Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Maar is deze idd net zoiets als Space oddesey bijvoorbeeld? qua tempo en film style bedoel ik dan uiteraard?
|
LEES EERST HET BOEK!
Schrijver is Anthony Burgess, en het boek is honderd duizend keer mooier dan de film. En in het boek kan je het zo ziek maken als je zelf wil... ![]() Trouwens: plot outlines zijn genoeg te vinden op internet (imdb bijvoorbeeld) dus... >> edit: ik begin bijna te huilen als ik hier de reacties lees. "Ja, wel leuk" en "moet het boek nog lezen" Mensen, waardeer aub de rust in het boek, en het prachtige dialect van Alex, Your Humble Narrator, en aan het eind van het boek zeker je 'droog'. De films was goed, maar heeft de tand des tijds niet doorstaan omdat het een 'futuristische film' was, maar de toekomst is nu, en de hedendaagse wereld ziet er heel anders uit dan in de film voorgesteld wordt. En in mijn hoofd (toen ik het boek las) zag het er zelfs nog anders (en mooier imho) uit. Maar het is zo prachtig, zo geweldig, zo rustig, zo lomp, en tegelijkertijd zo schattig... Je krijgt soms echt medelijden met Alex, en respect voor hem, hoewel hij wel degene is die mensen neer- en doodschopt, zeg maar... Maar alsjeblieft, alsjeblieft alsjeblieft, lees eerst het boek voor je de film gaat kijken, want in je eigen geest kan je het zo veel mooier maken dan Kubrick het heeft kunnen verfilmen...
Laatst gewijzigd op 25-10-2003 om 00:19. |
![]() |
|
Ik vind die film zwaar gedateerd en script is slecht afgeleidt van het boek, als je het mij vraagt. Wat over blijft zijn de bizarre, met symboliek overgoten losse scenes die eerder lachwekkend zijn dan effectief.
![]()
||
![]() |
Citaat:
Ik vond het iig een geweldige film en een geweldig boek. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Een voorbeeld van een film die ik beter en leuker vond dan het boek is Trainspotting. Goed gecast, mooi gespeeld, en het boek vond ik langdradig. Welsh' manier van schrijven vind ik gewoon niets. Maar de film is meesterlijk...
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
de film is super! |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Overigens is het ontbreken van het laatste hoofdstuk deels te wijten aan een misverstand; Kubrick las de Amerikaanse versie (waarin het laatste hoofdstuk ontbreekt) en verfilmde vervolgens die versie. Wanneer hij daar later attent op werd gemaakt, weigerde hij alsnog het laatste hoofdstuk bij te voegen, daar deze volgens hem "volledig uit de toon viel met de rest van de film". Anthony Burgess, die Kubrick's film in eerste instantie enorm waardeerde, leverde later openlijk kritiek op Kubrick, die zijn roman volledig naar eigen hand had aangepast. Mijn punt is; beoordeel de film en de roman apart; dat komt beide ten goede. Bovendien blijft de scene langs de kade visueel gezien een van de meeste imponerende scenes uit de filmgeschiedenis. Laatst gewijzigd op 28-10-2003 om 21:22. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Heeft A clockwork orange hoofdstukken? barbiebitch | 3 | 09-05-2005 19:49 | |
Films, TV & Radio |
Fight Club koelkastje | 61 | 10-07-2004 16:34 | |
Films, TV & Radio |
Zaterdag A Clockwork Orange Daangerous | 32 | 23-11-2003 22:07 | |
Films, TV & Radio |
A clockwork orange CyWu | 5 | 31-10-2003 19:08 | |
ARTistiek |
[gfx] a clockwork orange empyrian | 15 | 08-03-2003 12:23 | |
Verhalen & Gedichten |
BOEKBESPREKING: A clockwork orange - A. Burgess EINDDATUM: 1-11-2002 Vlooienband | 57 | 31-10-2002 22:24 |