Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2003, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 31-08-2003 @ 17:29:
350 Watt zal toch wel voldoende zijn hoop ik... want zodra ik naar de 400 Watt ga, wordt het opeens enkele tientallen euro's duurder.
350 Watt is ook zeker wel voldoende, als je maar een goed merk koopt. Ik weet niet waar je woont, maar bij Maxpert in Zutphen (staan als behoorlijk goedkoop en goed bekend) kost een 350 Watt Enermax SilentPlus voeding 77 euro. Dat valt dus reuze mee.

Vergeet ook niet, zoals Dobermann zegt, dat een slechte voeding zich niet direct uit in werken of niet werken. Was het maar zo simpel. Het hoeft zich niet eens te manifesteren in een instabiel systeem. Een ontoereikende voeding kan ook gevolgen hebben voor de performance. Toen ik mijn merkloze 300 Watt voeding verving door een betere merkte ik meteen aan het begin al dat het tellen van het geheugen en het booten een stuk sneller ging.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2003, 18:20
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-08-2003 @ 18:56:
nForce 2 chipset ga je voor omdat die veel sneller is dan een trage KT400 chipset. Bovendien kost het nauwelijks meer, €100, hoeveel kost dat mobo waar jij aan dacht?

Verder zou ik die GeForce FX 5900 lekker in de stoffige winkel laten liggen, want dat ding is zo bloated (warm, lawaaiig, duur) als maar kan. Wat betreft high-end videokaarten spant ATi de kroon, IMO.
Die moederboard waar ik aan dacht is niet zo duur, de prijs van de ASUS A7V8X-MX/LAN/ATA133 weet ik nu niet.

De GeForce FX 5900 is niet de 5800. Dat geluids en warmteprobleem is opgelost. Bovendien is hij net zo duur als een ATI kaart. Ik heb zelf persoonlijk goede ervaringen met de GeForce, en wil hier daarom ook bij blijven.
Oud 31-08-2003, 18:23
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-08-2003 @ 19:08:
350 Watt is ook zeker wel voldoende, als je maar een goed merk koopt. Ik weet niet waar je woont, maar bij Maxpert in Zutphen (staan als behoorlijk goedkoop en goed bekend) kost een 350 Watt Enermax SilentPlus voeding 77 euro. Dat valt dus reuze mee.

Vergeet ook niet, zoals Dobermann zegt, dat een slechte voeding zich niet direct uit in werken of niet werken. Was het maar zo simpel. Het hoeft zich niet eens te manifesteren in een instabiel systeem. Een ontoereikende voeding kan ook gevolgen hebben voor de performance. Toen ik mijn merkloze 300 Watt voeding verving door een betere merkte ik meteen aan het begin al dat het tellen van het geheugen en het booten een stuk sneller ging.
Ik zeg ook niet dat de 350 Watt Enermax SilentPlus duur is, maar zodra ik voor de 400 Watt wil gaan (431 om precies te zijn, lager hebben ze niet) wordt ie wel erg prijzig.
77 euro vind ik een goede prijs
Oud 31-08-2003, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 31-08-2003 @ 19:20:
Ik heb zelf persoonlijk goede ervaringen met de GeForce, en wil hier daarom ook bij blijven.
Je bent niet de eerste die in die kuil valt. De Geforce-FX is pas vanaf de 5800 duidelijk sneller dan de Geforce4 Ti

Benchmarks laten ook duidelijk zien dat zelfs de Geforce-FX 5600 compleet van tafel wordt geveegd door de Geforce4 Ti4600 in DX8-spellen, terwijl die laatste soms voor een appel en een ei tweedehands te krijgen valt.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 18:24
Preaper
Preaper is offline
Ik wil jullie allemaal trouwen even erg bedanken! Ik heb gigantisch veel aan jullie inbreng gehad.
Het is niet dat ik hiermee het einde van dit topic inluid, maar ik wou het jullie even laten weten .
Oud 31-08-2003, 18:28
Verwijderd

Het is ook behoorlijk tricky om een goed systeem samen te stellen. Het is vaak een kwestie van smaak en iedereen heeft weer eigen goede en slechte ervaringen die vaak compleet tegengesteld zijn aan andere ervaringen..
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 18:35
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-08-2003 @ 19:23:
Je bent niet de eerste die in die kuil valt. De Geforce-FX is pas vanaf de 5800 duidelijk sneller dan de Geforce4 Ti

Benchmarks laten ook duidelijk zien dat zelfs de Geforce-FX 5600 compleet van tafel wordt geveegd door de Geforce4 Ti4600 in DX8-spellen, terwijl die laatste soms voor een appel en een ei tweedehands te krijgen valt.
Dan is er toch nix mis met de 5900?
Oud 31-08-2003, 19:35
Enlightenment
Enlightenment is offline
http://www.xbitlabs.com/articles/vid...00ultra_7.html

Alles wat je wil weten over de GeForce FX staat hier, in dit zeer uitgebreide artikel.

GeForce FX 5900 is NV35, en niet de FX 5800, dat is NV30. Desalniettemin zal mijn voorkeur bij R300 en R350 liggen; ATi Radeon 9700 Pro en 9800 Pro respectievelijk.
Oud 31-08-2003, 20:22
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 30-08-2003 @ 18:30:
Of je bakt gewoon een boot-cdrom.
Inderdaad. Erg makkelijk als je naderhand nog wat bij wil schaven even snel.

Trouwens, misschien een leuk idee om even uit te leggen hoe je een boot-CD maakt zonder gebruik van een diskettestation. Vooral als je geen prefab wilt gebruiken omdat die dingen vaak bloated en fout geconfigureerd zijn.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 21:08
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-08-2003 @ 20:35:
http://www.xbitlabs.com/articles/vid...00ultra_7.html

Alles wat je wil weten over de GeForce FX staat hier, in dit zeer uitgebreide artikel.

GeForce FX 5900 is NV35, en niet de FX 5800, dat is NV30. Desalniettemin zal mijn voorkeur bij R300 en R350 liggen; ATi Radeon 9700 Pro en 9800 Pro respectievelijk.
Ik weet niet hoe de prijzen over 2 maanden liggen, maar ik zal dan wel mijn definitieve keuze maken. Maar ik denk toch dat mijn voorkeur uitgaat naar een GeForce.

Laatst gewijzigd op 31-08-2003 om 21:22.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 21:09
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 31-08-2003 @ 21:22:
Inderdaad. Erg makkelijk als je naderhand nog wat bij wil schaven even snel.

Trouwens, misschien een leuk idee om even uit te leggen hoe je een boot-CD maakt zonder gebruik van een diskettestation. Vooral als je geen prefab wilt gebruiken omdat die dingen vaak bloated en fout geconfigureerd zijn.
Daar heb ik me linux boot CD voor. Bovendien als er iets mis zou zijn met windows(dat ik niet vaak gebruik), heb ik ook altijd nog een dos-boot partitie bij de hand.
Oud 31-08-2003, 21:09
Preaper
Preaper is offline
Is de LG Electronics 900B, 19" wel een goede monitor?
Oud 31-08-2003, 21:20
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 31-08-2003 @ 22:09:
Daar heb ik me linux boot CD voor. Bovendien als er iets mis zou zijn met windows(dat ik niet vaak gebruik), heb ik ook altijd nog een dos-boot partitie bij de hand.
Helemaal out of the question wat je nu allemaal zegt.

Ik vraag duidelijk hoe jij een boot-CD wilt maken ZONDER diskettestation en ZONDER een prefab image meteen te willen branden, daar deze niet op maat is.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 21:25
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 31-08-2003 @ 22:20:
Helemaal out of the question wat je nu allemaal zegt.

Ik vraag duidelijk hoe jij een boot-CD wilt maken ZONDER diskettestation en ZONDER een prefab image meteen te willen branden, daar deze niet op maat is.
De kans dat al mijn bootable partities tegelijk naar de knoppen gaan is klein, mocht dat gebeuren dan:
  • haal ik een oude opstartdiskette tevoorschijn
  • gebruik ik een van mijn vele bootable CD-roms
  • laat ik een vriend een opstartdiskette maken
  • stop ik een van mijn oude diskettedrives die ik over heb er wel in
  • start ik een van mijn andere bakken op en maak daar een opstartdiskette
  • repareer het via het netwerk
Bovendien kan ik gemakkelijk een diskette image maken, en die vervolgens op een cd fikken als opstart CD.
Oud 31-08-2003, 21:29
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 31-08-2003 @ 22:25:
De kans dat al mijn bootable partities tegelijk naar de knoppen gaan is klein, mocht dat gebeuren dan:
  • haal ik een oude opstartdiskette tevoorschijn
  • gebruik ik een van mijn vele bootable CD-roms
  • laat ik een vriend een opstartdiskette maken
  • stop ik een van mijn oude diskettedrives die ik over heb er wel in
  • start ik een van mijn andere bakken op en maak daar een opstartdiskette
  • repareer het via het netwerk
Bovendien kan ik gemakkelijk een diskette image maken, en die vervolgens op een cd fikken als opstart CD.
- Maar hoe voer je stap 1 uit als je geen diskettestation hebt? Want dàt was de stelling.

- Nogmaals; je wilt een device màken. Niet gebruiken.

- Je hebt geen diskettestation!

- Zie boven.

- Dat zou kunnen, maar hoe kun je in DOS booten vanaf je LAN als je andere LAN-genoten Windows 2000 of Windows XP draaien?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 21:42
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 31-08-2003 @ 22:29:
- Maar hoe voer je stap 1 uit als je geen diskettestation hebt? Want dàt was de stelling.

- Nogmaals; je wilt een device màken. Niet gebruiken.

- Je hebt geen diskettestation!

- Zie boven.

- Dat zou kunnen, maar hoe kun je in DOS booten vanaf je LAN als je andere LAN-genoten Windows 2000 of Windows XP draaien?
- Zoals de oplettende forummer had kunnen lezen : Ik heb een aantal oude diskette station's, maar ga ze niet aansluiten.
- Dat ga ik ook zeker doen dan.
- Wel dus
- Grijze wolken. *brr*
- Ik heb hier een linux/dos bak, en nog een oude win 98 pc. En nog een pc waar windows XP op draait. Ze staan allemaal op het netwerk aangesloten. Dat gaat wel lukken
Oud 31-08-2003, 21:54
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 31-08-2003 @ 22:42:
- Zoals de oplettende forummer had kunnen lezen : Ik heb een aantal oude diskette station's, maar ga ze niet aansluiten.
- Dat ga ik ook zeker doen dan.
- Wel dus
- Grijze wolken. *brr*
- Ik heb hier een linux/dos bak, en nog een oude win 98 pc. En nog een pc waar windows XP op draait. Ze staan allemaal op het netwerk aangesloten. Dat gaat wel lukken
*zucht*

Ik liet een stelling met vraag vallen, een probleemstuk dus. Waarom geef je daar nou niet gewoon antwoord op als het allemaal zo simpel is?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 22:03
Enlightenment
Enlightenment is offline
Volgens mij heeft hij nu duidelijk beargumenteerd geen diskettestation in z'n computer te willen, omdat hij voldoende alternatieven heeft. Mocht het tóch nodig blijken, heeft hij er altijd een achter de hand die hij tijdelijk kan aansluiten.

Laat die jongen toch fijn in z'n waarde, ik vind het juist mooi dat iemand moderne alternatieven zoekt om oude, naar mijn mening, rotzooi te mijden.

Oud 31-08-2003, 22:45
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 31-08-2003 @ 22:54:
*zucht*

Ik liet een stelling met vraag vallen, een probleemstuk dus. Waarom geef je daar nou niet gewoon antwoord op als het allemaal zo simpel is?
Conclusie stelling: Je kunt met gemak zonder een diskettestation door het leven, maar er is een kleine theoretische kans, dat als alle hardware behalve je diskettestation het opeens begeeft, je je diskettestation nodig zult hebben.
Oud 31-08-2003, 22:47
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-08-2003 @ 23:03:
Laat die jongen toch fijn in z'n waarde, ik vind het juist mooi dat iemand moderne alternatieven zoekt om oude, naar mijn mening, rotzooi te mijden.

Zo heb je conservatieven, en progressieven
Oud 01-09-2003, 02:06
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 31-08-2003 @ 23:45:
Conclusie stelling: Je kunt met gemak zonder een diskettestation door het leven, maar er is een kleine theoretische kans, dat als alle hardware behalve je diskettestation het opeens begeeft, je je diskettestation nodig zult hebben.
Helemaal geen theoretische kans; je zit daar gewoon aan vast als je bepaalde dingen wilt doen. Laat daar eerst maar eens een -fatsoenlijk- alternatief voor komen voor men het als 'obsolete' gaat bestempelen, en in de situaties die ik schetste zijn die er domweg nog niet. Dat heeft vrij weinig met conservativiteit te maken, louter nuchterheid.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 04:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je aannames gaat doen (b.v. dat hij geen snel internet heeft, dat hij een oud stom mobo heeft wat niet van pendrive kan booten) dan idd wel ja. Maar dat is hier niet het geval, dus zijn er wel degelijk goede alternatieven. En een bootable ISO pikken van het inet en daarop je eigen files branden op een CD-RW is ook een prima optie.

Maar nogmaals, hij hoeft toch zijn keuze niet te verdedigen? Als hij dat wilt vind ik dat juist mooi. Dat er mensen zijn die er anders over denken weet ik, en een deel van hun argumenten valt wat over te zeggen. Maar je moet niet door gaan drammen als iemand duidelijk een keus gemaakt heeft. Jullie gaan me toch ook niet bashen omdat ik Winamp3 gebruik en jullie dat hardstikke bloated vinden? Valt best wat over te zeggen, maar toch heb ik m'n keus gemaakt. Iemand in zijn/haar waarde laten is dat.

Laatst gewijzigd op 01-09-2003 om 04:14.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 13:09
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 01-09-2003 @ 03:06:
Helemaal geen theoretische kans; je zit daar gewoon aan vast als je bepaalde dingen wilt doen. Laat daar eerst maar eens een -fatsoenlijk- alternatief voor komen voor men het als 'obsolete' gaat bestempelen, en in de situaties die ik schetste zijn die er domweg nog niet. Dat heeft vrij weinig met conservativiteit te maken, louter nuchterheid.
Ik heb zojuist alle argumenten gegeven waarom je een diskette station niet gauw nodig zult hebben, maar vervolgens ga je gewoon op de oude voet verder, die argumenten deels negerend. Bij een gezonde discussie moet je ook open staan voor de mening van een ander, maar jij bent niet van plan om mijn kant van de zaak te accepteren, of een compromie te sluiten.

Met zulke koppigheid is/wordt dit een eindeloze discussie.
Ik heb er vrede mee dat jij een diskettestation als onmisbaar beschouwd. Dat jij dat niet hebt bij mijn keuze, is alleen jammer, maar maakt mij verder niets uit.

Ik wens jou verder alle succes met jouw systeem, en stel voor om ons maar weer eens te gaan richten naar de echte bedoeling van dit topic.
Oud 01-09-2003, 18:27
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 01-09-2003 @ 05:12:
Als je aannames gaat doen (b.v. dat hij geen snel internet heeft, dat hij een oud stom mobo heeft wat niet van pendrive kan booten) dan idd wel ja. Maar dat is hier niet het geval, dus zijn er wel degelijk goede alternatieven. En een bootable ISO pikken van het inet en daarop je eigen files branden op een CD-RW is ook een prima optie.

Maar nogmaals, hij hoeft toch zijn keuze niet te verdedigen? Als hij dat wilt vind ik dat juist mooi. Dat er mensen zijn die er anders over denken weet ik, en een deel van hun argumenten valt wat over te zeggen. Maar je moet niet door gaan drammen als iemand duidelijk een keus gemaakt heeft. Jullie gaan me toch ook niet bashen omdat ik Winamp3 gebruik en jullie dat hardstikke bloated vinden? Valt best wat over te zeggen, maar toch heb ik m'n keus gemaakt. Iemand in zijn/haar waarde laten is dat.
Pardon? Een moederbord die niet van een pendrive kan booten vind jij "oud" en "stom"? Mag ik je er op wijzen dat de onder VELE anderen de MSI KT4 Ultra dat bijvoorbeeld niet kan?

Buitendat; als je de mogelijkheid überhaupt al hebt om van een USB-device te booten wil het zo zijn dat BIOS'sen redelijk selectief zijn wat betreft pendrive.

Waar ik met mijn "gedram" op uit ben is een bevestiging dat het diskettestation nog lang niet obsolete is. Dat Preaper 'm niet nodig heeft is een ander verhaal. Maar dingen als "inferieure oude rommel" en dergelijke vind ik alles behalve toepasselijk.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 19:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dan gaat het hier dus wel om een algemene discussie over het al dan niet noodzakelijk zijn van een diskettestation. En zoals ik al eerder heb gezegd: die discussie hebben we gehad, kunnen we best nog een keer voeren, maar niet in dit topic.
Oud 01-09-2003, 19:22
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 01-09-2003 @ 20:15:
Dan gaat het hier dus wel om een algemene discussie over het al dan niet noodzakelijk zijn van een diskettestation. En zoals ik al eerder heb gezegd: die discussie hebben we gehad, kunnen we best nog een keer voeren, maar niet in dit topic.
Ik was dan ook redelijk in de veronderstelling dat de topicstarter zo'n beetje klaar was met zijn queste?

Goed; hij geeft aan geen slot te willen, maar echt boeiende vragen en/of interessante suggesties omtrend het topic zijn niet meer zichtbaar na die post.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 04:10
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nee en dat vind ik jammer, zo gaat een topic wel heel erg off-topic, en naar mijn mening ongewenst in dit geval.

Maargoed, Preaper: heb je nog vragen, dingen die je wilt weten, ben je eruit?
Oud 02-09-2003, 17:37
Preaper
Preaper is offline
Ik weet voor het moment wel genoeg Over zo'n kleine twee maanden zal ik wel mijn definitieve systeem in elkaar gepuzzeld hebben, en het jullie laten weten.
Bedankt!
Oud 02-09-2003, 17:39
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 02-09-2003 @ 18:37:
Ik weet voor het moment wel genoeg Over zo'n kleine twee maanden zal ik wel mijn definitieve systeem in elkaar gepuzzeld hebben, en het jullie laten weten.
Bedankt!
In 2 maanden kan veel veranderen
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 17:45
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Wes schreef op 02-09-2003 @ 18:39:
In 2 maanden kan veel veranderen
Dat realiseer ik me ook wel. De echte hardware zoek ik dan uit, nu ben ik alleen nog in grote lijnen op zoek.
Reageren

Regels voor berichten