Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-09-2003, 21:02
Mara
Mara is offline
Ik ga met CKV deze film kijken, en vroeg me af wie hem al gezien heeft? En wat vond je ervan?
Ik ken hem zelf niet, waar gaat hij in het kort over?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2003, 21:31
€v€li€n
€v€li€n is offline
heb em ook met ckv gezien, 2 jr geleden ofzo ..

ik vond em vooral erg vaag en dan vooral de verkrachting die erin voorkomt Heel heel heel apart
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 21:33
Daangerous
Daangerous is offline
zwaar goeie film
Stanley Kubrick he...
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 21:35
Freshh~
Freshh~ is offline
Citaat:
Daangerous schreef op 10-09-2003 @ 22:33:
zwaar goeie film
Stanley Kubrick he...
idd... heb hem in ieder geval op DVD.. top!
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 23:40
konflict
konflict is offline
ik heb de film nog niet gezien

wel 't boek gelezen (in 't engels) en dat was echt goed
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 00:06
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Let vooral op de platenspeler (van Alex)!
Dat is namelijk nogal een legende, de Transcriptors Hydraulic..

Ik heb een shirt van Sigue Sigue Sputnik, wat erg lijkt op de cover van de band van A clockwork orange.. Helaas kan ik er geen plaatje van vinden..
Oud 11-09-2003, 00:33
Verwijderd
Oeh, ja dat boek moet ik ook maar 'ns lezen. *schrijft op to-read list*

owh ik heb geen to read list. Maar 'ns maken dan.

geniale film ja.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 01:20
Verwijderd
Topfilm. Het boek is zelfs nog een tikkeltje beter.

En MeelFriek: A Clockwork Orange info
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 09:26
NERD
NERD is offline
Het boek heeft een ander einde dan de film. De film is nl. gebaseerd op de (herschreven) Amerikaanse versie van het boek.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 09:32
Dinalfos
Dinalfos is offline
Destijds scheen hij erg indrukwekkend te zijn, maar m.i is daar niet veel van over. Ik vond het een tamme, zelfs oppervlakkige film, ondanks de sociale thema's die worden aangekaart. Sommige films doorstaan de tand des tijds niet, en ACO is daar een goed voorbeeld van. Wel aardige acteerprestaties.
Oud 11-09-2003, 11:39
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Ik moet het boek nog lezen voor engels, de film heb ik wel al gezien.

Voor zover ik het kon herinneren was het een goede film. Wel redelijk vaag verhaal.
Oud 11-09-2003, 11:42
punxnotdead
punxnotdead is offline
ik heb em pas nog gezien. goede film

mijn ouders vonden em schokkend
Oud 11-09-2003, 15:13
L1
L1 is offline
die is mega-goed , goed voor je culturele opvoeding . Die verkrachting is erg bruut
Oud 11-09-2003, 18:39
zeep007
zeep007 is offline
ik vond het een film!
vet vaag sfeertje
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 18:43
Uice
Uice is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 10-09-2003 @ 22:02:
Ik ga met CKV deze film kijken, en vroeg me af wie hem al gezien heeft? En wat vond je ervan?
Ik ken hem zelf niet, waar gaat hij in het kort over?
EN DAN NU EEN ECHT ANTWOORD:

Een jonge misdadiger die door een speciaal systeem wordt 'hervormd', zodat hij misselijk wordt bij alleen al de gedachte aan geweld. Hij is geen bedreiging voor de samenleving meer, maar hij heeft zelf niet de keuze tussen goed en kwaad. Hij loopt dan wel vrij rond, maar is eigenlijk geen vrij man meer maar een robot van de overheid.

Mochten ze je vragen waarom de film zo heet (doen ze vast): de jongen is van buiten een gezonde, vrije jongen (orange), maar van binnen een een gecontroleerde robot (clockwork).
Oud 24-10-2003, 21:15
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
hoe is het einde van de film ook alweer? weet het nog totdat de minister aan zijn bed is.
heb m gister gezien maar ik ben het vergeten

Laatst gewijzigd op 24-10-2003 om 21:22.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 22:25
Verwijderd
Citaat:
Dr. Oetker schreef op 24-10-2003 @ 22:15:
hoe is het einde van de film ook alweer? weet het nog totdat de minister aan zijn bed is.
heb m gister gezien maar ik ben het vergeten
Spoiler

Laatst gewijzigd op 24-10-2003 om 22:37.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 22:35
Verwijderd
Lang leve de spoilertag...
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 22:37
Verwijderd
Zeikerd
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 00:01
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Daangerous schreef op 10-09-2003 @ 22:33:
zwaar goeie film
Stanley Kubrick he...
ik heb de film ook niet gezien. Ik kan em wel effe downloaden, maar ik ben niet echt fan van Kubrick omdat ik onwijs gek word van dat trage gedoe van hem. Ik weet dat mensen dat juist goed vinden maar ik kan er duidelijk niet tegen.
Maar is deze idd net zoiets als Space oddesey bijvoorbeeld? qua tempo en film style bedoel ik dan uiteraard?
Oud 25-10-2003, 00:07
Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 24-10-2003 @ 19:01:
Maar is deze idd net zoiets als Space oddesey bijvoorbeeld? qua tempo en film style bedoel ik dan uiteraard?
Echt vergelijken kan je ze niet. Je zou hem gewoon zelf moeten zien.
Oud 25-10-2003, 00:13
Type
Type is offline
LEES EERST HET BOEK!

Schrijver is Anthony Burgess, en het boek is honderd duizend keer mooier dan de film.
En in het boek kan je het zo ziek maken als je zelf wil...

Trouwens: plot outlines zijn genoeg te vinden op internet (imdb bijvoorbeeld) dus...

>>
edit:
ik begin bijna te huilen als ik hier de reacties lees. "Ja, wel leuk" en "moet het boek nog lezen"
Mensen, waardeer aub de rust in het boek, en het prachtige dialect van Alex, Your Humble Narrator, en aan het eind van het boek zeker je 'droog'.

De films was goed, maar heeft de tand des tijds niet doorstaan omdat het een 'futuristische film' was, maar de toekomst is nu, en de hedendaagse wereld ziet er heel anders uit dan in de film voorgesteld wordt. En in mijn hoofd (toen ik het boek las) zag het er zelfs nog anders (en mooier imho) uit.

Maar het is zo prachtig, zo geweldig, zo rustig, zo lomp, en tegelijkertijd zo schattig... Je krijgt soms echt medelijden met Alex, en respect voor hem, hoewel hij wel degene is die mensen neer- en doodschopt, zeg maar...

Maar alsjeblieft, alsjeblieft alsjeblieft, lees eerst het boek voor je de film gaat kijken, want in je eigen geest kan je het zo veel mooier maken dan Kubrick het heeft kunnen verfilmen...

Laatst gewijzigd op 25-10-2003 om 00:19.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 11:43
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik vind die film zwaar gedateerd en script is slecht afgeleidt van het boek, als je het mij vraagt. Wat over blijft zijn de bizarre, met symboliek overgoten losse scenes die eerder lachwekkend zijn dan effectief.
Oud 25-10-2003, 14:32
Metallinos
Metallinos is offline
Citaat:
NERD schreef op 11-09-2003 @ 10:26:
Het boek heeft een ander einde dan de film. De film is nl. gebaseerd op de (herschreven) Amerikaanse versie van het boek.
Zover ik weet is er niks 'herschreven' hoor. De Amerikaanse versie van het boek mist gewoon het laatste hoofdstuk en de film komt ook aardig overeen met het boek gewoon. Alleen minus het laatste hoofdstuk dus...

Ik vond het iig een geweldige film en een geweldig boek.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 15:27
Uice
Uice is offline
Meesterwerk. Punt.
Oud 26-10-2003, 08:20
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Type schreef op 25-10-2003 @ 01:13:
Maar alsjeblieft, alsjeblieft alsjeblieft, lees eerst het boek voor je de film gaat kijken, want in je eigen geest kan je het zo veel mooier maken dan Kubrick het heeft kunnen verfilmen...
Dat vind ik van alle boekfilms. Echt beter om eerst het boek te lezen, dan kan je je eigen fantasie nog gebruiken, als je eerst de film hebt gezien kijk je met filmogen. Je ziet het door de film, de plaatsen, hoe de personage's eruit zien ect.
Oud 26-10-2003, 12:24
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
N00dles schreef op 24-10-2003 @ 23:25:
Spoiler

Spoiler
Oud 26-10-2003, 12:42
NERD
NERD is offline
Citaat:
EternalDarkness schreef op 25-10-2003 @ 15:32:
Zover ik weet is er niks 'herschreven' hoor. De Amerikaanse versie van het boek mist gewoon het laatste hoofdstuk en de film komt ook aardig overeen met het boek gewoon. Alleen minus het laatste hoofdstuk dus...

Ik vond het iig een geweldige film en een geweldig boek.
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=145925
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 13:22
Type
Type is offline
Citaat:
Ieke schreef op 26-10-2003 @ 09:20:
Dat vind ik van alle boekfilms. Echt beter om eerst het boek te lezen, dan kan je je eigen fantasie nog gebruiken, als je eerst de film hebt gezien kijk je met filmogen. Je ziet het door de film, de plaatsen, hoe de personage's eruit zien ect.
Ben ik niet mee eens.

Een voorbeeld van een film die ik beter en leuker vond dan het boek is Trainspotting.
Goed gecast, mooi gespeeld, en het boek vond ik langdradig. Welsh' manier van schrijven vind ik gewoon niets. Maar de film is meesterlijk...
Oud 26-10-2003, 15:31
Uice
Uice is offline
Citaat:
Type schreef op 25-10-2003 @ 01:13:
Maar alsjeblieft, alsjeblieft alsjeblieft, lees eerst het boek voor je de film gaat kijken
Te laat.
Oud 26-10-2003, 17:34
Metallinos
Metallinos is offline
Citaat:
NERD schreef op 26-10-2003 @ 13:42:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=145925
En dat bevestigt dus wat ik zeg en dat jij het verkeerd verwoord had, net zoals in die topic. (waar je later jezelf wel verbeterd had)
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 18:24
Verwijderd
Citaat:
konflict schreef op 11-09-2003 @ 00:40:
ik heb de film nog niet gezien

wel 't boek gelezen (in 't engels) en dat was echt goed
ik heb ook het boek gelezen en vond het best moeilijk, al die woorden die eigenlijk niet bestaan, waarvan ik in het begin helemaal niet begreep wat ze betekenden...
de film is super!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 20:22
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Type schreef op 26-10-2003 @ 14:22:
Ben ik niet mee eens.

Een voorbeeld van een film die ik beter en leuker vond dan het boek is Trainspotting.
Goed gecast, mooi gespeeld, en het boek vond ik langdradig. Welsh' manier van schrijven vind ik gewoon niets. Maar de film is meesterlijk...
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar als je over het algemeen gaat kijken is het boek toch bijna altijd veel beter dan de film, op die enkele uitzonderingen na natuurlijk.
Oud 27-10-2003, 17:25
Type
Type is offline
Citaat:
Juice schreef op 26-10-2003 @ 16:31:
Te laat.
leuk voor mensen die dit topic nog eens opduikelen
Oud 28-10-2003, 21:19
GetCarter
GetCarter is offline
Citaat:
Het was niet Kubrick's intentie om de roman van Burgess letterlijk te verfilmen. Hij was weliswaar gefascineerd door Burgess' boek, maar wilde deze slechts als basis voor zijn film gebruiken, en dus volledige vrijheid hebben om het hier en daar aan te passen .(Al te letterlijke boekverfilmingen leveren doorgaans sowieso niet de beste films op (o.a De Aanslag ))

Overigens is het ontbreken van het laatste hoofdstuk deels te wijten aan een misverstand; Kubrick las de Amerikaanse versie (waarin het laatste hoofdstuk ontbreekt) en verfilmde vervolgens die versie. Wanneer hij daar later attent op werd gemaakt, weigerde hij alsnog het laatste hoofdstuk bij te voegen, daar deze volgens hem "volledig uit de toon viel met de rest van de film".

Anthony Burgess, die Kubrick's film in eerste instantie enorm waardeerde, leverde later openlijk kritiek op Kubrick, die zijn roman volledig naar eigen hand had aangepast.

Mijn punt is; beoordeel de film en de roman apart; dat komt beide ten goede. Bovendien blijft de scene langs de kade visueel gezien een van de meeste imponerende scenes uit de filmgeschiedenis.

Laatst gewijzigd op 28-10-2003 om 21:22.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 23:08
Pay Per View
Pay Per View is offline
goede film... goed in beeld gebracht... goed verhaal...
Reageren

Regels voor berichten