![]() (dit komt op hetzelfde neer als wat jij zegt ![]() Citaat:
Citaat:
![]()
||||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Maar, wat bedoel je met 'dat er niet mee te werken valt'? Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Je hebt dus altijd al te maken met een (formeel) model van de werkelijkheid en het resultaat daarvan zegt net zoveel over de werkelijkheid als over de manier waarop het brein modellen maakt. Dat onze modellen zeer afhankelijk zijn van het menselijke brein (of beter: van de grenzen ervan) is een heel sterk punt, wat mij betreft. Citaat:
Verder heb ik een keer iets moois gelezen over het begrip wet opzich (wat al heel moeilijk is). Een correctere benadering van datgene wat wij nu associëren met wetten zou het verband met rest van de werkelijkheid zelf moeten bevatten. Ik heb hier zelf ook wel eens over nagedacht. Het verband tussen ons (mij) en de werkelijkheid is een deel van ons (mij). Wat je dan vraagt is een voorstelling van een systeem van zichzelf. En het probleem met zelfrepresentatie is dat dit nooit volledig kan zijn. Je moet het representeren zelf gaan representeren. Je krijgt een oneindige regressie, die alleen nooit begint omdat het brein haar energie hier niet aan gaat verspillen. De vorm van de representatie is vanaf het begin al een andere dan het gerepresenteerde. En dat maakt het volgens mij principieel onmogelijk voor een wet om ons (mijn) verband met de rest van de werkelijkheid te bevatten. Als laatste voor nu. Een filosofisch correcte wetenschapper zegt niet: 'object A is onderhevig aan die wet', maar: 'object A zal zich in een geïdealiseerde situatie gedragen alsof het onderhevig is aan die wet'. Deze nuance is op existentieel gebied een totaal verschillende filosofie. Ze maakt het mogelijk aan wetenschap te doen zonder de naïviteit te hebben dat er zoiets bestaat als een groep van natuurwetten die 'regeren' over de kosmos. De laatstgenoemde mentaliteit is de oorzaak van een bonte verzameling van conclusies die ofwel doodlopen, ofwel uitgroeien tot een karikatuur. fil |
![]() |
|
De werkelijkheid is als een donkere kamer, wij hebben allemaal een zaklamp waarmee we in deze kamer schijnen. Wat we dan zien is de werkelijkheid, die hangt dus onder ander af van de sterkte van je zaklamp.
De richting waarin je schijnt is ook belangrijk, de ene hoek laat iets anders zien dan de andere. Ook is het geheugen belangrijk, hoe meer je van de kamer hebt gezien hoe meer je over de werkelijkheid weet. Het grappige is, dat de werkelijkheid van twee dingen afhangt. Wat voor een zaklamp je hebt, en wat je van de kamer hebt gezien. Er zijn plekken in die 'kamer' waar nog nooit iemand zijn licht op heeft geschenen, dan ben je de eerste die dat waarneemt. En er zijn sterke en zwakke lampen, die iets beter en minder goed kunnen zien. En nu gaan we er nog maar vanuit dat de werkelijkheid een kamer is. Het zou net zo goed een eindeloos veld kunnen zijn. |
![]() |
||
Citaat:
|
tja werkelijkheid....sommige mensen zien ook dingen die de meeste andere mensen weer niet zien, zoals aura's en gidsen e.d en door mensen die dat niet zien wordt dat dan soms afgedaan als 'onzin' omdat zij het zelf niet zien.
Iemand met schizofrenie of een psychose zal ook weer een iets ander beeld van de werkelijkeheid hebben. En een dier beleeft de werkelijkheid ook weer anders dan dat wij hem beleven omdat zijn zintuigen anders zijn. Hij ruikt bijv. meer, ziet meer of kijkt anders, voelt dingen aan dmv zijn instinct etc. Dan ikzelf; door een ongeluk aan mijn ogen zie ik niet meer zoals een normaal mens ziet. Voor mij is overal 'testbeeld' zien nu dus mijn werkelijkeheid....dit heeft overigens een hele lange poos van gewenning en aanvaarding in beslag moeten nemen...ik wilde niet in deze nieuwe werkelijkheid leven, wilde altijd weer zien zoals ik eerst kon. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Film over Plato's grot Crimson | 22 | 24-01-2007 21:09 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Liefde & Relatie |
LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde. Rerisen Phoenix | 58 | 13-06-2003 07:23 | |
Is alles wat bestaat aan te tonen? Isa | 51 | 15-03-2003 19:24 | |
wat is jullie geloof? Verwijderd | 154 | 01-03-2003 12:13 | |
De Werkelijkheid wout_OUD | 18 | 20-12-2002 11:50 |